Uppföljning: Vägverkets MC-ola

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund och Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
Swedie skrev:
VV är med på att göra det säkrare för MC. Men påpekar under diskussion att dessa vajerräcken är till just för att få stopp på busåkning. T.ex om en körsträcka som är rolig för MC-åkare, kan vajerräcken eller andra hinder byggas för att hämma tendensen att köra fort just där.
Typiskt VV att säga nåt så idiotiskt. Vajerräcken kommer inte att hindra rejsputtar från att åka fort på roliga vägar. Nä, lobba istället för att det ska bli förbjudet för VV att kasta ut rullgrus i kurvor!!!!

Saxat från SvD:
Publicerat 30 augusti 2005 05:30

Vägverkets slagord räcker inte

Vägverkets egna djupstudier för mc säger att i sju procent av dödsolyckorna har vägbanan haft brister av avgörande betydelse. Det är inte förvånande eftersom det självt, i sina försök att temporärlaga vägarna, använder rullgrus samt att skyltning som skall varna förare, helt enkelt aldrig sätts upp. Många mc-förare blir offer för ett livsfarligt slarv från Vägverkets sida.

Naturligtvis är det ett problem även för andra fordon. Men mc-förare drabbas så oerhört mycket hårdare.
En mc måste även balansera en mängd krafter för att över huvud taget hålla sig på hjulen. Föraren är helt utlämnad till den centripetalkraft från vägunderlaget som konstant måste understödja fordonets lutning genom kurvan.
Om föraren passerar över grus och tappar fäste bara någon tiondels sekund – är det ofta tillräckligt för att föraren helt mister kontrollen och välter med mc:n.
Dessa olyckor sker även i mycket låga farter, ner till långt under hälften av tillåten hastighet.
Säkerhetsutvecklingen hos mc-förare har ökat enormt de senaste 20 åren. I dag är risken att utsättas för en mc-olycka inte större än för bilförare. Många mc-förare är oerhört medvetna om hur de ska minimera riskerna och tar saken i egna händer genom kostsam vidareutbildning utöver den obligatoriska.
Trots nollvisioner hänger Vägverket inte med och bidrar till säkerheten. De har inte kommit längre än till broschyrkampanjer med irrelevanta uppmaningar som kan liknas med slagord från den enklaste form av reklam.

Vi behöver inga tjusiga foldrar där det står att man skall vara försiktig när man kör motorcykel. Det har mc-förare redan listat ut. Från Vägverket behövs riktiga grejer. Till exempel seriösa vägar och korrekt skyltning som varnar när det brister.

INSÄNDARE AV HÅKAN OLSSON
Upplands Väsby
 

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Swedie skrev:
VV är med på att göra det säkrare för MC. Men påpekar under diskussion att dessa vajerräcken är till just för att få stopp på busåkning. T.ex om en körsträcka som är rolig för MC-åkare, kan vajerräcken eller andra hinder byggas för att hämma tendensen att köra fort just där.

Om detta är sant är det ju skrämmande!
Mitt i "linda in befolkningen i bommull´sverige" bygger ett statligt verk medvetet dödsfällor åt befolkningen.

Jag tror jag EMIGRERAR!
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag skulle gärna se att alla som registrerar en mc i sitt namn max får ha 25kw dom första två åren oavsett ålder och inskaffande av körkort.
Och en plomberad strypning som kan kontrolleras av besiktning så inget fusk sker.
Man ska inte kunna ta körkort och sen köpa en r6/r1/cbr o.s.v. och köra på, det är man inte mogen nog för oavsett hur bra man tror att man är.
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
sEiKo skrev:
Jag skulle gärna se att alla som registrerar en mc i sitt namn max får ha 25kw dom första två åren oavsett ålder och inskaffande av körkort.
Och en plomberad strypning som kan kontrolleras av besiktning så inget fusk sker.
Man ska inte kunna ta körkort och sen köpa en r6/r1/cbr o.s.v. och köra på, det är man inte mogen nog för oavsett hur bra man tror att man är.

Word :fakta
 

#kgc-folke#

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
ystad
Hoj
z750 08
sandstream skrev:
Klart de kan.
En åldersgräns för ett visst effekt/viktförhållande är nog inte så långt borta som vi tror om siffrorna håller i sig.
Då får alla under tex 25 år tuffa runt på gamla tunga hojar och om det ger färre döda kan ju diskuteras.


Men dom kan ju inte tvinhga oss att sälja våra hjojar som inte är 25 så det kommer väl isåfall inte påverka oss för om det gör det är det fan helt sjukt
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
benkar skrev:
Intressant läsa MC-OLA, men Känner mig fortfarande klart kluven till att VV både ska arbeta med trafiksäkerhet, samt sköta vägunderhåll, är det verkligen klokt ha det "under samma hatt" ? Känns lite som en grundläggande fråga.....

Själv så kör jag mycket "gata", och dom gånger jag varit mest nära köra ut i skogen, så har det det berott på vägbeläggning (samt att en del vägar är galet felskyltade men det får bli ett eget inlägg/tråd) Har försökt ha en maildiskussion med VV kring tex tjärlagningar/oljegrusbeläggning, känns dock som om kostnadseffektivitet kring vägbeläggning väger tyngre än arbetet minska antalet MC-olyckor:

Ursprungligt meddelande-----
Från: Bengt Karlsson Skickat: den 24 augusti 2005 22:11
Till: HUVUDKONTORET Ämne: Vägbeläggning?

Hej!

Har uppmärksammat att VV i tex området Gnesta-Nyköping-Vagnhärad- Tystberga-Nyköping (inkl. gamla E4) osv på många vägar valt att
"reparera" en del/rätt många vägar genom att lägga ut en en form av "Oljegrus" istället för "vanlig asfalt" som det varit tidigare. (Liknande oljegrus-lagningar/underhåll har även skett i tex Roslagen, men i betydligt mindre omfattning)

Upplever att denna form av lagning innebär att man "helt enkelt" lägger ut en smula tjära, sedan lite grus uppe på det, vilket innebär att underliggande gupp och djupa spårbildningar finns kvar, samt att denna form av lagningar innebär en hel del grus i vägkanten, ett grus som därpå dras upp på vägbanan av "genande" bilister/lastbuilar/bussar. På en "asfalterad väg" är det relativt enkelt för en motorcyklist se uppdraget grus, men på dessa vägar med "oljegrus"är det väldigt svårt se löst grus uppe på den grovt grusade vägbanan, vilket kan leda till mc-olyckor, var väldigt nära själv drabbas av detta nyligen.

Tacksam för ett uttalande kring VVs strategi kring vägunderhåll kontra VVs arbete med att minska antalet MC-olyckor.

Mvh Bengt Karlsson.


----Ursprungligt meddelande----
Från: maria......@vv.se
Datum: Aug 26, 2005 10:24:24 AM
Ärende: Vägbeläggning?



Hej!
Jag har fått nedanstående tips från vår olycksanalytiker på Vägverket Region Mälardalen att förmedla till dig. Vill du veta mer finns en mycket kunnig kontaktperson i pressmeddelandet (Jörgen Persson), han är själv motorcyklist.

Vägverkets strategi för att minska MC-olyckor, se pressmeddelande http://www.vv.se/templates/Pressrelease____13422.aspx

För övrigt finns de mycket utförligt information om MC-problematikens omfattning och karaktär, Vägverkets och andra aktörers ansträningar och olika avägningar att minska antalet MC-offer + kontaktpersoner på VV och hos andra aktörer (MC-OLA som redovisades på Tylösandsseminariet)

Detta finns givetvis också på VV hemsida: http://www.vv.se/templates/page3____13392.aspx

Och när det gäller den asfalt som lagts på vägarna i Södermanland som du nämner har jag följande beskrivning från vår beläggningexpert:

Ytbehandling är ett enkelt men effektivt slitlager som läggs på vägar upp till trafikmängden(ÅDT) 1500 fordon/dygn.
Denna beläggning utförs så att bindemedlet sprutas ut på vägen och sedan läggs ett lager med grus av bestämd fraktion ut. Det första dygnet finns det rikligt med överskottssten som inom 2 dygn är helt bortsopat. Fram tills det är utfört finns skyltar uppsatta om stenskott och hastighetsbegränsningar.

Denna beläggningstyp är den äldsta vi använder på våra vägar. Den ger en tät och fin yta som skyddar underliggande beläggning från potthål och andra upptorkande skador. Räknat med att den har en livslängd på 12-18 år så är det den mest kostnadseffektiva beläggning vi har. Det är lite grand som att jämföra med våtrumsmattan i ett badrum. Det går ett tag att duscha utan med för en längre livslängd krävs "regnkappan".

I Sverige läggs ca 7 miljoner m² ytbehandlingar varje år. Har du frågor om asfalt, kontakta vår projektledare för beläggningsarbeten Ulf S, tel 070-xxxxxx

Vänliga hälsningar Maria K.....
Informatör Vägverket Region Mälardalen


På det har jag svarat....... Hoppas på svar snart... :)

Hej!

Tack för ditt svar, men jag skulle gärna prata närmare med din/er "beläggningexpert", kör även han/hon MC? Är han/hon medveten om hur otroligt svårt det är att se löst grus på dessa vägar med denna "lösgrus-ytbehandling"? Att skriva att -"Det första dygnet finns det rikligt med överskottssten som inom 2 dygn är helt bortsopat" är som att ge oss hojåkare en örfil och sakta förnedra och iq-befria oss. Det sägs även att: "Denna beläggningstyp är den äldsta vi använder på våra vägar." Ja, kanske, men tidigare har det gjorts på ett bättre/annat sätt. Jag har kört MC på dessa vägar i närmare 20 år, Som det ser ut nu så är det lång tid efter "ytbehandling" fullt med löst grus på vägbanan, framförallt nära vägkanten, samt att det vid bilarnas spår, är tjära som pressats upp, något som blir tok-halt vid regn för framförallt MC. Det är bara att ta en sväng på tex Nyköping-Björnlunda-vägen och se hur det ser ut på vägbanan. Kanske på sin plats ställa högre krav på dom entrepenörer som utför arbetet, och kontrollera vad/hur dom gjort sitt arbete?

Tidigare har dessa vägar fått en -"tät och fin yta som skyddar underliggande beläggning från potthål och andra upptorkande skador", men varför inte längre? Som det reparerats nu så finns det en ny ytbeläggning, men potthål osv är precis som innan, men med en ny ytbeläggning., samt, som tidigare skrivet, är totalt omöjlligt se löst grus på denna typ av beläggning, och ofta med tjära som trängt upp, är det rätt spår i arbetet med att göra trafikmiljön säkrare för motorcyklister?

Mvh Bengt Karlsson

Nu har jag fått ett svar....

----Ursprungligt meddelande----
Från: ulf.sxxxx@vv.se
Datum: Sep 5, 2005 5:58:58 PM

Hej!

Har i tidigare mail, se nedan, ställt frågor samt fått svar, kring
vägbeläggningar, men vill ställa några följdfrågor till dig.

Det skrivs att: "Denna beläggningstyp är den äldsta vi använder på
våra vägar." Ja, kanske, men tidigare har det gjorts på ett
bättre/annat sätt på dessa vägar. Jag har kört MC på dessa vägar i
närmare 15 år. Som det ser ut nu så är det lång tid efter
"ytbehandling" fullt med löst grus på vägbanan, framförallt nära
vägkanten, samt att det vid bilarnas spår, är bitvis även tjära som
pressats upp, något som blir tokhalt vid regn för framförallt MC.

Svar från: ulf.sxxxxx@vv.se

-Det finns viss förklaring i att vi har ett krav på att köra med
miljövänligare alternativ än vi gjorde tidigare. Det medför lite
mjukare bindemedel som bitvis tränger upp i ytan samt att sten kan
lossna under en längre tid.



Tidigare har dessa vägar fått en -"tät och fin yta som skyddar
underliggande beläggning från potthål och andra upptorkande skador",
men varför inte längre? Som det reparerats nu så finns det en ny
ytbeläggning, men potthål osv är precis som innan, men med en ny
ytbeläggning. Vägen mellan Lästringe kyrka och ner mot Väg 219 är ett
skrämmande exempel. Ny grov ytbeläggning men fortfarande full med
gupp och potthål.

Svar från: ulf.sxxxxxx@vv.se

- I dagsläget när vi ej får den budget som krävs för att åtgärda
vägarna i den takt de bryts ned är vi tvungen att göra nödåtgärder.
Detta kan medföra att ojämnheter finnskvar men att beläggningen ändå
kan räddas under nägra år innan vi gör en genomgripande åtgärd på
vägarna. Trafikens slitagekostnad är mycket större än anslaget för
beläggningar villket medför sådanna åtgärder. Andra alternativ som kan
komma ifråga är att göra om dessa till grusvägar.



Samt till sist, är totalt omöjligt se löst grus på denna typ av
grovbeläggning, till skillnad från ?riktiga? asfaltsvägar, där man
hinner/kan se om det finns löst grus på vägbanan. Är det rätt spår i
arbetet med att göra trafikmiljön säkrare för motorcyklister?

Svar från: ulf.sxxxxxxx@vv.se

- Denna fråga kan jag ej svara på, då det är övergripande
strategifrågor som Vägverket måste ta centralt


- Mvh Uffe
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Mitt svar på ovanstående inlägg blev då.... (och ser fram mot ett nytt svar.... :tomten )

/B

Hej, igen!

Tack för ditt svar Ulf! (Med kopia till Maria som gärna får skicka frågan vidare till "centralt"... )

Nu börjar jag IOFS känna mig lite hänvisad hit och sedan dit, hänvisning till vägbeläggningsexpert å ena sidan, hänvisning till olycksstatsitsiker å andra sidan, samt en stackars informatör som sitter mitt i gröten.... men jag tänker inte bli upprörd bara för den sakens skull... :)

Om man då ska sammanfatta det hela så säger sig VV ha en plan utifrån MC-OLA, med "olika avvägningar för att minska antalet MC-offer", med en hänvisning till att den beläggning som läggs på vägarna i tex området Gnesta-Nyköping-Vagnhärad- Tystberga-Nyköping (inkl. gamla E4) ger ett enkelt men effektivt slitlager. Effektivt för vem/vilka, bilar, ekonomin, utan hänsyn till den utsatta trafikantgruppen motorcyklister?

Och i nästa andetag så säger beläggningsexperten tex att -"Det medför lite mjukare bindemedel som bitvis tränger upp i ytan samt att sten kan lossna under en längre tid. Samt "-Denna fråga kan jag ej svara på, då det är övergripande strategifrågor som Vägverket måste ta centralt" Detta som svar på mitt påstående/fråga kring -"Är totalt omöjligt se löst grus på denna typ av grovbeläggning, till skillnad från "riktiga" asfaltsvägar, där man hinner/kan se om det finns löst grus på vägbanan. Är det rätt spår i arbetet med att göra trafikmiljön säkrare för motorcyklister?"

Jag skulle därmed vilja bolla frågan i detta mail vidare till "Vägverket Centralt":

Vilken är Vägverket Centralts ställningstagande kring frågan om vägars beläggning, som uppenbarligen får vara sisådär av ekonomiska och miljömässiga skäl, om man ska tro Ulfs svar, kontra Vägverkets intention att minska antalet MC-olyckor? Är det OK att ha denna luriga vägbeläggning för oss motorcyklister, lite spill får man räkna med, eller inte, ska man tro MC-OLA är det viktigt att minska antalet MC-olyckor?

Framförallt skulle jag, och säkert många hojåkare med mig, vilja ha svar på frågan, ska Vägverket verkligen arbeta med såväl trafiksäkerhetsfrågor som med underhåll av vägarna? Dvs sitta på samma stol?

Hoppas att Maria Kxxxxx kan ställa frågan till rätt folk, ser fram mot ett klargörande svar.

mvh Bengt K
 

JonasSE

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
R1
regler för sporthojar,

Vi som redan har köpt sporthojar och inte haft körkort i si och så många år, måste vi då moppekonvertera våra hojar eller ska vägverket få beslagta dom tills vi har rätt ålder inne? ska vi helt enkelt känna oss röv******** av vägverket?. priserna kommer rasa så tillvida att man lika gärna hade kunnat köpa aktier i ericsson för pengarna.. Jag trodde man hade rätt att tänka i sverige, jag trodde inte att detta var ryssland och att alla måste ha på samma sätt, visst, det finns säkert skitmånga som kör utav bara helvete för att dom har en speciell sorts hoj, men det finns även de som sköter sig. kollektiv bestraffning ska vara förbjudet i sverige, om man inte är mogen att sköta sig på vägen så borde man inte få lämplighetsintyget överhuvudtaget.
 
Last edited:
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
MC-kampanjen!

En undran inför ett av mina alla möten med samverkangruppen mot mc-olyckorna.

Peter Lindén och jag har ju varit kampanj-ansikten och förebilder för att öka säkerheten på våra vägar sedan 2004.
Kampanjen ingår i nollvisionen.

Min fråga till er är om ni har sett något utav kampanjen under 2005,
i såfall var och i vilket sammanhang?

Mvh Carolina Riedel
 

Mickep66

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Fzr 1000
Carolina Riedel skrev:
En undran inför ett av mina alla möten med samverkangruppen mot mc-olyckorna.

Peter Lindén och jag har ju varit kampanj-ansikten och förebilder för att öka säkerheten på våra vägar sedan 2004.
Kampanjen ingår i nollvisionen.

Min fråga till er är om ni har sett något utav kampanjen under 2005,
i såfall var och i vilket sammanhang?

Mvh Carolina Riedel

Enkelt att svara på, har inte sett den någonstans.
Visste inte om att den fanns.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Carolina Riedel skrev:
En undran inför ett av mina alla möten med samverkangruppen mot mc-olyckorna.

Peter Lindén och jag har ju varit kampanj-ansikten och förebilder för att öka säkerheten på våra vägar sedan 2004.
Kampanjen ingår i nollvisionen.

Min fråga till er är om ni har sett något utav kampanjen under 2005,
i såfall var och i vilket sammanhang?

Mvh Carolina Riedel


Vad heter kampanjen? Vad är det? Var? Hur? När? Vilken?!?! :va
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Carolina Riedel skrev:
En undran inför ett av mina alla möten med samverkangruppen mot mc-olyckorna.

Peter Lindén och jag har ju varit kampanj-ansikten och förebilder för att öka säkerheten på våra vägar sedan 2004.
Kampanjen ingår i nollvisionen.

Min fråga till er är om ni har sett något utav kampanjen under 2005,
i såfall var och i vilket sammanhang?

Mvh Carolina Riedel

Jajjemen, den har jag sett, var?

På uppkörningen för tung lastbil med släp... Jun-04 :tummenupp
såg den INTE när jag körde upp för MC-Kortet i Okt-04 :va !
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En liten OT-grej här.

Jag grävde i mina lådor och hittade mina första nummer av Bike från 1980-81, det var precis när den förra MC-boomen hade börjat. Hursomhelst så fanns det en hel insändare och även debattartiklar angående:

1. Dyra försäkringar
2. Busåkande på MC
3. Att det sker så många olyckor

Siffrorna är lite eljest men orden är dom samma, folk kör ihjäl sej med dom "effektstinna sporthojarna" med 260kg torrvikt och 75-80 hästar på bakhjulet. Det busas och körs på bakhjulet och det protesteras mot att motorcyklarna har så mycket effekt att accelerationen blir "bedövande"... samma ord men andra siffror alltså, för 25 år sen, inget nytt under solen :rolleyes:

Poängen är att det höjdes röster redan då för att förbjuda effektstarka motorcyklar, debatten och försöken från myndighetshåll har pågått länge och man kan ju tycka och tro att dom aldrig kommer att lyckas. Det man skall komma ihåg idag är att myndigheterna har helt andra verktyg i och med EU. Tyskland, Frankrike och Storbritannien diskuterar redan inskränkningar och till och med olika förbud och då kommer ju våra politiker att hoppa av glädje. Dom enda som kan påverka att detta inte inträffar är vi själva, det är helt och hållet upp till oss som kollektiv om vi skall finnas kvar som kollektiv i framtiden...tänk på det nästa gång du/jag/vi/ni får en impuls att köra på bakhjulet inne i stan eller blåsa förbi någons hus i 200 knutar...

Btw: En liten intressant grej är SMC:s annonser från den tiden, det står att en CB650 -81:a, ny alltså, kostar drygt 16 000kr men försäkringen går på 4 800 per halvår??? Det var alltså precis lika dyrt att försökra på den tiden.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Niklasinorr skrev:
En liten OT-grej här.

Jag grävde i mina lådor och hittade mina första nummer av Bike från 1980-81, det var precis när den förra MC-boomen hade börjat. Hursomhelst så fanns det en hel insändare och även debattartiklar angående:

1. Dyra försäkringar
2. Busåkande på MC
3. Att det sker så många olyckor

Siffrorna är lite eljest men orden är dom samma, folk kör ihjäl sej med dom "effektstinna sporthojarna" med 260kg torrvikt och 75-80 hästar på bakhjulet. Det busas och körs på bakhjulet och det protesteras mot att motorcyklarna har så mycket effekt att accelerationen blir "bedövande"... samma ord men andra siffror alltså, för 25 år sen, inget nytt under solen :rolleyes:

Poängen är att det höjdes röster redan då för att förbjuda effektstarka motorcyklar, debatten och försöken från myndighetshåll har pågått länge och man kan ju tycka och tro att dom aldrig kommer att lyckas. Det man skall komma ihåg idag är att myndigheterna har helt andra verktyg i och med EU. Tyskland, Frankrike och Storbritannien diskuterar redan inskränkningar och till och med olika förbud och då kommer ju våra politiker att hoppa av glädje. Dom enda som kan påverka att detta inte inträffar är vi själva, det är helt och hållet upp till oss som kollektiv om vi skall finnas kvar som kollektiv i framtiden...tänk på det nästa gång du/jag/vi/ni får en impuls att köra på bakhjulet inne i stan eller blåsa förbi någons hus i 200 knutar...

Btw: En liten intressant grej är SMC:s annonser från den tiden, det står att en CB650 -81:a, ny alltså, kostar drygt 16 000kr men försäkringen går på 4 800 per halvår??? Det var alltså precis lika dyrt att försökra på den tiden.
Det var inte alls OT. Det är nyttigt vetande att det är "intet nytt under solen" när det gäller dessa frågorna. Under 70-talet föreslogs det att MC skulle ha en maxhastighet på 70 km/h. Även förslag om max 250cc lades fram.
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Carolina Riedel skrev:
En undran inför ett av mina alla möten med samverkangruppen mot mc-olyckorna.

Peter Lindén och jag har ju varit kampanj-ansikten och förebilder för att öka säkerheten på våra vägar sedan 2004.
Kampanjen ingår i nollvisionen.

Min fråga till er är om ni har sett något utav kampanjen under 2005,
i såfall var och i vilket sammanhang?

Mvh Carolina Riedel
Har inte sett den iår heller... No comments!

Det är f** på tiden att myndigheter ser till att infon kommer ut.

//TS
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top