Uppdrag Granskning - Bogesund

Status
Ej öppen för fler svar.

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
"Så, som det ser ut nu kommer jag att be en skådis läsa in några citat"
Mamma Mia! Läsa citat! Hoppas det inte är forumet som åsyftas! Må gud vara oss nådig i så fall.

...och man får i så fall även hoppas att sjukhusen inte har mycket frånvaro den dagen, tusentals kommunalpolitiker kommer nämligen att få kollektiv hjärtsnörp vid åttatiden.

/perris
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Collo hann svara på frågan egentligen.
I princip stövlar man in på kontoret till ansvarig med banden/råmaterialet i sin hand och säger att det ni visat är mina grejer och det har ni ingen rätt till.

För att lösa detta på bästa sätt tar man hjälp av en advokat.

En vän till mig råkade ut för just detta och då var det TV4 nyheterna som "Snott" material som var hans. Det handlade bara om sekunder men jag vet att förlikningen var runt 20000kr.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Temat är redan satt, målet är spikat, vägen att komma dit är utstakad, det enda de nu söker är lite statister att visa upp i rutan så att hatet kan manifesteras än mer - varför ens bemöda sig med dessa människor?

Med de metoder dagens skjutjärnsjournalister använder för att nå sitt, för stundens, syfte - med klippningar och retorik, skulle de lika gärna kunna bevisa att inga judar bragds om livet medvetet av nazister under andra världskriget.

Objektiviteten i dessa program är sedan länge svunnen, numera har man allting klart hur programmet skall fortlöpa, formas och avslutas. Målen finns redan och tro inte att någon över huvudtaget kommer att tillåtas att äventyra det.
 

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Förstår inte varför någon av alla, eller en hel hög, med dessa gasglada tomtar inte kan åka dit och stå upp för vad dom tycker är så bra! Eller är ni bara en bunt läderklädda fegisar?! Ha ha ha haaaaaa!

DEN diskussionen/debatten skulle jag vilja gärna vilja höra!!!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det "roliga" i det hela med att "läsa lite citat" är ju att vi alla vet ju hur sanningshalten är på det folk skriver på forum på internet... det i kombo med att bryta mot upphovsrätten och sända Rollers film gör ju programmet till ett riktigt alster av sanning.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Förstår inte varför någon av alla, eller en hel hög, med dessa gasglada tomtar inte kan åka dit och stå upp för vad dom tycker är så bra! Eller är ni bara en bunt läderklädda fegisar?! Ha ha ha haaaaaa!

DEN diskussionen/debatten skulle jag vilja gärna vilja höra!!!
Du verkar rätt "töntig" själv faktiskt med dina checka kommentarer. Kan du inte sluta skriva i tråden istället för att fortsätta? Du själv är den som förvärrar diskussionen, om du inte insett det.
 

Ozzi

Guest
Ända sen barnsben har man ju blivit itutad att man ska stå för det man gör, varför inte passa på nu då att just stå upp i tv o försvara det som händer på tex. bogan, eller är det kanske så att ALLA vet att det är åt helvete det som sker där?:D
 

Dr.Bike

Guest
Ända sen barnsben har man ju blivit itutad att man ska stå för det man gör, varför inte passa på nu då att just stå upp i tv o försvara det som händer på tex. bogan, eller är det kanske så att ALLA vet att det är åt helvete det som sker där?:D

Det är väl klart att alla vet.

Däremot fattar oxå de flesta att det inte finns nåt att försvara.

Läs igenom hela tråden, se alla vettiga argument om varför man INTE ska åka dit.
Ja tor inte ens att du, även om du förespråkar det nu - tror/vill/tycker att det vore särskilt klokt att stå där som ett fån och försvara...ja vad?
 

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Du verkar rätt "töntig" själv faktiskt med dina checka kommentarer. Kan du inte sluta skriva i tråden istället för att fortsätta? Du själv är den som förvärrar diskussionen, om du inte insett det.

Jo, jag ska göra det. Lycka till i sommar och kör försiktigt allesammans!
 

Ozzi

Guest
Det är väl klart att alla vet.

Däremot fattar oxå de flesta att det inte finns nåt att försvara.

Läs igenom hela tråden, se alla vettiga argument om varför man INTE ska åka dit.
Ja tor inte ens att du, även om du förespråkar det nu - tror/vill/tycker att det vore särskilt klokt att stå där som ett fån och försvara...ja vad?

Sista raden i mitt inlägg sa väl allt.
 

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
Nu var det ett par år sedan jag körde Bogan/Bulten/Rosenhill/Ankarudden/etc.. senast, har hållit upp med åkat och avlat istället. Kanske är det värre nu 8-10 år senare?
Jag minns dock att jag redan på den tiden kom på mig med att tänka att det här inte kan hålla så mycket länge till, det är för mycket hojar som kör för snabbt på samma ställe.
Om man någon gång möte någon local så såg de inte så jävla glada ut och det gick rykten om att folk grusade kurvorna i slutet av april).

När R1 kom 1998 undrade jag var det skulle sluta 150hkr på 180kg! Idag är 1hkr/torrt kg en realitet och om vi jämför det med en Porsche Turbo skulle den väl behöva ca 1 500hkr för att nå samma förhållande.

Många SH-åkare kör vettigt, man gasar när det passar och släpper rullen vid bebyggelse eller annat som behöver aktas. En del läger sina bombrepor när kvinnor och barn sover och det är givetvis att föredra. En del andra kan dock inte hålla sig utan måste visa alla andra i världen att det kan slanga i 180 eller köra så-in-i-helvete-fort på valfri hojväg mitt på dagen.

Lokalbefolkningen som inte känt känslan med en SH mellan benen fattar inte grejen och lackar (i ärlighetens namn helt rättmätigt) ur. Riksdagsmännen ser effektsiffrorna och kostnaderna och tycker inte att det ser bra ut.

Jag vet inte hur skiten slutar. Att UG tar tag i det lär inte ha med några filmer att göra. De får säkert ett tips i veckan om det här. De har säkert haft ämnet på agendan länge. Och de kommer att ha lätt att såga hela SH-Sverige i två bitar. Tyvärr!

Jag tror de glada dagarna är över inom ett par år. Skulle inte förvåna mig om det kommer en effektbegränsning som den vi hade för 20 år sedan (max 100hkr). Något kommer att göras. Vi SH-åkare är ingen intressegrupp som måste gynnas, oss kan de skita i.

I bästa fall byggs det ett par banor till så vi som vill kan få köra helvete ändå. Jag är dock tyvärr skeptisk. Det blir nog till att köpa en motard om man ska ha kul på båge i framtiden.

Den som lever får se.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Ända sen barnsben har man ju blivit itutad att man ska stå för det man gör, varför inte passa på nu då att just stå upp i tv o försvara det som händer på tex. bogan, eller är det kanske så att ALLA vet att det är åt helvete det som sker där?:D




Stå för de man gör? jo hallå alla kör för fort nån gång, kanske dags att ringa och anmäla sig själv?
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Jaså dom har fått tag på nån nu...? I sista mailet från dom skriver dom bl.a såhär:

"Nu har vi talat med massor av folk som kör snabbt både på Bogan och på andra håll, och jag ska vara ärlig mot dig: I n g e n vill ställa upp på en bandad intervju. Flera hänvisar till diskussionen på Sporthoj, när de tackar nej...

Hur som helst. Där står vi nu. Det blir ett hopplöst haltande reportage utan någon från "er" sida. Det finns fortfarade en liiiiten chans att en kompis kompis ställer upp, men om det också faller, så måste jag hitta en annan lösning."


Vidare skriver dom också:

"Så, som det ser ut nu kommer jag att be en skådis läsa in några citat"

Dom skulle alltså be nån skådis läsa in citat från oss.



Vill du bli mitt juridiska ombud? För jag antar att du kan det här på dina 5 fingrar?

Man kan ju bara konstatera att vi som åker hoj inte är helt dumma i huvudet.
Varje år kommer det samma texter i pressen "MC-DÖDEN" osv osv.
aldrig sätts det i sitt sammanhang utan det är känslor och inget annat än känslor som det spelas på. fakta lämnas hemma och allt handlar om att få ut folket med högafflar och facklor så man kan sälja sina lösnummer och annonser.

Som jag ser det är det inte ett dugg underligt att hon inte hittar någon som är villig att gå med på en intervju. kunde hon inte bara gått ut o frågat "Hej vi behöver ett offerlamm som är munkavlat och som är dömt på förhand och som kommer få ta skiten för vad alla andra gör och ingen kommer att lyssna på ändå. Någon frivillig ?"
Det finns alltid någon som gillar att bli uppbunden och förnedrad som kanske blir intresserad.

Hur man än ser på det så är det bara sensations journalistik och känslor som håller ämnet levande.
 

Ozzi

Guest
Stå för de man gör? jo hallå alla kör för fort nån gång, kanske dags att ringa och anmäla sig själv?

Nu ska vi inte överdriva, visst jag syndar ibland jag också, men på väl valda platser o tillfällen där man inte retar folk i onödan, skulle jag sen bli haffad så är det väl så då tar jag straffet men jag riskerar inte tredje mans liv o lem.
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Det var någon tidigare som skrev att han hatar förbudssverige. Jag kan hålla med där.
Lucius sista inlägg är också klockrent, Jag håller med där till 100%.

Kontentan av U.G´s avsnitt här kommer med stor sannorlikhet bli mer ammunition till beslutsfattarna att införa nya lagar som kommer inskränka vad jag tycker är en av dom sista stora friheterna som finns i sverige, nämligen hojåka.

Att köra hoj har under alla mina år givit mig en frihet men under ansvar typ.
Visst har jag vid ett par tillfällen blivit stoppad då jag inte varit 100% laglig gällande hasigheten men jag har också vid alla tillfällen utom ett klarat mig ur situationen genom att prata med poliserna som sett en del genom fingrarna.

Ändringen kan komma nu.
Det kan komma ut ett direktiv som beordrar poliserna att ha noll tolerans mot förseelser från oss hojåkare och då kommer jag med många fler bli drabbade för småskit som vi alltid klarat oss undan förut.
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Jag vet och dom har inte frågat. Jag är ingen jurist men jag tror inte dom behöver det. Det kanske nån annan kan svara på med säkerhet.

Är inte allt material som läggs ut på internet automatiskt skyddat av upphovsrättslagen? Har för mig det, men orkar inte leta rätt på något källmaterial angående detta, men det kan det ju vara värt att titta på, ganska säker på att de inte får använda sig av källmaterial de inte själva skapat utan UPPHOVSMANNENS tillåtelse.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Mmm, vi har några fina exemplar med bett i halsen i hålan där jag bor också:)

Jag har inte försvarat något beteende och om Du menar att problemet är fortkörning eller ljud så - ja, det förekommer överallt.

Men - det problem som är unikt för dessa vägar är driften att till varje pris exponera sina överträdelser och dessutom knyta det till just en identifierbar väg!

Ugrp-killarna har sina hyss, men filmar dom en skoterled, en backe eller en ravin kan den ligga var tusan som helst. Och därmed kommer kringboende inte att ha en konstant trafikström under 20 timmar per dygn längs den vägen/leden så fort solen tittar fram. Deras träningsgrop med tillhörande sjö ligger för övrigt några 100 meter från mitt jobb...

Jag kan leva med några 600:eek:r som passerar mig när jag är ute med hundarna om det händer någon gång per vecka eller månad. Men skulle det hända 24/7 skulle till och med en så godmodig gubbe som jag komma att hetsa upp mig...

Ser Du skillnaden?

Jag tror faktiskt att en stor del av problemet är ljudrelaterat! Om mc inte lät så mkt skulle nog många färre klaga! Att man sedan tar upp trafikfarligheten osv gör man bara som ett svepskäl för det riktiga dvs att ha det tyst!

Sen menar vi nog samma sak bara att problemet blir så mkt mer uppenbart i sthlm än i pite för att det helt enkelt finns mer motorcyklister här! Tror nog att samma % av mc folket åker och gasar på samma väg här som där med skillnaden att här är vi 10000 fler!

Sen fattar jag fortfarande inte att folk kör bogan då den är helt värdelös med sin beläggning och bredd!
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Hmm...undrar hur man löser coprighten när man tar nåt från tuben för ingen människa där lägger ju in nåt under sitt rätta namn. Hur ska Per Eriksson kunna hävda sin rätt när det är "grispitt32" som lagt in filmen, ingenstans på tuben lägger man ju in sina riktiga uppgifter.:va

Finns oxå ett avtal man accepterar på Youtube. Kommer ihåg ramaskriket när folk insåg att man blev av med all copyright och gav den till Facebook (mer eller mindre) när man publicerade bilder och dyl där, folk orkar inte läsa igenom avtalen..
Garanterat får TV visa Youtube filmer annars skulle tv dagligen begå copyrightbrott och det tvivlar jag på...ser klipp på nyheterna var och varannan dag...

Men oavsett....bättre täckning än såhär kan dom som gör filmerna ju inte be om. Tror du på allvar att Rollo INTE vill denna ska visas i TV i ett av sveriges största granskningsprogram?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top