Uppföljning: Vägverkets MC-ola

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Såld
sandstream skrev:
Det ultimata hade enligt mig varit en bättre körkortsutbildning med tex en obligatorisk bandag för att lära sig att det finns gränser, och att de kommer jäkligt fort.
Det hade ju varit bra på ett sätt, men det viktigaste att lära sig är att bilarna inte ser dig, bilar kör ut framför dig (för de ser dig inte när du kör i 160), det ligger rullgrus på vägarna ibland, oljefläckar är hala, en av dina bekanta/närmsta vänner kommer med sannolikt omkomma i en mc-olycka, traktorer ser sig inte för innan de kör ut på vägen, osv osv.

Ovanstående tror jag endast att man kan lära sig genom att vara ute i trafiken och skaffa sig erfarenhet. Erfarenhet kan man ju skaffa sig på en hoj som inte går snabbare än 130??! SEDAN kan man naturligtsvis sadla om till en R1:a/Gixxer/Ninja men då är man iaf medveten om riskerna i trafiken och har sett dessa på nära håll.

Fy fan vilken moralkärring jag är, Gonatt!
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Tåbbä skrev:
Ovanstående tror jag endast att man kan lära sig genom att vara ute i trafiken och skaffa sig erfarenhet. Erfarenhet kan man ju skaffa sig på en hoj som inte går snabbare än 130??! SEDAN kan man naturligtsvis sadla om till en R1:a/Gixxer/Ninja men då är man iaf medveten om riskerna i trafiken och har sett dessa på nära håll.
Så du tror inte att resultatet skulle blir ngn som helst skillnad på en ny förare om dom får prova på att lära känna en MC på bana i en dag med tips och Guideing av utbildad personal?

/Regards cel
 

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Såld
CeltaniC skrev:
Så du tror inte att resultatet skulle blir ngn som helst skillnad på en ny förare om dom får prova på att lära känna en MC på bana i en dag med tips och Guideing av utbildad personal?

/Regards cel
Jovisst, det är skitbra att man får lära hojen, men de flesta Mc-olyckorna (med dödlig utgång) är väl knappast singelolyckorna?
Mc-Bil olyckorna sker knappast på grund av felhantering utav hojen, utan för hög hastighet.
Jag tror att man behöver mer trafikvett innan man gasar järnet med en R1000 hoj helt enkelt! (doh!)
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Tåbbä skrev:
Ovanstående tror jag endast att man kan lära sig genom att vara ute i trafiken och skaffa sig erfarenhet.

Hej Tåbbe, (det var det snällaste jag kom på att säga men kände mig tvungen eftersom det fattas så många indianer i din kanot :D

Att lära sig av erfarenhet är den absolut sämsta metoden att lära sig något. Den förslöar upplärningshastigheten med några tusen procent och under tiden testar du 9 av 10 saker på en mängd områden som inte funkar. På en MC är det inte läge att experimentera sig fram i 10 år. Att lära sig av erfarenhet är bara ett annat ord för "trial & error". Jag fattar inte hur du kan förespråka denna metod. Problemet är att man inte lär sig rätt från början. Skälet till det kanske är att det inte idag existerar en allmän seriös utbildning som täcker konsten att köra MC på ett säkert sätt?

Tåbbä skrev:
Jovisst, det är skitbra att man får lära hojen, men de flesta Mc-olyckorna (med dödlig utgång) är väl knappast singelolyckorna?

Ca 50% av dödsolyckorna är singel. Ca 4/5 av dessa är med hjulen fortfarande i kontakt med vägbanan.


Tåbbä skrev:
Mc-Bil olyckorna sker knappast på grund av felhantering utav hojen, utan för hög hastighet.

Hög hastighet har aldrig varit orsak till en enda olycka. Lika lite som felhantering av hojen, brist på viltstängel, snö på vägen, 1.0 promille alkohol eller grus på vägen. Det funkar inte så. Det krävs en kombination av ett antal negativa faktorer som, när de blir för stora, har man inte tillräkligt med resurser kvar att klara situationen. En stor faktor är hastigheten. En annan är hantering av hojen. En tredje är..osv
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Swedie skrev:
- Handledarutbildning
Jättebra. Då kanske man kan komma tillrätta med all privat övningskörning som sker utan att handledaren är särskilt lämplig för det. T.ex. de som lastar upp sin morsa på bönpallen, men att deras goda mor fick A-kortet i Corn Flakes paketet och aldrig har kört en meter med hoj bryr de sig inte om.
Swedie skrev:
- Kommunikationsutrustning vid all övningskörning
Också bra. Då kanske man kan få en effektivare privat mc-undervisning. Det kan som privat handledare annars vara svårt att i efterhand komma ihåg allt dumt som eleven gör medans man är ute. Har man ordentlig kommunikationsutrustning så kan man meddela eleven på en gång vilket fel den har gjort, eller i alla fall be den stanna så att man kan diskutera det lite.
Swedie skrev:
  • Informationsmaterial: köp, risker, skyddsutrustning, försäkringar, regler om framförande
Mja, har ett par broschyrer från VV verkligen så stor genomslagskraft som de tror? Hur många utländska turister tror ni har läst VVs engelska broschyr om rondellkörning t.ex?
(Jag ställde den sista frågan eftersom norrmännen verkar ha en annan syn på rondellkörning än oss svenskar - att den som är i rondellen har väjningsplikt mot de som ska åka in i den. Men det är bara något som jag sett här i ösd, jag har inte hört några källor som säger att det faktiskt är så.)

Swedie skrev:
VV är med på att göra det säkrare för MC. Men påpekar under diskussion att dessa vajerräcken är till just för att få stopp på busåkning. T.ex om en körsträcka som är rolig för MC-åkare, kan vajerräcken eller andra hinder byggas för att hämma tendensen att köra fort just där.
Hmm... Så det skulle alltså innebära vajerräcke och fartgupp längs hela slingerbulten eller? Jag tycker att det verkar som att man då endast flyttar problemet från en plats till en annan.

Swedie skrev:
Tips, ta kort på vägsträckor ni anser vara dåligt gjorda. Visa upp och förklara för VV vad som kan förbättras. De lyssnar.
Jo, det finns alltid någon som lyssnar på de åsikter man har. Frågan är bara om det händer något, och i så fall hur lång tid det tar.

Swedie skrev:
  • Han tryckte iaf med rätta på det här med återfallsknuttar och de som fått körkort gratis.
Men VV var lite aviga att ens svara o förklara varför det ska fortsätta vara som det är. Antar att det praktiskt inte skulle fungera att göra någonting åt det...
Det går säkert att göra något åt det, om viljan finns. T.ex. att man låter de som vill behålla den A-behörighet de fått gratis att göra en uppkörning. Problemet ligger kanske i att några av gubbarna från VV har fått A-kortet gratis och inte vill riskera att mista det.

Swedie skrev:
  • Pushar för 5 års erfarenhet innan man får köra s.k "Supersporthojar" (R1, CBR1000, GSXR1000, Kawa o andra hojar med lite vikt och hög effekt).
  • 25 år som minimigräns.
  • Succesiv tillgång till de största modellerna.
Mja, ganska bra förslag. Särskilt det med succesiv tillgång till de största modellerna. Men vad är det som säger att man i praktiken är en bättre förare för att man har haft hojkortet i fem år och är äldre än 25 år? Kan det helt enkelt inte vara så att när man som färsking på en hoj sätter sig och adrenalinet börjar pumpa så blir det farligt, oavsett hur stark och stor den är?
Något som kanske är intressant att titta närmare på här för att få förklaringen till de uttalandena från Försäkringsförbundet är den pressrelease de gjorde 050620 som man på STRs hemsida hänvisar till varifrån man tagit uttalandet "15 av 16 mc-förare som omkom under sitt första med körkort gjorde det på sport-mc".
(I Sverige så inträffar det varje år enbart en eller ett par dödsolyckor på lätta motorcyklar. Men samtidigt så är det ju även ganska få som tar körkort för A1.)

Swedie skrev:
Honda MC presenterade inte helt nya saker, dock tror jag inte så många hört talas om det. Det är "Honda Riding Trainer". Det är en simulator för att träna att uppleva olika moment som man som MC-förare kan komma inför när man kör i stadstrafik, på landsväg m.m. t.ex öppnande bildörrar, skymd sikt osv.
Om man kan köra snabbt i GT4 till PS2 med ratt och pedaler, blir man då en överdängare på att köra nordslingan med bil i verkligheten också? Njae, man kanske kan få vissa grundläggande färdigheter och det kanske kan vara ett bra komplement i den nuvarande körkortsutbildningen, men något större genomslag tror jag inte att den kommer att få. Man får ju helt enkelt inte "rätt" känsla för grejjerna. Kanske det skulle bli en bättre känsla om man satt i helställ på en "hoj" som rörde sig och hade en hjälm med inbyggda högtalare och skärm i visiret?
(Det finns redan ett liknande system för bilundervisning. Men det är myyycket få trafikskolor i Sverige som har det.)

Swedie skrev:
STR (de som publiceras trafikskolans böcker)
Sveriges Trafikskolors Riksförbund. Organisationen som de allra flesta av Sveriges seriösa trafikskolor tillhör. Förutom att publicera böcker (det är egentligen STR Service AB som står för bokproduktionen) så organiserar de bland annat fortbildning för trafiklärare. :7peta

Swedie skrev:
Ett nytt test! Läraren ska individualisera utbildningen. Vad exakt det betyder gick väl inte fram, men MC-säkerhet är ju topicen för MC-ola. Så det är ju i det området. Start av detta sker till säsongen 2007.
"Individualisera utbildningen"? :va
Jahapp... Är inte den mesta mc-utbildningen från trafikskolorna redan ganska så individuellt anpassad efter varje elevs brister och förkunskaper? Om man sätter manöverbanan på första försöket men har det jävligt svårt ute i trafiken så säger det ju sig självt att man inte kan ska måsta ska behöva tillbringa lika mycket tid på manöverbanan som ute i trafiken.
Men ett svårt avvägande som en trafiklärare alltid får göra är vart gränsen går för hur många lektioner som behövs. Känner någon att de klarar uppkörningen för lätt så har ju givetvis trafikskolan prackat på dem en massa lektioner i onödan, och om de kuggar på uppkörningen så var det ju självklart så att trafikskolan gjort fel som släppt upp dem till uppkörning innan de var redo för det. :rolleyes: Men att det skulle vara så att "Kalle" var tvungen att träna mera på något som han själv tyckte var oviktigt och därför fick ta fler lektioner än vad han tyckte var nödvändigt, eller att "Kalle" kuggar för att han är så nervös att han glömde hjärnan hemma, det finns ju inte ens på världkartan... :rolleyes: Sedan finns ju alltid risken att "Kalle" byter trafikskola eller gör resten av utbildningen privat om han inte är nöjd.


**********
Hmm... Mycket gnäll, men jag är sån av naturen. :)



Edit: slänger i ett par länkar också.
http://www.str.se/ och kanske framförallt artikeln http://www.str.se/visa.asp?id=9qmc1augxwb03ckuu3
http://www.forsakringsforbundet.com/ rent generellt bara, pressreleasen STR hänvisar till ligger dock ej upp där ännu.
http://www.vv.se/templates/page3____11625.aspx MC-Ola
http://world.honda.com/motorcycle-technology/sim/ Hondas mc-simulator. Den verkar ju iaf röra sig lite. Men den kommer nog att kosta ett par kronor och den kommer nog finnas på ett mycket litet antal trafikskolor i Sverige.
http://www.harley.se/ om någon mot all förmodan skulle vara intresserad...
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
De här gubbarna, förstår de att trafikskolorna inte förstår vilka problem som uppstå vid MC-körning. Förstår de att VV inte förstår vilka problem som uppstår. Förstår de här gubbarna att en ändring på konplacering vid serpentinövning och en garagevändning med borttagen tidsfaktor inte på något sätt påverkar MC-säkerheten.

Är de överhuvud taget intresserade - eller är de vanliga PowerPoint-nissar med hyfsad lön?

(jag tror PowerPoint...
 
Last edited:

sandstream

Guest
#Olsson# skrev:
Förstår de här gubbarna att en ändring på konplacering vid serpentinövning och en garagevändning med borttagen tidsfaktor inte på något sätt påverkar MC-säkerheten.
Ytterst tveksamt!
Utbildningen verkar mer vara anpassad för att passa på en normal parkeringsplats så att trafikskolorna i varje liten stad ska kunna utbilda hojåkare :3freak
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Swedie skrev:
VV är med på att göra det säkrare för MC. Men påpekar under diskussion att dessa vajerräcken är till just för att få stopp på busåkning. T.ex om en körsträcka som är rolig för MC-åkare, kan vajerräcken eller andra hinder byggas för att hämma tendensen att köra fort just där.

Här ska man kanske inte måla fan på väggen och tro att vägverket vill smälla upp vajerräcken och annat på alla roliga vägar.

Vad jag misstänker att det handlar om är att göra som de gjort i granlandet i öster. Där konstaterades det att de flesta olyckorna sker på en relativt begränsad sträcka väg eller i vissa fall på ett specifikt ställe.

Om man tittar till Stockholmsregionen så har vi ju ett jättebra exempel på det. Tungelstavägen, Sadelmakartorp, ca 4-5 km från Tungelsta i riktning mot Södertälje. Där gjordes det ett nytt kalhygge i vänstersvängen. Det lutar lätt nerår och kurvan är kanske inte helt optimalt doserad.

Där la ett antal hojar ut sig på hygget med ambulans/helikoptertransport och trasiga kroppar och hojar som följd.

Efter att det kom upp varningsskylt och det sattes upp vägrikningsmarkörer (har fått lära mig att de blå/vita "pilskyltarna" heter så) så har det vad jag vet inte vart fler olyckor där.

Samma fenomen kan man se på t.ex. BikeWeek. När det börjar gå för hårt in i Ejes eller Hårnålen så kliver man som funktionär helt enkelt ut en liten bit. Och tjosan så går farten ner för då är man plötsligt ett hinder.

För övrigt vill jag ge en jätteeloge till Johnny för det jobb du lägger ner på allt vad hojåkande heter och sporthojsåkande i synnerhet.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Tåbbä skrev:
Jag tycker det borde vara obligatoriskt att ha ÄGT* en effektsvag hoj innan man får äga en supersporthoj eller överhuvudtaget nån motorstark hoj

*dvs. ÄGT en effektsvag hoj, inte haft körkort i två år, eller fyllt 25 osv., utan ÄGT en effektsvag hoj! Comprehende? :)

Begreppet äga en motorcykel är tyvärr meningslöst i det här sammanhanget. Det syftar oftast på den hos VV registrerade ägaren - vilket inte behöver vara den som har det huvudsakliga ekonomiska intresset i hojen eller ens den som använder hojen. Många tanter och farbröder i Sverige äger hojar som de aldrig kört eller ens suttit på. Och vilken person som använder hojen går förstås aldrig att formellt styrka.

#Olsson# skrev:
Hög hastighet har aldrig varit orsak till en enda olycka. Lika lite som felhantering av hojen, brist på viltstängel, snö på vägen, 1.0 promille alkohol eller grus på vägen. Det funkar inte så. Det krävs en kombination av ett antal negativa faktorer som, när de blir för stora, har man inte tillräkligt med resurser kvar att klara situationen. En stor faktor är hastigheten. En annan är hantering av hojen. En tredje är..osv

Jag förstår vart Tobbä vill komma, och håller med honom till en del.
Naturligtvis är all ut- och fortbildning av färska motorcyklister av godo, även sådan som handlar om konkret körteknik och hantering av fordonet - på bana, väg eller trafikövningsplats. Men bristande teknisk körskicklighet är ett sekundärt problem. Innan brister i körskicklighet (nedlägg, motstyrning, bromsteknik, kurvtagning etc) kan påverka utgången av en farlig trafiksituation i negativ riktning så krävs att motorcyklisten själv försätter sig i situationen. Och den delen av utbildningen är absolut viktigast.
Personlig mognad, omdöme, fantasi och riskmedvetande är faktorer som är flera tiopotenser viktigare för trafiksäkerheten än teknisk skicklighet i framförande av fordonet.
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Bra Swedie att du deltar i arbetet. Verkar inte som alla runt bordet åkte mc varje dag precis...

Det jag reagerar på är främst det här:
VV är med på att göra det säkrare för MC. Men påpekar under diskussion att dessa vajerräcken är till just för att få stopp på busåkning. T.ex om en körsträcka som är rolig för MC-åkare, kan vajerräcken eller andra hinder byggas för att hämma tendensen att köra fort just där.
Måste ju vara straffbart, är detta syftet bakom beslutet att sätta vajerräcken (på en del av sträckorna) så finns ju ett uppsåt att skada människor. Straffet (döden eller allvarlig skada) för mcförare är detsamma vid halka, påkörning, trängning, punktering eller buskörning. :kocko
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
När det gäller dåliga vägar så är det tydligen kommunens sak, i min kommun finns så dåliga vägar att man inte ens kan köra enligt hastighetsbegränsningen.
Kommunen har inte råd att förbättra vägarna säger de bara.
Så att det bara ska vara att knalla in med bilder på vilken väg som helst är fel, kanske lyssnar de men de gör inget åt det i alla fall.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Silwer skrev:
När det gäller dåliga vägar så är det tydligen kommunens sak, i min kommun finns så dåliga vägar att man inte ens kan köra enligt hastighetsbegränsningen.
Kommunen har inte råd att förbättra vägarna säger de bara.
Så att det bara ska vara att knalla in med bilder på vilken väg som helst är fel, kanske lyssnar de men de gör inget åt det i alla fall.

Som regel ansvarar kommunen för de gator och vägar som finns inom tätorter, medan staten (VV) ansvarar för övriga vägar (lands-, riks- etc). Däremot är det vanligt att VV lägger ut den konkreta driften och underhållet av statliga vägar på någon lokal entreprenör, det kan vara kommunens gatukontor eller en lokal självständig VV-produktionsenhet.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
69:an skrev:
Som regel ansvarar kommunen för de gator och vägar som finns inom tätorter, medan staten (VV) ansvarar för övriga vägar (lands-, riks- etc). Däremot är det vanligt att VV lägger ut den konkreta driften och underhållet av statliga vägar på någon lokal entreprenör, det kan vara kommunens gatukontor eller en lokal självständig VV-produktionsenhet.
Jo så är det här iaf, dvs kommunen står för underhållet på vägar även utanför tätorter och de kan se bedrövliga ut.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
kille_hojdille skrev:
en "Honda Riding Trainer" skulle inte vara fel att ha hemma i källar´n, mycket bra på vintern..
...undrar om det går att uuuiila på den..?
69:an skrev:
Begreppet äga en motorcykel är tyvärr meningslöst i det här sammanhanget. Det syftar oftast på den hos VV registrerade ägaren - vilket inte behöver vara den som har det huvudsakliga ekonomiska intresset i hojen eller ens den som använder hojen. Många tanter och farbröder i Sverige äger hojar som de aldrig kört eller ens suttit på. Och vilken person som använder hojen går förstås aldrig att formellt styrka.

Det är ju just det som är poängen. Säg en 20-åring, som ställer R1-an på farsan. Eftersom 20-åringen inte har ägt en effektsvag hoj i fem år, så får han inte köra den.

Om han däremot har ägt en NSR 125'a sedan 16 års ålder (registrerad på sig själv) så får han köra en R1'a vid 21 års ålder.

Skenförsäkringarna har då ingen vits - småpojkarna får ändå inte köra hojarna.
För om du måste äga en effektsvag hoj i x antal år, då skenförsäkrar du ju definitivt inte!
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
John skrev:
...undrar om det går att uuuiila på den..?


Det är ju just det som är poängen. Säg en 20-åring, som ställer R1-an på farsan. Eftersom 20-åringen inte har ägt en effektsvag hoj i fem år, så får han inte köra den.

Om han däremot har ägt en NSR 125'a sedan 16 års ålder (registrerad på sig själv) så får han köra en R1'a vid 21 års ålder.

Skenförsäkringarna har då ingen vits - småpojkarna får ändå inte köra hojarna.
För om du måste äga en effektsvag hoj i x antal år, då skenförsäkrar du ju definitivt inte!
Och så kan det avskräcka de här som ska ha en värstinghoj direkt bara för att de ju e så ballt tycker polarna, måste de verkligen köra lite vanlig hoj först så skiter de i att ta A-kort, skönt så slipper man dem.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
John skrev:
Det är ju just det som är poängen. Säg en 20-åring, som ställer R1-an på farsan. Eftersom 20-åringen inte har ägt en effektsvag hoj i fem år, så får han inte köra den.

Men farsan får, även om han aldrig suttit på R1:an - varpå nyttan med hela upplägget tunnas ut rejält.

Visserligen är det mindre troligt att äldre personer låter yngre sken-äga hoj än tvärtom, men min invändning bygger på det faktum att det aldrig går att veta om den hos VV registrerade "ägaren" är samma person som betalat, förfogar över och ansvarar för hojen. Och har skaffat sig körerfarenhet på den.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
69:an skrev:
Men farsan får, även om han aldrig suttit på R1:an - varpå nyttan med hela upplägget tunnas ut rejält.

Visserligen är det mindre troligt att äldre personer låter yngre sken-äga hoj än tvärtom, men min invändning bygger på det faktum att det aldrig går att veta om den hos VV registrerade "ägaren" är samma person som betalat, förfogar över och ansvarar för hojen. Och har skaffat sig körerfarenhet på den.

Det är ju inte precis våra farsor som ställer till med problem med R1'or, så syftet med det upplägget försvinner ju inte alls.

För om de var ute efter att minska problemen bland våra fäder, då skulle de knappast föreslå en höjning till 25 år för tung mc..

Silwer's inlägg: :tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
John, det är 25 år SAMT haft körkort i minst 5 år. Ingen under 25 kommer få köra Supersport-hojar.

Von_reisen, vet inte om han var allvarlig. Men han sa det nog bara på ett klumpigt sätt.
Lime förklarar det bra och säger att nya skyltar, placeringar av koner m.m minskar trenden att åka fort just där. Det är ett sniket sätt att göra det, MEN DET FUNGERAR! tyvärr. Det betyder iaf att riskmedvetande Finns hos alla förare, dock i högre och mindre grad hos vissa.

#Olsson#, senaste ändringen av uppkörningen har nog inte helt och hållet att göra med MC-säkerhet som sådant utan bara en ändring för att man tyckte det var dags. Kan inte svara på det.
Sen kan jag berätta att allihopa som var där faktiskt kör hoj, och en kom dit på sin hoj. Så man kan inte heller beskylla dom från att endast vara där för att de måste (till viss del måste de väl de), men de har nog ett visst intresse i det hela oxå och lägger inte upp idiotiska förslag. Allt det som sas, tyckte iaf jag var bra saker. Det påpekade jag i mitt tal som sagt.

Esquire, honda berättade att visst, vissa kommer väl försöka använda simulatorn på fel sätt. Men det skall bli ett poängsystem som enligt dom inte ska locka till GT4-stilsåkande utan att verkligen få så höga poäng som möjligt och lyckas ta sig runt i spelet. Det är inte ett spel.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
69:an skrev:
Jag förstår vart Tobbä vill komma, och håller med honom till en del.
Naturligtvis är all ut- och fortbildning av färska motorcyklister av godo, även sådan som handlar om konkret körteknik och hantering av fordonet - på bana, väg eller trafikövningsplats. Men bristande teknisk körskicklighet är ett sekundärt problem. Innan brister i körskicklighet (nedlägg, motstyrning, bromsteknik, kurvtagning etc) kan påverka utgången av en farlig trafiksituation i negativ riktning så krävs att motorcyklisten själv försätter sig i situationen. Och den delen av utbildningen är absolut viktigast.
Personlig mognad, omdöme, fantasi och riskmedvetande är faktorer som är flera tiopotenser viktigare för trafiksäkerheten än teknisk skicklighet i framförande av fordonet.

Håller fullständigt med i allt. Och för att få ett bra omdöme, fantasi, riskmedvetande och en mognad, måste vi lära oss hur saker och ting förhåller sig.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
...Men påpekar under diskussion att dessa vajerräcken är till just för att få stopp på busåkning. T.ex om en körsträcka som är rolig för MC-åkare, kan vajerräcken eller andra hinder byggas för att hämma tendensen att köra fort just där.
-Dom är tänkta att fungera avskräckande ungefär som taggtråd alltså. I så fall fyller de ju den funktion som de vill både när man ser dom och när man hamnar i dom :kocko

Han tryckte iaf med rätta på det här med återfallsknuttar och de som fått körkort gratis. Men VV var lite aviga att ens svara o förklara varför det ska fortsätta vara som det är. Antar att det praktiskt inte skulle fungera att göra någonting åt det...
Antagligen för att de flesta i rummet hade fått sitt mc-kort gratis...

Pushar för 5 års erfarenhet innan man får köra s.k "Supersporthojar" (R1, CBR1000, GSXR1000, Kawa o andra hojar med lite vikt och hög effekt).
Det låter ju som ett vettigt förslag förutsatt att det genomförs på rätt sätt, men problemet är ju att de som sätter upp normerna i detta fallet förmodligen inte har någon koll (ingen diss mot er, grundar denna åsikt på tidigare försäkringsregler samt körkortsbegränsningar). Enligt ett visst företag är min hoj en sporthoj och kostar 30 000 att försäkra. :huvet Skulle det bli helt omöjligt för någon som nyss tagit kortet att köpa t ex en ducati 900ss?? Den räknas ju ändå som ducatis supersport, men har ju inte ens hälften av så många hästar som en ny ZX-10, samt väger mer :va (typ). Man kan ju inte dra alla sporthojar över samma kam som många försäkringsbolag gör. Ta 25kwgränsen som ett exempel. Den är ju så låg att de allra flesta tar bort strypningen direkt eftersom det känns som att köra moppe. Hade gränsen istället varit 40kw tex så hade nog de flesta accepterat denna gräns.

Självklart är förslaget bra i sort, men det gäller ju att det genomförs bra, vilket inte är så troligt. Min åsikt är att gränser av det här laget ofta sätts för lågt och därmed inte accepteras vilket leder till att fifflet med turbo, strypningar mm är i full gång.

En ökad ålder för att köra Supersporthojar kommer att komma.
Detta påverkar väl inte de som redan har mc-kort?

Förlåt för det jääättelånga inlägget med en massa tyckande, men det känns som om man borde passa på att tycka lite.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top