Uppladdning Kemora

bemari

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kuuskolmekuutonen...
Lista på bindande anmälda personer till Kemora...

Om någon undrar om dom får följa med eller inte så har ni listan på alla personer som gjort en bindande anmälan här nere och som skall med.
(innebär alltså att man får betala oavsett om man kommer eller ej.)
Om någon anser att dom saknas så PM:a till mig.
Kommer att vara på Kreta fr.o.m. den 15 - den 30/6 så under den tiden lär ni inte höra ett smack från mig.

Bemari
Niklasinorr
Zvugge
V60
Tedelind
Dgs
Honda forever
JonasJ
Sven-OlovJ
Sudden
DanL
Niklas_M
R.Lehtipalo
Eldstorm
Iskall
BlueXXbird
gthyni
Tommen
R1_Master
MagnusW
Pontus Blom
Rickard
Micke Philblad
Gaff
Zap
Henlin
Jan Unosson,
Hendry Kauma
Robert Karlsson
Krister Lehtipalo
Kenneth Näslund Homer_s
Ferry
Gurkis
DanneSV1000S
Fisk
Arne Waara
Stefan Lehtipalo
Lasse. Blomberg
Niklas Nilsson
Kostenniemi
Garret Power
Niklas I
Real Deal
750jonta
Anders Johansson, mr.a,
Varvalätt
Håkan Sundström
Sammy Alatalo
Maximumspeed

/Lasse
 
Last edited:

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
Försäkring för bankörning

Kollade lite med Länsförsäkringar....utifall det skulle hamna en MC på garageuppfarten trots allt....och det blev tvärnej till att försäkringen skulle gälla för en tur runt Kemora. Argument som "instruktör" och "ingen tidtagning" hjälpte föga.

Länsförsäkringar har under alla år varit "positiva" men nu var det alltså färdigt med det.

Så..vilket bolag ska man nu ta? Eller är det "ooops...jag tappade min MC från släpet" som gäller?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
nabru skrev:
2236224 Kollade lite med Länsförsäkringar....utifall det skulle hamna en MC på garageuppfarten trots allt....och det blev tvärnej till att försäkringen skulle gälla för en tur runt Kemora. Argument som "instruktör" och "ingen tidtagning" hjälpte föga.

Länsförsäkringar har under alla år varit "positiva" men nu var det alltså färdigt med det.

Så..vilket bolag ska man nu ta? Eller är det "ooops...jag tappade min MC från släpet" som gäller?

Problemet är inte försäkringsbolagen, utan det är antingen TSL (trafikskadelagen) eller Motortävlingsförsäkringen som gäller. När det är inhägnad bana så gäller inte TSL, punkt slut! Sen att det inte finns prejudikat eller att vissa försäkringsbolag ändå betalat ut ersättning är mer en tillfällighet, alla försäkringsbolag kan neka ersättning med hänvisning till TSL, så är det bara.
Sen att vissa bolag (Folksam) säjer att försäkringen gäller i vissa fall får man se som en bonus om det smäller. Hursomhelst så rekommenderar jag en personlig olycksfallsförsäkring, hojen lär ingen få ersättning för i vilket fall oavsett bolag. Den enda gången som alla försäkringar gäller är när SMC anordnar en förarutbildning eller kurs på bana...
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
kollade med IF,
deras olycksfallsförsäkring gällde inte extremsporter,
och köra MC utanför allmän väg var extremsport tydligen.

borde kolla svemo:s försäkringar
 

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
Folksam m a o. Fast "gäller i vissa fall" låter ju underbart luddigt :)
Niklas - du "är" ju SMC....hur officiellt måste det vara för att få kallas förarutbildning?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
nabru skrev:
2237582 Folksam m a o. Fast "gäller i vissa fall" låter ju underbart luddigt :)
Niklas - du "är" ju SMC....hur officiellt måste det vara för att få kallas förarutbildning?

Det måste vara väldigt officiellt, dvs en sanktionerad förarkurs enligt SMC:s "Råd o Riktlinjer" med max 5 deltagare per instruktör, vissa typövningar som hålls på ett visst sätt samt försäkringsinformation, en mycket kontrollerad form av banåkning alltså.
Men dom elever vi hade på Mittsverige förr-förra helgen var hypernöjda, många sa att våran kurs var betydligt roligare än en vanlig bandag där man bara snurrar runt och jag kan nog hålla med om det också. Vi låter eleverna köra så fort dom vågar sen plockar vi ner dom till ca 75% av sin åkförmåga och kör alla övningarna, det blir väldigt individuella övningar som alla får genomföra efter sin förmåga. Ingen blir rädd utan alla får bara lära sej att köra hoj, och det är skitskoj på ren svenska. Många tror ju att en SMC kurs är en "gubbig" tillställning med konkörning och ledkörning, men så är inte fallet, det är en riktigt avancerad kurs där vi har alla moment som krävs för att bli en bättre förare, men på ett sätt som gör att eleven upplever det som roligt och lärorikt...

Vi hade för övringt inga krascher på två hela dagar:)

(Reklammode off::))

Angående försäkringsluddet så är det inte försäkringsbolagen som luddiga, det är lagtexten. Försäkringsbolagen har rätt att neka all ersättning vid en krasch på inhägnad bana, så enkelt är det. På vissa banåkningar har man ju olika grupper för vilket försäkringsbolag man använder och det är helt meningslöst, alla kör oförsäkrat (enligt lagtexten) men sen finns det vissa försäkringsbolag som iallafall på ett luddigt sätt säjer att dom kan tänka sej att betala ersättning iallafall (Folksam och Länsförsäkringar) Medans Trygg-Hansa och IF m fl säjer blankt nej (utom SMC kurserna)

Jag kan tänka mej att vi i framtiden inte kommer att kunna köra "vanliga" bandagar eftersom arrangören, dvs den som står som hyrestagare, kommer att krävas på en försäkring typ Motortävlingsförsäkring på kanske 50-100 papp per gång...och hur många kommer då att arrangera banåkningar? Det kanske blir så att dom enda bandagar vi kommer att kunna åka på är SMC:s förarkurser...

Gotland Ring och Monzta i Älvdalen är dom enda banorna där försäkringen gäller för närvarande eftersom dom inte är inhägnade och inte har någon banlicens, å andra sidan hävdar myndigheten att det skall råda hastighetsbegränsning till 70 knutar på dom... :D
 

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
oki. Då vet man det då.
Gotland nästa...
 

Honda forever

livet börjar vid 14000rpm
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR1000RR
Niklasinorr Jag kan tänka mej att vi i framtiden inte kommer att kunna köra "vanliga" bandagar eftersom arrangören skrev:
När du har såna där pessimistiska tankar kan du väl hålla dom för dig själv :(
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
Niklasinorr skrev:
2237909

Jag kan tänka mej att vi i framtiden inte kommer att kunna köra "vanliga" bandagar eftersom arrangören, dvs den som står som hyrestagare, kommer att krävas på en försäkring typ Motortävlingsförsäkring på kanske 50-100 papp per gång...och hur många kommer då att arrangera banåkningar? Det kanske blir så att dom enda bandagar vi kommer att kunna åka på är SMC:s förarkurser...

Tur att man har licens för licens träningar kommer troligen alltid att finnas.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Honda forever skrev:
2238108
Niklasinorr Jag kan tänka mej att vi i framtiden inte kommer att kunna köra "vanliga" bandagar eftersom arrangören skrev:
När du har såna där pessimistiska tankar kan du väl hålla dom för dig själv :(

Nejdå, det blir skitbra, alla bandagar blir i SMC:s regi vilket innebär att krascherna både på banan och gatan minskar rejält, då kommer inte försäkringspremierna att höjas lika mycket och myndigheterna kommer dessutom att släppa lite på trycket gentemot hojkollektivet... sen blir ju bandagarna ännu roligare att köra :)

Annars så kan man ju som Zvugge säger fixa en licens och åka på vanliga träningar, för då gäller automatiskt Motorfordonsförsäkringen som banägaren redan har. Då kör man ju ändå oförsäkrat precis som nu så det blir egentligen ingen skillnad...
...Förutom att vi som kör inser att vi är oförsäkrade och tar personliga olycksfallsförsäkringar istället för att belasta hojkollektivet, vilket återigen är bra för då slipper vi snacket om att vi som kör sporthoj får våran försäkring betalad av dom som inte kör sporthoj...och premierna faller, eller stannar upp i allafall.

Glöm inte att dom senaste åtta åren så har sporthojarna (klass 7 och uppåt) varit en förlust för försäkringsbolagen, det är inte konstigt att dom inte vill ha med oss att göra... och det är vi själva som ser till att det är så genom att krascha hela tiden.
Till exempel så dubblerade vi våra kostnader mellan 2000-2002...sug på den va...
:gnissla
 

Honda forever

livet börjar vid 14000rpm
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR1000RR
Om jag förstår dig rätt,så kommer den typen av "öppna bandagar" som är på Kemora under v.26 inte att påverkas???? Alltså ordnat av banägaren.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Honda forever skrev:
2240742 Om jag förstår dig rätt,så kommer den typen av "öppna bandagar" som är på Kemora under v.26 inte att påverkas???? Alltså ordnat av banägaren.

Banägaren kan köra hur mycket bandagar han vill, men motortävlingsförsäkringen gäller bara om han har en sådan och jag TROR inte den gäller annat än om det är en riktig anordnad tävling, inte en allmän bandag med olicensierade förare.
Sen är det ju olika för svenska och utländska förare, jag pratar bara om vad som gäller svenska förare med svenska försäkringar.
Problemet är att ingen ännu har dragit i backen och drivit detta till domstol, det finns inga prejudikat så ingen vet vad som gäller. Än så länge betalar vissa försäkringsbolag på nåder (Folksam, Länsf.) men dom säjer också att det är från fall till fall.
OM någon går och dör eller att det blir en invalidiserande olycka, och OM då försäkringsbolaget nekar ersättning så kommer förmodligen den skadade/dödades familj att få ersättning från någon sorts försäkring, sen kommer det försäkringsbolaget att ringa antingen banägaren eller den som hyrt banan och kräva denne någon på ersättningen...

Men som sagt, ingen vet än, det pratas om en ny lag som skall komma och vara klarare. Det enda vi vet med säkerhet är att på inhägnad bana gäller inte våra vanliga försäkringar annat än om det är SMC som anordnar det hela, så är det bara, all ersättning du eller jag får efter en eventuell krasch är bara bonus, ingenting som vi skall räkna med...
 

Honda forever

livet börjar vid 14000rpm
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR1000RR
Nä, men så har jag åtminstone räknat med dom senaste åren, alltså ingen ersättning om ole dole olyckan är framme. Men skräckscenariot är ju att i framtiden blir det så dyrt med bankörning (även om den ordnas av SMC) så det blir ointressant. Eller ointresant är väl fel ordval, för det blir det ju aldrig :)
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
Niklasinorr skrev:
2240819 Banägaren kan köra hur mycket bandagar han vill, men motortävlingsförsäkringen gäller bara om han har en sådan och jag TROR inte den gäller annat än om det är en riktig anordnad tävling, inte en allmän bandag med olicensierade förare.
Sen är det ju olika för svenska och utländska förare, jag pratar bara om vad som gäller svenska förare med svenska försäkringar.
Problemet är att ingen ännu har dragit i backen och drivit detta till domstol, det finns inga prejudikat så ingen vet vad som gäller. Än så länge betalar vissa försäkringsbolag på nåder (Folksam, Länsf.) men dom säjer också att det är från fall till fall.
OM någon går och dör eller att det blir en invalidiserande olycka, och OM då försäkringsbolaget nekar ersättning så kommer förmodligen den skadade/dödades familj att få ersättning från någon sorts försäkring, sen kommer det försäkringsbolaget att ringa antingen banägaren eller den som hyrt banan och kräva denne någon på ersättningen...

Men som sagt, ingen vet än, det pratas om en ny lag som skall komma och vara klarare. Det enda vi vet med säkerhet är att på inhägnad bana gäller inte våra vanliga försäkringar annat än om det är SMC som anordnar det hela, så är det bara, all ersättning du eller jag får efter en eventuell krasch är bara bonus, ingenting som vi skall räkna med...


Motortävlingsförsäkring eller Banlicens som jag brukar kalla det måste lösas om tävling eller träning ska köras på en bana för att skydda folket som inte har licens. t ex funktionärer, passagerare m.m.

Kan tillägga att i licensavgiften ingår en försäkring som räcker till kaffe pengar om man blir invalid. Över 50% invaliditet så får man upp till 500 000 eller nått sånt, men bättre än ingenting.
 

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
krashkåpor

Niklas eller Magnus...vet ni om Simon har kvar krashkåporna från sin tid med ZX9:an?

Har ju lämnat "team Honda forever" (UrbanAntnäs och Sudden) och blivit touringägare....i och för sig var ju VTR:n också en touring... :)

/Urban som knappt hittar runt Kemora men ändå är granne med Lasse *s
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
nabru skrev:
2252422 Niklas eller Magnus...vet ni om Simon har kvar krashkåporna från sin tid med ZX9:an?

Har ju lämnat "team Honda forever" (UrbanAntnäs och Sudden) och blivit touringägare....i och för sig var ju VTR:n också en touring... :)

/Urban som knappt hittar runt Kemora men ändå är granne med Lasse *s

Jag tror han sålde dom till Peter L eftersom jag sett dom på hans ZX9a.

Nu blir du bra polare med Lasse eftersom han är överjävulst partisk när man pratar märken. :tummenupp
 

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
Zvugge skrev:
2253660 Jag tror han sålde dom till Peter L eftersom jag sett dom på hans ZX9a.

Nu blir du bra polare med Lasse eftersom han är överjävulst partisk när man pratar märken. :tummenupp

-- Ok, misstänkte i och för sig det.
Ja...det blir faktiskt inge skoj alls då vi alltid "käftar" om märkena...och att han för det mesta står i depån och meckar :)
 

Wheels

Inte lika kul i år!
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Fireblade 929
Snackade med IF om olcksfall- och MC-försäkring och bankörning idag. MC-försäkringen gäller inte, det var tvärnej. Olycksfallsförsäkringen gäller inte för "Tävling och organiserade träningar". Så kroppen är i alla fall försäkrad så länge man bara är och gasar för skojs skull.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Wheels skrev:
2281134 Snackade med IF om olcksfall- och MC-försäkring och bankörning idag. MC-försäkringen gäller inte, det var tvärnej. Olycksfallsförsäkringen gäller inte för "Tävling och organiserade träningar". Så kroppen är i alla fall försäkrad så länge man bara är och gasar för skojs skull.

Roligt med försäkringsbolag,
när jag frågade exakt samma sak så gällde inte IFs
olycksfallsförsäkring för extremsport och MC-körning
på bana eller terräng räknas som extremsport.

Ett slutligt svar på vad som egentligen gäller lär man
inte få förrän man gjort en skadeanmälan :4skrika
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top