Upprop till träff om sporthojarnas existens!

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Silwer skrev:
Jag vill ha svar på en fråga isf, varför körs det lika jävligt på gatan där banor ändå finns i närheten?
Måste bana ligga på gångavstånd eller vad?

Det undrar jag också..

Jag kommer inte på mötet för min hoj är kraschad.

Jag stödjer iaf Carolina till 100%
 
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
Satt i möte med gruppen i går 1 Sept och fick till uppgift att komma in med förslag om vad vi kan göra för att få ner antalet dödsolyckor och andra olyckor.
Jag kan dessvärre inte lägga detta möte senare då jag måste in med förslag till Vägverket på Måndag 6 Sept.
Det går att göra nytt möte om det här blir något intressant!
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Det beror fortfarande på vad du vill ha ut av mötet!!!
Jag vet att du inte gillar sådana som mig så fortfarande undrar jag VARFÖR du vill att sådana som mig kommer dit :confused:

Bana i sthlm e säkert jättebra men det löser INGA problem med busandet i stan :fakta VI vill ha ngnstans där vi kan vara o busa utan att det ska dra till sig polisen lr klagomål från allmänheten... = ett ställe där vi kan vara LAGLIGT!!!!!


.../Yoshi
 
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
Yoshi_gixxeRR skrev:
Det beror fortfarande på vad du vill ha ut av mötet!!!
Jag vet att du inte gillar sådana som mig så fortfarande undrar jag VARFÖR du vill att sådana som mig kommer dit :confused:

Bana i sthlm e säkert jättebra men det löser INGA problem med busandet i stan :fakta VI vill ha ngnstans där vi kan vara o busa utan att det ska dra till sig polisen lr klagomål från allmänheten... = ett ställe där vi kan vara LAGLIGT!!!!!


.../Yoshi

Å vad trött jag blir!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag vill veta vad NI som "busar" vill att vi ska göra för att inte ni ska köra ihjäl er och andra!!!!
Ja, vi vill ha en bana eller dyl!!!!!
Vad jag tycker är ointressant!
Jag försöker hjälpa mig själv och andra gatåkare!!!!!!
Jag är inte polis eller en myndighet, jag försöker föra eran talan efter bästa förmåga och då måste jag veta vad ni tycker!
Kan det bli tydligare!!!!!!!!!
Nu sätter jag punkt, jag finns på brostugan kl13 00 på Söndag!
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Min åsikt är att det egentligen inte är själva hojåkningen som skapar de starka känslorna hos motståndarna.

Det skulle kunna vara så att fortkörningen triggar igång en rädsla för allmän olydnad, som redan finns där innan hos de som upprörs.

Trafikövervakningen är en av myndigheternas sista kanaler att signalera till Svensson att foga sig. Nu är sanden på väg att rinna mellan fingrarna...

Skulle vara mycket intressant att höra vad en beteendevetare/kommuniktionsexpert kom fram till i ämnet för
reaktionen hos de upprörda är på tok för kraftig för att det bara ska vara fråga om att det är farligt att framföra ett fordon snabbt.

/Mina 2 cent...
 

Norris

Freppa gillar katt,gillar katt Freppa?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
schodinge
Hoj
cresent compakt
Vill börja med att säga bra initsiativ...det behövs eldsjälar som du Carolina Riedel. :klappar
Jag vill självklart att ni ska ha er disskution, men min erfarenhet är....

Jag och Liwa1 satt i möte med smc,vv,polisen,besiktningen,försäkringsbolag,körsk
olor med mera.....
Kontentan av det hela var att dom är inte intresserad av att bygga banor eller fixa stunt rakor...även om dom säger det...

Det är lättare att förbjuda.

Tror inte "Tyvärr" att detta möte skulle ha någon som hellst skillnad på situationen.

mvh//Norris
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Jag tror det vore nyttigt om såna som har skadat sig för livet, kunde sprida sina erfarenheter vidare och upplysa oss som är odödliga hur jävligt det är.
Tror nog att det bästa vore att på nära håll upplysa och visa hur det kan gå om man kör som en tok.
Sen är det givetvis viktigt med bra förarutbildning.

Svårigheten vore väl att träffa rätt målgrupp då vi tyvärr inte är så motagliga och bara blundar och säger det händer inte mej.
Man måste nog inse att den typen av människor som kör på det sätt som beskrivits i en massa trådar tycker att det är spännande att bli jagad av polisen och köra extremt.
Hade det inte vart mc-åkning hade det vart nåt annat bil eller bungyjumping från broar.

Sen skulle det självklart vara fint med en bana i närområdet så både dom som race'ar kunde träna samt att övriga kunde få prova på det.
Det finns ju tillexempel ingenstans för dom som tränar stuntning med mc att öva lagligt.

Men jag tror inte en bana eller liknande kommer att dämpa buset på vägen nämnvärt tyvärr.

Man kan väl säga att det är som att sälja en F1-bil till svennson, som att sälja en modern tusenkubikare till Nisse 23år........ i vanligt folks ögon har ingen av dom två på gatan att göra.....
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Carolina Riedel skrev:
MÖTE PÅ BROSTUGAN NU PÅ SÖNDAG 5:e SEPTEMBER KL 13.00!!!!

Den senaste tiden har massmedia publicerat flera repotage om sommarens motorcykelolyckor och dess orsaker. Olika myndighetspersoner har uttryckt sina åsikter om saken och gett förslag till mer eller mindre önskvärda åtgärder...

Det kan inte ha undgått någon att våra myndigheter är djupt oroade och känner sej tvugna att på ett eller annat sätt lösa problemet...förbud, straffskärpning etc...

Gissar att det både är "bus" i och kring stan, samt att det går väldigt fort ute på vägarna i övrigt också, samt det ökade antalet dödsolyckor som oroar "myndigheterna"? Är det "bus" som retat upp dom ordentligt, eller olyckorna?

Tycker att "dom" får sansa sig en aning tills att dom hunnit sammanställa och tolka statistiken, innan dom tar till storsläggan mot en viss grupp hojåkare.

Men... finns en hel del konstruktiva förslag i din tråd här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=50475
något du kan sålla i och ta med dig kanske?

/B
 

Diversion

Guest
Nu menar jag inte att det inte finns gott om dom som kör som idioter men...

Kan det inte vara så att i en del fall så överdriver vittnen, hastigheten. Tycker mig ha hört att det har hänt, för ibland går det ju inte att efteråt säkerställa hur fort det gick.

Man hör ju hur folk säger att "fy fan där drog han förbi i minst 80 på 50 väg" särskilt om det sitter ett slip-on och den som yttrar sig är okunnig. Själv står man bredvid och uppskattar det till 60-65.

Det är väl ingen stor faktor men okunskap samt tendensen att salta sina historier höjer ju inte anseendet hos Polis och allmänhet. Många bäckar små...
 
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
No'rise skrev:
Vill börja med att säga bra initsiativ...det behövs eldsjälar som du Carolina Riedel. :klappar
Jag vill självklart att ni ska ha er disskution, men min erfarenhet är....

Jag och Liwa1 satt i möte med smc,vv,polisen,besiktningen,försäkringsbolag,körsk
olor med mera.....
Kontentan av det hela var att dom är inte intresserad av att bygga banor eller fixa stunt rakor...även om dom säger det...

Det är lättare att förbjuda.

Tror inte "Tyvärr" att detta möte skulle ha någon som hellst skillnad på situationen.

mvh//Norris


Tråkigt att höra!
Men vi får se vad som händer!
 

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
Va kul...ska vi också få en bana i Luleå?

För det skulle behövas...tro mig! Gissa hur många mil vi har till närmaste bana? Vi pratar 45 (Mittbanan) eller 53 (Kemora i Finland)...det betyder att det är liiiite svårt att inte busa på allmänna vägar...men det är klart...i norr bor det ju inte så många människor...det är väl Lapp-simon, hans kusiner och några renar så varför ska vi "motormarodörer" ha något vattenhål i närheten...

Och till Brostugan är det väl ca 92 mil... :hihi

Läser lite insändare:

"Undrar hur många dödsfall alkoholen ställer till med i form av rattfyllor, drunkningsolyckor, mm. Våldsbrott är ofta drogrelaterade dock inte alltid alkohol....familjer splittras, barn far illa, kommuner och annat betalar ständigt ut stora belopp i form av soc.bidrag till folk som inte kan styra sitt spritbegär. Men detta tjänar staten stora pengar på i form av alkoholskatt och de e tydligen helt OK....

Men vi som vill ha lite kul...vi ska tydligen kvävas ner. De e ju helt valfritt att köra hoj och utsätta sig för de risker det innebär..så låt oss vara ifred."

---

Faktiskt ligger det en hel del i detta, det enda jag personligen försöker leva efter är att om det går åt fanders ska jag inte ta någon annan med mig. D v s jag försöker köra lite med insida också och anpassa "busandet" till omvärlden -det känns bäst så för mig...

Ha det!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
nabru skrev:
Faktiskt ligger det en hel del i detta, det enda jag personligen försöker leva efter är att om det går åt fanders ska jag inte ta någon annan med mig.
Det här var lite intressant, hur planerar du att styra en anna trafikant när du kommer ångande i 250 då?
Jag menar hur går du till väga för att inte ta med den personen i döden?
Är det så för att de är fulla på sjön, så kan man själv köra som man vill.

Faktum är ju att det är svårt att sitta o gasta om hur man bara riskerar sitt eget liv när man kör i trafiken.

Det här med bantramset börjar man lednsna på, det är som nån tog upp tidigare från den där sketchen "men varför slår ni sönder saker" "äh...vi har ju ingen lokal", eller hur fan det nu var.
 

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
Silwer skrev:
Det här var lite intressant, hur planerar du att styra en anna trafikant när du kommer ångande i 250 då?
Jag menar hur går du till väga för att inte ta med den personen i döden?
Är det så för att de är fulla på sjön, så kan man själv köra som man vill.

Faktum är ju att det är svårt att sitta o gasta om hur man bara riskerar sitt eget liv när man kör i trafiken.

Det här med bantramset börjar man lednsna på, det är som nån tog upp tidigare från den där sketchen "men varför slår ni sönder saker" "äh...vi har ju ingen lokal", eller hur fan det nu var.

--

I och för sig intressanta kommentarer...men min "touringhojj" går bara i 242 km/h :banana
...vad jag menade men inte lyckades förklara var att jag försöker undvika att busa i stan och utanför närmaste dagiset...sen måste jag villigt erkänna att jag inte på långa vägar tillhör den lilla exklusiva skaran som det egentligen handlar om. Och bantramset är inget trams alls...det är 45 mil till närmaste...
 

sandstream

Guest
Ni som gillar att busa kan väl ta och göra det så långt bort som möjligt så är det mindre folk som stör sig på det och ni får vara ifred. Eller är det så att många av dem som busar i stan vill ha uppmärksamheten?

Att kommunerna vill bygga bostäder i Bromma och på Tullinge är ju inte så konstigt. Då får de dit folk som betalar skatt.

@Silwer: Läs inlägget om strippen i Malmö. Den är tydligen alla parter nöjda med och varför skulle det vara annorlunda i Stockholm?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
sandstream skrev:
.

@Silwer: Läs inlägget om strippen i Malmö. Den är tydligen alla parter nöjda med och varför skulle det vara annorlunda i Stockholm?
Det finns ju sånna här och var, men det finns massor som inte gillar organiserad dragracing så de kör på gatorna ändå, iaf i mina trakter.
Fast jag vet inte hur stort just streetracingproblemet är i vilket fall, det är mest ett bilproblem vad man hör om.

Är inte heller så insatt i det hela, men man märker ju att så fort nåt är organiserat och lagligt så är bara hälften så många med och kör, trist.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top