Uppföljning: Vägverkets MC-ola

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
#Olsson# skrev:
De här gubbarna, förstår de att trafikskolorna inte förstår vilka problem som uppstå vid MC-körning. Förstår de att VV inte förstår vilka problem som uppstår. Förstår de här gubbarna att en ändring på konplacering vid serpentinövning och en garagevändning med borttagen tidsfaktor inte på något sätt påverkar MC-säkerheten.

Är de överhuvud taget intresserade - eller är de vanliga PowerPoint-nissar med hyfsad lön?

(jag tror PowerPoint...


Varför inte komma med förslag och råd istället för att kritisera vad det är dom försöker göra.
Dom gör det här för våran skull, för att våran säkerhet på vägarna ska bli större.
Tycker att dom ska ha tummen upp för den tid och arbete dom lägger ner på det här.
För om deras arbete blir att någon av oss slipper bli en siffra i statistiken,
så hoppas jag att det blir något bra av det här.
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
69:an skrev:
Men farsan får, även om han aldrig suttit på R1:an - varpå nyttan med hela upplägget tunnas ut rejält.

Visserligen är det mindre troligt att äldre personer låter yngre sken-äga hoj än tvärtom, men min invändning bygger på det faktum att det aldrig går att veta om den hos VV registrerade "ägaren" är samma person som betalat, förfogar över och ansvarar för hojen. Och har skaffat sig körerfarenhet på den.
Kanske inte som det är i dagsläget nej...(Polis, FB, VV O.s.v.) men om nu diverse myndigheter bestämmer sig för att satsa på de konceptet så är jag ganska övertygad om att dom skapar ett fint litet dataprogram som tar fram den infon som dom behöver.

Resonemanget om att farsan kan kommer ju att försvinna om dom satsar på den här linjen pga. att det förmodligen kommer att bli hårdare regler i försäkringsbolagens vilkor, det skulle inte förvåna mig om det blir så stramt att det bara är person som står för försäkringen som får utnyttja hojen.
Ex. Palle Snorvalp kommer på Sture Stelbens R1:a, polisen stoppar honom och konstaterar att hojens ägare och förare inte är samma person vilket kanske resulterar i böter eller indraget körkort...va vet jag.
Slut på kommentarer från citat.

Jag håller med Sandstream m.fl. ang bankörning.
Jag skrev det i den andra tråden oxå. Jag kan bara tala utifrån mig själv...
För min del så har mitt säkerhetstänkande förändrats avsevärt sen jag körde bana för första gången i våras. Bankörningen har gett mig en helt ny dimension i körningen, det faktum att jag enbart kan ägna mig helt och hållet åt min körning när jag är på bana är helt underbart. Samt fördelarna med att köra bana är ju oxå alla "rena" svängar...inte massa skyltar, träd etc. Det i sin tur har resulerat i att jag har en helt annan riskmedvetenhet när jag kör på vägen nu...självklart går det fortfarande för fort ibland men det känns ändå mycket säkrare samt att jag väljer mina ställen att gasa på till ställen där det är så öppet som möjligt och inte massa äckliga träd och skyltar.

I övrigt så tycker jag att det är bra att det förs en dialog/monolog mellan de olika myndigheterna :tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
En särskilt realistisk simulator för mc tror jag inte de kan göra faktiskt.

På bil är det en sak men på mc blir det bara som att köra båt på land.

Tror det är bättre att folk får öva mer på en riktig hoj isf.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Silwer skrev:
En särskilt realistisk simulator för mc tror jag inte de kan göra faktiskt.

På bil är det en sak men på mc blir det bara som att köra båt på land.

Tror det är bättre att folk får öva mer på en riktig hoj isf.
Detta togs upp. Det är inte meningen att vara en super-realistisk simulator. utan mer ett verktyg för att få elever i situationer de inte vill att man ska uppleva i verkliga livet. Man får bättre förhåll mot situationer som kan stå upp när man kör i trafik.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Angående bankörning så vet jag iaf att STR skrev ner vad jag påpekade om bankörning. Att "det önskas banor att leka av sig på". Så skrev han i sina anteckningar. Vi kommer självklart inte få en hel roadracing bana byggd för att leka av oss på.
Sedan så under någon minut av pratade om banor i sig när jag talade så frågade Vägverkets ena högre uppsatta person om en bana verkligen skulle minska busåkandet, då sa jag Nej som svar. Skulle jag sagt ja, skulle jag ljugit. Dock påpeka jag ändå behovet av att ha alternativa platser att testa sin hojs begränsning på eller ens egna begränsningar. Det är som sagt bättre att krascha på en uppgjort bana än i trafiken.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Alicia skrev:
Varför inte komma med förslag och råd istället för att kritisera vad det är dom försöker göra.
Dom gör det här för våran skull, för att våran säkerhet på vägarna ska bli större.
Tycker att dom ska ha tummen upp för den tid och arbete dom lägger ner på det här.
För om deras arbete blir att någon av oss slipper bli en siffra i statistiken,
så hoppas jag att det blir något bra av det här.

Det är mer effektivt att kasta sig in, slå vilt omkring sig med baseboll-trä. De som bara "duttar" lite får inte så stort gehör. :)
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tyvärr är ju dagens förarutbildning upplagd så att man lär sig köra i trafik och bromsa. Sen får man kortet och ger sig ut där det nästan inte är någon trafik (kurviga 70-vägar) och lär sig själv att köra mc som de är gjorda för att köras, alltså fort i kurvor.
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Vad händer med dom som inte fyllt 25 år, eller inte har haft körkort i fem år, men som kör supersporthoj idag?
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
yonsson skrev:
Tyvärr är ju dagens förarutbildning upplagd så att man lär sig köra i trafik och bromsa. Sen får man kortet och ger sig ut där det nästan inte är någon trafik (kurviga 70-vägar) och lär sig själv att köra mc som de är gjorda för att köras, alltså fort i kurvor.
Jo men nu prioriteras ju ofta att man lär sig hjula andra veckan och stoppies den tredje:lol
Sen har vi ju massor som tycker bäst om stara breda vägar där de kan köra 250+ för jämnan.
Hur ska de lära ut det på nåt annat sätt egentligen, man får ju inte köra för fort?

Eller du menar kanske att det skulle åkas massor av kurvig 70 väg på körskolan?
Det är ju en möjlighet men då kommer antalet lektioner att öka och kostnaden för att ta A-kort, för de kan ju inte skippa balans o bromsövningar och körning i trafiken.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jocke K skrev:
Vad händer med de som inte fyllt 25 år, eller inte har haft körkort i fem år, men som kör supersporthoj idag?
Det vet väl ingen, men tidigare har det ju varit så att förändringar inte påverkar de som redan har sitt körkort.

Däremot kan ju premieändringar påverka vem som helst, och skulle dessa skjuta i höjden enormt för unga pga att de inte längre kan skena lika lätt så kanske ni inte har råd att åka stort längre.
 

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Höör
Hoj
RSV 1000 -01
En liten fundering bara.
Jag vet inte om 25 kW begränsningen är något som vi bara har i Sverige eller det gäller övriga EU med. Hur som helst så vet alla att den inte fungerar på mer än de laglydigaste medborgarna. Kanske hade det varit vettigare med att endast ha en vikt/effekt begränsning. Tyvärr känns det väldigt tungrott att få beslutsfattare att tänka om. :(

//J
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Casca skrev:
En liten fundering bara.
Jag vet inte om 25 kW begränsningen är något som vi bara har i Sverige eller det gäller övriga EU med. Hur som helst så vet alla att den inte fungerar på mer än de laglydigaste medborgarna. Kanske hade det varit vettigare med att endast ha en vikt/effekt begränsning. Tyvärr känns det väldigt tungrott att få beslutsfattare att tänka om. :(

//J
Jo det är en importerad regel somm finns i andra EU länder åtminstonde.
En sak jag tycker är skitdåligt är ju urvalet på roliga småhojar, mste man välja en gammal 80-talare för att ha nåt att åka på?

Man har ju sett de fina 250 och 400cc sporthojarna från japan, det vore ju nåt att sälja här och låta folk åka på dem rakt av bara.
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Swedie

I USA så har dom ju MSF kurser...detta är väl någonslags broms & kurvtagningskurs om jag förstått allt rätt...antagligen så är MSF lite mer
djupgående...tror den sträcker sig över fler dagar än vår B&K kurs.
Tilläggas bör att den liksom vår B&K är frivillig. Det verkar dock som att
väldigt många tar MSF kursen i USA...Försäkringsbolagen har sett att de som gått MSF kursen blir mycket bättre och säkrare förare. Detta har lett till att de sänker premien för de som går dessa MSF kurser. Kanske något för försäkringsbolagen att fundera på. Det är ju aldrig fel med en morot dvs längre premie.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Casca skrev:
En liten fundering bara.
Jag vet inte om 25 kW begränsningen är något som vi bara har i Sverige eller det gäller övriga EU med. Hur som helst så vet alla att den inte fungerar på mer än de laglydigaste medborgarna. Kanske hade det varit vettigare med att endast ha en vikt/effekt begränsning. Tyvärr känns det väldigt tungrott att få beslutsfattare att tänka om. :(

//J
Japp, en begränsning där man inte tvingas köpa 2-taktare från 80-talet borde vara en bra lösning. Borde även locka tilltänkta personer som måste rösta i samband med en lagändring i syfte att öka MC-säkerheten och minska olyckorna.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
MaScoot skrev:
Swedie

I USA så har dom ju MSF kurser...detta är väl någonslags broms & kurvtagningskurs om jag förstått allt rätt...antagligen så är MSF lite mer
djupgående...tror den sträcker sig över fler dagar än vår B&K kurs.
Tilläggas bör att den liksom vår B&K är frivillig. Det verkar dock som att
väldigt många tar MSF kursen i USA...Försäkringsbolagen har sett att de som gått MSF kursen blir mycket bättre och säkrare förare. Detta har lett till att de sänker premien för de som går dessa MSF kurser. Kanske något för försäkringsbolagen att fundera på. Det är ju aldrig fel med en morot dvs längre premie.

I usa är körkortstagandet PATETISKT och MFL har uppstått just pga alla vet det. Vem som helst kan få ett körkort över dagen i USA. Det är rent ut sagt livsförarligt. Så MSF (Motorcycle Safety Course) är något som DMV (tror jag) och de flesta känner till och pushar för att man ska ta då det ökar ens beredskap och möjlighet att använda sitt fordon på rätt sätt.

Det är väl ungefär samma sak jag pushade för. Jag bad VV att med hjälp av försäkringsbolag och andra organisationer att erbjuda och inbjuda folk till att ta del i fortutbildning. De var positiva till mitt förslag och det noterades.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Esquire skrev:
Något som kanske är intressant att titta närmare på här för att få förklaringen till de uttalandena från Försäkringsförbundet är den pressrelease de gjorde 050620 som man på STRs hemsida hänvisar till varifrån man tagit uttalandet "15 av 16 mc-förare som omkom under sitt första med körkort gjorde det på sport-mc".

Det är ju självklart att dom kan visa upp en sådan siffra eftersom alla hojar utan bönpall och fransar är sporthojar enligt dom. Är CB500 och ER-5 sporthojar?
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
25års gräns för "supersport" modeller vore vettigt.
5års erfarenhet känns lite mycket, 2år skulle göra susen tror jag.

Men vajer-räcken som skrämsel på vägar där det buskörs låter som vanvett, om dem gjorde samma sak mot bilister skulle det bli stora rubriker i media.

/N
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
sandstream skrev:
Det ultimata hade enligt mig varit en bättre körkortsutbildning med tex en obligatorisk bandag för att lära sig att det finns gränser, och att de kommer jäkligt fort.

Tyvärr så kanske en 25-års gräns är en av de få realistiska lösningarna för att minska antalet döda under 25 år (hur många det nu är).

Bra vettigt förslag!
En obligatorisk bandag, med liknande upplägg som SMC:s kurv & bromskurser, hade varit en bra lösning för att få den nyblivande motorcyklisten att få mer förståelse för vad som sker och hur man kan påverka att undvika situationer.

Av statistiken framgår det ju tydligt att det är de unga nyblivna sporthojsägarna som är de stora förlorarna :( . Alltså kan man nå störst resultat med minst ansträngning om man lyckas påverka dessa om så bara pytterlite i rätt riktning.

När det gäller en åldersgräns på tex. 25 år för att få köra eller äga en supersporthoj så är väl det körningen som är det viktiga biten eftersom det finns uppenbara risker för fusk, där pappa äger hojen men sonen kör den. Vilket inte skulle gagna föraren av hojen ett skvatt.

Jag tror på en mer avancerad utbildning med riskmedvetenhet och mer teknisk körning. För till sist och syvens så är det ändå individen själv som påverkar när/var och hur man beter sig. Och förbjuder man en individ som tillhör riskgruppen att köra/äga en viss typ av hoj så väljer han/hon (oftast en han) att köra ihjäl sig med en annan typ av hoj. Och om några år, efter förbudet, ser vi en ökad grupp tex. 600cc förare i statistiken i stället för R1, CBR 1000 mfl. Dvs. vi "flyttar" bara problemet i stället för att kommer åt källan!

Sporthojsprojektet är en satsning som verkar mycket lovvärd. En av de svåra frågorna i detta, som jag kan se, är dock HUR lockar man en ung människa som spänderat samtliga besparingar till att ta körkort och köpa sin drömhoj för dyra slantar att slänga upp mera pengar för att gå ytterligare en utbildning. Han HAR ju redan sitt körkort och KAN då enl. alla myndigheter framföra fordonet på ett säkert sätt, eller?

Dvs. HUR skall man motivera/tvinga dessa människor att genomgå en vidareutbildning för att överleva?

Enda sättet är väl att baka in denna utbildningen som ett krav för godkänt körkort, eller? Är det verkligen möjligt/rimligt?

Du Swede skall ha ett stort tack för allt arbete du lägger ner. TACK!

Mvh!
// Niklas
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Silwer skrev:
Eller du menar kanske att det skulle åkas massor av kurvig 70 väg på körskolan?
Det är ju en möjlighet men då kommer antalet lektioner att öka och kostnaden för att ta A-kort, för de kan ju inte skippa balans o bromsövningar och körning i trafiken.
Ja, det menar jag. Jag körde ca en halv lektion på kurvig 70-väg med endast en kort instruktion om hur jag ska ta kurvorna innan. Jag kanske ska ta det som en komplimang att han inte tyckte jag behövde öva mer på det, men ändå.

Jag tror på större vikt på kurvtagning både på skolorna och på uppkörningen.
(på på på :) )
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top