yonsson skrev:Detta påverkar väl inte de som redan har mc-kort?
De på VV har fått sina KK gratis. Tror inte de inför en regel där de tvingar folk att ta om sitt körkort.
yonsson skrev:Detta påverkar väl inte de som redan har mc-kort?
#Olsson# skrev:De här gubbarna, förstår de att trafikskolorna inte förstår vilka problem som uppstå vid MC-körning. Förstår de att VV inte förstår vilka problem som uppstår. Förstår de här gubbarna att en ändring på konplacering vid serpentinövning och en garagevändning med borttagen tidsfaktor inte på något sätt påverkar MC-säkerheten.
Är de överhuvud taget intresserade - eller är de vanliga PowerPoint-nissar med hyfsad lön?
(jag tror PowerPoint...
Kanske inte som det är i dagsläget nej...(Polis, FB, VV O.s.v.) men om nu diverse myndigheter bestämmer sig för att satsa på de konceptet så är jag ganska övertygad om att dom skapar ett fint litet dataprogram som tar fram den infon som dom behöver.69:an skrev:Men farsan får, även om han aldrig suttit på R1:an - varpå nyttan med hela upplägget tunnas ut rejält.
Visserligen är det mindre troligt att äldre personer låter yngre sken-äga hoj än tvärtom, men min invändning bygger på det faktum att det aldrig går att veta om den hos VV registrerade "ägaren" är samma person som betalat, förfogar över och ansvarar för hojen. Och har skaffat sig körerfarenhet på den.
Detta togs upp. Det är inte meningen att vara en super-realistisk simulator. utan mer ett verktyg för att få elever i situationer de inte vill att man ska uppleva i verkliga livet. Man får bättre förhåll mot situationer som kan stå upp när man kör i trafik.Silwer skrev:En särskilt realistisk simulator för mc tror jag inte de kan göra faktiskt.
På bil är det en sak men på mc blir det bara som att köra båt på land.
Tror det är bättre att folk får öva mer på en riktig hoj isf.
Alicia skrev:Varför inte komma med förslag och råd istället för att kritisera vad det är dom försöker göra.
Dom gör det här för våran skull, för att våran säkerhet på vägarna ska bli större.
Tycker att dom ska ha tummen upp för den tid och arbete dom lägger ner på det här.
För om deras arbete blir att någon av oss slipper bli en siffra i statistiken,
så hoppas jag att det blir något bra av det här.
Jo men nu prioriteras ju ofta att man lär sig hjula andra veckan och stoppies den tredjeyonsson skrev:Tyvärr är ju dagens förarutbildning upplagd så att man lär sig köra i trafik och bromsa. Sen får man kortet och ger sig ut där det nästan inte är någon trafik (kurviga 70-vägar) och lär sig själv att köra mc som de är gjorda för att köras, alltså fort i kurvor.
Det vet väl ingen, men tidigare har det ju varit så att förändringar inte påverkar de som redan har sitt körkort.Jocke K skrev:Vad händer med de som inte fyllt 25 år, eller inte har haft körkort i fem år, men som kör supersporthoj idag?
Jo det är en importerad regel somm finns i andra EU länder åtminstonde.Casca skrev:En liten fundering bara.
Jag vet inte om 25 kW begränsningen är något som vi bara har i Sverige eller det gäller övriga EU med. Hur som helst så vet alla att den inte fungerar på mer än de laglydigaste medborgarna. Kanske hade det varit vettigare med att endast ha en vikt/effekt begränsning. Tyvärr känns det väldigt tungrott att få beslutsfattare att tänka om.![]()
//J
Japp, en begränsning där man inte tvingas köpa 2-taktare från 80-talet borde vara en bra lösning. Borde även locka tilltänkta personer som måste rösta i samband med en lagändring i syfte att öka MC-säkerheten och minska olyckorna.Casca skrev:En liten fundering bara.
Jag vet inte om 25 kW begränsningen är något som vi bara har i Sverige eller det gäller övriga EU med. Hur som helst så vet alla att den inte fungerar på mer än de laglydigaste medborgarna. Kanske hade det varit vettigare med att endast ha en vikt/effekt begränsning. Tyvärr känns det väldigt tungrott att få beslutsfattare att tänka om.![]()
//J
MaScoot skrev:Swedie
I USA så har dom ju MSF kurser...detta är väl någonslags broms & kurvtagningskurs om jag förstått allt rätt...antagligen så är MSF lite mer
djupgående...tror den sträcker sig över fler dagar än vår B&K kurs.
Tilläggas bör att den liksom vår B&K är frivillig. Det verkar dock som att
väldigt många tar MSF kursen i USA...Försäkringsbolagen har sett att de som gått MSF kursen blir mycket bättre och säkrare förare. Detta har lett till att de sänker premien för de som går dessa MSF kurser. Kanske något för försäkringsbolagen att fundera på. Det är ju aldrig fel med en morot dvs längre premie.
Esquire skrev:Något som kanske är intressant att titta närmare på här för att få förklaringen till de uttalandena från Försäkringsförbundet är den pressrelease de gjorde 050620 som man på STRs hemsida hänvisar till varifrån man tagit uttalandet "15 av 16 mc-förare som omkom under sitt första med körkort gjorde det på sport-mc".
sandstream skrev:Det ultimata hade enligt mig varit en bättre körkortsutbildning med tex en obligatorisk bandag för att lära sig att det finns gränser, och att de kommer jäkligt fort.
Tyvärr så kanske en 25-års gräns är en av de få realistiska lösningarna för att minska antalet döda under 25 år (hur många det nu är).
Ja, det menar jag. Jag körde ca en halv lektion på kurvig 70-väg med endast en kort instruktion om hur jag ska ta kurvorna innan. Jag kanske ska ta det som en komplimang att han inte tyckte jag behövde öva mer på det, men ändå.Silwer skrev:Eller du menar kanske att det skulle åkas massor av kurvig 70 väg på körskolan?
Det är ju en möjlighet men då kommer antalet lektioner att öka och kostnaden för att ta A-kort, för de kan ju inte skippa balans o bromsövningar och körning i trafiken.
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |