Uppmaning: Använd lyset på MC!

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag passerade en BMW R****GS häromdagen och nog sjutton bländade de två extraljusen i backspeglarna. Hur den var att möta vet jag inte.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ett helt annat scenario var när det blev lag på halvljus även dagtid i Sverige...

Då var det INTE lag på det i Tyskland...
Farsan var lite framsynt och monterade gula varsellyktor fram.
Det var helt ok som alternativ om man inte ville slita på halvljuslamporna i onödan....

Har släkt i Tyskland så vi for rätt ofta dit MEN helvete vilken skitstorm man råkade ut för om man, gud förbjude, hade något tänt fram dagtid...

Mötande bilar blinkade och permanentlyste med helljusen tills man släckte, vilket ju inte gick...
Hände t,o,m att folk följde efter och stoppade en för att man var så in i helvete oförskämd...

Så småning om började Tyskland "rekommendera" halvljus dagtid...

Vad hände?
Hälften av bilarna hade ljusen tända (säkert för att de gjorde det automatiskt), delar av den andra hälften blinkade fortfarande med helljuset mot mötande för att uppmärksamma dem på att de "av misstag" måste råkar slå på halvljus... ?
Så var det första gången jag körde Autobahn med hoj -82. Då var jag förvarnad om att de inte gillade halvljus på dagen i Tyskland.
Vi körde självklart med halvljuset på så fick de blinka bäst de ville.
Längre ner, i Frankrike, Spanien och Italien hade bilarna inte ens halvljus när det var mörkt. Macho.
Då är det ju bra att de numera kör med drl som minst.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Så var det första gången jag körde Autobahn med hoj -82. Då var jag förvarnad om att de inte gillade halvljus på dagen i Tyskland.
Vi körde självklart med halvljuset på så fick de blinka bäst de ville.
Längre ner, i Frankrike, Spanien och Italien hade bilarna inte ens halvljus när det var mörkt. Macho.
Då är det ju bra att de numera kör med drl som minst.
Om de blinkar så har de sett dig.
Alltså, ljus på funkar.
Deras "tjennslor" behöver man ju inte skänka någon större uppmärksamhet. De kanske bara har för lite andra bekymmer.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
På KTM'en finns det inte ens en vanlig ljusknapp utan bara "ljustuta" för helljuset.
I inställnings-menyn kan man välja DRL ON eller DRL OFF.

Med DRL ON så lyser endast varselljuset när det är ljust ute, och halvljuset tänds automatiskt om det blir mörkt (som när man kör i i en tunnel eller i gagaget). Varselljuset släcks inte när halvljuset tänds.

Väljer man istället DRL OFF så lyser alltid både varselljus och halvljus när motorn är igång.

Är inte varselljus och havljus samtidigt en olaglig ljuskombination även på MC?

Edit: skickade nyss detta till Transportstyrelsen
Hej
jag köpte under våren en motorcykel av nyare modell (KTM 1290GT från 2017) och noterade att det inte finns något sätt att stänga av varselljuset.

Man kan antingen låta den sköta halljuset automatiskt. Då tänds det av sig själv när det blir mörkt, men varselljuset släcks inte.

Stänger man istället av ljusautomatiken så lyser alltid både varelljus och halvljus.

Det finns inget sätt att stänga av varselljus, och det finns inget sätt att hindra att halvljuset tänds när det blir mörkt (det enda alternativet är att det alltid är tänt)

Är det andra regler för motorcyklar än för bilar avseende varselljus i kombination med halvljus? Motorcykeln är ju EU-typgodkännd i detta utförande och säljs i Sverige. Och finns många andra modeller med liknande upplägg där man tvingas av elektroniken att använda både halvljus och varselljus.
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
På KTM'en finns det inte ens en vanlig ljusknapp utan bara "ljustuta" för helljuset.
I inställnings-menyn kan man välja DRL ON eller DRL OFF.

Med DRL ON så lyser endast varselljuset när det är ljust ute, och halvljuset tänds automatiskt om det blir mörkt (som när man kör i i en tunnel eller i gagaget). Varselljuset släcks inte när halvljuset tänds.

Väljer man istället DRL OFF så lyser alltid både varselljus och halvljus när motorn är igång.

Är inte varselljus och havljus samtidigt en olaglig ljuskombination även på MC?

Edit: skickade nyss detta till Transportstyrelsen
För MC är halvljus + dim/varselljus ok dagtid när det är ljust ute men inte tillåtet i mörker.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Hur gör man då när det blir mörkt?
Jag låter allt fortsätta att lysa när jag åker genom tunnel, kväll kör jag inte. Men på min GS skulle jag kunna ha halvljusautomatik på ( vilket jag inte har ) och då slår den av dimljus när det blir mörkt o slår på halvljus. Alternativt slå av dimljus manuellt med knapp. I alla fall på BMW
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag gissar att det finns ett kryphål någonstans?
Något i stil med att de olika typerna av belysning/lampor sitter så pass tätt ihop att dom räknas som en enhet.
På nya Teneren så är alltid en LED-list tänd under huvudstrålkastaren, den går inte att släcka.
Halvljuset går igång när motorn startas, och går inte heller att släcka.
När man slår på helljuset så tänder den två extra ljuspunkter i lyktan, förutom halvljuset som förblir tänt, samt LED-listen.
Så då är det egentligen tre olika belysningar tända samtidigt, och det går inte att påverka.
Därav så tror jag att alla tre sitter så pass tätt att dom betraktas som en enhet.
Men någon kanske vet?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
MC har specialregler.

71 § Vid färd på väg med bil, traktor b, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.

I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus. Förordning (2015:929).
Se inlägg #112 :)
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Har haft två nyare Honda och där lyser ju blinkers fram tillsammans med halvljus utan att jag kan göra något åt det.. Där är ju ljuspunkterna en bit i från varandra och i olika färger.
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Ja lagen om att tända bakljusen när inte bilen begriper det själv funkar ju sådär...
Idag hade flera t,o,m behövt tända dimmbakljusen, (på denna bild var vattendimman ändå ganska okay),
sa det nyss till farsan (som kör) och han förstod inte vad jag menade så va fan... Jag ger upp.

View attachment 486842
Ett minst lika irriterande problem är de som har de bakre dimljusen påslagna vid minsta dimma. (Särskilt om det lyser på båda sidorna, istället för bara en på vänster)
Händer varje höst/vinter att man kommer ikapp någon med dessa bländande, trots att sikten är flera hundra meter.
Dimma är inte bara en 0’a / 1’a, det finns olika grader av det…
Inte förvånande är det samma förare som stannar innan varje rondell för att förvissa sig att ingen tänker komma in i det, den närmaste kvarten. ☹️
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En period var det många hojförare som åkte runt med helljus dygnet runt. Det verkar ha minskat radikalt, men nu verkar å andra sidan fler bilister åka runt så. Ingen verkar ju reflektera över vad den där blå lampan på instrumentpanelen betyder åtminstone.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En period var det många hojförare som åkte runt med helljus dygnet runt. Det verkar ha minskat radikalt, men nu verkar å andra sidan fler bilister åka runt så. Ingen verkar ju reflektera över vad den där blå lampan på instrumentpanelen betyder åtminstone.
De är väl fullt fokuserade på TikTok eller nåt?

Att TikTok'a under färd med mc blir självmarkerande vad gäller lämplighet.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
En period var det många hojförare som åkte runt med helljus dygnet runt. Det verkar ha minskat radikalt, men nu verkar å andra sidan fler bilister åka runt så. Ingen verkar ju reflektera över vad den där blå lampan på instrumentpanelen betyder åtminstone.
Det är väl helljusmongona här på sporthoj som är ute en sväng med bilen ?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top