Upprop till träff om sporthojarnas existens!

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Tokyo
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
loser skrev:
höjd kk-ålder för k7 hojar

Det där är ungefär så långt ifrån ett konstruktivt förslag du kan komma. Statistik visar ju att det knappast är 18-20-åringar som är överrepresenterade i olyckor utan snarare äldre människor (som inte allt för sällan fick sitt MC-kort i ett flingpaket). Börjar irritera mig på att det hackas ner på yngre MC-förare, som ofta kämpat hårdare för sina körkort än de äldre MC-förarna (ja, det har definitivt inte blivit lättare att ta körkort). Känner väl att jag börjar komma förbi gränsåldern för att bli klassad som "ungdom med MC-kort" men det stör mig lik förbannat.

Lite off-topic detta känner jag. Hur som helst är det ett väldigt bra initiativ att föra en dialog med myndighetspersoner på en sansad nivå där vettiga lösningar diskuteras som motvikt till denna skräckpropaganda media sprider.
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
PenDragon skrev:
Det där är ungefär så långt ifrån ett konstruktivt förslag du kan komma.

Om du (PenDragon) med ordvalet "du" syftar på mig (loser), så får du läsa om och läsa rätt. Jag har inte föreslagit detta, utan summerade enkom en liten del om vad som har framkommit som kan betraktas som konstruktiva förslag i övriga trådar.
Fick jag bestämma skulle alla motordrivna fordon förbjudas! :tungan

//D
 

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Tokyo
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
loser skrev:
Om du (PenDragon) med ordvalet "du" syftar på mig (loser), så får du läsa om och läsa rätt. Jag har inte föreslagit detta, utan summerade enkom en liten del om vad som har framkommit som kan betraktas som konstruktiva förslag i övriga trådar.
Fick jag bestämma skulle alla motordrivna fordon förbjudas! :tungan

//D
Jag överreagerade med stor sannolikhet en del när jag läste detta :) Men jag är bara så förbannat trött på att alla behandlar myndiga människor som faktiskt beter sig som detta som småbarn trots att de kämpat hårt och betalat dyrt för sina körkort och kan framföra dem lika bra som vem som helst som nyss tagit sitt körkort. Kan garantera att det finns lika många 25-åringar som kör som idioter som 18-åringar.
Hur som helst, nackskott på nästa person som vräker ur sig en tanklös kommentar i stil med "öh sätt 30-årsgräns på hojar så löser sig allt höhö, gå för guds skull inte till roten av problemen utan ta den första dumma idéen du kommer på" (nej loser, nu var det inte riktat mot dig ;) )
 

sandstream

Guest
PenDragon skrev:
Hur som helst, nackskott på nästa person som vräker ur sig en tanklös kommentar i stil med "öh sätt 30-årsgräns på hojar så löser sig allt höhö, gå för guds skull inte till roten av problemen utan ta den första dumma idéen du kommer på" (nej loser, nu var det inte riktat mot dig ;) )
Att köra som ett svin på allmänna vägar har i största grad med åldern att göra. Visst finns det undantag men den mognad man får med åren på hoj gör att man blir en bättre förare som tar mindre risker och inte utsätter oskyldiga eller sig själv för större faror än man klarar av.

Har full förståelse för att de som är under 25 år tycker att en 25 års gräns vore fel, men när jag var 16 tyckte jag att jag skulle få köpa sprit och köra bil. Några år senare insåg jag att det nog inte hade varit så bra.

Tycker gott att man kan höja gränsen för klass 7 till 25 år samt ett krav på att ha haft någon typ av körkort i tex 5 år. Man ska inte dra alla över en kam, men ibland måste man det.
 
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
HansJ skrev:
Carolina, all heder till dig!!! :tummenupp Men, bli inte nedstämd om du inte får den respons du önskat dig. Jag tror det var för kort framförhållning och fel dag/tid. Längre förvarning och kvällsmöte på en vardag hade kanske varit bättre för många? Jag är säker på att det finns stort intresse att diskutera olycksstatistik och lösningar, se på alla inlägg som gjorts i ämnet under senare tid.
Jag ser fram mot rapport av resultatet, och hoppas det blir fler tillfällen så att fler (läs: jag) kan närvara! Kan jag bidra med något så ställer jag gärna upp.

Vi får se vad som händer nu på Söndag.
Hoppas det är positivt, isåfall tar vi nya möten längre fram!
Den korta varseln nu gick inte att göra någonting åt!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
PenDragon skrev:
Jag överreagerade med stor sannolikhet en del när jag läste detta :) Men jag är bara så förbannat trött på att alla behandlar myndiga människor som faktiskt beter sig som detta som småbarn trots att de kämpat hårt och betalat dyrt för sina körkort och kan framföra dem lika bra som vem som helst som nyss tagit sitt körkort.
Du tror inte det kan bero på hur dessa uttrycker sig?
Jag tror ingen nervärderar en yngre person som kan uttrycka sig på ett vettigt sätt.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
sandstream skrev:
Tycker gott att man kan höja gränsen för klass 7 till 25 år samt ett krav på att ha haft någon typ av körkort i tex 5 år. Man ska inte dra alla över en kam, men ibland måste man det.
Ja, men hjälper det? Mognadsnivån har viss del med ålder att göra, men inte allt. Det finns 25 åriga barnrumpor också...
Den stora frågan är hur man ska ändra attityden på folk som kör som idioter på fel ställen.

Sen är det trist att vi har så dålig statistik. Vi vet ju faktiskt inte vilken åldersgrupp som ÄR mest överrepresenterad i dödsolyckorna. Vi vet inte heller hur många av dessa olyckor som orsakats av människor som:
1. Inte har körtkort.
2. Varit påverkad av droger.
3. Stulit motorcykeln.
4. alla ovanstående...

Utan de här uppgifterna kan man egentligen prata ihjäl sig, för vi vet inte vad som egentligen är problemet. Det är kanske inte VI sporthojsförare som är problemet egentligen...

För att kunna påverka attityder måste vi veta vilken målgrupp vi ska rikta in oss på.
 
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
PenDragon skrev:
Det där är ungefär så långt ifrån ett konstruktivt förslag du kan komma. Statistik visar ju att det knappast är 18-20-åringar som är överrepresenterade i olyckor utan snarare äldre människor (som inte allt för sällan fick sitt MC-kort i ett flingpaket). Börjar irritera mig på att det hackas ner på yngre MC-förare, som ofta kämpat hårdare för sina körkort än de äldre MC-förarna (ja, det har definitivt inte blivit lättare att ta körkort). Känner väl att jag börjar komma förbi gränsåldern för att bli klassad som "ungdom med MC-kort" men det stör mig lik förbannat.

Lite off-topic detta känner jag. Hur som helst är det ett väldigt bra initiativ att föra en dialog med myndighetspersoner på en sansad nivå där vettiga lösningar diskuteras som motvikt till denna skräckpropaganda media sprider.

I Stockholm har i år dött 14 st.
Åldrarna är, Förare:19, 20, 20, 25, 27,28,30,37, 28. 30, 37, 38, 39.
Passagerare: 40, 41, 48, 50.
Det blir en snitt ålder på 33 år.
Stockholm har 2004 sänkt åldern rejält för dödsolycker.
Yngst i hela landet.
13 St sigelolyckor, pga för hög hastighet!
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Carolina Riedel skrev:
Vi får se vad som händer nu på Söndag.
Hoppas det är positivt, isåfall tar vi nya möten längre fram!
Den korta varseln nu gick inte att göra någonting åt!

Det är lite långt, annars hade jag dykt upp. Tack för ett bra initiativ! :tummenupp

Edit, såg ditt mess med alla siffror... :)
 
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
CorbenDallas skrev:
Ja, men hjälper det? Mognadsnivån har viss del med ålder att göra, men inte allt. Det finns 25 åriga barnrumpor också...
Den stora frågan är hur man ska ändra attityden på folk som kör som idioter på fel ställen.

Sen är det trist att vi har så dålig statistik. Vi vet ju faktiskt inte vilken åldersgrupp som ÄR mest överrepresenterad i dödsolyckorna. Vi vet inte heller hur många av dessa olyckor som orsakats av människor som:
1. Inte har körtkort.
2. Varit påverkad av droger.
3. Stulit motorcykeln.
4. alla ovanstående...

Utan de här uppgifterna kan man egentligen prata ihjäl sig, för vi vet inte vad som egentligen är problemet. Det är kanske inte VI sporthojsförare som är problemet egentligen...

För att kunna påverka attityder måste vi veta vilken målgrupp vi ska rikta in oss på.

Visst har vi statistik!
Jag grejar fram den!
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Carolina Riedel skrev:
I Stockholm har i år dött 14 st.
Åldrarna är, Förare:19, 20, 20, 25, 27,28,30,37, 28. 30, 37, 38, 39.
Passagerare: 40, 41, 48, 50.
Det blir en snitt ålder på 33 år.
Stockholm har 2004 sänkt åldern rejält för dödsolycker.
Yngst i hela landet.
13 St sigelolyckor, pga för hög hastighet!

Gäller det här bara Stockholm? Finns det inte siffror för hela landet?

Väldigt intressanta siffror ifs. Vi har 3 pers av 14 (21%) som är under 25 år. Det innebär ju också att nästan 80% av dödsolyckoprna är människor ÖVER 25, så ålderssnacket kan vi ju skippa med en gång.

Nästa fråga. Hur många av dessa 14 var sporthojar? Du kan köra för fort med en caferäser också...

Är det kanske så att det behövs en attitydsförändring hos dom som haft sitt körkort ett tag o som räknar sig själva som "erfarna chauförer"? Kan det vara så att man överskattar sin förmåga en aning kanske...
 
Last edited:

sandstream

Guest
Carolina Riedel skrev:
I Stockholm har i år dött 14 st.
Åldrarna är, Förare:19, 20, 20, 25, 27,28,30,37, 28. 30, 37, 38, 39.
Passagerare: 40, 41, 48, 50. Det blir en snitt ålder på 33 år.
Får det inte att stämma: 13 förare och 4 passagerar blir 17 st :va

En 25-årsgräns hade räddat 3 liv, å andra sidan hade en 40 års-gräns räddat alla förare!
 
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
CorbenDallas skrev:
Gäller det här bara Stockholm? Finns det inte siffror för hela landet?

Väldigt intressanta siffror ifs. Vi har 3 pers av 14 (21%) som är under 25 år. Det innebär ju också att nästan 80% av dödsolyckoprna är människor ÖVER 25, så ålderssnacket kan vi ju skippa med en gång.

Nästa fråga. Hur många av dessa 14 var sporthojar? Du kan köra för fort med en caferäser också...

Är det kanske så att det behövs en attitydsförändring hos dom som haft sitt körkort ett tag o som räknar sig själva som "erfarna chauförer"? Kan det vara så att man överskattar sin förmåga en aning kanske...
merparten ärsporthojar.
Jag väntar på Statistik nu.
Hoppas jag får den idag.
Har bara lite här och inte för hela landet.
Återkommer när jag fått den!
 
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
sandstream skrev:
Får det inte att stämma: 13 förare och 4 passagerar blir 17 st :va

En 25-årsgräns hade räddat 3 liv, å andra sidan hade en 40 års-gräns räddat alla förare!

Nä, vänta vad knäppt.
Måste nog läsa papprena tydligare, eller men det här måsta vara tokigt skrivet på något sätt!
Återkommer strax!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
CorbenDallas skrev:
.

Nästa fråga. Hur många av dessa 14 var sporthojar? Du kan köra för fort med en caferäser också...

Är det kanske så att det behövs en attitydsförändring hos dom som haft sitt körkort ett tag o som räknar sig själva som "erfarna chauförer"? Kan det vara så att man överskattar sin förmåga en aning kanske...
På forumet har jag ju sett att väldigt många anser sig erfarna bara efter nån säsong.
Inlägg om att de först knappt kan styra hojen, sen nästa år när de alltid kör 200+ i trafiken.
En del är säkert naturliga förmågor, men så många får en ju att tveka när man själv kört över 10 år och definitivt inte tänker på liknade sätt.
 
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
Bättre så här!

Dödsolyckor i Stockholm.

Åldrarna är, Förare:19, 20, 20, 25, 27,28,30,37, 28. 30, 37, 38, 39.
Passagerare: 40, 41, 48, 50.
Det blir en snitt ålder på 33 år.
Stockholm har 2004 sänkt åldern rejält för dödsolycker.
Yngst i hela landet.
13 St sigelolyckor, pga för hög hastighet!

Väntar på statistik för hel landet!
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Carolina Riedel skrev:
merparten ärsporthojar.
Jag väntar på Statistik nu.
Hoppas jag får den idag.
Har bara lite här och inte för hela landet.
Återkommer när jag fått den!

Klockrent! Jätteintressant att äntligen få svart på vitt hur det ser ut. :tummenupp
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Medelvärdet är precis som någon sa ovan totalt ointressant.
Vad som dock är intressant är att
3 är mellan 18-24
6 är mellan 25-30
4 är mellan 30-40

Vad som hade varit intressant att veta är att veta hur gamla deras A-körkort är. Någon utan körkort? Drogpåverkan?
 

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Värmdö
Hoj
VTR Firestorm
Carolina Riedel skrev:
Dödsolyckor i Stockholm.

Åldrarna är, Förare:19, 20, 20, 25, 27,28,30,37, 28. 30, 37, 38, 39.
Passagerare: 40, 41, 48, 50.
Det blir en snitt ålder på 33 år.
Stockholm har 2004 sänkt åldern rejält för dödsolycker.
Yngst i hela landet.
13 St sigelolyckor, pga för hög hastighet!

Väntar på statistik för hel landet!

Finns det någon statistik på hur länge förarna har kört hoj ? (Om det kan beror på kompetens/vana/erfarenhet) alternativt vilken typ av sportshoj som är överrepresenterad ? (tex. värsting 1000cc sportshojar eller även mindre sportstourers) ? Hade varit bra om vi kan hitta ett samband liksom.
 
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
fart freak skrev:
Finns det någon statistik på hur länge förarna har kört hoj ? (Om det kan beror på kompetens/vana/erfarenhet) alternativt vilken typ av sportshoj som är överrepresenterad ? (tex. värsting 1000cc sportshojar eller även mindre sportstourers) ? Hade varit bra om vi kan hitta ett samband liksom.

Allt kommer, lugna er!
Måste jobba också annars kan jag inte tävla!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top