Swedie skrev:
Jättebra. Då kanske man kan komma tillrätta med all privat övningskörning som sker utan att handledaren är särskilt lämplig för det. T.ex. de som lastar upp sin morsa på bönpallen, men att deras goda mor fick A-kortet i Corn Flakes paketet och aldrig har kört en meter med hoj bryr de sig inte om.
Swedie skrev:
- Kommunikationsutrustning vid all övningskörning
Också bra. Då kanske man kan få en effektivare privat mc-undervisning. Det kan som privat handledare annars vara svårt att i efterhand komma ihåg allt dumt som eleven gör medans man är ute. Har man ordentlig kommunikationsutrustning så kan man meddela eleven på en gång vilket fel den har gjort, eller i alla fall be den stanna så att man kan diskutera det lite.
Swedie skrev:
- Informationsmaterial: köp, risker, skyddsutrustning, försäkringar, regler om framförande
Mja, har ett par broschyrer från VV verkligen så stor genomslagskraft som de tror? Hur många utländska turister tror ni har läst VVs engelska broschyr om rondellkörning t.ex?
(Jag ställde den sista frågan eftersom norrmännen verkar ha en annan syn på rondellkörning än oss svenskar - att den som är i rondellen har väjningsplikt mot de som ska åka in i den. Men det är bara något som jag sett här i ösd, jag har inte hört några källor som säger att det faktiskt är så.)
Swedie skrev:
VV är med på att göra det säkrare för MC. Men påpekar under diskussion att dessa vajerräcken är till just för att få stopp på busåkning. T.ex om en körsträcka som är rolig för MC-åkare, kan vajerräcken eller andra hinder byggas för att hämma tendensen att köra fort just där.
Hmm... Så det skulle alltså innebära vajerräcke och fartgupp längs hela slingerbulten eller? Jag tycker att det verkar som att man då endast flyttar problemet från en plats till en annan.
Swedie skrev:
Tips, ta kort på vägsträckor ni anser vara dåligt gjorda. Visa upp och förklara för VV vad som kan förbättras. De lyssnar.
Jo, det finns alltid någon som lyssnar på de åsikter man har. Frågan är bara om det händer något, och i så fall hur lång tid det tar.
Swedie skrev:
- Han tryckte iaf med rätta på det här med återfallsknuttar och de som fått körkort gratis.
Men VV var lite aviga att ens svara o förklara varför det ska fortsätta vara som det är. Antar att det praktiskt inte skulle fungera att göra någonting åt det...
Det går säkert att göra något åt det, om viljan finns. T.ex. att man låter de som vill behålla den A-behörighet de fått gratis att göra en uppkörning. Problemet ligger kanske i att några av gubbarna från VV har fått A-kortet gratis och inte vill riskera att mista det.
Swedie skrev:
- Pushar för 5 års erfarenhet innan man får köra s.k "Supersporthojar" (R1, CBR1000, GSXR1000, Kawa o andra hojar med lite vikt och hög effekt).
- 25 år som minimigräns.
- Succesiv tillgång till de största modellerna.
Mja, ganska bra förslag. Särskilt det med succesiv tillgång till de största modellerna. Men vad är det som säger att man i praktiken är en bättre förare för att man har haft hojkortet i fem år och är äldre än 25 år? Kan det helt enkelt inte vara så att när man som färsking på en hoj sätter sig och adrenalinet börjar pumpa så blir det farligt, oavsett hur stark och stor den är?
Något som kanske är intressant att titta närmare på här för att få förklaringen till de uttalandena från Försäkringsförbundet är den pressrelease de gjorde 050620 som man på STRs hemsida hänvisar till varifrån man tagit uttalandet "
15 av 16 mc-förare som omkom under sitt första med körkort gjorde det på sport-mc".
(I Sverige så inträffar det varje år enbart en eller ett par dödsolyckor på lätta motorcyklar. Men samtidigt så är det ju även ganska få som tar körkort för A1.)
Swedie skrev:
Honda MC presenterade inte helt nya saker, dock tror jag inte så många hört talas om det. Det är "Honda Riding Trainer". Det är en simulator för att träna att uppleva olika moment som man som MC-förare kan komma inför när man kör i stadstrafik, på landsväg m.m. t.ex öppnande bildörrar, skymd sikt osv.
Om man kan köra snabbt i GT4 till PS2 med ratt och pedaler, blir man då en överdängare på att köra nordslingan med bil i verkligheten också? Njae, man kanske kan få vissa grundläggande färdigheter och det kanske kan vara ett bra komplement i den nuvarande körkortsutbildningen, men något större genomslag tror jag inte att den kommer att få. Man får ju helt enkelt inte "rätt" känsla för grejjerna. Kanske det skulle bli en bättre känsla om man satt i helställ på en "hoj" som rörde sig och hade en hjälm med inbyggda högtalare och skärm i visiret?
(Det finns redan ett liknande system för bilundervisning. Men det är myyycket få trafikskolor i Sverige som har det.)
Swedie skrev:
STR (de som publiceras trafikskolans böcker)
Sveriges Trafikskolors Riksförbund. Organisationen som de allra flesta av Sveriges seriösa trafikskolor tillhör. Förutom att publicera böcker (det är egentligen STR Service AB som står för bokproduktionen) så organiserar de bland annat fortbildning för trafiklärare.
Swedie skrev:
Ett nytt test! Läraren ska individualisera utbildningen. Vad exakt det betyder gick väl inte fram, men MC-säkerhet är ju topicen för MC-ola. Så det är ju i det området. Start av detta sker till säsongen 2007.
"Individualisera utbildningen"?
Jahapp... Är inte den mesta mc-utbildningen från trafikskolorna redan ganska så individuellt anpassad efter varje elevs brister och förkunskaper? Om man sätter manöverbanan på första försöket men har det jävligt svårt ute i trafiken så säger det ju sig självt att man inte kan ska måsta ska behöva tillbringa lika mycket tid på manöverbanan som ute i trafiken.
Men ett svårt avvägande som en trafiklärare alltid får göra är vart gränsen går för hur många lektioner som behövs. Känner någon att de klarar uppkörningen för lätt så har ju givetvis trafikskolan prackat på dem en massa lektioner i onödan, och om de kuggar på uppkörningen så var det ju självklart så att trafikskolan gjort fel som släppt upp dem till uppkörning innan de var redo för det.

Men att det skulle vara så att "Kalle" var tvungen att träna mera på något som han själv tyckte var oviktigt och därför fick ta fler lektioner än vad han tyckte var nödvändigt, eller att "Kalle" kuggar för att han är så nervös att han glömde hjärnan hemma, det finns ju inte ens på världkartan...

Sedan finns ju alltid risken att "Kalle" byter trafikskola eller gör resten av utbildningen privat om han inte är nöjd.
**********
Hmm... Mycket gnäll, men jag är sån av naturen.
Edit: slänger i ett par länkar också.
http://www.str.se/ och kanske framförallt artikeln
http://www.str.se/visa.asp?id=9qmc1augxwb03ckuu3
http://www.forsakringsforbundet.com/ rent generellt bara, pressreleasen STR hänvisar till ligger dock ej upp där ännu.
http://www.vv.se/templates/page3____11625.aspx MC-Ola
http://world.honda.com/motorcycle-technology/sim/ Hondas mc-simulator. Den verkar ju iaf röra sig lite. Men den kommer nog att kosta ett par kronor och den kommer nog finnas på ett mycket litet antal trafikskolor i Sverige.
http://www.harley.se/ om någon mot all förmodan skulle vara intresserad...