Uppladdning Kemora

Honda forever

livet börjar vid 14000rpm
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Honda CBR1000RR
nabru skrev:
2200751 ----------

Men...ser jag de andra inläggen verkar få förstå vikten av att njuta...
---

Håller med :tummenupp, man får ju lätt känslan av att den största anledningen till att åka till Kemora är att få köra hoj på bana :tungan

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
nabru skrev:
---

Bra tips. Äntligen kan man med gott samvete köpa ett touringdäck! Tack för informationen Niklas!

/U

Nej, nej nej, inga touringpuckar för h-vete!!! För det första har dom inget på en sporthoj att göra och för det andra så kokar dom ganska snabbt och då släpper dom tvärt...sen är det inge snyggt med en massa mönster i däcken på en sporthoj :)

Köp sportiga gatdäck så blir alla glada och nöjda :tummenupp :D

Honda forever skrev:
2205221
nabru skrev:
2200751 ----------

Men...ser jag de andra inläggen verkar få förstå vikten av att njuta...
---

Håller med :tummenupp, man får ju lätt känslan av att den största anledningen till att åka till Kemora är att få köra hoj på bana :tungan

Jag åker alltid för att njuta, varför tror du jag vill sova sked med Danne?:D

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
tadatadatada

Niklasinorr skrev:
2205568 Nej, nej nej, inga touringpuckar för h-vete!!! För det första har dom inget på en sporthoj att göra och för det andra så kokar dom ganska snabbt och då släpper dom tvärt...sen är det inge snyggt med en massa mönster i däcken på en sporthoj :)

Köp sportiga gatdäck så blir alla glada och nöjda :tummenupp :D

---

I was just joking...man! Däremot var informationen klart intressant!

Honda forever

Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Honda CBR1000RR
[QUOTE
I was just joking...man! ![/QUOTE]
Nä nä, det gör du inte alls, du ringde ju mig o var jätteglad o sa att du redan beställt dom hårdaste touringdäck du kunde hitta, för dom passade bäst o köra med på bana...

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Honda forever skrev:
2206269 [QUOTE
I was just joking...man! !
Nä nä, det gör du inte alls, du ringde ju mig o var jätteglad o sa att du redan beställt dom hårdaste touringdäck du kunde hitta, för dom passade bäst o köra med på bana...[/QUOTE]

---

:yoparty

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
dgs skrev:
2206298 VM i misslyckade Quote-ningar :7peta

---

*ler
Du vet väl hur det är att vara man...att göra två saker samtidigt är på gränsen...tänka och skriva samtidigt är svårt... :banana

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
nabru skrev:
2208070 ---

*ler
Du vet väl hur det är att vara man...att göra två saker samtidigt är på gränsen...tänka och skriva samtidigt är svårt... :banana

Gör om, gör rätt, gäller både däck och quotar... :D

Daiwan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Honda CRF450X -08 Yamaha R1 -02
Hej! Får man lägga sig i eran tråd och fråga när ni skall åka till Kemora? Det är möjligen inte under Juli? Och följdfrågan är förstås om det finns plats för fler åkare?

Honda forever

Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Honda CBR1000RR
Det är den 21-23 juli
Om det finns plats??? PM bemari o fråga, det är han som håller i det.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
någon som hört nåt från bemari på sistone?
han skulle skicka ut sitt kontonr, men jag har inte sett till det iaf.

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
gthyni skrev:
2219171 någon som hört nåt från bemari på sistone?
han skulle skicka ut sitt kontonr, men jag har inte sett till det iaf.

Han har varit och supit i Prag och nu ska han till Kreta. Gissar att han efter Kreta meddelar vad som gäller

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Niklasinorr skrev:
2199175 Om du har fräscha däck när du kommer så räcker i vanliga fall ett extra bakdäck, fram brukar ett däck räcka bra. Allting hänger på hur varmt det är och hur du kör och om du kör med gatdäck eller racedäck. En mjuk körstil med lite kubik gynnar livslängd, en 1000-kubikare med en klumpig förare kör upp ett Racetech på en förmiddag utan problem.
Själv har jag funnit en bra kompromiss med ett racedäck fram (Pirelli SuperCorsa, Metz Racetech, Pilot Race motsv) och ett gatdäck bak (Pirelli Diablo Corsa, Metz Roadtech, Michelin Pilot Road motsv.) Det funkar skitbra för mej.
Oftast gör man sej själv en björntjänst med racedäck bak, det greppar bra men slits fort, och slitaget beror på att man kör för sakta. Ett racedäck skall hålla 80-90 grader i stommen, får man inte den temperaturen i stommen utan bara på ytan så börjar däcket rulla av gummi, bitar kan till och med lossna.

Racedäck skall helst köras i kombination med däcksvärmare plus att dom skall köras stenhårt, då håller dom ganska bra. Kör man inte tillräckligt fort så får man faktiskt bättre genomsnittligt fäste med gatdäck eftersom man når gatdäckens optimala temperatur. Många tycker att racedäcken bettar bättre men oftast beror det snarare på att dom uppgör sej lite olika, dessutom är racedäck spetsigare vilket gör att det är mer anliggningsyta vid kraftiga nedlägg, men då måste man också lägga ned så mycket annars så får man en slitkant på däcken som gör att hojen känns orolig vid början av själva lutningen. Hojen blir i regel mer snabbstyrd med racedäck men det kräver sin man för att våga utnyttja det, man måste köra med mycket aktiv motstyrning och "kasta" hojen på sidan, då har man fördel av profilen.

Mycket däckssnack blir det, för normalknutten spelar det ingen roll, kör med hyfsat mjuka däck (inga touringpuckar) och kör mycket istället för att satsa på värstinggrejer, det har du igen flera gånger om :tummenupp

Kan förbrylla lite till med att om fjädringsinställningen är tokig så kan det gå mycket däck speciellt om det börjar gå lite fortare. Att mäta in fjädringen på hojen innan man far på bana är ingen dum idé, nyare hojar har ganska bra standard inställning medans lite äldre liknar mera gunghästar.

Länken går till en sida där det finns lite nyttiga tips för öhlins dämpare men principen är ungefär likadan för alla dämpare. Sen finns ju alltid lite info i manualen
http://www.ohlins.se/pdf/07241-02.pdf

Sen är jag bara lycklig amatör som inte vet så mycket om nått.

Last edited:

bemari

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Kuuskolmekuutonen...
Zvugge skrev:
2222065 Han har varit och supit i Prag och nu ska han till Kreta. Gissar att han efter Kreta meddelar vad som gäller

Tjolahopp gräbs,

Jag hör av mig ikväll, skall ut med kunder ikväll och ta en öl, inte mer... :yoparty
Har precis verifierat stugbokningen och frukost till dom som vile ha det.
Ikväll (om det inte blir sent) så lägger jag ut bankkontonumret och summan för banhyran som jag vill ha in där.
Stugorna betalar var och en på plats när dom checkat ut från dom.
Har du frisknat till Zvugge?
"Absint for president" :fyllisar
/Lasse

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
bemari skrev:
2222629 Tjolahopp gräbs,

Jag hör av mig ikväll, skall ut med kunder ikväll och ta en öl, inte mer... :yoparty

Jaja det räckte inte med prag, suger i fylletarmen förstår jag :tummenupp

bemari skrev:
2222629
Har du frisknat till Zvugge?

Nope :död

bemari skrev:
2222629
"Absint for president" :fyllisar

Tveksamt, kräks åt allt som är grönt. :zpy

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Zvugge skrev:
2222126 Kan förbrylla lite till med att om fjädringsinställningen är tokig så kan det gå mycket däck speciellt om det börjar gå lite fortare. Att mäta in fjädringen på hojen innan man far på bana är ingen dum idé, nyare hojar har ganska bra standard inställning medans lite äldre liknar mera gunghästar.

Länken går till en sida där det finns lite nyttiga tips för öhlins dämpare men principen är ungefär likadan för alla dämpare. Sen finns ju alltid lite info i manualen
http://www.ohlins.se/pdf/07241-02.pdf

Sen är jag bara lycklig amatör som inte vet så mycket om nått.

Men fort går det, amatör eller inte:)

Har du investerat i ett nytt ställ? Du vet väl att nya ställ innebär att man vurpar, det är lika säkert som att solen går upp...

/En som Vet

p.s Apropå fjädring, drar din R6:a fortfarande mer framdäck än bakdäck?

p.s Jag räknande just ut att jag redan har kört 8 bandagar i år:banana

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Niklasinorr skrev:
2223316 Men fort går det, amatör eller inte:)

Har du investerat i ett nytt ställ? Du vet väl att nya ställ innebär att man vurpar, det är lika säkert som att solen går upp...

/En som Vet

Nytt ställ jepp, Steny bekräftade att man alltid vurpar med nytt ställ. Man är väl inte cool förrän skinnstället är repigt! eller :va Saknar lite gubbstället

Niklasinorr skrev:
2223316
p.s Apropå fjädring, drar din R6:a fortfarande mer framdäck än bakdäck?

Jepp! eller man kan säga att det slits fulare men det har nog att göra med att jag hänger magen över styret. Mindre kompression och mer retur brukar lösa det, hittar bara inte mejseln.

Niklasinorr skrev:
2223316
p.s Jag räknande just ut att jag redan har kört 8 bandagar i år:banana

Fan va dyrt. Du byter väl däck varje dag :tummenupp

Ps. Har kört 2 dagar på bana utan att vurpa med nytt ställ och sur Niklasinorr är fortfarande snabbare på Midlanda :huvet

Last edited:

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Zvugge skrev:
Fan va dyrt. Du byter väl däck varje dag :tummenupp

Ps. Har kört 2 dagar på bana utan att vurpa med nytt ställ och sur Niklasinorr är fortfarande snabbare på Midlanda :huvet

Nej jag byter inte däck, dom är så sällan i backen på kawan...åtminstone fram :)

Har du varit på Midlanda nu i veckan? Jag åkte hem därifrån på söndagen efter tre dagars gasande :tummenupp

Vad det gäller mitt personbästa på Midlanda så var det dels länge sedan (-01) dels var det med en R6:a (bästa banhojen) och dessutom så var det med draghjälp av en raceförare...så jag vet inte om det räknas :rolleyes: :)

bemari

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Kuuskolmekuutonen...
Bankkonto för inbetalning av Kemora...

Hej allihopa,

Då var det dags för att betala in banavgiften.
550 kr. per person vill jag ha inbetalt på mitt konto på Nordea: 3069 21 84279
senast den sista Juni !!
Märk inbetalningen med Namn/Nickname och telefonnummer.
Stugorna är bokade men dom betalar ni själv för på plats när ni checkat ut.

Stugorna kostar ca. 10 € per natt per person.
Frukost (för dom som bokat) kostar 5 €.
Vi hörs.
/Lasse

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...