Ungkarlsmat och andra underskattade enkla maträtter

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Tacos, inte alls svårt att fixa ihop :tummenupp
Hemmagjord pizza, orkar du inte slänga ihop degen själv, köp färdig deg, köp ost och pålägg så är det fixat :tummenupp
Egna hamburgare, klart godare än de frysta, går snabbt att fixa ihop, passa på att krydda inne i köttfärsen när du ändå har chansen :tummenupp

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Gjorde rätt ofta köttgryta när jag var ungkarl. Tydligen uppskattas det inte av det andra könet när man inte bryr sig om att rensa bort varje gram av fett från köttbitarna, så det var ett tag sedan jag gjorde den.

Men...
Bryn på en förpackning grytbitar (jag föredrar fläsk i detta fall). När de fått lite yta slänger du på ett par buljongtärningar, lite tomatpuré och soja för färgens skull, några hela korn av kryddpeppar, några lagerblad, ett par lökar och andra valfria grönsaker som du klyver lite grovt. Späd på med ca en halvliter vatten och låt det hela koka upp. Lägg på ett lock och gå och gör något roligare ett tag.

Kom bara ihåg att späda på med mer vatten efterhand så det inte kokar torrt. Brukar bli godare ju längre det får koka, men det går att käka redan efter 30 min. Förbannat gott dagen efter när alla smakerna fått gifta sig ordentligt också.

Visserligen flunkar det på tidsåtgången, men maten sköter sig själv när du gjort förberedelserna.
Fan vad hungrig jag blev helt plötsligt...

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Har du några bättre förslag som klarar kriterierna i första inlägget?

Om inte så finns det redan en matskryttråd om den passar dig bättre. Där kan du berätta om oxfile och rätter som tar timmar att koka ihop.

Tredje inlägget tipsar jag om en maträtt.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
En del bra tips, och några andra riktiga ungkarlstips (som tråden efterfrågade).

Jag håller hårt på kvalitet när det gäller föda, men för den sakens skull behöver det inte vara jobbigt. Pulled Pork som tidigare nämnts är kanon. Sköter sig själv i ugnen...

Rostbiff likaså. Salta, peppra och så in i ugn med en kötttermometer medan man spelar TV-spel.

Köttfärsrätter är grymma när det gäller snabbhet, pris och smak. Men man kan ju inte äta det alla dagar i veckan.

Testa detta:
Putsa och skiva en fläskfilé. Stek skivorna med smör salt och vit+svartpeppar. Häll på ett par burkar konserverade champinjoner och krydda lite till. I med crème fraîche och lite soja.
Häll detta i en ugnssäker form och toppa med riven ost i mängder samt gratinera härligheten på 225 grader tills osten fått lite skön färg.

Man kan även smacka i lite räkor innan gratineringen om man känner för det.

Märkligt gott, utan kolhydrater och klart på ca 30 min om man synkat med varm ugn.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Risotto på höns eller grönsaksbuljong, men stekt kycklingfilé.. Gott, billig, enkelt och snabbt

Carbonara är underbart också.. Bacon, ägg-gula, parmigiano, svartpeppar, pasta - klart.. Sjukt gott. Tar ett par ggr innan man lär sig hälla av lagom lite vatten bara om man inte gjort "riktig" förut.

Steka på en laxfilé med lite svartpeppar och en stänk citron som man serverar med couscous (världens enklaste) är också en nice rätt

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Pasta carbonara, korv och rotfruktssoppa, champinjonsoppa, pytt i panna med ägg och HP-sås, grädd och ädelost sås med kallrökt lax och pasta, potatispannkaka med valfritt tillbehör.

Jag kanske har en annan syn på lättlagad och enkel mat med hänsyn till yrke...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Citronpeppar funkar som ersättare för citron. Citron är lite besvärligt för det har man(jag) aldrig hemma och köper man så använder man bara en liten del och resten torkar upp.

Citronpeppar är tabu i köket.

Citron finns ju på flaska ;) Kalasbra ju, och tusen ggr godare än citronpeppar.

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Kyckling i ugn med sallad och färdig sås/dressing

Under tiden kycklingen är i ugnen hinner man göra annat som man vill ha avklarat innan soffan kallar. Sallad hackar jag ett lass då och då och har i tupperware, står sig ett par dagar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Flygande Jacob!:banana

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Ungkarls- men framförallt fyllemat!

Tillagningstid 30 sekunder (10 minuter med tillagning)

Du behöver:

1 någorlunda ren diskho (eller lyxvarianten med durkslag/sil)
1 paket snabbmakaroner

Nice to have:

durkslag/sil
En flaska ketchup
Sked/gaffel

Tillredning:
Häll makaronerna i vasken eller durkslaget/silen, sätt på varmvattnet
(här kan man med fördel gå å duscha, skita eller något)

När du är klar med ovanstående är det bara att hugga in!

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Ett stycke Heinz Baked Beans i tomatsås - ca. 6.50 SEK i butik.
Två deciliter jasminris av märket Garant - mindre än 2 SEK per servering.
För mycket Sweet Baby Ray's Award-Winning BBQ Sauce - ca. 35 SEK per flaska.

Beräknad tidsåtgång: 7-10 minuter.
Beräknad serveringsmängd: 2 - 2.5 portioner.
Resultat: Everything a grown boy needs.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag äter (alldeles för) ofta lax. Blanda crème fraiche, fetaost och svartpeppar (man kan ha i spenat, citron, vitlök osv osv också om man vill) och häll gojan över en laxfilé, in i ugnen. Bandpasta till, eller potatisklyftor i ugnen. Inga köpta från frysdisken då, utan skär till egna. Tar 20 min, gott som fan.

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Ungkarls- men framförallt fyllemat!

Tillagningstid 30 sekunder (10 minuter med tillagning)

Du behöver:

1 någorlunda ren diskho (eller lyxvarianten med durkslag/sil)
1 paket snabbmakaroner

Nice to have:

durkslag/sil
En flaska ketchup
Sked/gaffel

Tillredning:
Häll makaronerna i vasken eller durkslaget/silen, sätt på varmvattnet
(här kan man med fördel gå å duscha, skita eller något)

När du är klar med ovanstående är det bara att hugga in!

Är det fyllemat kan man byta ut gaffel/sked, mot en avkapad PET-flaska, och kan på såvis inhalera födan. Klar fördel om det är kokt en längre stund.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Helgrillad kyckling. Enkelt, man kan dricka öl till och smaken är kanon.
Köp en hel kyckling, i med en uppskuren ölburk i röven på den. Krydda och ställ på grillen. I med en termometer. Grilla passivt med ca 120grader under locket. Låt kycklingen komma upp till 82grader.

Det som slog mej sist jag bjöd familjen på helgrillad kyckling var svårheten att hitta en bra kyckling. Den var tom på insidan??? Ingen lever, hjärta mm och göra sås på. Äter vi inte kyckling i detta land?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin