USAs ekonomi, ett fall för lyxfällan?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ändå är det det uppenbart att dagens lösning där USA lånar och FED i praktiken trycker pengar är en oprövad lösning med okänd utgång...

Var det inte det man gjorde i Tyskland under depressionen. De hade ju ofantlig inflation, en limpa hade du råd med på morgonen men inte på kvällen.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Ja, eller så kanske man skulle försöka få FN att (på nytt) ta den rollen. Idag är det bara en tandlös pappersorganisation upplever jag det som.

Jo, men även om FN lyckas besluta så är det ju bara NATO som kan organisera ett större militärt ingripande i stil med Balkan och Libyen. NATO innebär kanske inte alltid USA men nästan.

Jag vet inte om du minns men när Sverige skickade trupp ner till Balkan med FN-mandat så började gammelvänstern oja sig. Allt på Balkan skedde under NATO och det ansågs då, av gamle Ingvar Carlsson bl a vara i strid med svensk alliansfrihet.

Idag är det andra tider men min poäng är att FN inte har egna trupper eller egen stridsledning. Det är inte mycket som kan åstadkommas om inte USA drar igång sitt maskineri.

Sedan är FN styrt av diktaturer i stor utsträckning så tandlös byråkrati är fel ord. FN är depreverat, korrumperat och cyniskt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo, men även om FN lyckas besluta så är det ju bara NATO som kan organisera ett större militärt ingripande i stil med Balkan och Libyen.

Allt på Balkan skedde under NATO och det ansågs då, av gamle Ingvar Carlsson bl a vara i strid med svensk alliansfrihet.

Idag är det andra tider men min poäng är att FN inte har egna trupper eller egen stridsledning. Det är inte mycket som kan åstadkommas om inte USA drar igång sitt maskineri.

Sedan är FN styrt av diktaturer i stor utsträckning så tandlös byråkrati är fel ord. FN är depreverat, korrumperat och cyniskt.

UNPROFOR, inte NATO.
Sedan bombade NATO (främst USA) Bosnienserberna.
Sedan bombade NATO (främst USA) Serberna med klusterbomber (som fortfarande ställer till problem).
Sedan fick KFOR städa upp så gott det gick.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
UNPROFOR, inte NATO.
Sedan bombade NATO (främst USA) Bosnienserberna.
Sedan bombade NATO (främst USA) Serberna med klusterbomber (som fortfarande ställer till problem).
Sedan fick KFOR städa upp så gott det gick.

Vad kan UNPROFOR göra utan USA och NATO? Är det inte mest sematik och hårklyveri det där?

KFOR var marktruppen ja. USA gick inte in med egna marktrupper, det var trots allt Europa.

Allvarligt, om nu USA har ungefär halva den globala militära budgeten så är det väl inte konstigt om resten av världen står lite handfallna i de fall FN vill utöva en militär polisaktion?

Kina bygger upp kapacitet, man kan ännu inte agera på främmande kontinent med kraft. Så har vi UK och Frankrike med en del kapacitet. Ryssland? Tveksamt va?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad kan UNPROFOR göra utan USA och NATO? Är det inte mest sematik och hårklyveri det där?

KFOR var marktruppen ja. USA gick inte in med egna marktrupper, det var trots allt Europa.

Allvarligt, om nu USA har ungefär halva den globala militära budgeten så är det väl inte konstigt om resten av världen står lite handfallna i de fall FN vill utöva en militär polisaktion?

Kina bygger upp kapacitet, man kan ännu inte agera på främmande kontinent med kraft. Så har vi UK och Frankrike med en del kapacitet. Ryssland? Tveksamt va?

UNPROFOR i Bosnien bestod av personal från 42 länder...
Har du gått i amerikansk skola?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
UNPROFOR i Bosnien bestod av personal från 42 länder...
Har du gått i amerikansk skola?

Men du förstår väl begrepp som trupptransport, samband, underrättelse och stridsledning???

Du fattar väl att om KFOR hade gått in före NATOs bombningar hade man hamnat i stenhård kamp om terrängen med serbiska nationalister. USA tyckte Europa skulle göra lite dom med, så KFOR utgjorde marktrupp.

När samtränade "UN-FOR" senast? Hur tror du det är möjligt för 42 nationer att samarbeta i en militär operation? Kan NATO ha något med det att göra. NATO-standard?

Jag har gjort svensk värnplikt och är utbildad i Sverige. Vad det har med saken att göra? Fattar inte vad du tjafsar om eller vart du vill komma faktiskt. Hursomhelst börjar detta bli väldigt OT.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Men du förstår väl begrepp som trupptransport, samband, underrättelse och stridsledning???

Du fattar väl att om KFOR hade gått in före NATOs bombningar hade man hamnat i stenhård kamp om terrängen med serbiska nationalister. USA tyckte Europa skulle göra lite dom med, så KFOR utgjorde marktrupp.

När samtränade "UN-FOR" senast? Hur tror du det är möjligt för 42 nationer att samarbeta i en militär operation? Kan NATO ha något med det att göra. NATO-standard?

Jag har gjort svensk värnplikt och är utbildad i Sverige. Vad det har med saken att göra? Fattar inte vad du tjafsar om eller vart du vill komma faktiskt. Hursomhelst börjar detta bli väldigt OT.

Du bör kolla upp propagandan du har blivit itutad.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Min förvåning här är ju att det fortfarande lånas ut pengar till USA. Pengarna kommer ju inte kunna betalas tillbaka. Handlar det om det kortsiktiga, "jag får ränta nu och hoppas få tillbaka min pengar innan det går åt pipan"? Som att ge SMS lån till någon med stora skulder?

Människor räknar alltid med att just dom själva ska hinna lämna över Svarte Petter till någon annan dessvärre är det ett fåtal som klarar det i praktiken.

Många räknar nog också med som Agile säger, "to big to fail".

Själv tror jag våra politiker i världen byggt upp ett allt mer instabilt system genom en värld uppbyggd av stora lån överallt som gjort alla aktörer otroligt räntekänsliga. Antingen brakar det ihop med stor inflation eller så kommer det braka ihop med deflation när skulderna börjar krävas in. Personligen tror jag det kommer braka ihop med deflation eftersom inflation ganska lätt kan bromsas med höjda räntor.

Inga förbättringar har skett sedan det senast var kris i Grekland mm, tvärtom har skuldbördan runt om i världen bara ökat men en allt mer accelererande takt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, en ganska stor del av Kinas export lär väl gå till USA. Om köpkraften där försvann vad skulle då hända med Kinas industri som går på högfart? Självklart har Kina stora intressen i att USA inte går konkurs.

Och om(när?) kineserna blir rädda för dollarn som valuta? Vad blir då följden?

En värdsordning kan vara på väg att skapas där usa är skuldslavar åt kineserna och tvingas börja sälja sin tjänster och prylar allt billigare för att kunna betala sina stigande räntor åt kineserna.

Det snackas ofta om att usa alltid kan trycka fler av sina dollars men desto fler dollar de trycker desto mer sänker de värdet på sina dollar och därmed sin egen köpkraft.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och om(när?) kineserna blir rädda för dollarn som valuta? Vad blir då följden?

En värdsordning kan vara på väg att skapas där usa är skuldslavar åt kineserna och tvingas börja sälja sin tjänster och prylar allt billigare för att kunna betala sina stigande räntor åt kineserna.

Det snackas ofta om att usa alltid kan trycka fler av sina dollars men desto fler dollar de trycker desto mer sänker de värdet på sina dollar och därmed sin egen köpkraft.

Ja.. De här kommentarerna om att "bara trycka mer pengar" är ju lite roliga. Man kan trycka bäst man vill, värdet förändras ju inte ändå, det enda man kan göra är att omfördela och knulla folket på deras pengar. Vad som egentligen händer är ju att man tar "värde" från folk och företag och överför till staten.

Nu är ju förvisso USA 90% självförsörjande, så det är inte alls lika känsliga för det här som vi i t.ex Sverige är. Och en kapad valuta genererar ju högre export vilket är positivt även på lång sikt, och högre kapitalimport bl.a. genom turism som ändå är en relevant näring för USA.

Jag ser fram emot en dumpad dollar iaf, blir fler resor då :)

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
CIApropagandan.
Du är väldigt naiv, vet du det?

Börja då med att förklara vad det är jag tror. Vad jag skrivit som varit fel?

Det kan ju vara du som är hjärntvättad med vänstersekternas paranoida vanföreställningar?

Jag har läst Noam Chomsky. Skall vi diskutera honom?

Inbilla dig inte att du vet vad jag tror och hur jag tänker.

Jag har påstått två saker och exemplifierat.

1) Nej, alla USAs militära interventioner har inte gått åt pipan och varit verkningslösa
2) Börjar USA dra in på sin militära budget rejält kommer det att märkas. I Asien och i och med att FNs operationer blir knepiga att genomföra.

Du har att visa på motsatsen. Så tyckar jag du kan ta av dig foliehatten innan vi börjar, det blir enklare så.

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Vadå trycka nya pengar funkar väl hur bra som helst?
Tänker framförallt på D-marken i Tyskland.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Börja då med att förklara vad det är jag tror. Vad jag skrivit som varit fel?

Det kan ju vara du som är hjärntvättad med vänstersekternas paranoida vanföreställningar?

Jag har läst Noam Chomsky. Skall vi diskutera honom?

Inbilla dig inte att du vet vad jag tror och hur jag tänker.

Jag har påstått två saker och exemplifierat.

1) Nej, alla USAs militära interventioner har inte gått åt pipan och varit verkningslösa
2) Börjar USA dra in på sin militära budget rejält kommer det att märkas. I Asien och i och med att FNs operationer blir knepiga att genomföra.

Du har att visa på motsatsen. Så tyckar jag du kan ta av dig foliehatten innan vi börjar, det blir enklare så.

Det är nog bättre att du kollar upp din disneyversion av USAs ingripanden.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Det är nog bättre att du kollar upp din disneyversion av USAs ingripanden.

Du kan ju kolla hur livet är i Taiwan, Sydkorea och Japan jämfört med dina kära enpartistater. Surt att muren föll? Gråter du fortfarande?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ja.. De här kommentarerna om att "bara trycka mer pengar" är ju lite roliga. Man kan trycka bäst man vill, värdet förändras ju inte ändå, det enda man kan göra är att omfördela och knulla folket på deras pengar. Vad som egentligen händer är ju att man tar "värde" från folk och företag och överför till staten.

Skillnaden är väl att USA är ett av få länder som inte räknar sedlar i omlopp.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Vadå trycka nya pengar funkar väl hur bra som helst?
Tänker framförallt på D-marken i Tyskland.

Eftersom vi aldrig lär oss av vår historia kommer samma sak ske igen, förr eller senare. Ingen nationalekonomisk teori kan hålla uppe dollarns förtroende hur länge som helst. När dollarn faller kommer medelsvensson (medelamerikanen, medelgreken, medeltysken etc.) stå som ett fån helt oförstående hur detta kunde hända, i den moderna västvärlden. Rikedomar kommer inte försvinna, de kommer bara byta ägare.

Framtidens stormakt lär finns österut. Kineser och indier köper på sig ädelmetaller som aldrig förr. I västvärlden ses det mest som något man använder som smycken. Men letar vi oss utanför vår värld ses det nästan alltid som pengar, vilket det alltid har varit.

Nu låter detta inlägg inte särskilt positivt, men det är så jag ser det. Det är som det är och gör det bästa av situationen. :)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Eftersom vi aldrig lär oss av vår historia kommer samma sak ske igen, förr eller senare. Ingen nationalekonomisk teori kan hålla uppe dollarns förtroende hur länge som helst. När dollarn faller kommer medelsvensson (medelamerikanen, medelgreken, medeltysken etc.) stå som ett fån helt oförstående hur detta kunde hända, i den moderna västvärlden. Rikedomar kommer inte försvinna, de kommer bara byta ägare.

Framtidens stormakt lär finns österut. Kineser och indier köper på sig ädelmetaller som aldrig förr. I västvärlden ses det mest som något man använder som smycken. Men letar vi oss utanför vår värld ses det nästan alltid som pengar, vilket det alltid har varit.

Nu låter detta inlägg inte särskilt positivt, men det är så jag ser det. Det är som det är och gör det bästa av situationen. :)

Jag håller med dig. Jag planerar iaf att lära mig kinesiska inom en snar framtid :gnissla

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning