Upprop till träff om sporthojarnas existens!

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha Tracer 07
Här kommer ett sånt där predikande inlägg :tungan

Det jag tror är anledningen till att det är så många olyckor är helt enkelt för att möjligheten finns. Sätt prestadan i relation till priset för ett kökort och en splitter ny Retta eller Blade eller en ZX-10 mm. Så är det nästan gratis jämfört med bilvärlden.

Det krävs inget av föraren för att kunna skaffa sig en värstinghoj och gasa skiten ur den. Hade vi alla råd att skaffa en Ferrari eller en Porsche och gasa och leka tills vi var blå skulle vi göra det. Nu är det lite för dyrt att krascha en miljonbil ett par gånger om året. För att inte prata om inköpspriset.

Nu vill jag inte se en straffskatt på flera 100% på MC, men kanske en förändring i vad som krävs för att få framföra en extrem hoj.

Med egen ökande ålder och erfarenhet har jag lärt mig var och när jag kan gasa och leka. För att lära mig det var naturligtvis tvungen att göra det på fel ställen under många år. Min räddning var att jag inte hade råd eller möjlighet att göra det på en extrem hoj. Det vore toppen om alla fick möjligheten att lära sig det utan att dö på kuppen.

Jag tror att det krävs en ännu längre mognadsskala än bara det mellankort som existerar idag. Sätt en betydligt högre åldersgräns med ett visst antal körkortsår bundet till framförandet av klass 7 hojar. Visst är det så att vissa aldrig blir vuxna, men betydligt fler skulle hinna bli det.

En extrem hoj kräver ett extremt handlag många gånger, kräv en särskild utbildning för införskaffande och framförande av sådan hoj. Visa på konsekvenserna av att bromsa fel eller hålla för hög fart på fel ställe. En bana för tävling och bus är självklart önskvärt och jag tror att det inte skulle få en negativ effekt iaf. Detta kanske skulle kunna få försäkringsbolagen lite mer vänligt inställda också.

Jag skulle kunna rada upp massor av sätt att få ner olyckstalen där allt hänger på förarens ansvar, men det krävs en hel del från vårt kära Vägverk också. Som vägarna ser ut i Sverige idag så går det knappast att framföra en moppe iförd fullt skyddsställ utan fara för eget liv.

Okej! Jag ligger ner nu, börja sparka...
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Ett sätt att få ner olycksstatistiken kanske är att helt ta bort vagnskadan på försäkringen för klass 7 hojar. Visst tråkigt om man tappar den men folk skulle nog ta det lugnare om de visste att de fick betala det själv.
Fast "stölderna" skulle förmodligen öka markant...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Olsson
tja en del av problemet är kanske som du säger att man kan köpa den värsta hojen direkt (med normalekonomi), hade man fått vänta några år innan så hade det kanske sållat bort de värsta typerna som bara skaffar värstinghoj för att impa på polarna.
Men dagens strypregler är bara jönserier, nästan ingen följer de reglerna och inte tycks det vara nån risk att åka fast heller så 18 åringarna kör ändå vad de vill om de har råd.
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Silwer skrev:
Är ni helt allvarliga när ni säger att en bana kommer sänka olyckstalen rejält?

Jag vill ha svar på en fråga isf, varför körs det lika jävligt på gatan där banor ändå finns i närheten?
Tror det beror på tillgängligheten.
 

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Kungligt
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
kjellf skrev:
Den enda riktigt verksamma lösning som jag ser är att det måste till en attitydförändring, det är inte OK att köra i 100 i småbyar med lekande barn, det är inte OK att köra med alkohol i kroppen, det är inte OK att gena i skymda kurvor, osv.




Väl, talat! :tummenupp Är själv ingen förebild när det gäller att följa hastighetsbestämmelserna...MEN...det är åt helvete fel att tokköra på 30 sträcker eller nära skolor eller andra ställen där det är uppenbart stor risk att skada andra! :kocko

Jag kommer på söndag! All heder åt Carolina för att hon tar tag i detta! :kär
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Är det nån mer än jag som tycker att bankörning är dyrt? Jag säger inte att det är oskäligt, men jag drar mig i alla fall för att köra bana för ofta. Iofs är det delvis pga. att närmsta bana är en bit bort oxo.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vad är brostugan? Aldrig hört talas om nåt ställe av nationellt intresse med det namnet.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Det som politiker och andra verkar missa, är att det är inte hojen som bestämmer hur fort det går. Eller vrider k7 hojar på gasen av sig själva?

Jag tror att det folk säger, att det kan vara busandet, och att polisen är oroliga över att folk kör ifrån dem som tillsammans med olyckorna gör att de får för sig att försöka förbjuda k7 bågar.

Tyvärr, ni som är över 25 år och propagerar för 25 årsgräns, väldigt lätt att säga så när man själv har överstigit den åldern.

Men jag vill faktist ha möjligheten att köra vilken båge jag vill som enligt SBP är typgodkänd för gatbruk. Det handlar inte för mig om en massa effekt, jag vill fortfarande ha möjligheten att kunna äga en sportbåge om jag så vill.

Vad hände med friheten?

Alltså, skyll på enskilde föraren, inte fordonet.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Folk får säga vad de vill om att det är fjanteri att klaga på att vi inte har någonstans att köra av oss.
För mig är det defenitivt på det viset.
Förra året var det helt perfekt när vi i Uppsalatrakten hade 2 flygfält inom 5 mils avstånd att leka på.
I år har vi ingenstans att leka på förutom vägarna...
Plus att det ÄR jobbigt, trist, dyrt att kuska 25 mil enkel resa till närmsta bana. Jag är inte gjord av pengar så det kostar tillräckligt med pengar ändå för att köra bana förutom transportpengarna, för att inte tala om bristen på tid att åka iväg...

För min del så skulle jag mer än gärna ge upp det värsta buset på landsväg om jag hade fri tillgång till en stuntraka och möjlighet att åka bana hyffsat frekvent.
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
M:et skrev:
Folk får säga vad de vill om att det är fjanteri att klaga på att vi inte har någonstans att köra av oss.
För mig är det defenitivt på det viset.
Förra året var det helt perfekt när vi i Uppsalatrakten hade 2 flygfält inom 5 mils avstånd att leka på.
I år har vi ingenstans att leka på förutom vägarna...
Plus att det ÄR jobbigt, trist, dyrt att kuska 25 mil enkel resa till närmsta bana. Jag är inte gjord av pengar så det kostar tillräckligt med pengar ändå för att köra bana förutom transportpengarna, för att inte tala om bristen på tid att åka iväg...

För min del så skulle jag mer än gärna ge upp det värsta buset på landsväg om jag hade fri tillgång till en stuntraka och möjlighet att åka bana hyffsat frekvent.

Detta håller jag o många som oss med om :tummenupp


.../Yoshi
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Existens? Det är dags att bilar förvinner från våra vägar.

Det är lyxfordon, tunga och farliga för oss andra trafikanter. Flugan kommer som det mesta från Nordamerika. Det är tragiskt att dessa bensinslukande monster skall förpesta både svenska städer och vår vackra landsbygd. Tjänstevikten hos dessa fordon är enorm. Det handlar inte om ett par, tre hundra kilo. Vissa väger oerhörda ett ton(eller 1000 kg). Det finns även vissa extrema fordon som får vågen att stanna på ofattbara 1500 kg.

Forksnking och erfarenheter har visat att dessa fordon i samband med kollision med MC, bokstavligen krossar motorcyckeln och dess förare. MC-föraren, mopedisten, cyklisten eller gångtrafikanten är helt och hållet försvarslös. Samhället bör ta sitt ansvar och förbjuda eller i alla fall begränsa detta missbruk. Fordonen har 4-5 sittplatser men endast cirka 10% av fordonen fyller denna kvot. Detta enorma slöseri med resurser och som dödar många trafikanter kan inte få fortsätta.

Samhället verkar blunda för att 2003 omkom 70 oskyldiga gångtrafikanter p g a dessa kolosser. Åtskilliga oskyldiga människor har dödats i Stockholm och främst Odengatan/Sveavägen. Siffrorna vad gäller dödade MC-förare är f n osäkra men efter senaste dagarnas enorma mediaintresse kan man utläsa att siffran är hög.

Vi vet redan att många bilister gärna kör ut i korsningar trots att MC, mopedister och cycklister finns på vägen. Varför, råder det viss osäkerhet om, men undersökningar visar att dessa förare skaffar "bil" för att använda som avkoppling. I USA har det redan börjat diskuteras om Recreational Vehicles (RV) (Sv. fritids-fordon) Det är mer eller mindre tyg-inredda rum med 4-5 bekväma sittplatser, och med musikanläggning på uppemot 20 watt. Det är märkligt att dessa avkopplings-projektiler, som ofta har en toppfart på 190-200 km/t kan få vistas på allmän väg. Norrortspolisen menar att denna "lek" inte har i trafiken att göra. I Sverige har vi faktiskt ett relativt väl utbyggt nät av motoranläggningar. Det är där, dessa fordon hör hemma. Inte i trafiken.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Uppenbarligen finns det hur mycket som helst att diskutera. Få loss arslet ur vagnen och kom till brostugan på söndag!
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
är jag nykter kommer jag
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
M:et skrev:
Folk får säga vad de vill om att det är fjanteri att klaga på att vi inte har någonstans att köra av oss.
För mig är det defenitivt på det viset.........
Instämmer :tummenupp

Olsson skrev:
Så är det nästan gratis jämfört med bilvärlden.........
Instämmer INTE....
Vad var det Marklund sa i början när de trimmade Mc!!!

Lägg ner 200 papp på att fixa motorn så lägger jag 0kr och vrider ett kvarts varv på wastegaten....samma effekt!!!!
Detta gäller ju i allra högsta grad i bilvärlden, så att få en bil med 350-400 hk är inte speciellt dyrt, däremot håller den inte i längden.
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Inget mer förmyndande för min del! Nu får det vara nog. Är det här ett fritt land eller inte?

Enda sättet att uppnå "nollvisionen" är att förbjuda allt som innefattar merparten av det aktiviteter som vi människor företar oss till vardags; framförande av fordon, morgondusch, alkoholintag mm...

Om jag fick bestämma skulle även jag förorda en GP-bana per kommun, vore trevligt om mina skattepengar användes till något vettigt för en gångs skull. Men, nej då... jaga fortkörare och låt knarket flöda fritt, jag blir så trött.....

Allvarligt talat, folk kör ihjäl sig, slår sig gula och blå på hojjen och det sker allt som oftast på grund av bristande omdöme. Men jag vägrar låta andra männskors bristande självinsikt leda till att min livskvalite blir en ingridiens fattigare.

Nåväl, om vi nu låter farsen ta sin plats, finns det några komponenter som bör belysas för att göra sandlådan komplett:
##################################################
Vad tänker staten göra åt alla dessa körkortslösa järnhästar som gör våra vägar än mindre säkra, ska vi sporthojjare vara dom enda som är i blåsvädret, läser jag statistiken fel eller är det inte dom som har ökat mest i dödsantal?

Vajjerräcken måste bort, vi dör av dom och det är säkert skitäckligt att städa upp efter oss.

Jag kör hoj till jobbet alla dagar som jag inte behöver ha en nypressad kostym på mig. Två anledningar, jag slipper köer och jag kommer in till kontoret med ett leende på läpparna. Ett leende som sannorlikt leder till att jag inte kommer irritera mig på andra icke leendes människor och därför blir jag mindre våldsbenägen, detta bidrar på så sätt till samhällets välmående villket i slutändan bidrar till nollvisionen, då annars mina agressionsutbrott kan leda till att mottagaren blir deperimerad och slår ihäl någon för att förbättra sitt självförtroende. (ja, den var fånig...).

Fixa till infrastrukturen så att den lever upp till faktisk befolkningsmängd, om staten vore leverantör och du betalar deras fakturor om och om igen utan att dom lever upp till utlovad leverans, skulle inte du byta leverantör och sluta lyssna på vad dom har att säga?

Folk dör av knark, skottlossningar, religioner och andra onödigheter. Vore det inte vettigt om staten/folk la lite mer energi på att bry sig om sina medmänniskor, istället för att göra världens rabalder över några tiodels-promille av befolkningen som beter sig illa bland andra traffikanter? Folk har som regel inte så låg självbevarlsedrift som det kan verkar, det bara gäller att påminna dom ibland om att träd och batonger gör ont.

Det här problemet går att lösa på samma sätt som man löser de flesta andra problem, man kastar pengar på det och går vidare.

äh, nu orkar jag inte mer, skriver helt osammanhängande... jag kommer på söndag...

/Stefan
 

gurra sspc

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2004
Ort
ekerö
Hoj
fireblade
njaaa

hoppas det går bra,,grejen e att massmedia skriver om olyckor varje sommar, va själv med i tidningen för 2 år sen,bra e att i år e de custom-åkarna som e på tapeten r-hojarna har ju tydligen klarat sej *L*, men ja lovar, ja kommer :tungan
Carolina Riedel skrev:
MÖTE PÅ BROSTUGAN NU PÅ SÖNDAG 5:e SEPTEMBER KL 13.00!!!!


Den senaste tiden har massmedia publicerat flera repotage om sommarens motorcykelolyckor och dess orsaker. Olika myndighetspersoner har uttryckt sina åsikter om saken och gett förslag till mer eller mindre önskvärda åtgärder...

Det kan inte ha undgått någon att våra myndigheter är djupt oroade och känner sej tvugna att på ett eller annat sätt lösa problemet...förbud, straffskärpning etc...

VI motorcykelförare och då framförallt sporthojsförarna, måste få möjlighet att göra rösterna hörda och uttrycka våra förslag och önskemål till hur VI kan bidra med lösningar!

Jag, Carolina Riedel, är en av de som aktivt arbetar i vägverkets kampanj för en säkrare motorcyklism "Vassast...men bara på bana!".

Jag behöver era åsikter och förslag inför kommande möten nästa vecka, med de myndighetspersoner som arbetar med problemet med de allt fler och värre olyckorna.

Målet är att vi skall få till stånd en vettig dialog med myndigheterna, istället för gnöl och paragrafer och förbud...

Så kör du sporthoj, kör lite fort, wheelar kanske ibland, skall du definitivt komma till Brostugan på söndag!

Naturligtvis är alla andra hojälskare också välkomna!

Skriv gärna en rad här om du kommer, så vi vet ung. hur många det blir ifall dom behöver sätta på en extra kaffepanna!

Varmt välkomna!
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Chefen Alabama skrev:
Ett sätt att få ner olycksstatistiken kanske är att helt ta bort vagnskadan på försäkringen för klass 7 hojar. Visst tråkigt om man tappar den men folk skulle nog ta det lugnare om de visste att de fick betala det själv.
Fast "stölderna" skulle förmodligen öka markant...

Ett annat sätt kanske vore att införa hjälmförbud på klass 7 hojar.
Skoja bara............ :hihi
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Carolina, all heder till dig!!! :tummenupp Men, bli inte nedstämd om du inte får den respons du önskat dig. Jag tror det var för kort framförhållning och fel dag/tid. Längre förvarning och kvällsmöte på en vardag hade kanske varit bättre för många? Jag är säker på att det finns stort intresse att diskutera olycksstatistik och lösningar, se på alla inlägg som gjorts i ämnet under senare tid.
Jag ser fram mot rapport av resultatet, och hoppas det blir fler tillfällen så att fler (läs: jag) kan närvara! Kan jag bidra med något så ställer jag gärna upp.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Olsson skrev:
Jag tror att det krävs en ännu längre mognadsskala än bara det mellankort som existerar idag. Sätt en betydligt högre åldersgräns med ett visst antal körkortsår bundet till framförandet av klass 7 hojar. Visst är det så att vissa aldrig blir vuxna, men betydligt fler skulle hinna bli det.

Medelåldern på dödsolyckorna i år ligger på 33 år... Nåt som inte stämmer...
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
CorbenDallas skrev:
Medelåldern på dödsolyckorna i år ligger på 33 år... Nåt som inte stämmer...
Det beror på att många mycket äldre har dött i år, en som är 55 väger ju upp massor av 22 åringar, hoppas du fattar hur dålig ett medeltal funkar i detta fallet?
I vart fall så har motorcykel ju de senare åren blivit omåttligt populärt och folk börrjar köra när de är äldre, alla har alltså inet börjat som 18 åring med mc utan kan vara helgröna på hoj som 40 åringar.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top