Upprop till träff om sporthojarnas existens!

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Carolina Riedel skrev:
De som är nyfikna på att känna lite på konceptet med att köra strip på tid är välkomna att testa nu på söndag 12/9 ute på Tullinge!
Tyvärr måste organisatören ta 100:- eftersom dom har kostnader.

Men jag kommer banne mej att åka...och kommer ingen annan blir jag "King of the strip" för standardmotorcyklar!!!

Jag har för avsikt att ta mig dit oxå, men säga mig ska du va KING of the strip :kocko
Shit Sverige har blivit ett matriark :tungan Bäst å dra...

Skämt åsido så tycker jag att det verkar som en schysst grej att kunna blåsa en sträcka på tid utan att ha massa träd och lyktstoplar å annan skit som finns längs vägarna+att det inte finns några snutar där som plockar än för fortkörning :tummenupp
//TwinSucker
 
Last edited:

sandstream

Guest
Carolina Riedel skrev:
Statistiken försöker jag få in i morgon!
Idag klarar jag inte mera!
Det har jag full förståelse för! :Bugar

Carolina Riedel skrev:
Två av de 14 olyckorna hittills i Sthlms-regionen har inträffat med stulna hojar, 4 hade inte rätt körkortsbehörighet, och i ett par fall hade hojarna på papperet betydligt lägre effekt, än vad olyckan indikerade. Två av olyckorna var "naturliga" dvs, mc-föraren saknade skuld i incidenten.
Med risk för att bli anklagad för att läsa bibeln som djävulen:
14 - 2 stulna = 12
12 - 4 utan körkort = 8
8 - 2 (minst) med fel effekt = 6
6 - 2 "naturliga" = 4

Totalt har alltså 4 personer i Stockholm med rätt körkort och laglig hoj dött i mcolyckor som de själva har orsakat!!!
Hur många av dessa 4 som är sporthojar framgår inte men om så alla var sporthojar så tycker jag att det är en låg siffra.
Nu blir jag lite sugen på att kontakta vår vän polisen i Norrort som skriker om förbud på sporthojar. Han kanske skulle se över arbetet i sitt eget län istället då 8 dödsfall indirekt beror på lagbrott som han och hans kollegor ska förebygga (orimligt, visst, men sånt är livet).

Carolina Riedel skrev:
Huruvida alla sporthojar verkligen var att betrakta som sporthojar är en definitionsfråga och tål att diskuteras.
Den statistik som finns är inte lättläst och saknar vissa detaljer som vore behövliga att veta.
Framför allt att någon samlar in den information som finns och kör den efter en mall, så den blir uniform.
Behöver du hjälp med det så skicka ett PM!
Jag har redan börjat fundera på hur en vettig mall skulle kunna se ut :)
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Gubbrejsarn skrev:
Svar: Vad gäller statistik så var det just det vi talade om...att alla fakta måste på bordet, så inte en myndighet kan frisera den efter eget behov och krydda med autentiska polisvideos...

Bra! Omvänt, om faktan saknas, så blir det svårt att argumentera mot. (risken blir ju dessutom att två Tomtar 'käftar' mot varandra :hihi



Gubbrejsarn skrev:
Svar: Måste fråga...vilka säkra och beprövade metoder som sänkt antalet mc-olyckor, syftar du på?

Jag känner inte till några metoder som använts för att minska MC-olyckorna. Men arbete pågår framgångsrikt, med modeller för att lösa andra säkerhetsproblem i samhället. Kan man använda sig av dessa eller liknande? Inget är enkelt men det kan kanske vara värt att titta på innan man provar oprövade åtgärder.



Gubbrejsarn skrev:
Svar: Viljan och fokuset är att få ner antalet olyckor och att hitta lösningar som medverkar till det, utan att mc-åkandet skall bli reglerat in absurdum. Argumentet "-ALLA sporthojsförare är fartgalna idioter som hänsynslöst riskerar andras liv! Förbjud skiten!"...har redan fått framföras av en myndighetsföreträdare i TV.
Det bör inte få stå oemotsagt...

Bra! Som du skrev "alla fakta måste på bordet"


Gubbrejsarn skrev:
Svar: Nu hänger jag inte med? Vill du vara snäll och förtydliga?

Jag undrade om Vägverket köper tjänster från företag i samband med projektet. Vad vet jag inte. Kanske från arrangörer för olika aktiviteter eller liknande.
 

Gubbrejsarn

Ju mer jag hör desto mindre begriper jag
Gick med
21 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
Honda VFR 750F
Visst köps det tjänster i ämnet. Kampanjen "Vassast...men bara på bana!" är ett exempel.

Sedan kan man spekulera i vad mer som kunde gjorts, eftersom få känner till kampanjen och den kostade pengar...hur mycket vet jag inte, men det var uppenbarligen inte en kampanj som nådde fram, eftersom olyckorna ökade.

Historiskt sett har vi ändå blivit bättre. I början av 70-talet dog ett drygt 50-tal motorcyklister per år. Det ger ett helt antal mc/olycka-tal än idag.

Men å andra sidan rådde samma förhållanden inom bil och flyg, så det är väl ett tveksamt argument att det dog fler där också med det räknesättet...det vore ju som att jämföra idag med hur det var innan Penicillinet, inom sjukvården.
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Bra initiativ Carolina!

Som vanligt är det svårt att bedriva en analytisk, nyanserad och sansad dialog i media, i synnerhet om "drevet" går i gång.

Jag tycker det är viktigt att se helheten och argumentera utifrån den. Hur många hojar i trafik finns det? Någonstans kring 250.000. Ca 10% är sporthojar, dvs 25.000. Hur många av dessa är ett problem utifrån medias vinklingar, dvs drar från polisen, bakhjulskörningar inne i stan osv? Kanske några procent. Debatten måste föras utifrån att det är liten klick, och att dessa inte är representativa. Att de flesta kör lite för fort må så vara, det gör de flesta bilister också (hur många håller 70 på Essingeleden exempelvis?). Viktigt att påpeka att mc inte utgör en avvikelse från trafikkollektivet i största allmänhet i det avseendet.

Det är också viktigt att ta avstånd från filmer som exempelvis Ghostrider. När den typen av filmer får spridning är det en katastrof för sporthojskollektivet. Det finns för många bland oss som tycker att det är "fränt". Jag förstår att filmerna produceras om folk är villiga att betala för dem, men jag förstår inte varför någon sporthojsåkare vill köpa dem när filmerna riskerar att på sikt minska möjligheterna att få köra sporthoj?

Trafikpolisen har redan börjat bedriva kampanj i media med krav om förbud osv. Och snälla, kom inte med argument om "de kan inte göra något pga EU". Det finns gott om alternativa åtgärder för att begränsa friheten för oss/våra cyklar OM opinonen tillåter det, via restriktioner eller avgifter/skatter.

Vad gäller tillgång till bana vore jag väldigt glad om det byggdes en nära Stockholm, men jag tror inte att idiotkörningar på allmän väg är ett fungerande argument för denna sak.

Vad gäller alla som gnäller att det inte finns någonstans att stunta:
Hur många av er har försökt hyra in er på lämpligt ställe? Inte? På något sätt känns argumentationen då lite grann som "öööh, vi har ju ingen lokal juuh".


Stefan M
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Stefan M skrev:
Det är också viktigt att ta avstånd från filmer som exempelvis Ghostrider. När den typen av filmer får spridning är det en katastrof för sporthojskollektivet.

Framför detta till No 1 här på forumet. Är jag ute och cyklar ber jag om ursäkt; Men jag trodde han var engagerad i att stävja och förebygga brott och kriminalitet. De som är förebilder och ledare i den lilla grupp som har ådragit sig medias uppmärksamhet kan troligen medverka till en attitydförändring.
 

sandstream

Guest
Gubbrejsarn skrev:
Sedan kan man spekulera i vad mer som kunde gjorts, eftersom få känner till kampanjen och den kostade pengar...hur mycket vet jag inte, men det var uppenbarligen inte en kampanj som nådde fram, eftersom olyckorna ökade.
Om man räknar bort dem som inte bryr sig om sånna kampanjer var det inte så många som dog i år.
Nästa kampanj kanske skulle bedrivas på landets fängelser ;)
 

sandstream

Guest
Stefan M skrev:
Vad gäller alla som gnäller att det inte finns någonstans att stunta: Hur många av er har försökt hyra in er på lämpligt ställe? Inte?
Det vore onekligen intressant att veta. Känns lite som att de som har den hobbyn tror att myndigheterna ska hålla med en raka :rolleyes:
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
sandstream skrev:
Med risk för att bli anklagad för att läsa bibeln som djävulen:
14 - 2 stulna = 12
12 - 4 utan körkort = 8
8 - 2 (minst) med fel effekt = 6
6 - 2 "naturliga" = 4

Totalt har alltså 4 personer i Stockholm med rätt körkort och laglig hoj dött i mcolyckor som de själva har orsakat!!!
Hur många av dessa 4 som är sporthojar framgår inte men om så alla var sporthojar så tycker jag att det är en låg siffra.
Nu blir jag lite sugen på att kontakta vår vän polisen i Norrort som skriker om förbud på sporthojar. Han kanske skulle se över arbetet i sitt eget län istället då 8 dödsfall indirekt beror på lagbrott som han och hans kollegor ska förebygga (orimligt, visst, men sånt är livet).

Vill bara göra ett inlägg ang. fel effekt.
Hade dom bara haft råd så hade dom säkert haft rätt försäkring, det har ingenting med olyckan att göra. Eller resonerar man som så att dom hade inte krockat om dom hade betalat rätt premie ? Eller vet man att detta grundar sig på olovligkörning, dvs mellanklasskort och fel hoj för behörigheten ? Men då kan dom lika gärna räknas in i gruppen "utan KK" så blir det mindre missförstånd och spekulationer.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Mycket argumenterade blir det....

Ganska lätt konstatera att "möten" där tex "bus" diskuteras aldrig någonsin kommer locka till sig, eller påverka, dom som "busar"... lika lite som att mötet i våras sammankallat av VV, SMC, Polis osv, där det pratades om att 35-åringar på värsta sporthojarna kört ihjäl sig 2003, lockade någon större mängd berörda att deltaga, förutom jag å Galna Dansken var det en stor klump folk som satt å ojade sig och höll med... som inte var berörda... hur mycket ger/gav det...? Kan inte kommentera senaste mötet på Brostugan, men var det kanske samma sak?

I VVs folder i kampanjen för att minska mc-olyckor lyftes det fram ett antal "förebilder", om jag inte minns fel, Cralle, Carolina och så någon MC-polis, måste trots min ålder erkänna att dessa inte, från mina ögon, kan ses som några balla förebilder, kan inte identifiera mig med någon av dom, allra minst herr MC-polis, eller någon av tävlingskörarna. Min förebild kör lansväg snabbt, snyggt och säkert, med sköna spårval, utan att klota.

Tror/hoppas att tex SH-forumet, tidigare, och ännu mer framöver, gör större nytta än vad VV och dess kampanjer någonsin kommer göra, åtminstone en viss del av forumet. Här på SH diskuteras det tex skenförsäkringar, och allmänna attityden är att det är fel, och många "nya sporthojare" som tar till sig av det, det diskuteras ryggskydd, det dumma med att köra utan skydd, här får man ju t.o.m ibland pisk om man är dum nog att "bara" köra med Goretex... :( Här diskuteras det (som synes) även mycket kring olyckor, fullt av åsikter och ideér från många, inlägg som ännu fler läser. Tror fler tar tills sig av SH-pikningar/attityder/åsikter än av tex predikningar från VV och andra myndigheter.

Klart man vill busa i sina yngre år, man är ju odödlig.. jag var också det... och sitter ändå här nu... Tog mig igenom det på något sätt, kul var det! MEN.. hade i klubben jag ännu är med i, sköna förebilder som visade/sa, OK, kör fort, men till en viss gräns, fort på landsväg, utom ibland, typ vid bebyggelse, och riktigt tokfort på bana.

Summa summarum... tror att många här på tex SH, som kör (lagom) fort, på landsväg, duktiga på bana osv, kan vara mer förebilder än VVs alternativ i kampanjen. Om någon vill hitta förebilder som eventuellt kan påverka folk, så finns nog en del av dessa att hitta bland folk som drar i turer/kvällsbus, eller kör bana, hos klubbar, sammanslutningar, kompisgäng, forum osv. som kan visa att man kan ha kul på landsväg i "lagom" tempo.... riktigt hyfsat fort men relativt ofarligt, bara man tänker till en smula...

Är kanske ute och cyklar, men min lilla åsikt om "kampanjer" från tex VV, dags komma på andra ideer?


/B
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
benkar skrev:
I VVs folder i kampanjen för att minska mc-olyckor lyftes det fram ett antal "förebilder", om jag inte minns fel, Cralle, Carolina och så någon MC-polis...

Det blir som sagt helt fel och just så töntigt det kan bli när vuxna ska tala till ungdomar på ungdomars vis.

Säkert skulle mycket av de problem man vill stävja försvinna snabbt om de tongivande ledarna för dessa identifierade grupper fick och tog ansvar att förmedla lite vett och hut bland diverse Bill och Bull.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
sandstream skrev:
Med risk för att bli anklagad för att läsa bibeln som djävulen:
14 - 2 stulna = 12
12 - 4 utan körkort = 8
8 - 2 (minst) med fel effekt = 6
6 - 2 "naturliga" = 4

Totalt har alltså 4 personer i Stockholm med rätt körkort och laglig hoj dött i mcolyckor som de själva har orsakat!!!
Hur många av dessa 4 som är sporthojar framgår inte men om så alla var sporthojar så tycker jag att det är en låg siffra.
Nu blir jag lite sugen på att kontakta vår vän polisen i Norrort som skriker om förbud på sporthojar. Han kanske skulle se över arbetet i sitt eget län istället då 8 dödsfall indirekt beror på lagbrott som han och hans kollegor ska förebygga (orimligt, visst, men sånt är livet).

Det där var en av tankarna jag hade när folk började skriva om statistik.

Givet är det att polisen kan klaga och säga 14 dödsfall, när de inte redogör för sin statistik ordentligt, personligen så tycker jag att precis det som sandstream har skrivit borde publiceras i någon dagstidning, för att upplysa allmänheten om att de som väljer att köra sporthoj inte är galna ligister med förakt för allt vad säkerhet och hastighetsbegränsning är.

En stor :fatta! till statistikförvanskare och förbudsivrare!
 

Corsa

Från nykläckt till kyckling
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RSV Mille R -02 Gul
I hur många av de 14 fallen var det ett tekniskt fel som orsakade olyckan?
Eller som frågen egentligen skall ställas: I hur många av fallen gjordes en teknisk undersökning av cykeln?

Finns det protokoll på att inte kedjan orsakade olyckan, vätskeläckage fanns, däcken plötsligt tappade luft, motorn skar, annat mekaniskt haveri inträffade?

Om det inte finns protokoll på ovanstående kan man stoppa upp den där "djupstudien" någonstans där solen inte lyser.

Fick de solen i ögonen?
Var visiret slitet?
Fanns det rullgrus?
Kan det ha varit vilt inblandat?
Väjningsolycka och smitande bil?
Vajerräcken?
Olyckligt placerade stolpar?
Lek/bus?
För hög fart i förhållande till väglag, erfarenhet etc? (Inte över tillåten hastighet, det duger inte som olycksorsak)
Var blinkersen påslagen?
Alkohol/droger?

Om man har ambitionen att reda i olycksorsakena måste man ta reda på ovanstående, värdera och dra slutsatser. Annars blir inte slutsatserna trovärdiga.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
De med fel effekt är förstås inte bara skenförsäkrade, de är ostrypta mellanklasshojar.
troligen 18-20 åringar som kör ostrypt helt enkelt(det gör väl 90% iaf)
 

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Kungligt
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
[QUOTE=Nyteknik]Framför detta till No 1 här på forumet. Är jag ute och cyklar ber jag om ursäkt; Men jag trodde han var engagerad i att stävja och förebygga brott och kriminalitet. De som är förebilder och ledare i den lilla grupp som har ådragit sig medias uppmärksamhet kan troligen medverka till en attitydförändring.
[/QUOTE]

:D :D

Hela den här diskussionen handlar egentligen om två saker anser jag.
1) Minskningen av antalet döda och skadade i trafiken. :död
2) Allmänhetens syn på sporthojarna. :mad:

Ju högre hastighet vi håller i trafiken, desto snabbare kommer stolparna och räckena, och desto kortare tid har övriga trafikanter på sig att uppfatta oss när de är i andra tankar på vägarna...så visst har farten betydelse vid en trafiksituation... Om diverse instanser; polisen, vägverket, politiker och vi själva är verkligt intresserade av att minska antalet döda och skadade i trafiken (på mc) så måste grundorsakerna till olyckorna plockas fram. Orsaken framträder om statistiken analyseras!

Det andra problemet:
Jag tror att gemene man skiter fullständigt i om vi kör ihjäl oss när vi tokgasar på folktomma vägar. Troligen polisen likaså. Problemet uppstår när andra människor som övriga trafikanter eller boende riskerar sina liv för att vi är ute o leker... Bogesundleden som exempel; Kanonväg att åka gasa på. Men fan inte på fel sida av vägen, eller förbi husen där folk bor!! Jag skulle ha jäkligt svårt att leva med om jag körde ihjäl ett barn som är ute o leker... Ni som gör det - tänk om! Förmodligen så har ni inte barn själva...men ni känner väl några!?? Jag lovar att även den värsta busen får insikt om han får barn...eller i värsta fall dödar ett...Det vore ju bra om vi kunde lära oss ngt av alla misstag som redan gjorts, så de inte var förgäves liksom...

Om vi kan visa att vi sköter oss på "rätt ställen" så förbättras vår ställning hos allmänheten. Då kan vi fortsätta att busa där risken för andra är mindre.

Ok, No1...kan du tillföra ngt i ämnet..? :Bugar
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top