Ural - e de bra shit?

Baserad på BMW R71. Fem exemplar smugglades under kriget via Sverige och ryssarna kopierade allt in i minsta detalj (inkl gjutskägg - man vågade inte ta egna initiativ i Stalins Sovjet). Var från början 650cc, men har på senare år konstruerats med 750cc. Finns en kineshoj också, som är ett uppköp av en av modellerna (IMZ M-72).

Att dem smugglades, kapades, erövrades etc. finns många historier om.
Vad jag förstått finns inga säkra källor om hur exakt det gick till i detalj.
Men att det kopierades bmw är väl ingen som säger är fel ;)

En del tror att det är bara att ta bmw prylar rakt över men så är det inte på de lite mordernare vartfall. Där skiljer de flesta delar DESSVÄRRE.

kan de omöjligen vara?

Han skulle ju hellre sluta köra hoj än gammal scheise.. :rolleyes:

Dem nyproduceras ju fortfarande och enligt honom är ju allt från 2000-talets mitt "GODKÄNT" att köra. För innan dess fanns ju bara gammal skit... eller hur?`! :D
 
Last edited:
Baserad på BMW R71. Fem exemplar smugglades under kriget via Sverige och ryssarna kopierade allt in i minsta detalj (inkl gjutskägg - man vågade inte ta egna initiativ i Stalins Sovjet). Var från början 650cc, men har på senare år konstruerats med 750cc. Finns en kineshoj också, som är ett uppköp av en av modellerna (IMZ M-72).

Det är en historia.
En annan är att verktyg och ritningar köptes av BMW, ety modellen redan var ersatt.
Eftersom en del gjutverktyg som används i Kina nu är tysktillverkade förkrigsmodeller, så verkar det troligare.
Motorn var på 750cc med sidventiler från början.
När versionen med toppventiler kom var de på 650 cc.
Displacementet behölls tills västmarknaden började kräva prestanda.
 
Senaste fräschaste hottaste vassaste Uralen!! Äre bra skit or what... t.o.m. PizzaKingen har en själv o erkänner motvilligt att den är scheisse-grym, speciellt på bergsvägar o grusväg. Se bildbevisningen själva här nedan. Hans 2 allra vassaste homemovies EVER!! :näsblod

http://vimeo.com/5368009

http://vimeo.com/7109996


Ps. Faan va du kör PizzaRäsern, ä skattmasen efter deeg...IGEN?! Drive it like U stole it!! :yoparty Ds.
 
Last edited:
Hörde en gång en man som beskrev sin hoj.. Ural = Urin och Anal. Med andra ord bara piss och skit :tummenupp:arsele

Jo, jag har läst en del nu, och de verkar ju kräva en del mek av sin ägare.
Förutom de nya (from 2008). Men de kostar över 100k och aldrig att jag betalar så mycket för en sån hoj. Finns inte på kartan
 
Bump:ar den här tråden. Har precis beställt en Ural. Känner många som kör nyare Ural och från några år sedan är det väldigt bra prylar. Chassi mm är rejält stabilt byggt (vilket det egentligen alltid varit) och bromsar, insprutning, kablage, kullager och annat är från väst. En kunnig meckare jag känner gick igenom en ny Ural för ett tag sedan och han kunde inte hitta någonting som han kände att han kunde klaga på. Och tillförlitligheten är det inget fel på efter 2010 - 2011 ca. Och från 2014 är det lika modern som allting annat som säljs fast man slipper en jävla massa databoxar. Bra krut i motorn också nu när dom har insprutning. Så pass att framhjulet lyfter om man drar på lite. Och, visst, dom har gått upp i pris samtidigt som kvalitén har höjts. Fast det är fortfarande billigt att laga, fortfarande lättmeckat och ska man ha något liknande som det står Harley Davidson på så kostar det tre gånger så mycket om man ens kan beställa en nu för tiden. Och OM man hittar en så är det inte drivning på sidovagnshjulet. Harley´s trike kostar över 350.000:-. Som referens. Att man enkelt servar själv är också en fördel.

Hur som. Ska bli kul. :) Har gått och funderat på detta länge och väl och dom förändringar som gjorts på hojarna från 2014 gör att det känns som att det inte är mycket att fundera på längre. Så jag beställde en. Kommer hem i april. Tjo. :)
 
Det är en historia.
En annan är att verktyg och ritningar köptes av BMW, ety modellen redan var ersatt.
Eftersom en del gjutverktyg som används i Kina nu är tysktillverkade förkrigsmodeller, så verkar det troligare.
Motorn var på 750cc med sidventiler från början.
När versionen med toppventiler kom var de på 650 cc.
Displacementet behölls tills västmarknaden började kräva prestanda.

Det jag hört, är att det dels är frukten av Molotov/Ribbentrop-pakten och dels konsekvensen av gränsdragningen efter Jalta. Typ EMW och IFA, alltså...
 
Kul!

Hoppas hoppas hoppas att du är lika nöjd efter några säsonger bara...

Det tror jag nog. Har polare som kört sina hojar i flera år, hårt och långt också, helt utan några som helst problem. Och från 2014 har dom blivit ännu bättre. Det går inte att jämföra en ny Ural med dom som byggdes för tio år sedan. Chassit har aldrig varit ett problem. Det sitter Brembo-bromsar på alla tre hjulen, kablage, kullager och det mesta annat vad det gäller slitdelar är tillverkade i Japan eller Europa av välrenumerade företag. Om man måste byta låda eller motor om ett gäng år så må väl det vara ok. Reservdelar och annat är billigt i jämförelse med andra märken. Och det är lättmeckat. Det blir nog bra känns det som. Ser fram emot april då hojen ska levereras. Det här ska bli kul. :)
 
Jag kom på en helknasig ide.
Om man tar bort själva korgen på sidovagnen och bygger nån typ av hållare.
Så kan man ju frakta en hoj där. :D

Helt ologiskt men hade ju varit en ganska kul "Crossbuss"
 
Jag kom på en helknasig ide.
Om man tar bort själva korgen på sidovagnen och bygger nån typ av hållare.
Så kan man ju frakta en hoj där. :D

Helt ologiskt men hade ju varit en ganska kul "Crossbuss"

Har ju flängt runt i Ryssland en hel del och har sätt gamla Ural-hojar användas på dom mest besynnerliga sätt. Endast fantasin sätter gränser.....! Och det är ingen överdrift! ;)
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top