Uppkörning, vilken fot vid stopp?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Beror på hoj! Cromhoj: båda fötterna i backen, paddla sedan 10m
med båda fötterna vid start.
Övriga gör som det passar, jag har alltid vänster ben i backen.
 

Terbi

Guest
Höger fot helt klart! Vänstern skall vara uppe vid växelpedalen, ifall du kommer iväg och skall växla upp. (Far min är mc instruktör och har lärt mig använda högern.) Själv gjorde jag så på uppkörningen.
 

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Cromhoj: båda fötterna i backen, paddla sedan 10m
med båda fötterna vid start.

Här beskriver du start, men brukar också synas vid inbromsning, krypkörning samt alla former av vändningar:D
 

jimmyroquai

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
MV Agusta Brutale 750S 2005
Höger fot helt klart! Vänstern skall vara uppe vid växelpedalen, ifall du kommer iväg och skall växla upp. (Far min är mc instruktör och har lärt mig använda högern.) Själv gjorde jag så på uppkörningen.

Men vänstern åker ju upp på fotpinnen en halv sekund efter att man rullat iväg = redo för att växla upp...och min hoj gör i alla fall 100 på ettan, så man brukar ha ett par sekunder på sig...? Det där med att inte ha foten i trafiken känns som ett töntigt argument. Får man foten överkörd av en tradare så har man nog andra problem också gissar jag.

Personligen trycker jag alltid ner vänsterfoten i backen eftersom högerfoten sitter beredd att krypbromsa när man kryssar fram mellan bilarna till rödljuset. Fast det ska du nog inte göra på uppkörningen. :yoparty
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Jag kör med vänster fot i backen. Växeln ligger alltid i, ifall snewten skulle dyka upp :tungan
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Höger fick jag också lära mig av min lärare. Dock spelar det ingen roll vilken fot du stoppar ner precis när motorcykeln slutat rulla, men byt sedan till höger om du satt ner vänster då det är högerfoten du "ska" ha i mark när du kör igen. Sen när du har kortet... ja du fattar.
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Jag skulle argumentera för vänster.

Detta för att påvisa att du planerat din körning i god tid och har rätt växel redan innan du stannar ditt fordon helt.
Fötterna ska upp på pinnarna så fort som möjligt vid avfärd och på en uppkörning kör du knappast så hårigt att du behöver spara den halva sekunden det tar att kasta upp fötterna.
Dessutom har du bättre/mjukare kontroll över krypkörningen med bakbromsen.

Sen beror det även på situation. Kort stopp, 1:an, vänster. Långt stopp, friläge, båda fötterna.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag tar den som känns bäst. Oftast höger så jag kan fippla i neutralen osv.
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Höger foten är det logiska valet av nämnda anledningar. Men jag tror att det viktigaste är att du är konsekvent, och sätter ner samma fot vid stoppen. Oavsett om det svänger höger eller vänster! balansen sköter du med överkroppen. Bonne chance!
//Micke
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Spelar ingen roll vilken/vilka fötter du sätter ner bara du stannar och kommer iväg snyggt.

Vill de verkligen imponera på uppkörningssnubben (vad heter det? Uppkörningskontrollant?) så sätter du inte ner någon. Du anpassar körningen till den grad så du aldrig behöver stanna. Krypa och balansera, det är skillz det... :)
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Spelar ingen roll vilken/vilka fötter du sätter ner bara du stannar och kommer iväg snyggt.

Vill de verkligen imponera på uppkörningssnubben (vad heter det? Uppkörningskontrollant?) så sätter du inte ner någon. Du anpassar körningen till den grad så du aldrig behöver stanna. Krypa och balansera, det är skillz det... :)

hm, e de lagligt att stanna och köra utan o sätta ner foten vid rödljus?
tänkte på man kan stå helt still sen ge lite kraftigare gas o komma iväg snyggt ju,
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
hm, e de lagligt att stanna och köra utan o sätta ner foten vid rödljus?
tänkte på man kan stå helt still sen ge lite kraftigare gas o komma iväg snyggt ju,

Vid rödljus är det ingen fara att smyga långsamt framåt tills det blir grönt. Vid stopplikt (stoppskylt) däremot är det inte bra att göra så. :) Vid stoppplikt ska man ha minst en fot i backen och stå still.

Däremot finns det, mig veterligen, ingen stopplikt vid rödljus, bara ett förbud att köra så länge det är rött.
 

Murre_

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Kramfors
Hoj
Yamaha R1 -06
Jag fick förra sommaren när jag tog kortet lära mig att vänster fot ska ner först, eftersom att det är bättre/lämpligare att bromsa i lågfart med bakbromsen. Man lägger i ettan direkt när man saktar in så är man klar för avfärd så fort det är dags eller att ljuset slår om.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top