Uppkörning: Onsdag

Ronnybrottom

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
G-borg
Hoj
YZF1000R
Har två polare som tog nyligen, båda kuggade första o fick inga nya försök. Kan vart en sur gubbe?! Man ska alltså hålla jämn gas mot ett hinder, i undanmanövern, känns inte som naturligt beteende, ena polarn kugga på det. Det löser sig förmodligen. ta det lugnt men inte för lugnt.
 

"matte"

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2005
Ort
kil
Hoj
r1 års 00
lorkan skrev:
2197113 Klockan 08:15 onsdagen den 31/5 ska jag befinna mig på flygfältet vid Ängelholm för att påbörja min uppkörning. Två dagar kvar alltså och det börjar bli RIKTIGT svettigt nu, sömnproblem är ett faktum. Det som oroar mig mest är manöverbanan och främst krypkörningsbiten, detta har jag inte övat på så mycket och undrar hur fan jag ska klara det. Övade i två timmar igår och visst, jag klarade banan problemfritt och i rätt hastighet X-antal gånger, men jag körde den rätt så många gånger också. På onsdag måste jag sätta den på första försöket, något jag inte lyckats med hittills. :näsblod

Dessutom måste jag plugga in säkerhetskontrollen ordentligt (nåja, jag kan den rätt så bra, nästan utantill) och funktionsbeskrivningarna som man måste kunna :)va). Hua, hur ska detta gå ? Idag hinner jag kanske öva lite mer krypkörning, dock inte på en riktig bana utan på gatan mellan 4 koner och på tisdag blir det en fullständig repetion på provet, med säkerhetskontroll, funktionsbeskrivningar, manvöverbanan och trafikkörning. Jag får verkligen hoppas att allt klickar då för annars vet jag inte vad jag ska ta mig till.

Någon annan som har känt en sådan här press (varit ute lite sent) inför ett prov ? Klarade ni er då ? :näsblod

EDIT;
Är det någon som vid en uppkörning har haft en ickefungerande startmotor, alltså varit tvungna att springa igång hojen, eller vet någon här om det är OK att köra upp med en hoj där startmotorn tydligen har gått sönder ? Tacksam för svar.[/QUOT

förstår precis hur du känner dig,jag har också uppkörning nu på onsdag!
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Livet är väl härligt. Murhpy uppbådade sig för mig idag, jo han finns, jag vet, tro mig. Jag ringde i slutet av april för att boka tid, jag gjorde klart att jag endast kunde köra upp på onsdagar, och att onsdagen vecka 22 var den dagen jag ville köra upp, i Ängelholm. Onsdagen vecka 22 är alltså sista maj. Fick hem papperna, ögnade igenom dom lite snabbt, visst, uppkörning "sista maj", åtminstone 2006-05-30. (Ja, det är väl sista maj, tog jag för givet i min egna lilla bubbla)Betalade in inbetalningen för någon dag sen och allt var frid i fröjd, idag skulle jag göra det sista inför uppkörning, i det ingick att ringa till VV och kolla om det är tillåtet att köra upp med en kass startmotor. Tjejen hos VV-HBG visste inte och ingen inspektör fanns inne, då förklarade jag problemet och sa att jag hade uppkörning imorgon i Ählm. - Har du ? frågade hon och ville ha mitt personnummer. Jag uppgav det och fick som svar att min uppkörning hade börjat för 7 minuter sen, MIN UPPKÖRNING BÖRJADE 08:15, IDAG. Grattis ! :huvet

Vem klandrar jag ? Migsjälv förstås, jag förstår nu också varför jag har gått omkring ett tag och trott att maj bara har 30 dagar, jag hade ju uppkörning sista maj, den 30e alltså.. :gnissla

Dessutom klandrar jag personen som skulle boka åt mig som fick det klart och tydligt framlagt att jag var tvungen att ha en onsdag, jag bad specifikt om sista maj, och tänkte inte efter tillräckligt noga när jag fick hem papperna med datumet 05/30.

Som tur är var tjejen hos VV-HBG, Katrin/e (?), otroligt shysst och avbokade tiden, dessutom stod mina 840kr kvar hos VV tills jag bokar nästa prov, så pengarna är inte förbrukade ! All credits to you.

Problemet är bara att nu rinner tiden iväg, det ser jävligt dystert ut, eftersom det här var det datumet jag kunde. Nästa gång det sammanfaller så att min handledare kan igen och VV har en tid i Ählm är om ungefär 1 månad eller mer, och då är jag mitt uppe i mitt sommarjobb. Jag har ingen aning om när jag ska fixa mitt körkort nu, allt har gått åt helvete. :död

matte skrev:
förstår precis hur du känner dig,jag har också uppkörning nu på onsdag!

Lycka till du.. Vart ska du köra upp ?
:(
 
Last edited:

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
aj aj .. sista Maj är 31 imorgon onsdag.. Surt men det är bara på igen som gäller
 

47

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Solna/sundbyberg
Hoj
StreetTriple R -10
magnusbrodin skrev:
2198505 På första uppkörningen flöt båda manöver proverna på som om man inte gjort annat i hela sitt liv och när man efter en lång väntan äntligen fick komma ut i trafiken så var man skitnöjd med dagens början. Gled runt som fisken i vattnet i det fina vädret och allt gick som det skulle, tyckte jag. Kom in efter vad jag först tänkte var en felfri trafikrunda men fick beskedet att jag kört för nära en lastbil på motorvägen (använde 1,5 sekunders reglen istället för 3 sekunders :) ) samt hållit 60 på en liten sträcka av en 50 väg (tyckte ändå att jag varit toknoga med gränserna). Detta räckte för att kugg mig. Det är visserligen rätt att jag körde för nära men det var bara en gång och då tycker jag att det kunde räckt med ett påpekande.
Men, men, andra gången flöt allt på lika bra samt att jag höll hastigheter och avstånd så då blev det kort :tungan

Privat eller med skola?
har en känsla av att de är ngt hårdare mot privatister, tänkte försöka slå lite klarhet i detta..

/47
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Fan vad surt :huvet
Jag tyckte det var nog surt att kugga och se'n vänta två veckor på nästa tillfälle.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
GeFeldz skrev:
2199861 Fan vad surt :huvet
Jag tyckte det var nog surt att kugga och se'n vänta två veckor på nästa tillfälle.

Det känns ungefär som att jag har kuggat och att nästa tillfälle är vääääääääldigt långt bort. Kuggar jag dessutom om en månad eller när det blir har jag ingen chans att göra en andra uppkörning förrens till hösten, så då kan man ju lika gärna sälja hojen och köpa en mellan (Jag är 17½ i höst ngn gång). :huvet

Jevla motorcyklar, varför ska det vara så förbaskat roligt ? :tungan
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Fan va surt =(

Men har du inte möjlighet att åka ngn annan stans för att köra upp? Bara o ringa runt ju o fråga när dom har tidigaste tiden (o gärna en ons då :rolleyes: )

Du kan tjäna in mkt tid på och köra upp på annan ort =)

Lycka till nu och ta det lugnt så fixar allt sig! Vet hur otroligt surt det är att vänta dock, bommade första uppkörningen för bil pga att jag blev "lurad" att köra mot RÖTT vid en mkt lurig korsning haha :näsblod

DUM DUM DUM vv-snubbe :(
 

47

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Solna/sundbyberg
Hoj
StreetTriple R -10
Robin Hood skrev:
2198274 Skratt ja tog mitt kort på en gång värmde upp på Cross banan innan.
tog alla konerna + u svängen mm killen från vv bara stirra dom andra fick börja om :tungan
Hörde lite ryckten att det ska va lite tempo när man kör på kon banan dvs en hoj efter dej så du får känna på trycket. Va å titta på ett par som körde upp för nogon vecka sen
o dom bara rasa hela tiden killan från vv bara skaka på skallen.
Men Lycka tilll me ditt kort :tummenupp
//Robin :)


,, ...
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
heke skrev:
2199875

Lycka till nu och ta det lugnt så fixar allt sig! Vet hur otroligt surt det är att vänta dock, bommade första uppkörningen för bil pga att jag blev "lurad" att köra mot RÖTT vid en mkt lurig korsning haha :näsblod

DUM DUM DUM vv-snubbe :(

Heh, hur såg den korsningen ut? Gömt rödljus? :va
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Hum aldrig hört talas om att de luras att göra något man inte borde eller får.. Däremot så säger de kör mot det och det målet... sen hur man gör är upp till en själv..
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
GeFeldz skrev:
2199896 Heh, hur såg den korsningen ut? Gömt rödljus? :va

Haha nejdå. Men lite rookie som man var blev det tufft. 2-filiga Vägen jag körde på övergick till en annan 2-filig väg och där kom en stor korsning. Precis innan denna övergick till den andra vägen var där ju också ett rödljus. Låg i höger filen nätt och fint när vv-snubben sa att vi ska vänster i det stora rödljuset. Jag gör ju som jag tränat och planerar allt väldigt bra och lägger mig i vänster filen (mkt trafik överallt i centrala Malmö nu) och precis när jag ska passera det första rödljuset ser jag det i ögonvrån och han skriker "DU KÖÖÖÖÖR MOT RÖTT". Hann iaf tvärnita innan han började skrika för jag såg det själv. Det iaf kunde väl räddat mig?! :rolleyes:

Hmm, svårt att beskriva, jaja ni fattar nog =))

..men det hjälpte föga.. Störiga är att allt är klart och vi är på väg mot vv. 5 min senare är vi där och vv har ju inte mkt att säga, tyvärr grabben, iom rödljuset kan jag ju inte ge dig lappen, men hade inte den "lilla" incidenten skett hade det varit klart :huvet Fan kunde väl hellre sagt att "njae såg inte så bra ut, öva lite till och kom tillbaka om 2-3 veckor", inte lika surt då...

Jävligaste är att när farsan sen hämtar mig kan han ju inte hålla sig för att flabba lite. Han: "Såja, ska du köra hem nu då?" Jag: -Hmm nej tyvärr, jag körde mot rött... Han: hahaha, hur fan lyckades du med det... :hihi

Tack och lov tyckte jag själv det var lite komiskt, annars hade han nog fått sig en käftsmäll haha...

Ojoj, nu blev det långt, helt meningslös skrivning, men vad gör man inte en ledig onsdags morgon mer än att väntar på bra väder :fyllisar
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Haha, okej då är jag med!
Tanten som var kontrollant när jag körde upp med bil sa åt mig att svänga höger mot enkelriktat, se'n kom hon på sig och sa "Nej, det är ju enkelriktat! Kör rakt fram!" Haha, se'n var hon lite rolig när hon förklarade att hade jag kört mot enkelriktat hade hon inte kunnat kugga mig för det eftersom hon hade sagt åt mig att svänga.
Nervös som jag var tänkte jag inte på att där var enkelriktat, tur att hon inte bad mig köra mot ett mål som jag hade kunnat nå mot enkelriktat =P
Okej, sorry för hi-jack :pannkyss
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Lorkan---->
fan vad trist... Förstår att det kanske inte känns helt toppen just nu.
Men du hade ju tur i oturen, dina pengar är ju inte förbrukade så du har
ju ialla fall inte förlorat ngt på det (vilket kanske är en klen tröst?!).

Hur som helst, ring runt lite var stans i Skåne och hör om de har lediga
uppkörningsplatser. Hoppas att du får en ny tid snart! :pannkyss
 

ayrton

Ny medlem
Gick med
20 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati
Okej, då kommer jag med en dum fråga då men i alla fall.
Får man köra lite för fort när man kör upp? Alltså bara tillfälligt.

Grejen är den att jag vningskörde igår. När jag kommer ut på en motorväg i centrala GBG och måste byta tre filer för att komma rätt. Jag har cirka 500 meter på mig, 70-väg.
Samtidigt kommer en vit 740 i 75-80 km/h i en av filerna jag måste byta till.
Hade jag bytt till hans fil hade han varit tvungen att sänka farten eftersom vi låg rätt nära varandra.
Hade jag väntat på att han skulle tuffa förbi hade jag missat min avfart, och hade jag sänkt farten hade jag ju tvingats bromsa upp folk bakom.

När inte VV-gubben är bakom är det ju bara att öka hastigheten och byta fil... Men vad hade VV-gubben sagt om jag dragit upp hojen i 80-85? :(
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
ayrton skrev:
2199985 Okej, då kommer jag med en dum fråga då men i alla fall.
Får man köra lite för fort när man kör upp? Alltså bara tillfälligt.

Grejen är den att jag vningskörde igår. När jag kommer ut på en motorväg i centrala GBG och måste byta tre filer för att komma rätt. Jag har cirka 500 meter på mig, 70-väg.
Samtidigt kommer en vit 740 i 75-80 km/h i en av filerna jag måste byta till.
Hade jag bytt till hans fil hade han varit tvungen att sänka farten eftersom vi låg rätt nära varandra.
Hade jag väntat på att han skulle tuffa förbi hade jag missat min avfart, och hade jag sänkt farten hade jag ju tvingats bromsa upp folk bakom.

När inte VV-gubben är bakom är det ju bara att öka hastigheten och byta fil... Men vad hade VV-gubben sagt om jag dragit upp hojen i 80-85? :(

Att köra 15km/h för fort på 70väg är antagligen inte så uppskattat på uppkörningen skulle jag gissa.

Och jo, det går att ordna tidigare tider i HBG, vet ej om min handledare kan dessa datum än, + att HBG vimlar av mysko trafikställen (jag har dessutom inte kört ngt där) och eftersom jag har förmågan att bli toknervös inför det här provet (det var jag inför teorin också..) så känns det mycket mycket bättre att köra upp i en ort som jag känner till lite bättre.
Men, jag säger som han som sket i såsen; Det reder sig.

Nu ska jag gå till banken.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
ayrton skrev:
2199985 Okej, då kommer jag med en dum fråga då men i alla fall.
Får man köra lite för fort när man kör upp? Alltså bara tillfälligt.

Grejen är den att jag vningskörde igår. När jag kommer ut på en motorväg i centrala GBG och måste byta tre filer för att komma rätt. Jag har cirka 500 meter på mig, 70-väg.
Samtidigt kommer en vit 740 i 75-80 km/h i en av filerna jag måste byta till.
Hade jag bytt till hans fil hade han varit tvungen att sänka farten eftersom vi låg rätt nära varandra.
Hade jag väntat på att han skulle tuffa förbi hade jag missat min avfart, och hade jag sänkt farten hade jag ju tvingats bromsa upp folk bakom.
:(

Hade jag vart på uppkörning så hade jag nog bromsat ner och bytt fil efter 740:n.. Ja förutsatt att 740:n inte bryr sig om att släppa in dig före i filen.. som han ska. Absolut inte bränt före den.. Beror ju också på situation men inte skulle jag köra för fort på uppkörningen iaf. I en vanlig situation så hade man kanske dragit på lite eller ja bromsat och kört efter..
 
Last edited:

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Okej, då kommer jag med en dum fråga då men i alla fall.
Knepig situation. Enligt reglerna så måste 740'n släppa in dig före sig själv i filen så länge du tydligt visar vad du har tänkt dig. Om du tittar och blinkar och bilen fortsätter köra aggresivt så blir det ju klart klurigare.
Är det en vettig uppkörningsbesiktningsman så vinner du på att visa att du kör hoj för att det är roligt, genom att tillfälligt dra på lite så att du kan köra dit du ska. Då ler han/hon nog för sig själv i hjälmen.
Är det en ovettig eller felside-vaknad tjomme så kan han kugga dig för att du kört för fort.
Dra på du! :)
 
Last edited:

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Jag befinner mig i lyckochock just nu. Hela sommaren har raserat totalt. Nästa gång min handledare och VV's tider sammanfaller är någon gång i augusti, vilket betyder att hojen lika gärna kan säljas nu.


:banana :hoppa


Edit;

Om man tar och kör in hojen själv, tror ni någon VV-inspektör misstycker då ("han är dum i huvet vi kuggar honom direkt..")?
 
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top