Upprop till träff om sporthojarnas existens!

sandstream

Guest
Olzki skrev:
Det inlägg du citerar har jag redan kommenterat och då försökt förklara vad den här tråden handlar om. Varför bry sig om billister när ca 8.000 svenska dör av tobak? Osv osv :(
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
sandstream skrev:
Håller med! Vad sas?

Jag vet att dom håller på och skriver ut allt som vi gick igenom igår Men det kanske tar lite tid... det kommer att komma ut ett protokoll så att alla som inte va där kan läsa.
//TwinSucker
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Gubbrejsarn skrev:
Så bäste herr Olsson...delge oss då av din visdom och tala om hur det ska göras! Forumets anonyma skugga tycks uppmuntra dej mer än att på plats i möten säja din åsikt.

Eller är du en av dessa "måndagscoacher", som aldrig säjer ett ljud innan eller under tiden, utan låter andra göra jobbet. Och sedan kommer efteråt och vet hur det skulle gjorts?
En stor fördel med det skrivna ordet är att man kan tänka genom saken innan man "publicerar" sitt alster. Den möjligheten borde du utnyttjat.

Tror du att alla uppskattar stormötesformen?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Gubbrejsarn skrev:


Ha ha ha :tummenupp

Jag är dåligt insatt i vad de olika organisationerna gör och inte gör. (Det enda jag vet är att VV bl a häller ut grus på vägen men soppar upp det om man ber dem) Jag antar att du läst en del mellan raderna. Om du uppfattar mina inlägg som kritiskt så är det inte riktad åt något speciellt håll. Nej, jag säger inte "..att det inte går att göra något.." "..inte är lönt att försöka något.." "..Polisen, Vägverket och SMC är helt ute och cyklar i ämnet.." "..all statistik är fel.."

Det är effektivare att diskutera på ett forum med 10 000 användare, än ca 15 deltagare från Svineri- och andra MC-klubbar. Det är skälet till att jag valde vara tyst. Av erfarenhet, slutar ofta innehåll från möten, i ett protokoll och någon bokhylla i någons hem. Det här är kanske min enda möjlighet att få effektiv kontakt med Dig och andra angående ämnet.

Gubbrejsarn skrev:
Eller är du en av dessa "måndagscoacher", som aldrig säjer ett ljud innan eller under tiden, utan låter andra göra jobbet. Och sedan kommer efteråt och vet hur det skulle gjorts?

Nej. Jag är inte sådan. Jag är nu aktiv på sh.com och diskuterar med Dig och övriga. Denna diskussion pågår före besluten har tagits.


Gubbrejsarn skrev:
"..En rent personlig fråga...har du allvädersställ eller skinnställ när du kör annars? För jag antar att du inte kör i tunna tygkläder och lågskor normalt..."

Jag kör nästan alltid i bomullskläder men ej lågskor. Jag använder kängor i läder och gummisula. På bandagar använder jag läderutrustning på hela kroppen(ej huvudet).

Gubbrejsarn skrev:
Så bäste herr Olsson...delge oss då av din visdom och tala om hur det ska göras! Forumets anonyma skugga tycks uppmuntra dej mer än att på plats i möten säja din åsikt.

Jag har ingen aning om vad som borde göras. Det är nog väldigt komplicerat. Men normalt sett brukar man reda ut saker och ting - ofta effektivast med data i form av statistik. Viss data/statistik finns. Men jag tror det saknas en hel del. T ex utredningar/analyser/statistik på varför olyckorna sker etc. Det vore rätt naturligt att man först presenterar lite seriös fakta, innan man snabbt beslutar om vilka åtgärder man skall sätta i verket. Fast jag kan ju ha fel iofs.
 

Gubbrejsarn

Ju mer jag hör desto mindre begriper jag
Gick med
21 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
Honda VFR 750F
Bingo skrev:
En stor fördel med det skrivna ordet är att man kan tänka genom saken innan man "publicerar" sitt alster. Den möjligheten borde du utnyttjat.

Tror du att alla uppskattar stormötesformen?

Hur påverkar en chat på sporthoj.com, Vägverket, försäkringsbolagen, polisen, eller någon av de myndigheter som har en direkt påverkan på DITT mc-innehav?
Möten mellan människor är fortfarande det sätt man åskådligör uppfattningar bäst med...annars skulle det inte förekomma demonstrationer, eller politiska möten t ex.

Hur får man igång en verksamhet utan att till slut träffas???
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Gubbrejsarn skrev:
Hur påverkar en chat på sporthoj.com, Vägverket, försäkringsbolagen, polisen, eller någon av de myndigheter som har en direkt påverkan på DITT mc-innehav?
Möten mellan människor är fortfarande det sätt man åskådligör uppfattningar bäst med...annars skulle det inte förekomma demonstrationer, eller politiska möten t ex.

Hur får man igång en verksamhet utan att till slut träffas???
Eh, trådstartaren skrev: "Jag behöver era åsikter och förslag inför kommande möten nästa vecka..." och hon läser denna chat. Jag kan inte se att detta forum skulle vara sämre för det syftet än att delta på mötet.

Möten mellan människor kan ta sig många uttryck. Stormöten är knappast något av de högre dock. jag hoppas förresten att ni som var där förstår att ni företrädde er själva och ingen annan . Ni har inget som helst mandat att föra någon annans talan (mig veterligen). (Betyder inte att jag tror att ni är dåliga eller har konstiga idéer utan bara att man skall vara mycket noga med valet av företrädare. Man vill ju veta något litet om dem.)
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Gubbrejsarn skrev:
Hur påverkar en chat på sporthoj.com, Vägverket, försäkringsbolagen, polisen, eller någon av de myndigheter som har en direkt påverkan på DITT mc-innehav?
Möten mellan människor är fortfarande det sätt man åskådligör uppfattningar bäst med...annars skulle det inte förekomma demonstrationer, eller politiska möten t ex.

Hur får man igång en verksamhet utan att till slut träffas???

Tjaaa - nu är det fakstisk sånt att pojkarna som sitter i vissa av F-bolagen, VV, Polis, NTF etc., faktisk kommer in på sporthoj och läser vissa av våre diskutioner som pågår.
sporthoj har blivit ett Forum - vart även myndigheter - pluckar upp trender och fakta om åsikter som finns bland oss på sporthojer.

Jag hade nöjet att prata med flera av dessa "myndighets personer" lördag afton på SMC´s årsmöte - vart vi har inviterad "Myndigheterna" - för att ha även kontakt oxå på ett mera avslappnat nivå - än annars när det är officiella möten med dom och SMC.

Just nu är väl filmer et fänomen som ses på med stort alvor; Ghostrider, som kommercialiseras, och drar moppepojkar igång med liknande - även sporthojerna börjar filma och ta tider på bulten & Bågesundet..
Myndigheterna har noterad att vårt sporthojs samhälle jobbar internt md ett vist mån av vettighet - när olika Moralister ibland accepteras...

Det är inga tveken om att diskutioner med vettiga argument här på Forum, i pressen, på möten ala Ridels är kalas bra för vår sak.
Har vi endast ironi (som inga fatter), moppefucko tjafs - då stekar vi vår ägen sits. Swedie har redan tagit bra tag i detta..

Jag kommer att bli bra mycket mera insyltat i SMC´s jobb för oss - och hoppas att vi kan se ett SMC som informerar snabbara och mera klart om vilka actions man gör i saken...

Riedel - kör hårt... (jag hänger mä..)
#Olzon# På mä skinnet - och jobba vidare md dit bra tänke och argumenteran
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
sandstream skrev:
Det inlägg du citerar har jag redan kommenterat och då försökt förklara vad den här tråden handlar om. Varför bry sig om billister när ca 8.000 svenska dör av tobak? Osv osv :(

Vilken innebär att jag inte kan ha avikande synpunkter eller?? :confused:

Du missar något centralt Sandstream som Per SV tar upp. Jag ansåg liksom honom att en nyansering var nödvändig. En nyansering som inkluderade ett indirekt ifrågasättande av betydelsen av denna debatt (och denna tråd). Detta då han liksom jag anser att vidden av den debatt som skapats inte står i proportion till den risk som förekomsten av sporthojar i trafiken medför. Något som kanske de flesta anser och som därtill avspeglade sig i mötesdeltagandet igår. Hade jag upplevt att vi verkligen stått inför ett ev förbud mot sporthojar hade troligen mitt engagemang varit på en annan nivå.

Men visst finns det alltid anledning att förebygga dödsolyckor med MC och kan ex ett möte av det slaget som hölls under gårdagen resultera i bra konkreta förslag så är det ju givetvis bara positivt.

/Olzki
 
Last edited:

Gubbrejsarn

Ju mer jag hör desto mindre begriper jag
Gick med
21 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
Honda VFR 750F
När vi satt och talade om statistiken, var det just att den är bristfällig och svårläst som blev slutsatsen. Den kan vinklas att tjäna dens syfte som läser den. Dock kvarstår faktumet att 14 människor dött, två utan att vara "orsaken", några var passagerare, men det lämnar ändå en tanke, särskilt om man tar skadedelen i beaktande.

På tal om statistik:

Med statistisk hjälp gick LO ifjol ut med strejk (bl a stängdes dagis) för sina låglönegrupper, som skulle få påökt om övriga kategorier stod tillbaka...
Det visade sej att det blev två i hela landet som tjänade på avtalsrörelsen, övriga förlorade. Regeringen ville hålla lönekostnaderna nere och LO gör som husbonden vill...

En fackförening gick ut med statistik över de anställdas villkor i Ryanair, bl a delades spypåsar ut med argumenten på!
Denna kampanj visade sej grundlös och är föremål för en polisutredning...

Så statistik är ett farligt instrument...

Polisens rapportering följer en mall där väder, väglag och andra yttre omständigheter redogörs...den borde tjäna som underlag, men problemet är att det inte finns någon logistiker som sysslar med detta.

Visst når man många på i-net...men i slutändan måste det till direktkomunikation.
Våra politiska partier skickar ju inte enbart e-mejl, dom envisas med att organisera möten och demonstrationer också...

Visst, blackrace inte är den första tanke som faller en in, om man diskuterar mc...

Men det har inte provats förut, det är iaf en början, och det visar de inblandade myndigheterna att vi själva försöker hjälpa till att lösa problemet.

...Och tänk om det är kul?

För vi måste göra något själva...det går inte att sitta på arslet och tycka synd om oss själva.

Den som inget gör, gör inte heller fel...men jag tycker det är bättre att göra något och ändra efter resans gång om det blir fel, än att andra gör och bestämmer åt mej.

Visst läser myndighetspersoner siter...dumma vore dom annars, för där hämtar dom även motargumenten.

Huvudsaken är att vi kan bemöta osaklig kritik och skrönor med att kunna visa upp ett aktivt arbete och vilja att göra trafiken säkrare för mc-åkare.
 
Last edited:

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Ah, detta tjat om rullgrus. Måste ju vara världens lättaste ursäkt för att säga att man kört för fort... På en kurvig 70 km/h-väg är MAX hastigheten 70 km/h, det innebär inte att man prompt måste köra i 70 km/h (eller med sport-mc, >50% över...), är det så dålig sikt att man inte ser gruset eller vad som finns utefter kurvorna kanske man bör sänka farten för att undvika problemen. Precis som på vintern, vem håller 70 km/h på en kurvig landsväg fylld med blank-is? Precis som med is vet man ju inte exakt vart gruset ligger, då gäller det att anpassa farten efter situationen.

Att konstant skylla på rullgrus är ju verkligen ynkligt när de flesta nog förstår att det är farterna som tar kål på folk, och i slutändan hela mc-kollektivet.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Gubbrejsarn skrev:
Så statistik är ett farligt instrument...

Statistik blir inte farligt förens någon tolkar eller använder den felaktigt. Vad skall man annars basera besluten på? Känsla? Vems känslor?


Gubbrejsarn skrev:
Polisens rapportering följer en mall där väder, väglag och andra yttre omständigheter redogörs...den borde tjäna som underlag, men problemet är att det inte finns någon logistiker som sysslar med detta.

Skönt att det nu är sagt i alla fall.



Gubbrejsarn skrev:
Men det har inte provats förut, det är iaf en början, och det visar de inblandade myndigheterna att vi själva försöker hjälpa till att lösa problemet.

Är det då inte säkrare och mer effektivt att använda sig av prövade metoder?


Gubbrejsarn skrev:
Huvudsaken är att vi kan bemöta osaklig kritik och skrönor med att kunna visa upp ett aktivt arbete och vilja att göra trafiken säkrare för mc-åkare.

Är det inte helt fel fokus nu? Det är ju faktiskt ett förkastligt mål. Huvudsaken bör ju istället vara att lyckas med att minska olyckorna. (Ev, marknadsföring rörande verksamheten, vilja etc - borde komma sist på listan)


F ö, vet du om det finns kommersiella intressen runt detta? Jag antar att en mängd entreprenörer nu hänger på låset och vill "fixa" detta sammhällsproblem - dirEkct.
 

sandstream

Guest
Olzki skrev:
Vilken innebär att jag inte kan ha avikande synpunkter eller?? :confused:
Var rädd att du skulle tolka det så men jag var lite stressad och ber om ursäkt för det. Kunde ha formulerat mig annorlunda.

Fakta är dock att förra året dock 6 hojåkare i Stockholm och i år är det 14 hitills (om man räknar in killen som dog i söndags morse). Därför tycker jag att det är helt rätt att diskutera vad vi kan göra för att få ner siffrorna.
Precis som Olsson vill jag se uppgifter om varje olycka som skett för att på så sätt bilda mig en uppfattning om vad de beror på och hur de kan förebyggas.
Skulle det vara så att hälften beror på att folk inte haft körkort tex så är det ju polisen som ska ransaka sig själv och inte ge sig på oss.

Jag tror inte för 5 öre på ett förbud mot sporthojar och det finns det nog ingen som gör. Däremot vill jag kunna stanna och tanka eller åka förbi en barnfamilj utan att folk tittar snett på mig.

Ser fram emot anteckningarna och den utlovade statistiken!
 
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
#Olsson# skrev:
Det vore fint om du även publicerar dina förslag till Vägverket, som skulle varit inne idag.

Tack

Dessvärre ligger jag efter med texter då jag är ordentligt nedbruten och har svår sorg, efter att en kvinnlig holländsk burkslav omkom vid en krasch under race i Froburgh i Tyskland i går.
Burkslaven var en god vän till teamet och hela sidvagnsEuropa sörjer henne svårt.
Då vi inom sidvagnsbranchen varit väldigt förskonade från dödsolyckor dom senaste åren, är detta nu en stor chock.
Hoppas ni då trots er hets kan ha överseende med detta!

Mina förslag till vägverket har jag aldrig sagt att jag ska presentera.
Minnesanteckningar från igår och statistik däremot.
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Carolina Riedel skrev:
Dessvärre ligger jag efter med texter då jag är ordentligt nedbruten och har svår sorg, efter att en kvinnlig holländsk burkslav omkom vid en krasch under race i Froburgh i Tyskland i går.
Burkslaven var en god vän till teamet och hela sidvagnsEuropa sörjer henne svårt.
Då vi inom sidvagnsbranchen varit väldigt förskonade från dödsolyckor dom senaste åren, är detta nu en stor chock.
Hoppas ni då trots er hets kan ha överseende med detta!

Mina förslag till vägverket har jag aldrig sagt att jag ska presentera.
Minnesanteckningar från igår och statistik däremot.

Mkt tråkigt att höra :(

Men vi förstår nog alla dig o att det tar tid...

Så ta den tid du behöver :tummenupp


Mvh/Yoshi
 
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
Statistiken försöker jag få in i morgon!
Idag klarar jag inte mera!

ANTECKNINGAR FRÅN UPPROPET 5/9 VID BROSTUGAN.

Till mötet kom ca 25 hojåkare.
Det var deltagare från Sporthoj.com, Bike.se, Potatoes, Svineri MC, Ignite MC, Rapido MC bl a.

Carolina"Sveriges snabbaste slavinna" Riedel, medverkade liksom Björn"Gubbrejsarn" Jakobsson" och Lelle Erikson som erfaren "fd busåkare" och numera organisatör av blackrace.

Mötessekreterare dömdes Danny"Twin Succer" Karlsson till att vara.

Första ämnet var "Varför händer det?"

Orsakerna till olyckorna är många...ovana förare på alldeles för starka och snabba maskiner är en, grupptrycket att "hänga med" är en annan.

Två av de 14 olyckorna hittills i Sthlms-regionen har inträffat med stulna hojar, 4 hade inte rätt körkortsbehörighet, och i ett par fall hade hojarna på papperet betydligt lägre effekt, än vad olyckan indikerade. Två av olyckorna var "naturliga" dvs, mc-föraren saknade skuld i incidenten.

Huruvida alla sporthojar verkligen var att betrakta som sporthojar är en definitionsfråga och tål att diskuteras.
Den statistik som finns är inte lättläst och saknar vissa detaljer som vore behövliga att veta.
Framför allt att någon samlar in den information som finns och kör den efter en mall, så den blir uniform.

Vägverket har haft en kampanj riktad till Motorcyklister i år som använt Peter Lindén och Carolina Riedel som affichnamn.

Vi kunde enat hålla med om att den kampanjen inte synts särskilt väl och heller inte gett någon möjlighet till uppföljning i resonemanget.

Skall man vara Vassast eller ha skoj...men bara på bana, måste det finnas tillgång på banor till ett rimligt pris. Hojägare är ett fattigt släkte och har inte råd att förkovra sina kunskaper så som dom skulle vilja, med egna medel.

Vi gick sedan vidare med frågan vad man kan göra åt "outlaw"-attityden som börjar bli riktigt förankrad hos våra unga mopedister som älskar filmer där motorcyklister kör ifrån polisen, samt stuntar mitt i trafiken.

Att öka trafikundervisningen i skolorna skulle behövas, med tanke på dagens moped bestånd och trafikkultur.

Inom den "etablerade" fortåkargruppen är man dock noga med att ta det i vettiga farter inom tättbebyggt område, och de som kör för hårt blir tillsagda.
På Tyresörakan har man valt att inte köra om unga beundrare inte håller sej i skinnet när de tittar på, som exempel.

Det framkom att det finns en stor oro för dessa "wannabies", dels för att dom drar på sej olyckor och involverar andra i dom, samt att de drar andra kompetenta hojåkare i smutsen.

Det gäller att hitta sätt där förare får mäta sina krafter UTAN att riskera livet...

I den perfekta världen skulle vi ha en motorbana i Stockholm, där såväl bilar som mc kunde åka...

Men det är politiskt inkorrekt att stödja verksamheter som konsumerar fossila energiformer för nöjes skull och skulle förmodligen kräva ett eget politiskt parti...DOCK finns det eldsjälar som lobbar frenetiskt och det finns ett par uppslag!

Vad gör vi tills vi har en bana då?

Jo...vi får använda vår egen fantasi lite!

Lennart Eriksson är en eldsjäl inom bilsport och organisatör av black race.

Han beskrev hur man där lyckats få myndigheterna med sej så att man kunde få gator avstängda och göra etablerade rejs med tidtagning. Det har fungerat utmärkt och kommit att bli mycket uppskattat över hela landet!

Så vad skulle man kunna göra med mc?

Ja, att köra på ett eller två hjul rakt fram en stund på kvällen med tidtagning vore ett sätt...det finns vägsnuttar som saknar fasta hinder efter vägen och som skulle duga gott för en stunds wheelande eller tokaxande...

De som vill skrapa puckar får det lite marigare...men det finns sätt även där. Att få köra mellan orienteringspunkter t ex. Man får använda vilka hjälpmedel som helst för att hitta punkterna.
Detta skall inte förväxlas med någon sorts bilorientering a lá 70-talet som medelålders gubbar som jag minns dom...här är det ett annat koncept.

Sträckor och platser får väljas därefter förstås...

De som är nyfikna på att känna lite på konceptet med att köra strip på tid är välkomna att testa nu på söndag 12/9 ute på Tullinge!
Tyvärr måste organisatören ta 100:- eftersom dom har kostnader.

Men jag kommer banne mej att åka...och kommer ingen annan blir jag "King of the strip" för standardmotorcyklar!!!

I Oktober kommer det att bli en ny chans...beckmörker och en bana utmärkt med brinnande marshaller tycker åtminstone jag låter som en intressant grej, vi jobbar på det!
Det finns säkert tillfälle för den som vill sälja varmkorv, att tjäna en slant!

Nu kommer det att behövas tas diverse kontakter mellan olika personer och vi hoppas kunna återkomma i en snar framtid med mer info!

Tack alla ni som kom och tack till er som bidragit med intresse och åsikter på forumet!

Till nästa möte vill vi se er som inte kunde komma denna gång och få höra er tala som satt tysta nu, men som vi vet hade åsikter!

På återseende!

Gubbrejsarn och Carolina
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Carolina Riedel skrev:
Till nästa möte vill vi se er som inte kunde komma denna gång och få höra er tala som satt tysta nu, men som vi vet hade åsikter!

På återseende!

Gubbrejsarn och Carolina
Jag hade gärna kommit upp och kramat dig men jag hann inte :kär
 

Gubbrejsarn

Ju mer jag hör desto mindre begriper jag
Gick med
21 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
Honda VFR 750F
#Olsson# skrev:
Statistik blir inte farligt förens någon tolkar eller använder den felaktigt. Vad skall man annars basera besluten på? Känsla? Vems känslor?




Skönt att det nu är sagt i alla fall.

Svar: Vad gäller statistik så var det just det vi talade om...att alla fakta måste på bordet, så inte en myndighet kan frisera den efter eget behov och krydda med autentiska polisvideos...Jag gav ett par exempel i förra inlägget.



Är det då inte säkrare och mer effektivt att använda sig av prövade metoder?


Svar: Måste fråga...vilka säkra och beprövade metoder som sänkt antalet mc-olyckor, syftar du på?



Är det inte helt fel fokus nu? Det är ju faktiskt ett förkastligt mål. Huvudsaken bör ju istället vara att lyckas med att minska olyckorna. (Ev, marknadsföring rörande verksamheten, vilja etc - borde komma sist på listan)

Svar: Viljan och fokuset är att få ner antalet olyckor och att hitta lösningar som medverkar till det, utan att mc-åkandet skall bli reglerat in absurdum. Argumentet "-ALLA sporthojsförare är fartgalna idioter som hänsynslöst riskerar andras liv! Förbjud skiten!"...har redan fått framföras av en myndighetsföreträdare i TV.
Det bör inte få stå oemotsagt...


F ö, vet du om det finns kommersiella intressen runt detta? Jag antar att en mängd entreprenörer nu hänger på låset och vill "fixa" detta sammhällsproblem - dirEkct.

Svar: Nu hänger jag inte med? Vill du vara snäll och förtydliga?
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top