Upprop till träff om sporthojarnas existens!

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
#Olsson# skrev:
Jag börjar med en fråga: Kan någon beskriva problemet?


En del av problemet kan ju va att motorcyklar aldrig ingått i den heliga noll(visionen).


Fast det är väl för vi är outlaws,vi står utanför allt...
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Jag var där en liten stund(10min). Kom lite sent och lämnade under genomgång av "Black Race" Rack race(tror jag) och "Map Race" som visst handlade om bilorientering - men för MC. Ja, det kan ju kanske bli en lösning på problematiken? Käckt med amerikanska termer också :tummenupp
 

Freakshow

Hur f..n kan jag börja snusa igen!?!?
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Södra Stockholm
Hoj
Nää..... såld!
#Olsson# skrev:
Jag var där en liten stund(10min). Kom lite sent och lämnade under genomgång av "Black Race" Rack race(tror jag) och "Map Race" som visst handlade om bilorientering - men för MC. Ja, det kan ju kanske bli en lösning på problematiken? Käckt med amerikanska termer också :tummenupp
Eh.... va???
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Mattias skrev:
Så bra! Då kommer i alla fall jag att sova lugnt. :hihi

Fast jag är inte helt säker. Jag tyckte det var lite konstigt. Det var ju utomhus vid fikaborden och bland andra mäniskor. Fast jag antog att det var mötet jag hamnat på :D Eller så var det bara MC-folk som snackade lite i största allmänhet. Hoppas någon kan sammanfatta lite bättre än jag :hihi
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Kontentan blev nog att Lelle ska ordna ett blackrace för hojar innan Kung Bore tar stryptag på oss, det tror jag blir bra.
Sen handlar det nog mer om att folk ska tänka innan dom drar i rullen, och då främst i tätbebyggda områden, Slingerbulten får var och en ta ansvar för! :yoparty

Fredrik :tomten
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
#Olsson# skrev:
Djupstudier? Jag pratade med polisen och de gör inga djupstudier. Jag har inte frågat VV ännu men du kanske kan visa en "djupstudie" på en olycka. Jag tvivlar på att det existerar. Då hade det funnits ett separat forum här för detta.!

Med fara för att jag endast kan repetera mig själv finns ett koncentrat av VV & SMC´s Djub-studier tillgängliga på: http://www.galnedansken.com/smc_fakta.htm - länken pajer lite ibland - ska se och fixa den..

Detta är inte årets siffror. Alla dödsolyckor är studerad i detail - och av sekretess hänsyn är inte närmara info offentligt. Men, SMC, VV och flera organisationer jobbar väldigt seriöst med dessa informationer. Och Djubde studier görs även i fortsättningen, så vitt jag är informerad.
Jag ska se om vi kan få SMC till att visa mera statistik i fortsättningen.

Acem - de Europäiske MC importörer och MC distributörer har nyligen färdig ställd en 180 sidors rapport om olyckor med 2-hjulingar m. motor - Rapporten hetter Maids; http://maids.acembike.org/
SMC kan delta i sånna rapporter om vi gör SMC stärkt - se till att du är medlem...

Silwer skrev:
Är ni helt allvarliga när ni säger att en bana kommer sänka olyckstalen rejält?

Jag vill ha svar på en fråga isf, varför körs det lika jävligt på gatan där banor ändå finns i närheten?
Måste bana ligga på gångavstånd eller vad?

Nej, jag har inte kört bana så det är möjligt att jag har fel.

Kolla, SMC Uppsala - har varje måndag från 18:00 - 22:00 öppet hus / Drop-In bankörning m. Instruktörer på Rörken Gokartbana - det körs och knäskrapas i alla 11 kurvor från Maj till slutet på September. +300 olika MCs kör där på en säson. Pris = 0,- kr f. SMC Uppsala medlemmer, 100 för alla andra per kväll.
- RESULTAT; Inga av dom som har kört på Rörken sen förre året (vart vi började med statistik) har avlidit eller skadit sig alvorligt i trafik.

Så det lutar lite åt att det funkar!!!
 
Last edited:

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
#Olsson# skrev:
Tack för infon.

Har ingen erfarenhet men fick samma känsla att det är så det går till. Jag pratade med Klang på Norrorts-snuten. Han som skrev artikeln. Han kunde inte presentera några fakta eller rutiner på hur utredningar går till. Av samtalet tror jag mig förstå att de mer eller mindre höftar-till en rapport. Jag blev sedan informerad att dessa skickas till VV.

Det betyder att det finns ingen vettig information, statistik eller annan relevant data. Här snackas det på TV, i tidningar och på massa forum samt nu ett möte.

Jag börjar med en fråga: Kan någon beskriva problemet?

Vem hade du pratat med?
Vad är det för rapporter som höftas till?
Vilken statistik saknar du?

C
 

newbee

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Ort
HBG
Hoj
Något nytt på G
Finns det ngn verklig statistik på hur många sporthojar respektive vanliga hojar som kvaddar typ????

Kan man få se den då???
 
Last edited:

sandstream

Guest
Carolina skulle återkomma med statistik och jag hoppas även på en rapport från mötet av henne!
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Galne Dansken skrev:
Med fara för att jag endast kan repetera mig själv finns ett koncentrat av VV & SMC´s Djub-studier tillgängliga på: http://www.galnedansken.com/smc_fakta.htm

Tja Dansken,

Jag har kollat denna samt din tidigare variant du visade förra året tror jag. Mycket bra och värdefull info.

Det jag eftersökte var utredningar på varje individuell olycka. Liknande raporter som haverikommisionen gör vid haveri med luftfartyg. Om jag fattat det hela rätt så görs inga utredningar av den sorten, eller ens i närheten. Detta kan ju vidare bekräftas från mitt samtal med polisen samt Lillebrors inlägg i denna tråd - "POLISENS "djupkoll" av olyckor"

/h
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
CHROLO skrev:
Vem hade du pratat med?
Vad är det för rapporter som höftas till?
Vilken statistik saknar du?

C

1. Jag kallar honom för Klang. [Ironi, med ett stänk av värme och vänlighet]

2. Detaljerade utredningar på varje enskild olycka

3. Statistik över "2"

EDIT: Har du kört Kawa, Z1000 eller liknande på tidigt 80-tal? Tycker jag känner igen her'n på avataren.
 
Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
SV Per skrev:
Artikel i Aftonbladet idag.

"Bil körde in i folkmassa
Minst fem ungdomar skadade

En bil körde på fredagseftermiddagen in i en folkmassa utanför en skola i Stockholmsförorten Stora Mossen.
Enligt de första uppgifterna ska fyra-fem ungdomar ha skadats, oklart hur svårt.
Polisen fick larmet klockan 15.05 – en bil hade kört in i en folkmassa i höjd med Bromma gymnasium.
Ambulans och polispatruller skyndade till platsen.
– Vad jag vet har fyra personer körts till sjukhus, säger Gert Fredin, stationsbefäl vid Västerortspolisen.

”Körde för fort”
– Bilen körde för fort, fick sladd och körde på fem killar som antagligen var på väg hem från skolan, säger Aftonbladets fotograf Hasse Rosenthal.
Enligt Kenneth Falkenberg vid Länskommunikationscentralen ska bilen ha kört upp på trottoaren.
De skadade uppges vara i 15-16-årsåldern.
Bilens förare har gripits, misstänkt för att ha kört rattfull eller drogpåverkad."

Det är på sånt här fokus borde ligga istället. Rattfyllon skördar betydligt mer oskyldiga offer än motorcyklar.

Bra inlägg :tummenupp .

Riskerna till följd av att sporthojar förekommer i trafiken måste självfallet relateras till övriga risker i trafiken. Detta för att kunna prioritera och på så sätt skapa största möjliga säkerhet med de resurser som finns att tillgå. Detta perspektiv är något som ofta skiljer mer rutinerade samhällsdebattörer från hobbypolitiker.

/Olzki
 
Last edited:

Gubbrejsarn

Ju mer jag hör desto mindre begriper jag
Gick med
21 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
Honda VFR 750F
#Olsson# skrev:
Fast jag är inte helt säker. Jag tyckte det var lite konstigt. Det var ju utomhus vid fikaborden och bland andra mäniskor. Fast jag antog att det var mötet jag hamnat på :D Eller så var det bara MC-folk som snackade lite i största allmänhet. Hoppas någon kan sammanfatta lite bättre än jag :hihi

Jodå, Olsson...du kom på rätt möte, vilket inte kan ha varit så svårt att se, fast eftersom du kom så sent missade du presentationen.

Vi blev som du säjer en blandad grupp, med deltagare från Sporthoj.com, Bike.se, Potatoes, Rapido MC, Ignite MC, Svineri MC för att nämna några.

Pga det strålande vädret, hölls mötet utomhus, vi hade annars övervåningen på Brostugan bokad.

När du omsider dök upp hade jag hoppats att du skulle delgett oss DIN uppfattning om saker, eftersom du åtminstone här på forumet är full av åsikter och vet hur saken skall skötas...det var ett öppet möte där vi alla hade ordet och rätten att tala.

Tyvärr valde du att sitta moltyst i ett hörn och blänga en stund innan du åkte.

Men det du säjer nu är alltså att det inte går att göra något, inte är lönt att försöka något och att Polisen, Vägverket och SMC är helt ute och cyklar i ämnet och att all statistik är fel...och att det framför allt inte är värt att försöka några av de förslag vi diskuterade...??

Så bäste herr Olsson...delge oss då av din visdom och tala om hur det ska göras! Forumets anonyma skugga tycks uppmuntra dej mer än att på plats i möten säja din åsikt.

Eller är du en av dessa "måndagscoacher", som aldrig säjer ett ljud innan eller under tiden, utan låter andra göra jobbet. Och sedan kommer efteråt och vet hur det skulle gjorts?

En rent personlig fråga...har du allvädersställ eller skinnställ när du kör annars? För jag antar att du inte kör i tunna tygkläder och lågskor normalt...
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ja, jävlar... Allt är Olssons fel tydligen.

Ett referat om vad som avhandlades hade varit mer matnyttigt, även om det säkert kändes skönt att få hacka lite.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top