Upprop till träff om sporthojarnas existens!

Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
Så nu förklarar jag......

Ni känner väl till denna kampanj? http://www.vv.se/aktuellt/kampanj/mc/index.shtml
Vi jobbar för att sänka antalet dödolyckor och olycker överlag med mc.
Jag har mina klara åsikter om "buskörning" men det är ingen moralpredikan jag ska utöva på söndag.
Jag vill höra vad ni har för ideér, så att vi kan får ner dödsolyckorna!
Jag har bla banbygge i tankarna kring Stockholm, som jag tror skulle hjälpa så att folk får köra av sig.
Vet mycket väl att vissa inte tror på den iden, men jag vet hur jag körde innan jag började tävla och hur jag kör på gatan idag!
Ja, jag vet att alla inte är som jag, men många av oss roadracing förare funkar så, så så anorlunda kan väl inte ni vara?
Jag sitter i gruppen med bla Vägverket, Polisen, så det vore väl smart att då prata med mig så att jag vet hur ni tänker , istället för att jag sitter på mötena och lägger fram vad jag TROR att ni tänker?!
Politiker är svåra att rå på, jag kan inte lova er något, jag kan bara göra mitt bästa för att föra sporthojarnas röst!
Hoppas alla nu kan tycka detta är svar nog då jag i inte har tid att debattera detta här, utan finns på Brostugan på Söndag kl 13 00.
Välkomna!
 
Last edited:

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
Stressad och mycket att göra men ska försöka komma.

Jag ser ett litet problem med att förbjuda "värstinghojar", var ska man dra gränsen? I logikens namn (tyvärr finns det många ickelogiska politiker och tjänstemän) borde alla fordon med en maxhastighet över 110 km/h förbjudas.

Tyvärr är jag snarast förvånad att det inte sker fler olyckor än det gör. Väldigt många verkar tro att de är inte bara odödliga utan även "oskadliga" och oförmögna att begå fel. De har fullständigt missat att de inte är det och att det finns massor av andra i trafiken som definitivt gör fel. Vi alla i trafiken måste lära oss att ta hänsyn, tänka både på och för andra. För mig börjar t ex Slingerbulten vid 70-skylten i utkanten av Tungelsta (och då kan det gå +30 eller mer i kurvorna) men för många verkar Slingerbulten börja vid T-korsningen inne i byn. Jag är förvånad att ingen av dessa har dödat något lekande barn i Tungelsta. Jag har till och med sett "racare" försvinna i fjärran inne i Tungelsta men redan nere vid hästgårdarna har jag kommit ikapp dem. Det har gått mycket fort på rakorna men de har nästan bromsat in till stopp i varenda kurva.

Den enda riktigt verksamma lösning som jag ser är att det måste till en attitydförändring, det är inte OK att köra i 100 i småbyar med lekande barn, det är inte OK att köra med alkohol i kroppen, det är inte OK att gena i skymda kurvor, osv. Hur detta ska gå till har jag bara vaga idéer om men jag vill se lite mer pengar till polisen. Vi måste också själva (t ex i på SH) bli lite mer kritiska till vad vi gör. Som jag ser det borde vi sluta att applådera eller berömma de som uppenbart riskerar andras liv. Alla former av buskörning i närheten av andra trafikanter, där det finns småbarn etc är att leka med andras liv.

KjellF
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
eventuellt så dyker jag upp o diskuterar lite, har däremot varken en sportbåge eller körkort(än), men kan nog bidra med något vettigt förslag om jag är välkommen.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej!

En viktig del för att minska antalet olyckor är väl att underhålla vägarna ordentligt, sluta med asfaltsgrus och skylta där man lagt ut grus. Dessa åtgärder skulle säkert kunna spara flera liv.
 

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Silwer skrev:
Personligen tror jag 80% är som du, de gnäller när de själva drabbas och pekar sen på alla andra som minsan varit dumma de med.

Jag pekar inte på alla andra, det är inte det jag vill syfta på...
Tvärtom, det jag syftar på är att många här på SH verkar ha väldigt lätt att klonka ner på alla andra just nu "som beter sej som idioter bland folk"...

Jag är iaf inte lika mysko i huvet som en del andra som påstår att det måste göras något åt det här, och sen i nästa stund är dom själva de som de själva klagar på...

Tror inte att en bana på sikt skulle bli någon lösning...
När folk lärt sej manövrera hojen bättre så kommer de bara ge sig ut på vägarna och köra ännu fortare, eftersom de nu anser sej ha kunskaperna om att köra hoj...

Visst är jag pessimistisk?
 

Diversion

Guest
En bana är iofs. ett projekt som jag applåderar även om jag inte är Stockholmare. Dock så tror jag tyvärr inte att den kommer att hjälpa.

Det finns ett antal utan genuint MC/motorintresse en del av dem kanske t.o.m. saknar körkort.

Dessa får du aldrig till att köra på bana. Jag kände i min ungdom några killar som körde bil som idioter. Jag frågade alltid om dom inte ville börja med folkrace eller dragrace i någon klubb. Svaret blev att, sån skit är inget för mig.

Orsaken var helt enkelt ego. Dom ville inte göra bort sig och bli stekta av någon på bana. Då föredrog dom att fortsätta använda vägen som bana för utanför korvan var dom ju kung och ingen kunde mäta deras prestationer. Det finns sådana inom hojkollektivet också.

Nu pratar jag inte om dom som drar på lite där det är lämpligt, för det har alla gjort utan om de som ständigt kör på gränsen och ibland över sin förmåga.

Sen vet jag inte hur man räknar men vid en olycka där en bil kör på en vid ett rödljus så spelar det ju ingen roll om man sitter på en klass 7, 6 eller 5 hoj. Vilka kriterier använder man för att dra slutsatsen att denna olycka kunde inte ha inträffat med en klass 6 eller 5 hoj? (Förutom självklara fall med farter runt 220 givetvis).
 
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
84superbee skrev:
eventuellt så dyker jag upp o diskuterar lite, har däremot varken en sportbåge eller körkort(än), men kan nog bidra med något vettigt förslag om jag är välkommen.
Kom bara kom!
Alla är välkomna!
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Synd att det krockar tidsmässigt med tävlingarna på Gelleråsen. Annars hade jag gärna varit med.

Fast jag antar att det kommer någon form av rapport från mötet senare, så att man åtminstone kan få veta om det sades något av vikt.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Mer info

Tjena!
Mer info om vilka som kommer närvara skulle vara bra att veta så kanske jag kan fundera på att komma dit.

/Fredde
 

SV Per

Ny medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM525EXC -04
Hej Carolina!

En stor eloge för att du engagerar dig för oss motorcyklister. Undrar dock lite mer över mötet på Söndag. Ska det ses som någon protestaktion och i så fall mot vad? Kommer det att finnas andra där att prata med än dig, t.ex politiker, representanter från polisen eller vägverket? Om det bara är du som är ute efter våran åsikt så kanske vi kan pm:a den till dig eftersom många här inte ens bor i Stockholm, andra kanske bara inte har tid att komma även fast man skulle vilja. Det betyder inte att man skiter i det här för det.

Slutligen har vi vädergudarna att ta hänsyn till och i det här landet verkar regndans vara den populäraste dansen det här året...

/Per
 

Gubbrejsarn

Ju mer jag hör desto mindre begriper jag
Gick med
21 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
Honda VFR 750F
Detta blir inte något väckelsemöte för vägtrafikförordningen vänner!!!! :fatta!

Detta möte har tillkommit, för att det händer alldeles åt helvete för mycket olyckor och en stor del av olyckorna föregås av flagrant vårdslös körning... :4skrika

Jag skall inte peka finger åt någon, men jag vet vissa som kraschat rätt duktigt när de klantat till sina wheelies...vore det inte bättre att kunna öva på ett ställe där man inte kvaddar en morsa och två ungar om man tappar balansen och börjar fara över vägen som en kryssningsmissil? :huvet

Ifjol hade vi Bromma i stockholm att öva på...då såg man betydligt mindre buskörning i Stockholm och olyckorna var HÄLFTEN...men sedan blev vi av med den möjligheten, och polisen var faktiskt lika ledsna som vi för det!

Framför allt måste vi bestämma oss för om vi vill ha kvar vår möjlighet att köra hoj som vi har idag...

(Om ni tycker det dräller av ikoner, så har jag just fattat hur man gör och övar nu :) ...)

Seså, pallra er iväg på söndag och snacka på :tummenupp
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Carolina Riedel skrev:
MÖTE PÅ BROSTUGAN NU PÅ SÖNDAG 5:e SEPTEMBER KL 13.00!!!!

Samtidigt som SO-finalen i Karlskoga, där många sh-intresserade inkl. jag själv lär vara. Doh.
 

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
Synd att det är 60+ mil emellan, annars hade jag kommit dit! Jag håller tummarna för er!

Förslaget om att ha en bana att leka/köra av sig på tycker jag låter som ett bra förslag. Framför allt, så är det säkrare än att göra det i trafiken :tummenupp
 

sandstream

Guest
elmgren skrev:
Tror inte att en bana på sikt skulle bli någon lösning...
När folk lärt sej manövrera hojen bättre så kommer de bara ge sig ut på vägarna och köra ännu fortare, eftersom de nu anser sej ha kunskaperna om att köra hoj...
Det flesta med den åsikten har aldrig själv kört på bana, eller så har de kört under fel förhållanden med fel instruktörer eller så är det så pass unga att det har svårt att ta till sig information. Att köra på banan innebär att du lär känna dig själv som förare och din hoj. Jag kör lugnare på gata sen jag började köra på bana och de flesta jag har snackat med har precis samma erfarenhet.

Det som måste till för att minska olyckorna är en attitydförändring bland oss hojåkare. Det är inte coolt att slanga på Sveavägen eller vilken huvudgatan i stan nu är. Det visar bara att man har ett stort behov av att synas och är ganska osäker på sig själv. Känner igen den typen av personer från livet då jag själv var sån i unga år. Som tur är växer man ifrån det :D
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
En sak jag vill klargöra... Det behövs dels en bana i närheten av sthlm :fakta MEN det behövs verkligen ett ställe NÄRA stan som man kan träffas på o busa :fakta Typ en raka som e relativt säker... Ex: bromma flygplats (där vi körde förra året... innan vi blev utkastade!!!) lr ännu bättre F18 tullinge :banana det e riktigt idiotiskt att bygga hus på ett sådant ställe där man verkligen kan bedriva många olika typer av mototsport... inkl en bit för oss som åker nu o busar på gatorna!!! Det e ngt jag tror ALLA som busar håller med om :fakta Vi behöver ngnstans att vara så försvinner MKT av buset i o runt sthlm!!!!!!



.../Yoshi
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
sandstream skrev:
Det flesta med den åsikten har aldrig själv kört på bana, eller så har de kört under fel förhållanden med fel instruktörer eller så är det så pass unga att det har svårt att ta till sig information. Att köra på banan innebär att du lär känna dig själv som förare och din hoj. Jag kör lugnare på gata sen jag började köra på bana och de flesta jag har snackat med har precis samma erfarenhet.

Det som måste till för att minska olyckorna är en attitydförändring bland oss hojåkare. Det är inte coolt att slanga på Sveavägen eller vilken huvudgatan i stan nu är. Det visar bara att man har ett stort behov av att synas och är ganska osäker på sig själv. Känner igen den typen av personer från livet då jag själv var sån i unga år. Som tur är växer man ifrån det :D

Kan bara hålla med. Ju mer bana jag kör, desto saktare går det på vägen. Faktiskt.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Är ni helt allvarliga när ni säger att en bana kommer sänka olyckstalen rejält?

Jag vill ha svar på en fråga isf, varför körs det lika jävligt på gatan där banor ändå finns i närheten?
Måste bana ligga på gångavstånd eller vad?

Nej, jag har inte kört bana så det är möjligt att jag har fel.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Silwer skrev:
Är ni helt allvarliga när ni säger att en bana kommer sänka olyckstalen rejält?

En del ja, Men inte hur mkt som helst. Problemet är att vettiga bankörningar som tex SMC når inte fram till dom som mest behöver den.

Men en sak som ni tjockhultare borde ta vara på är ju det faktum att vi i Malmö fått en dragracingbana. Den har gjort att Streetracingen i stort sett försvunnit, iallafall i den utsträckning som fanns förr.

Någon kanske ska prata med Polisen i Malmö o se om dom tycker det blivit bättre pga det... bara en tanke.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top