Uppföljning: Vägverkets MC-ola

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
sandstream skrev:
Så var vi där igen :rolleyes:
DU verkar veta hur alla andra resonerar och har svårt att fatta att det faktiskt finns folk som vi 18-års ålder klarar av att framföra tex en R1:a utan problem.

Det finns även 12-åringar som doktorerar, men det är ett fåtal! Hur ska man kunna avgöra vilka som är mogna och inte, ska alla få göra ett test, och sen få en lämplig körkortsålder stämplad i pannan? :va Jag tycker det vore bättre med en högre körkortsålder, och mer utbildning, lag på ryggskydd och säkrare vägar! :tummenupp
 

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Såld
#Olsson# skrev:
Hej Tåbbe, (det var det snällaste jag kom på att säga men kände mig tvungen eftersom det fattas så många indianer i din kanot :D
Jaja! Jag borde insett att gammal är äldst, härdanefter håller jag truten i den här tråden!!
Nöjd? :pannkyss
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Swedie skrev:
så frågade Vägverkets ena högre uppsatta person om en bana verkligen skulle minska busåkandet, då sa jag Nej som svar. Skulle jag sagt ja, skulle jag ljugit. Dock påpeka jag ändå behovet av att ha alternativa platser att testa sin hojs begränsning på eller ens egna begränsningar. Det är som sagt bättre att krascha på en uppgjort bana än i trafiken.
Jag tycker att det är bättre att köra med raka puckar så jag tycker att du gjorde rätt...

Personligen så tror jag att en del av buskörningarna skulle minska om det fanns fler lättillgängliga banor runt om i landet. Det är ju ganska hård konkurans om dom banor som finns plus att dom inte ligger så tillgängligt för alla.
Tills det finns fler banor så tycker jag helt klart att polis och VV kan vara lite medgörliga och fixa fram lite "lekställen" Nu kan jag bara prata för Sthlm-regionen eftersom det är här jag bor men som ex. så tycker jag helt klart att under ett par-tre kvällar i veckan ha lite olika oråden som spärras av till förmån för att kunna testa sin hoj, träna på stunt om man känner för det eller va nu man vill göra. Fördelen med att göra detta är att det kanske till och med går att ordna så att det finns sjukpersonal på plats i fall det skulle hända nåt.
Detta är iaf nåt som jag hoppas skulle kunna resultera i mindre olyckor och mindre bus.

Ett problem som kvarstår är försäkringsbiten, själv körde jag med halvförsäkring och det handlar inte om snålhet utan snarare att jag få vackert stå för kostnaderna själv om jag går omkull. Självklart så kan ju det va lite skillnad om man har en sprojtans ny hoj då kanske man gärna vill ha vagnskadeförsäkringen oxå.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
sandstream skrev:
Så var vi där igen :rolleyes:
DU verkar veta hur alla andra resonerar och har svårt att fatta att det faktiskt finns folk som vi 18-års ålder klarar av att framföra tex en R1:a utan problem.
Du, det tycks vara tillräkligt många som ställer till det för dem så.
Hur fasen ska man ändra reglerna då?
Ska man göra psykoanalys av var och en för att se om de har rätt "insikt" kanske?
Eller är det du som bestämmer hur det ska vara?
Du har iaf fel i ditt resonemang det kan vi tydligt se, jag ser det här som en mindre kris, de har verkligen ögonen på oss.

Så ta och sumpa ditt "1000cc till alla som förstahoj", eftersom folk köper vad de vill ha oavsett om de kan eller inte kan framföra hojen.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
TwinSucker skrev:
Personligen så tror jag att en del av buskörningarna skulle minska om det fanns fler lättillgängliga banor runt om i landet. Det är ju ganska hård konkurans om dom banor som finns plus att dom inte ligger så tillgängligt för alla.
Tills det finns fler banor så tycker jag helt klart att polis .
Men varför är busande lika stort där det finns banor? ska man bygga banor med bara några mil mellan för att det ska funka?
Jag har inget mot om ni fixar en bana, men varför ska staten eller nån betala och bygga en bana åt er?

Förstår ni inte att det kräver stort engagemang och även stålar från eran sida?
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Silwer skrev:
Men varför är busande lika stort där det finns banor?
Det är en fråga som jag inte kan svara på...jag vet att det finns satsningar runt om i landet på olika projekt som inte heller har löpt så väl ut...men mycket handlar om inställningar/attityd samt att det förmodligen inte är lika kul att bus där man får det för då är det ju inte bus längre.
Silwer skrev:
ska man bygga banor med bara några mil mellan för att det ska funka?
ÖÖÖhhh, nope...men lite fler skulle inte skada och då självklart på sikt eftersom att det tar tid att arbeta in.
Silwer skrev:
Jag har inget mot om ni fixar en bana, men varför ska staten eller nån betala och bygga en bana åt er?
Vart har jag skrivit nåt om att staten ska bygga en bana åt "oss" :va
Jag skrev att jag tog Sthlm-området som ett EXEMPEL och dit borde väl även Uppsala räknas...eller?
Silwer skrev:
Förstår ni inte att det kräver stort engagemang och även stålar från eran sida?
Det tror jag att dom flesta är väl medvetna om :)
Men jag tycker fortfarande att staten/VV/och alla andra som är inblandade i trafiksäkerhet kan satsa lite mer på oss hojåkare och då oavsett om dom bor i Pajala, Gäddemåla eller nån annanstans i det här landet.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
yonsson skrev:
Det är ju självklart att dom kan visa upp en sådan siffra eftersom alla hojar utan bönpall och fransar är sporthojar enligt dom. Är CB500 och ER-5 sporthojar?
Det kan man inte så noga veta. Men risken finns ju. I nästa pressmeddelande kanske de kommer med den chokerande uppgiften att 100% av de mc-förare som omkommit i mc-olyckor de senaste åren har kört mc... :hihi

Men bönpall har väl även ganska så många sporthojar också? :va

Vidare så kan man ju tycka att den nuvarande klassindelningen och hur de hojar som tillhör t.ex. klass sju benämns. En hoj i klass sju är för ganska många en "sporthoj". Men jag har för mig att Suzuki GSX 1400 tillhör klass sju, och det finns ju inte direkt några stora likheter (vad det gäller sportighet) mellan den och en Suzuki GSXR 1000.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Fast vi kan ju ändå inte bara slå ifrån oss, det dör ju en o annan på sporthoj, för att inte säga alla olyckor, för som tur är dör ju inte så många.

Visst är våra hojar bra oftast, men vi kör ju fort, vissa fortare än andra och utan att tänka.

Jag är mot det där "gratis" A-kortet som så många har, men jag antar at det tar hus i helsike hos alla gubbar om det tas bort.
Men vi blir ju lite strykpojkar med när de går o lägger sig i dikena och dör, för nog är det lite bortglömt att även andra hojar är inblandade i olyckor?

Tyvärr lockar ju sporthojar också de som vil ta mest risker, det kan man ju direkt se.
Jag vet tat folk blir arga när jag tycker att det inte alls är perfekt tat vem som helst köper en ny litershoj som första hoj och sen laddar järnet.

Detta beror på erfarenheter, om ingen visste det så är inte verkligheten bara som det är här på forumet, massor av folk skriver inte här och bryr sig inte heller i oss.
En trist grej är ju dessa som tycke en sporthoj är så jävla ball, de är inte så intresserade av hojar egentligen och skulle aldrig drömma om att "skämma" ut sig på nåt annat än en värsting.
De ställer till en hel del dumheter på egen hand eller med de lika kooola polarna.

Jag vet flera av denna typen och det har oftast slutat med krascher och elände och som tur är oftast byte till bil i stället för nåt genuint intresse fanns aldrig.

Jag menar inte att man måste vara nån slags mästare på hojvetande, men de där vil ju mest visa upp sig för andra.

Sen håller jag med om att klassningen av hojar är så sned, nu kan man inte välja tex en kåplös muskelhoj man hamnar ändå i högsta försäkringsklssen.
Jag menar hur ska de ha det? Klart tat fler ändå väljer en supersport om det inte finns nån vinst med att välja en naken hoj med lite mer kubik i stället.
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
ptja. 25 år för att köra de allra värsta hojjarna låter faktiskt inte alls som ett dåligt förslag. Det första förslaget med 27 år för att köra supersporthoj är ju inte alls särskillt bra. Bara för att man tar körkortet vid 27 års ålder behöver man inte alls ha kört fram tills dess. Det kommer isf bara höjja medelåldern för olyckorna i statestiken.
 

kinnekulle foto

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2003
Ort
Kinnekulle
Hoj
-
Sammanfattning av mötet med Vägverket

Om vägen

Vägutformningen kopplat till MC-säkerhet.

Dom flesta av er som åkt på Kinnekulle ring i år, har säkert passerat denna
rondell som varit under byggnad i sommar.

Nu är utsmyckningen klar! ( filmburken är 5cm hög)

/Jonas
 

Bifogat

  • _Z6F7213.jpg
    _Z6F7213.jpg
    116.2 KB · Visningar: 116
  • _Z6F7209.jpg
    _Z6F7209.jpg
    137 KB · Visningar: 116
  • _Z6F7204.jpg
    _Z6F7204.jpg
    98.4 KB · Visningar: 79

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
kinnekulle foto skrev:
Dom flesta av er som åkt på Kinnekulle ring i år, har säkert passerat denna
rondell som varit under byggnad i sommar.

Nu är utsmyckningen klar! ( filmburken är 5cm hög)

/Jonas
Du menar att du är negativ? :tungan

Du ska skicka in bilderna du tagit till Vägverket och uttrycka din åsikt. På ett klart och tydligt sätt utan svordomar och rena påhopp.
 
Last edited:

kinnekulle foto

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2003
Ort
Kinnekulle
Hoj
-
Swedie skrev:
Du menar att du är negativ? :tungan

Du ska skicka in bilderna du tagit till Vägverket och uttrycka din åsikt. På ett klart och tydligt sätt utan svordomar och rena påhopp.

Utsmyckningen av denna rondell har redan varit upp till debatt i lokaltidningen av en fd polis. Men VV hade ingen förståelse för hur fastgjutna sylvassa stenar kunde vara farliga för...Bilister!
 

#kgc-folke#

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
ystad
Hoj
z750 08
om man har en åldersgräns på 25 år på sporthojar så kommer det inte funka.
Då kör man in och regbesiktigar den som strypt har den strypt på papperet och plockat av strypningarna. För dom kan ju inte göra så att man inte får köra sporthoj överhuvudtaget det kan ju bara vara att man ska strypa den
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
kinnekulle foto skrev:
Utsmyckningen av denna rondell har redan varit upp till debatt i lokaltidningen av en fd polis. Men VV hade ingen förståelse för hur fastgjutna sylvassa stenar kunde vara farliga för...Bilister!
Ja, nä vad jag inte ens kan börja förstå är varför de ens valde något sådant som "utsmyckning". Vem som helst med en medfödd förmåga att tänka längre än näsan, fattar att det där inte är speciellt smart nånstans.
 

sandstream

Guest
stoffidus skrev:
För dom kan ju inte göra så att man inte får köra sporthoj överhuvudtaget det kan ju bara vara att man ska strypa den
Klart de kan.
En åldersgräns för ett visst effekt/viktförhållande är nog inte så långt borta som vi tror om siffrorna håller i sig.
Då får alla under tex 25 år tuffa runt på gamla tunga hojar och om det ger färre döda kan ju diskuteras.
 

H-son

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
Solkusten
Hoj
07 ER6-n (BMX hojjen)
Jag tycker att denna tråden är intressant, har läst den förr, ger en bra sammanfattning. Men nu till en fråga till Swedie. Man vill ju gärna tro att dom/vi som går kompletterande utbildning efter körskolan skulle kunna få sänkta premier eller liknande. Men då jag diskuterade statistik med SMC representanter så fanns det inte något som styrkte att så skulle vara fallet...

Du råkar inte känna till någon uppdatering i det fallet, dvs. possitiv eller negativ inverkan på inblandning (eller konsekvens) i olycker baserat på fortbildning efter körslola...

Svår fråga kanske...

/K
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Swedie skrev:
Om vägen
  • Vägutformningen kopplat till MC-säkerhet.
  • Finns en Norsk handbok i frågan som skall gås igenom. Handlar om utformningen av vägräcken, kurvor m.m.
VV är med på att göra det säkrare för MC.

Intressant läsa MC-OLA, men Känner mig fortfarande klart kluven till att VV både ska arbeta med trafiksäkerhet, samt sköta vägunderhåll, är det verkligen klokt ha det "under samma hatt" ? Känns lite som en grundläggande fråga.....

Själv så kör jag mycket "gata", och dom gånger jag varit mest nära köra ut i skogen, så har det det berott på vägbeläggning (samt att en del vägar är galet felskyltade men det får bli ett eget inlägg/tråd) Har försökt ha en maildiskussion med VV kring tex tjärlagningar/oljegrusbeläggning, känns dock som om kostnadseffektivitet kring vägbeläggning väger tyngre än arbetet minska antalet MC-olyckor:

Ursprungligt meddelande-----
Från: Bengt Karlsson Skickat: den 24 augusti 2005 22:11
Till: HUVUDKONTORET Ämne: Vägbeläggning?

Hej!

Har uppmärksammat att VV i tex området Gnesta-Nyköping-Vagnhärad- Tystberga-Nyköping (inkl. gamla E4) osv på många vägar valt att
"reparera" en del/rätt många vägar genom att lägga ut en en form av "Oljegrus" istället för "vanlig asfalt" som det varit tidigare. (Liknande oljegrus-lagningar/underhåll har även skett i tex Roslagen, men i betydligt mindre omfattning)

Upplever att denna form av lagning innebär att man "helt enkelt" lägger ut en smula tjära, sedan lite grus uppe på det, vilket innebär att underliggande gupp och djupa spårbildningar finns kvar, samt att denna form av lagningar innebär en hel del grus i vägkanten, ett grus som därpå dras upp på vägbanan av "genande" bilister/lastbuilar/bussar. På en "asfalterad väg" är det relativt enkelt för en motorcyklist se uppdraget grus, men på dessa vägar med "oljegrus"är det väldigt svårt se löst grus uppe på den grovt grusade vägbanan, vilket kan leda till mc-olyckor, var väldigt nära själv drabbas av detta nyligen.

Tacksam för ett uttalande kring VVs strategi kring vägunderhåll kontra VVs arbete med att minska antalet MC-olyckor.

Mvh Bengt Karlsson.


----Ursprungligt meddelande----
Från: maria......@vv.se
Datum: Aug 26, 2005 10:24:24 AM
Ärende: Vägbeläggning?



Hej!
Jag har fått nedanstående tips från vår olycksanalytiker på Vägverket Region Mälardalen att förmedla till dig. Vill du veta mer finns en mycket kunnig kontaktperson i pressmeddelandet (Jörgen Persson), han är själv motorcyklist.

Vägverkets strategi för att minska MC-olyckor, se pressmeddelande http://www.vv.se/templates/Pressrelease____13422.aspx

För övrigt finns de mycket utförligt information om MC-problematikens omfattning och karaktär, Vägverkets och andra aktörers ansträningar och olika avägningar att minska antalet MC-offer + kontaktpersoner på VV och hos andra aktörer (MC-OLA som redovisades på Tylösandsseminariet)

Detta finns givetvis också på VV hemsida: http://www.vv.se/templates/page3____13392.aspx

Och när det gäller den asfalt som lagts på vägarna i Södermanland som du nämner har jag följande beskrivning från vår beläggningexpert:

Ytbehandling är ett enkelt men effektivt slitlager som läggs på vägar upp till trafikmängden(ÅDT) 1500 fordon/dygn.
Denna beläggning utförs så att bindemedlet sprutas ut på vägen och sedan läggs ett lager med grus av bestämd fraktion ut. Det första dygnet finns det rikligt med överskottssten som inom 2 dygn är helt bortsopat. Fram tills det är utfört finns skyltar uppsatta om stenskott och hastighetsbegränsningar.

Denna beläggningstyp är den äldsta vi använder på våra vägar. Den ger en tät och fin yta som skyddar underliggande beläggning från potthål och andra upptorkande skador. Räknat med att den har en livslängd på 12-18 år så är det den mest kostnadseffektiva beläggning vi har. Det är lite grand som att jämföra med våtrumsmattan i ett badrum. Det går ett tag att duscha utan med för en längre livslängd krävs "regnkappan".

I Sverige läggs ca 7 miljoner m² ytbehandlingar varje år. Har du frågor om asfalt, kontakta vår projektledare för beläggningsarbeten Ulf S, tel 070-xxxxxx

Vänliga hälsningar Maria K.....
Informatör Vägverket Region Mälardalen


På det har jag svarat....... Hoppas på svar snart... :)

Hej!

Tack för ditt svar, men jag skulle gärna prata närmare med din/er "beläggningexpert", kör även han/hon MC? Är han/hon medveten om hur otroligt svårt det är att se löst grus på dessa vägar med denna "lösgrus-ytbehandling"? Att skriva att -"Det första dygnet finns det rikligt med överskottssten som inom 2 dygn är helt bortsopat" är som att ge oss hojåkare en örfil och sakta förnedra och iq-befria oss. Det sägs även att: "Denna beläggningstyp är den äldsta vi använder på våra vägar." Ja, kanske, men tidigare har det gjorts på ett bättre/annat sätt. Jag har kört MC på dessa vägar i närmare 20 år, Som det ser ut nu så är det lång tid efter "ytbehandling" fullt med löst grus på vägbanan, framförallt nära vägkanten, samt att det vid bilarnas spår, är tjära som pressats upp, något som blir tok-halt vid regn för framförallt MC. Det är bara att ta en sväng på tex Nyköping-Björnlunda-vägen och se hur det ser ut på vägbanan. Kanske på sin plats ställa högre krav på dom entrepenörer som utför arbetet, och kontrollera vad/hur dom gjort sitt arbete?

Tidigare har dessa vägar fått en -"tät och fin yta som skyddar underliggande beläggning från potthål och andra upptorkande skador", men varför inte längre? Som det reparerats nu så finns det en ny ytbeläggning, men potthål osv är precis som innan, men med en ny ytbeläggning., samt, som tidigare skrivet, är totalt omöjlligt se löst grus på denna typ av beläggning, och ofta med tjära som trängt upp, är det rätt spår i arbetet med att göra trafikmiljön säkrare för motorcyklister?

Mvh Bengt Karlsson
 

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Värmdö
Hoj
r1200gs esa pwnage
shit kanske nån som sagt detta redan. Hinner inte läsa allt måste ju sova också. Jag tror försäkringsbolagen har mer att bidra med än vad man kanske tror. Låt oss säga att SMC har ett antal olika vidareutbildningsnivåer. Typ kurv/broms etc etc. Certifiering i dessa nivåer hjälper till att sänka premien och gör samtidigt att folk lär sig mer.

Jag tror att kostnader i samband med unga förare är ett problem som måste utnyttjas mer :p Man ska således inte underskatta moroten i en sänkt premie. En nisse med erfarenhet och certifiering via kurser skulle kanske få en billigare premie än om dom skenförsäkrade. Med det vill jag samtidigt säga att tiden man haft körkortet är ganska meningslöst som ett av ingångsvärdena vid beräkning av premie. Bevisad kompetens (via ex. SMC) eller skadefria år hos något av bolagen är det som ska räknas.

Vidare tycker jag att en privat handledare måste genomfört teoriprov (lämpligen på en körskola, inte på VV) alternativt via VV fast på nätet. Man måste ju haft lappen i fem år för att få vara handledare och på den tiden har man ju glömt mycket av det man lärde sig.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
H-son skrev:
Du råkar inte känna till någon uppdatering i det fallet, dvs. possitiv eller negativ inverkan på inblandning (eller konsekvens) i olycker baserat på fortbildning efter körslola...

Svår fråga kanske...

/K

Det är meningen att kurser m.m skall undersökas och evalueras under 2005, 2006 för att se om det verkligen gör en skillnad. Så just nu har dom inget resultat från underökningen. Men det är i deras plan.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top