Det är därför man ska ha mörkt visir.Jag passerade en BMW R****GS häromdagen och nog sjutton bländade de två extraljusen i backspeglarna. Hur den var att möta vet jag inte.
Så var det första gången jag körde Autobahn med hoj -82. Då var jag förvarnad om att de inte gillade halvljus på dagen i Tyskland.Ett helt annat scenario var när det blev lag på halvljus även dagtid i Sverige...
Då var det INTE lag på det i Tyskland...
Farsan var lite framsynt och monterade gula varsellyktor fram.
Det var helt ok som alternativ om man inte ville slita på halvljuslamporna i onödan....
Har släkt i Tyskland så vi for rätt ofta dit MEN helvete vilken skitstorm man råkade ut för om man, gud förbjude, hade något tänt fram dagtid...
Mötande bilar blinkade och permanentlyste med helljusen tills man släckte, vilket ju inte gick...
Hände t,o,m att folk följde efter och stoppade en för att man var så in i helvete oförskämd...
Så småning om började Tyskland "rekommendera" halvljus dagtid...
Vad hände?
Hälften av bilarna hade ljusen tända (säkert för att de gjorde det automatiskt), delar av den andra hälften blinkade fortfarande med helljuset mot mötande för att uppmärksamma dem på att de "av misstag" måste råkar slå på halvljus... ?
Och hastigheten är väl också avfärdad i en annan tråd som en betydelsfull parameter?Var det inte någon som presenterade statistik i en annan tråd som avhandlade färgen på hjälm och klädsel och som visade att det spelade mycket liten roll?
Asch, du vet, med statistik kan du bevisa vad du vill, "jag litar till 100% på mina empiriska slutsatser" ?Var det inte någon som presenterade statistik i en annan tråd som avhandlade färgen på hjälm och klädsel och som visade att det spelade mycket liten roll?
Om de blinkar så har de sett dig.Så var det första gången jag körde Autobahn med hoj -82. Då var jag förvarnad om att de inte gillade halvljus på dagen i Tyskland.
Vi körde självklart med halvljuset på så fick de blinka bäst de ville.
Längre ner, i Frankrike, Spanien och Italien hade bilarna inte ens halvljus när det var mörkt. Macho.
Då är det ju bra att de numera kör med drl som minst.
Hej
jag köpte under våren en motorcykel av nyare modell (KTM 1290GT från 2017) och noterade att det inte finns något sätt att stänga av varselljuset.
Man kan antingen låta den sköta halljuset automatiskt. Då tänds det av sig själv när det blir mörkt, men varselljuset släcks inte.
Stänger man istället av ljusautomatiken så lyser alltid både varelljus och halvljus.
Det finns inget sätt att stänga av varselljus, och det finns inget sätt att hindra att halvljuset tänds när det blir mörkt (det enda alternativet är att det alltid är tänt)
Är det andra regler för motorcyklar än för bilar avseende varselljus i kombination med halvljus? Motorcykeln är ju EU-typgodkännd i detta utförande och säljs i Sverige. Och finns många andra modeller med liknande upplägg där man tvingas av elektroniken att använda både halvljus och varselljus.
För MC är halvljus + dim/varselljus ok dagtid när det är ljust ute men inte tillåtet i mörker.På KTM'en finns det inte ens en vanlig ljusknapp utan bara "ljustuta" för helljuset.
I inställnings-menyn kan man välja DRL ON eller DRL OFF.
Med DRL ON så lyser endast varselljuset när det är ljust ute, och halvljuset tänds automatiskt om det blir mörkt (som när man kör i i en tunnel eller i gagaget). Varselljuset släcks inte när halvljuset tänds.
Väljer man istället DRL OFF så lyser alltid både varselljus och halvljus när motorn är igång.
Är inte varselljus och havljus samtidigt en olaglig ljuskombination även på MC?
Edit: skickade nyss detta till Transportstyrelsen
Hur gör man då när det blir mörkt?För MC är halvljus + dim/varselljus ok dagtid när det är ljust ute men inte tillåtet i mörker.
Jag låter allt fortsätta att lysa när jag åker genom tunnel, kväll kör jag inte. Men på min GS skulle jag kunna ha halvljusautomatik på ( vilket jag inte har ) och då slår den av dimljus när det blir mörkt o slår på halvljus. Alternativt slå av dimljus manuellt med knapp. I alla fall på BMWHur gör man då när det blir mörkt?
Se inlägg #112MC har specialregler.
71 § Vid färd på väg med bil, traktor b, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus. Förordning (2015:929).
View attachment 486898
Jag är lika delar mållös som förundrad ?
Ett minst lika irriterande problem är de som har de bakre dimljusen påslagna vid minsta dimma. (Särskilt om det lyser på båda sidorna, istället för bara en på vänster)Ja lagen om att tända bakljusen när inte bilen begriper det själv funkar ju sådär...
Idag hade flera t,o,m behövt tända dimmbakljusen, (på denna bild var vattendimman ändå ganska okay),
sa det nyss till farsan (som kör) och han förstod inte vad jag menade så va fan... Jag ger upp.
View attachment 486842
De är väl fullt fokuserade på TikTok eller nåt?En period var det många hojförare som åkte runt med helljus dygnet runt. Det verkar ha minskat radikalt, men nu verkar å andra sidan fler bilister åka runt så. Ingen verkar ju reflektera över vad den där blå lampan på instrumentpanelen betyder åtminstone.
Det är väl helljusmongona här på sporthoj som är ute en sväng med bilen ?En period var det många hojförare som åkte runt med helljus dygnet runt. Det verkar ha minskat radikalt, men nu verkar å andra sidan fler bilister åka runt så. Ingen verkar ju reflektera över vad den där blå lampan på instrumentpanelen betyder åtminstone.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |