Swedie skrev:
Om vägen
- Vägutformningen kopplat till MC-säkerhet.
- Finns en Norsk handbok i frågan som skall gås igenom. Handlar om utformningen av vägräcken, kurvor m.m.
VV är med på att göra det säkrare för MC.
Intressant läsa MC-OLA, men Känner mig fortfarande klart kluven till att VV både ska arbeta med trafiksäkerhet, samt sköta vägunderhåll, är det verkligen klokt ha det "under samma hatt" ? Känns lite som en grundläggande fråga.....
Själv så kör jag mycket "gata", och dom gånger jag varit mest nära köra ut i skogen, så har det det berott på vägbeläggning (samt att en del vägar är galet felskyltade men det får bli ett eget inlägg/tråd) Har försökt ha en maildiskussion med VV kring tex tjärlagningar/oljegrusbeläggning, känns dock som om kostnadseffektivitet kring vägbeläggning väger tyngre än arbetet minska antalet MC-olyckor:
Ursprungligt meddelande-----
Från: Bengt Karlsson Skickat: den 24 augusti 2005 22:11
Till: HUVUDKONTORET Ämne: Vägbeläggning?
Hej!
Har uppmärksammat att VV i tex området Gnesta-Nyköping-Vagnhärad- Tystberga-Nyköping (inkl. gamla E4) osv på många vägar valt att
"reparera" en del/rätt många vägar genom att lägga ut en en form av "Oljegrus" istället för "vanlig asfalt" som det varit tidigare. (Liknande oljegrus-lagningar/underhåll har även skett i tex Roslagen, men i betydligt mindre omfattning)
Upplever att denna form av lagning innebär att man "helt enkelt" lägger ut en smula tjära, sedan lite grus uppe på det, vilket innebär att underliggande gupp och djupa spårbildningar finns kvar, samt att denna form av lagningar innebär en hel del grus i vägkanten, ett grus som därpå dras upp på vägbanan av "genande" bilister/lastbuilar/bussar. På en "asfalterad väg" är det relativt enkelt för en motorcyklist se uppdraget grus, men på dessa vägar med "oljegrus"är det väldigt svårt se löst grus uppe på den grovt grusade vägbanan, vilket kan leda till mc-olyckor, var väldigt nära själv drabbas av detta nyligen.
Tacksam för ett uttalande kring VVs strategi kring vägunderhåll kontra VVs arbete med att minska antalet MC-olyckor.
Mvh Bengt Karlsson.
----Ursprungligt meddelande----
Från: maria......@vv.se
Datum: Aug 26, 2005 10:24:24 AM
Ärende: Vägbeläggning?
Hej!
Jag har fått nedanstående tips från vår olycksanalytiker på Vägverket Region Mälardalen att förmedla till dig. Vill du veta mer finns en mycket kunnig kontaktperson i pressmeddelandet (Jörgen Persson), han är själv motorcyklist.
Vägverkets strategi för att minska MC-olyckor, se pressmeddelande
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____13422.aspx
För övrigt finns de mycket utförligt information om MC-problematikens omfattning och karaktär, Vägverkets och andra aktörers ansträningar och olika avägningar att minska antalet MC-offer + kontaktpersoner på VV och hos andra aktörer (MC-OLA som redovisades på Tylösandsseminariet)
Detta finns givetvis också på VV hemsida:
http://www.vv.se/templates/page3____13392.aspx
Och när det gäller den asfalt som lagts på vägarna i Södermanland som du nämner har jag följande beskrivning från vår beläggningexpert:
Ytbehandling är ett enkelt men effektivt slitlager som läggs på vägar upp till trafikmängden(ÅDT) 1500 fordon/dygn.
Denna beläggning utförs så att bindemedlet sprutas ut på vägen och sedan läggs ett lager med grus av bestämd fraktion ut. Det första dygnet finns det rikligt med överskottssten som inom 2 dygn är helt bortsopat. Fram tills det är utfört finns skyltar uppsatta om stenskott och hastighetsbegränsningar.
Denna beläggningstyp är den äldsta vi använder på våra vägar. Den ger en tät och fin yta som skyddar underliggande beläggning från potthål och andra upptorkande skador. Räknat med att den har en livslängd på 12-18 år så är det den mest kostnadseffektiva beläggning vi har. Det är lite grand som att jämföra med våtrumsmattan i ett badrum. Det går ett tag att duscha utan med för en längre livslängd krävs "regnkappan".
I Sverige läggs ca 7 miljoner m² ytbehandlingar varje år. Har du frågor om asfalt, kontakta vår projektledare för beläggningsarbeten Ulf S, tel 070-xxxxxx
Vänliga hälsningar Maria K.....
Informatör Vägverket Region Mälardalen
På det har jag svarat....... Hoppas på svar snart...
Hej!
Tack för ditt svar, men jag skulle gärna prata närmare med din/er "beläggningexpert", kör även han/hon MC? Är han/hon medveten om hur otroligt svårt det är att se löst grus på dessa vägar med denna "lösgrus-ytbehandling"? Att skriva att -"Det första dygnet finns det rikligt med överskottssten som inom 2 dygn är helt bortsopat" är som att ge oss hojåkare en örfil och sakta förnedra och iq-befria oss. Det sägs även att: "Denna beläggningstyp är den äldsta vi använder på våra vägar." Ja, kanske, men tidigare har det gjorts på ett bättre/annat sätt. Jag har kört MC på dessa vägar i närmare 20 år, Som det ser ut nu så är det lång tid efter "ytbehandling" fullt med löst grus på vägbanan, framförallt nära vägkanten, samt att det vid bilarnas spår, är tjära som pressats upp, något som blir tok-halt vid regn för framförallt MC. Det är bara att ta en sväng på tex Nyköping-Björnlunda-vägen och se hur det ser ut på vägbanan. Kanske på sin plats ställa högre krav på dom entrepenörer som utför arbetet, och kontrollera vad/hur dom gjort sitt arbete?
Tidigare har dessa vägar fått en -"tät och fin yta som skyddar underliggande beläggning från potthål och andra upptorkande skador", men varför inte längre? Som det reparerats nu så finns det en ny ytbeläggning, men potthål osv är precis som innan, men med en ny ytbeläggning., samt, som tidigare skrivet, är totalt omöjlligt se löst grus på denna typ av beläggning, och ofta med tjära som trängt upp, är det rätt spår i arbetet med att göra trafikmiljön säkrare för motorcyklister?
Mvh Bengt Karlsson