2199175 Om du har fräscha däck när du kommer så räcker i vanliga fall ett extra bakdäck, fram brukar ett däck räcka bra. Allting hänger på hur varmt det är och hur du kör och om du kör med gatdäck eller racedäck. En mjuk körstil med lite kubik gynnar livslängd, en 1000-kubikare med en klumpig förare kör upp ett Racetech på en förmiddag utan problem.
Själv har jag funnit en bra kompromiss med ett racedäck fram (Pirelli SuperCorsa, Metz Racetech, Pilot Race motsv) och ett gatdäck bak (Pirelli Diablo Corsa, Metz Roadtech, Michelin Pilot Road motsv.) Det funkar skitbra för mej.
Oftast gör man sej själv en björntjänst med racedäck bak, det greppar bra men slits fort, och slitaget beror på att man kör för sakta. Ett racedäck skall hålla 80-90 grader i stommen, får man inte den temperaturen i stommen utan bara på ytan så börjar däcket rulla av gummi, bitar kan till och med lossna.
Racedäck skall helst köras i kombination med däcksvärmare plus att dom skall köras stenhårt, då håller dom ganska bra. Kör man inte tillräckligt fort så får man faktiskt bättre genomsnittligt fäste med gatdäck eftersom man når gatdäckens optimala temperatur. Många tycker att racedäcken bettar bättre men oftast beror det snarare på att dom uppgör sej lite olika, dessutom är racedäck spetsigare vilket gör att det är mer anliggningsyta vid kraftiga nedlägg, men då måste man också lägga ned så mycket annars så får man en slitkant på däcken som gör att hojen känns orolig vid början av själva lutningen. Hojen blir i regel mer snabbstyrd med racedäck men det kräver sin man för att våga utnyttja det, man måste köra med mycket aktiv motstyrning och "kasta" hojen på sidan, då har man fördel av profilen.
Mycket däckssnack blir det, för normalknutten spelar det ingen roll, kör med hyfsat mjuka däck (inga touringpuckar) och kör mycket istället för att satsa på värstinggrejer, det har du igen flera gånger om