Upprop till träff om sporthojarnas existens!

Diversion

Guest
Med risk att stöta mig med vissa så kommer ett konkret förslag här.

Förbjud strypning, det är ett otyg som bara ställer till med krångel och besvär.
Höj kW gränsen så att hojat som Diversion 600 och liknande kvalar in i A begränsat.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Silwer skrev:
Du vet ju att folk skaffar R6or och tom R1or och får igenom så grymt strypta så de knappt orkar gå, vad tror du händer sen?
Då är det inga kl7 hojar och ska inte vara med i kl7-statistiken.
Kör de ostrypt så kör de olagligt, dvs då hjälper inga lagar.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Chefen Alabama skrev:
Då är det inga kl7 hojar och ska inte vara med i kl7-statistiken.
Kör de ostrypt så kör de olagligt, dvs då hjälper inga lagar.
De försäkras på fulleffekt sk klass 7 iaf.
Så jag antar att de tas upp som sådana i olyckorna.

Men visst finns även möjligheten att Åke 55 i Korpulobolo står som ägare på fordonet, det står ju inget om ifall det var ägaren som dog eller nån som "lånat" hojen.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Barba skrev:
Petitess kanske men kan inte "för hög hastighet" ses som orsak till i princip alla olyckor

Jo det är ju upp till var och en att tolka orsak/verkan. Men om man vill nå ett visst resultat så slår det fel om man förenklar allt till en en enda orsak. Självklart är farten en stor faktor i sammanhanget men hur förklarar man då att andra kör i samma kurva i betydligt högre fart, och utan att krascha?

Några typiska "olycksorsaker" vid...

Vintertid - "blixthalka" :hihi
Regnväder - "vattenplaning"
Kurva - "för hög fart"
Dimma - "dålig sikt"

osv
 

Gubbrejsarn

Ju mer jag hör desto mindre begriper jag
Gick med
21 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
Honda VFR 750F
#Olsson# skrev:
Jo det är ju upp till var och en att tolka orsak/verkan. Men om man vill nå ett visst resultat så slår det fel om man förenklar allt till en en enda orsak. Självklart är farten en stor faktor i sammanhanget men hur förklarar man då att andra kör i samma kurva i betydligt högre fart, och utan att krascha?

Några typiska "olycksorsaker" vid...

Vintertid - "blixthalka" :hihi
Regnväder - "vattenplaning"
Kurva - "för hög fart"
Dimma - "dålig sikt"

osv
Olsson, nu vet jag inte om jag fattar rätt...men alla de olyckorna du nämner är ju fartrelaterade?! :confused:

Vad gäller fart är det ju med den du påverkar tangentens riktning och den levande kraften så att du håller dej på vägen, kan manövrera inom de utrymmen du har, och hinner stanna i tid...

Det finns alltid minst fem felfunktioner innan det inträffar en olycka...kan man ta bort någon av felfunktionerna, kan man förhindra olyckan.

T ex: Rullgrus i svagt feldocerad skymd högerkurva på 70-väg, sent på em med lågt stående sol i motljus, föraren har rutin av kk i en månad.

Motorcykelekipaget fortsatte i tangentens riktning...
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Gubbrejsarn skrev:
Olsson, nu vet jag inte om jag fattar rätt...men alla de olyckorna du nämner är ju fartrelaterade?! :confused:

Vad gäller fart är det ju med den du påverkar tangentens riktning och den levande kraften så att du håller dej på vägen, kan manövrera inom de utrymmen du har, och hinner stanna i tid...

Det finns alltid minst fem felfunktioner innan det inträffar en olycka...kan man ta bort någon av felfunktionerna, kan man förhindra olyckan.

T ex: Rullgrus i svagt feldocerad skymd högerkurva på 70-väg, sent på em med lågt stående sol i motljus, föraren har rutin av kk i en månad.

Motorcykelekipaget fortsatte i tangentens riktning...


Javist är de fartrelaterade. Men som du själv är inne på, att det krävs flera felfunktioner innan en olycka inträffar, så kan man ju då omvänt förhindra en olycka, inte bara genom att sänka farten. Det finns även andra sätt. Ju långsammare man kör, desto sämre grepp, högre alkoholhalt, mer älgar, skarpare kurva, sämre förare etc kan man ha utan att det går illa. Farten är en parameter som alla andra.

Om man säger att farten var för hög, då bör man ju kunna argumentera och förklara hur fort man skulle ha kört. Svaret borde blir typ ...i enlighet med rådande omständigheter.. Det är just det som är grejen - att det är en massa annat än farten som påverkar utgången.
 

sandstream

Guest
Kom precis på att de i reportaget om sporthojar på Rapport och ABC sa att av de 13 som dött i Stockholm körde 6 st sporthoj. Om de med sporthoj menar klass 7 vill jag dock låta vara osagt!
 

SV Per

Ny medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM525EXC -04
Artikel i Aftonbladet idag.

"Bil körde in i folkmassa
Minst fem ungdomar skadade

En bil körde på fredagseftermiddagen in i en folkmassa utanför en skola i Stockholmsförorten Stora Mossen.
Enligt de första uppgifterna ska fyra-fem ungdomar ha skadats, oklart hur svårt.
Polisen fick larmet klockan 15.05 – en bil hade kört in i en folkmassa i höjd med Bromma gymnasium.
Ambulans och polispatruller skyndade till platsen.
– Vad jag vet har fyra personer körts till sjukhus, säger Gert Fredin, stationsbefäl vid Västerortspolisen.

”Körde för fort”
– Bilen körde för fort, fick sladd och körde på fem killar som antagligen var på väg hem från skolan, säger Aftonbladets fotograf Hasse Rosenthal.
Enligt Kenneth Falkenberg vid Länskommunikationscentralen ska bilen ha kört upp på trottoaren.
De skadade uppges vara i 15-16-årsåldern.
Bilens förare har gripits, misstänkt för att ha kört rattfull eller drogpåverkad."

Det är på sånt här fokus borde ligga istället. Rattfyllon skördar betydligt mer oskyldiga offer än motorcyklar.
 

sandstream

Guest
SV Per skrev:
Det är på sånt här fokus borde ligga istället. Rattfyllon skördar betydligt mer oskyldiga offer än motorcyklar.
Du verkar inte ha läst tråden alls :huvet
Det handlar om oss och inte dom andra!
Varför lägga fokus på rattfyllerister när tobak dödar ca 8.000 svenskar varje år?
Varför lägga fokus på tobak när ett par miljoner i världen dör av svält varje år?
Osv....

Det är vi som kör ihjäl oss och det är vi som måste börja fundera på vad det beror på!
 
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
sandstream skrev:
Du verkar inte ha läst tråden alls :huvet
Det handlar om oss och inte dom andra!
Varför lägga fokus på rattfyllerister när tobak dödar ca 8.000 svenskar varje år?
Varför lägga fokus på tobak när ett par miljoner i världen dör av svält varje år?
Osv....

Det är vi som kör ihjäl oss och det är vi som måste börja fundera på vad det beror på!

:klappar
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag satt nyss och läste senaste numret av engelska Superbike Magazine, döm om min förvåning när chefredaktörens ledare samt en artikel i anslutning till den tar upp det växande problemet med motorcyklister som dör i trafiken. I England har dödsolyckorna ökat med 14% bara i år?!?!?

Är det så att det är likandant i andra länder? Kan det vara så att det finns myndighetspersoner i England, Tyskland, Frankrike, Sverige och säkert fler länder som ser den ökande statistiken på MC-olyckor???? Hur länge dröjer det då till att frågan verkligen kommer upp på EU-parlamentets bord? Vi skall nog inte sitta här och vara så j-vla tvärsäkra på att sporthojsförbud/begränsningar inte kommer att inträffa bara för att vi inte tror att EU skulle besluta något sådant?

Kan bara nämna att bara i England så har hittils 693 pers dött i olyckor med "tvåhjuliga fordon" i år, dit räknas även mopeder.
Det höjs röster där också för att förbjuda sporthojar...
 

SV Per

Ny medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM525EXC -04
sandstream skrev:
Du verkar inte ha läst tråden alls :huvet
Det handlar om oss och inte dom andra!
Varför lägga fokus på rattfyllerister när tobak dödar ca 8.000 svenskar varje år?
Varför lägga fokus på tobak när ett par miljoner i världen dör av svält varje år?
Osv....

Det är vi som kör ihjäl oss och det är vi som måste börja fundera på vad det beror på!

Det har visst med saken att göra. Allt handlar alltid om prioritet, då pengarna aldrig räcker till allt. Min poäng är att detta drev som har varit i dagspressen mot sporthojsåkare senaste veckorna är överdrivet. Däremot är det jättebra om man försöker minska dödsolyckorna, och detta utan att instifta en massa nya förbud. För att inte tala om hur bra det skulle vara med en rr-bana i Stockholm. En bana i Stockholm behövs vare sig det minskar dödsolyckorna i trafiken eller ej.

Tvivlar dock på att Carolina är rätt person att sitta i en sån grupp då hon i flera inlägg i denna tråd har visat på dåligt tålamod, brist på respekt för andra åsikter och dålig sömn (eftersom hon blir så trött hela tiden). Det krävs en stor profesionalism av personer som ingår i en sådan grupp.

Nedan finns dagens artikel i Aftonbladet. Undrar om det inte är dags att förbjuda bilarna snart...

"Fick blackout - mejade ner fem
Kvinnan minns inget av sin vansinnesfärd

Bilresan hem från jobbet slutade i en vansinnesfärd på trottoaren.
Fem personer mejades ner mitt i centrala Uppsala.
- De som vistades här svävade i livsfara, säger Christer Nordström vid Uppsalapolisen.
Den 48-åriga kvinnan körde hem från jobbet längs Vaksalagatan strax före klockan 22 i går kväll. Vid Botvidsgatan påbörjade hon en vansinnesfärd som hon efteråt inte har något minne av.

Allvarligt skadad
- Först kolliderade hon med en cyklist och i nästa korsning med en bil, innan hon fortsatte upp på gångvägen utanför Kvarnen. Där mejade hon ned fyra personer som skadades, säger Christer Nordström, polisens presstalesman i Uppsala.
Totalt skadades fem personer, alla kvinnor, av den framrusande bilen. En av dem uppgavs vara mycket allvarligt skadad och opererades i går kväll på Akademiska sjukhuset.
Kvar vid Vaksala torg låg flera sönderkörda cyklar, nedmejade vägskyltar och skor längs olyckssträckan.
Enligt vittnen gick bilen i 50-70 kilometer i timmen, innan färden slutade mot en husvägg i hörnet Salagatan/Vaksalagatan.

Fel på bilen
Polisen trodde i går att olyckan var orsakad av ett sjukdomstillstånd hos föraren eller ett tekniskt fel på bilen. Det fanns ingen misstanke om att kvinnan skulle kört onykter eller påverkad.
En granne berättar om förödelsen:
- Vi hörde världens pådrag med massor av polisbilar och gick ut. Där låg det skadade människor och cyklar och en bil som var helt krossad.
Föraren hade inga fysiska skador efter händelsen, men mådde mycket dåligt när hon insåg vad hon hade orsakat."
 

Gubbrejsarn

Ju mer jag hör desto mindre begriper jag
Gick med
21 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
Honda VFR 750F
[

Det vore väl synd att föbjuda bilar, då får ju du Per inte sälja några och måste byta jobb :)!
Skämt åtsido, vi skall inte jämföra äpplen och päron, utan konstatera att vår hobby har blivit satt under luppen.

Nollvisionen är som ordet antyder en vision...frågan är vilka trafikpolitiska beslut som de inblandade myndigheterna är beredda att ta för att komma så nära visionen som möjligt?

Låt OSS fokusera på problemet med varför vi åstadkommit det ökade olycksantalet...och vad vi kan göra själva och för varandra, för att få ner siffran.

Visst kan någon tycka att "Det här har prövats förr och det misslyckades!" Men för den skull innebär det ju inte att det är fel att försöka igen, eller hur?

VAD hade hänt om inte SMC stoppat förslaget att totalförbjuda mc 1978?

Ja, för det första hade flera hundra människor varit i livet idag...räcker det motivet för att motivera åtgärden? Om inte, hur motiverar man en hobbyverksamhet som dödar och skadar så många?...MC är på väg att bli politiskt inkorrekt, och då är det öppen säsong...

Carolina sitter redan i en arbetsgrupp med representanter från VV, polisen, NTF, SMC mfl, hon är den som tillsammans med SMC kan föra motorcyklisternas talan i den gruppen. För det krävs att man har fingret på pulsen och det är därför hon vill höra åsikter och värderingar imorgon...det är inget "ajabaja"-möte...utan ett helt öppet forum med frågorna "Varför har det blivit såhär?..." och "Vad skall VI göra åt den uppkommna situationen?"
 

sandstream

Guest
SV Per skrev:
Det har visst med saken att göra. Allt handlar alltid om prioritet, då pengarna aldrig räcker till allt. Min poäng är att detta drev som har varit i dagspressen mot sporthojsåkare senaste veckorna är överdrivet. Däremot är det jättebra om man försöker minska dödsolyckorna, och detta utan att instifta en massa nya förbud.
Känns ändå inte som att du har förstått innebörden av tråden och det problem som ska diksuteras i morrn. Det handlar om MC och inget annat. Antalet döda i bilolyckor har varit ganska konstant och oavsett hur mycket det busas med bilar kommer de aldrig att förbjudas. 99% av hojåkandet är rent nöjesåkande och därför lättare att lagstifta om då det inte drabbar folk lika hårt som ett förbud mot bilar.
 

sandstream

Guest
Gubbrejsarn skrev:
VAD hade hänt om inte SMC stoppat förslaget att totalförbjuda mc 1978?
Ja, för det första hade flera hundra människor varit i livet idag...
Man kan vända på det också: Hur många människor har sett dagens ljus pga att deras föräldrar träffats i samband med hojåkande? :D
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
M:et skrev:
Förra året var det helt perfekt när vi i Uppsalatrakten hade 2 flygfält inom 5 mils avstånd att leka på.
I år har vi ingenstans att leka på förutom vägarna...

"Vi har ju ingen lokal..." :död
 

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Värmdö
Hoj
VTR Firestorm
Postar samma svar även här eftersom samma sak diskuteras på "Sportshojar i ABC Stockholm reportage ikväll (SVT2)" tråden (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=56784)

Vi behöver ju inte direkt uppfinna hjulet på nytt eftersom vi inte är ensamna om att antalet hojåkare dör i trafiken och myndigheter som vill förbjuda oss. Följande kampanj körs just nu i England (tidningar, hojtidningar, på tv, osv). Kanske dax för myndigheterna här oxå att börja ta efter och upplyssa hojåkare och bilisterna.

"...set a target to reduce the number of people killed or seriously injured by 40% by 2010. In 2002, 609 two-wheeled motor vehicle users were killed and 6,891 seriously injured and casualties are rising."

http://www.thinkroadsafety.gov.uk/campaigns/motorcycles/motorcycles.htm

http://www.thinkroadsafety.gov.uk/campaigns/motorcycles/motorcyclesmedia.htm#video

Kanske även dax för Öhlins att ge tillbaks lite till svenska hojåkare och sponsar en sådan kampanj, eftersom dem är världsledande inom denna bransch och därmed har ett visst ansvar (men framförallt tjänar STORA pengar på oss och syns i alla andra sportshoj verksamheter). Om Cralle/Jimmy skulle ställa sig bakom en kampanj skulle det dessutom få lite med tyngd tror jag.
 
Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Gubbrejsarn skrev:
Låt OSS fokusera på problemet med varför vi åstadkommit det ökade olycksantalet...och vad vi kan göra själva och för varandra, för att få ner siffran.

Ett av "problemen" som åstadkommit det ökade olyckstalet är att inregistrerade motorcyklar fördubblats de senaste 10 åren.
 

Lillebror

shaken but not störd
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Tierp
Hoj
Robertsinspirerad TLR
POLISENS "djupkoll" av olyckor.... :tomten

Var själv djupt engagerad i den olycka som min bror gick bort i..
Ville själv veta sanningen och även hjälpa polisens "utredning"

...Efter att ha levt mitt liv blåå :hihi ögt trooende på vårt polisväsende ,
kan jag , efter att ha stött på den ena Kling å den andra Klang efter den andra ,
konstatera att min tro på Polisens resurser nog var mer grundade
på TV-serier än på verklig erfarenhet...

"Experterna" hos polisen vände sig frågande till mig om varför han "inte bromsat" då det ej fanns några bromsspår...
Att fronten på MC'n var heelt oskadd medan bakdelen och brorsan gått sönder , kunde man inte förstå...

Att en sporthoj med varma däck förr slår runt , än lämnar några bromsspår ,
var helt nytt för dem :va

Efter diverse kontakter med de blåklädda i detta ärende och några till..
..konstaterar jag att jag hellre ringer en kompis än farbröderna blå
om någe tok inträffar...
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Lillebror skrev:
POLISENS "djupkoll" av olyckor.... :tomten

Var själv djupt engagerad i den olycka som min bror gick bort i..
Ville själv veta sanningen och även hjälpa polisens "utredning"

...Efter att ha levt mitt liv blåå :hihi ögt trooende på vårt polisväsende ,
kan jag , efter att ha stött på den ena Kling å den andra Klang efter den andra ,
konstatera att min tro på Polisens resurser nog var mer grundade
på TV-serier än på verklig erfarenhet...

"Experterna" hos polisen vände sig frågande till mig om varför han "inte bromsat" då det ej fanns några bromsspår...
Att fronten på MC'n var heelt oskadd medan bakdelen och brorsan gått sönder , kunde man inte förstå...

Att en sporthoj med varma däck förr slår runt , än lämnar några bromsspår ,
var helt nytt för dem :va

Efter diverse kontakter med de blåklädda i detta ärende och några till..
..konstaterar jag att jag hellre ringer en kompis än farbröderna blå
om någe tok inträffar...


Tack för infon.

Har ingen erfarenhet men fick samma känsla att det är så det går till. Jag pratade med Klang på Norrorts-snuten. Han som skrev artikeln. Han kunde inte presentera några fakta eller rutiner på hur utredningar går till. Av samtalet tror jag mig förstå att de mer eller mindre höftar-till en rapport. Jag blev sedan informerad att dessa skickas till VV.

Det betyder att det finns ingen vettig information, statistik eller annan relevant data. Här snackas det på TV, i tidningar och på massa forum samt nu ett möte.

Jag börjar med en fråga: Kan någon beskriva problemet?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top