USAs ekonomi, ett fall för lyxfällan?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Mer CIApropaganda: Alla som inte älskar allt som USA gjort är kommunister.

Du borde läsa vad jag skriver och inte komma med falska påståenden!!!

Jag har en nyanserad bild av USA. Jag tror dock att många kommer att sakna Pax Americana den dagen det är borta.

Frågan är ju vad du egentligen tycker, du avslöjar inte det utan bara trollar med hånande one-liners.

Därmed avslutar jag detta. Jag matar inte troll.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Mer CIApropaganda: Alla som inte älskar allt som USA gjort är kommunister.

Kruxet med kommuner...

Vad ska man göra med sina sparslantar nu då? Är de värdelösa om en vecka? Ett vedeldat hus? Köpa allt man orkar och tror sig behöva fram till svältdöden man på så sätt skjuter fram med hamstring a'la mormonerna? Är detta slutet?

(Finns stänk av allvar i den frågeställningen, bara nämner det.)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Du borde läsa vad jag skriver och inte komma med falska påståenden!!!

Jag har en nyanserad bild av USA. Jag tror dock att många kommer att sakna Pax Americana den dagen det är borta.

Frågan är ju vad du egentligen tycker, du avslöjar inte det utan bara trollar med hånande one-liners.

Därmed avslutar jag detta. Jag matar inte troll.

Den uppfattningen delar inte jag. Du kan inte begära att folk bara ska acceptera din syn på saken. Får hålla med om att du låter hyfsat indoktrinerad.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Kan börja med att nämna att jag har röstat blått, Moderat-blått en gång i tiden... och kan förstå att många anser detta inlägg som kommunistiskt, men mina åsikter skrivna nedan handlar inte om blått eller rött - för samma skit kommer ske bakom kulisserna vare sig en republikan eller en demokrat står på scen och jag är äcklad och trött på hur medelsvensson/medelamerikanen tror blått vs. rött är en fight, gott mot ont oavsett vilken sida de hejar på eller att det ena eller det andra skulle förändra något... (det är pengarna som styr och det är företagen som har pengarna, inte människorna (med undantag för 1%...))

http://www.youtube.com/watch?v=mw2z9lV3W1g
Om illusionen av val när det kommer till USA's politik (och många andra länder/regeringar)

Ett gigantiska problem (världen över) är enligt många och mig hur arbetarklassen och medelklassen får så låg lön som möjligt utan att bryta mot lagarna (som är skriva av politiker som får anonyma donationer från företag... go figure...) medan överklassen, politiker, människor i den finansiella sektorn numera tjänar äckliga summor utan att tillföra/producera något - deras jobb handlar mer om att "råna" arbetarklassen fast låtsas försöka rädda den.

För bara 10-20 år sedan hade USA ca 15-20 miljoner medborgare på food stamps, alltså att de behövde pengar av staten (andra vuxna) för att ha råd med mat. 2011 låg den siffran på över 44 miljoner, och de senaste siffrorna jag läst (2012 och uppskattning för 2013) så är vi förbi 47 000 000, 47 miljoner människor...
http://www.statisticbrain.com/food-stamp-statistics/

En gång i tiden tog en riktigt duktig VD ut 15-20 gånger mer än en vanlig anställd, numera finns det flera fall där den "ratio" är över 500:1.
Snabb googling: http://money.cnn.com/magazines/fortune/fortune500/2012/ceo-pay-ratios/
(Har läst om ett fall där det var över 3000:1, något företag i asien om jag inte minns fel...)
http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2012/05/ratio-ceo-worker-compensation
epi_ceo_worker_pay_ratio.png

CEO-To-Worker Pay Ratio Ballooned 1,000 Percent Since 1950

http://www.youtube.com/watch?v=QPKKQnijnsM - Wealth Inequality in America (uppladdad 2012)
http://www.youtube.com/watch?v=uWSxzjyMNpU - Global Wealth Inequality (uppladdad 2013)

"The richest 300 people in the world are more wealthy than the poorest 3 billion combined, and every year rich countries take over 10 times more money from poor countries than they give in aid."

Minimilönen i USA är i svensk valuta 46,56 kr (7,25 USD)... Det finns oändliga historier om människor som jobbar på tre olika jobb i veckan, t.ex på McDonalds, Burger King, Däckfirma, i butik, vanliga (oftast service) jobb, för att enbart klara sig till nästa månad.
Dessa jobb marknadsförs ofta som ett perfekt jobb för studenter och andra som vill extraknäcka lite, kanske för att kunna flytta hemifrån eller köpa sin första bil. Verkligheten är dock väldigt annorlunda. Många har dessa jobb som sina riktiga jobb, och jobbar för att överleva; betala hyran, kunna köpa mat - inte för att lyxa till vardagen eller spara ihop till något speciellt.

(McDonalds egna interna hemsida i USA hade en "budget-planerare" för att hjälpa sina anställda, tips #1 var ironiskt nog att skaffa ett till jobb......
http://money.cnn.com/gallery/news/economy/2013/07/17/mcdonalds-worker-budget/index.html
Första exemplet är deras exempel, resterande fyra är riktiga människors verklighet)

Under tiden har vi företag, "döda ting", som äger äckligt mycket pengar och placerar dessa på platser/länder med "neutral beskattning" (NOLL procent i skatt...)
Apple som exempel: deras bolagsskatt är 1,9%.... medan vanliga företag, företagare och människor betalar omkring 30-35% i skatt. Sådan jävla särbehandling gör mig förbannad, varför ska de rika få egna privilegier som gör att de kan bli rikare medan de svaga och fattiga ska betala kalaset?

En rundresa i skatteparadisen http://www.svtplay.se/video/1491999/en-rundresa-i-skatteparadisen

Uppskattningsvis är 22-31 BILJARDER DOLLAR parkerade i skatteparadis... Förstå vad skatten på dessa pengar hade kunnat göra för sjukvård, infrastruktur, skola och miljö... Istället jobbar med, och därmed också tjänar pengar på, att se till att dessa pengar undangöms för staten och därmed undviker betala tillbaka pengar till resten av samhället... bankanställda, advokater, revisorer, politiker, lobbyister... dessa svaga och fattiga människor...

Det gör mig inget att det finns rika människor, men denna särbehandlingen, där man hjälper folk som har det 500-3000 gånger bättre på många sätt och vis, och både mentalt och geografiskt döljer och undviker hjälpa de som verkligen behöver hjälp, de svaga, de fattiga... det äcklar mig!!
Ingen tjänar egentligen på att världen ska vara såhär orättvis och skev. Med undantag för de riktigt rika, de tjänar såklart på det kortsiktigt - men ingen tjänar på det långsiktigt.

Jag är en sådan människa att jag offrar hellre en del av min ekonomi för att människor omkring mig ska kunna må lika bra som mig, då mår jag också bra - att ha 1000 gånger mer pengar än alla andra och konsekvensen av det är att det inte ens har råd med boende och mat gör mig inte det minsta lycklig, bara äcklad.

Tyvärr blir ju detta inget problem för de som har mentaliteten att "roffa" år sig, lagligt eller olagligt, för de fattiga är alltid XXX antal mil bort, dom ser aldrig problemet - de behöver inte se eller umgås med vanliga dödliga, eller besöka ett flyktingläger utanför Syrien eller Sierra Leone...

Väljer att avsluta med "Four Horsemen" (svensk titel: Systemfel som hotar världen) - En dokumentär där tänkare som ger sin bild av världsekonomin och människans situation i vårt globala samhälle. Många som kommer till tals är övertygade kapitalister som kritiserar kapitalismen.

http://www.youtube.com/watch?v=amrRxONj3bI

Vi har banker och företag som tjänar stora pengar samtidigt som vanliga människor lever på lånade medel... med ränta till ovannämda banker och företag

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kruxet med kommuner...

Vad ska man göra med sina sparslantar nu då? Är de värdelösa om en vecka? Ett vedeldat hus? Köpa allt man orkar och tror sig behöva fram till svältdöden man på så sätt skjuter fram med hamstring a'la mormonerna? Är detta slutet?

Det kan lika gärna brak ihop åt andra hållet med deflation och då gör du bäst i att behålla dina slantar i madrassen. Och andra sidan misstänker jag att riksbanken skulle börja jobba flitigt och göra allt möjligt för att byta ut gamla sedlar och göra gamla madrasslantar värdelösa.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kruxet med kommuner...

Spara aldrig i pengar.
Köp mark, det tillverkas inte längre.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
För bara 10-20 år sedan hade USA ca 15-20 miljoner medborgare på food stamps, alltså att de behövde pengar av staten (andra vuxna) för att ha råd med mat. 2011 låg den siffran på över 44 miljoner, och de senaste siffrorna jag läst (2012 och uppskattning för 2013) så är vi förbi 47 000 000, 47 miljoner människor...
http://www.statisticbrain.com/food-stamp-statistics/

Quotar bara det som jag inte riktigt håller med om.
"Food stamps" är betydligt bättre än det låter.
Man behöver inte vara särskilt fattig för att vara berättigad till dem.
Det är tänkt som en försäkran om att barnen skall få ordentlig mat även om föräldrarna bränner slantarna på skit.

Naturligtvis missbrukas det i stor omfattning, men idén är inte så dum.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Den uppfattningen delar inte jag. Du kan inte begära att folk bara ska acceptera din syn på saken. Får hålla med om att du låter hyfsat indoktrinerad.

Jag har inte begärt att han skall dela min syn, han får så gärna argumentera emot vad jag säger. Men det gör han ju inte.

Jag håller inte med om att alla USAs ingripanden misslyckats och att USA i alla lägen skall stanna hemma och bara ha ett försvar.

Vad är alternativet till USAs roll som militär världspolis?

Exemplifiera gärna utgående från vad jag skrivit som är indoktrinerat och felaktigt.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Quotar bara det som jag inte riktigt håller med om.
"Food stamps" är betydligt bättre än det låter.
Man behöver inte vara särskilt fattig för att vara berättigad till dem.
Det är tänkt som en försäkran om att barnen skall få ordentlig mat även om föräldrarna bränner slantarna på skit.

Naturligtvis missbrukas det i stor omfattning, men idén är inte så dum.

Må så vara, men oavsett om food stamps fyller ett behov eller missbrukas så är det tecken på ett skevt/dåligt samhälle. Det ska inte behövas i ett vettigt samhälle och ett vettigt samhälle bör inte ha medborgare som är så egoistiska/giriga att de fuskar till sig food stamps.

Och ca 15% av USA's medborgare har ansökt och är berättiga dessa, behövande och/eller snyltare.
(47 miljoner (food stamps) delat på 316 miljoner medborgare (enligt engelska wikipedia...) = 0,148)

*EDIT*

Logiskt sett är jag medveten om att min syn och åsikt om världen, regeringar, ekonomi osv. är närmare en utopi än något annat, kan jag samtidigt inte förstå hur enskilda människor och mänskligheten i allmänhet ha så svårt att ha respekt för andra och sig själva, ha medlidande och förståelse, ha så svårt för att hjälpa varandra och helt enkelt GE och inte bara TA...
(Och jag är fullt medveten om att jag själv inte är en bättre medmänniska än många andra)

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Må så vara, men oavsett om food stamps fyller ett behov eller missbrukas så är det tecken på ett skevt/dåligt samhälle. Det ska inte behövas i ett vettigt samhälle och ett vettigt samhälle bör inte ha medborgare som är så egoistiska/giriga att de fuskar till sig food stamps.

Och ca 15% av USA's medborgare har ansökt och är berättiga dessa, behövande och/eller snyltare.
(47 miljoner (food stamps) delat på 316 miljoner medborgare (enligt engelska wikipedia...) = 0,148)

Fast vad är då ett vettigt samhälle? I NY är en barnfamilj berättigad till food stamps vid årsinkomst på $22.000 cirka. Det är ett bidrag som påminner lite om svenska bostadsbidrag. De flesta mogna ekonomier har den här typen av välfärdssystem och det fuskas så vítt jag vet en del i de flesta samhällen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Spara aldrig i pengar.
Köp mark, det tillverkas inte längre.

Om det som jag tror brakar ihop åt andra hållet med deflation så kommer du få mer mark för dina madrasspengar desto längre du väntar.

Blir det och andra sidan inflation så kommer räntorna dra i höjden vilket i sin tur kommer leda till konkurser och mark kommer säljas av kronofogden. Så på kort sikt kommer även inflationsscenariot leda till sjunkande markpriser. Är du skuldfri så visst, då kommer din mark efter den initiala kraschen återhämta sig och öka ganska snabbt i värde efteråt.

En fördel med att äga lite mark är ju dock att du ganska lätt kan bli självförsörjande. Egen skog att elda bostaden och gengasaggregatet med, egen potatis, egna djur osv. Tryggare än så kan det nog inte bli.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...En gång i tiden tog en riktigt duktig VD ut 15-20 gånger mer än en vanlig anställd, numera finns det flera fall där den "ratio" är över 500:1.
Snabb googling: http://money.cnn.com/magazines/fortune/fortune500/2012/ceo-pay-ratios/
(Har läst om ett fall där det var över 3000:1, något företag i asien om jag inte minns fel....

Det där är ju helt urspårat. Jag har inget emot att aktieägare och egenföretagare tjänar bra med pengar med våra börsbolagsdirektörer tycker jag har pinkat in sina revir och kliat varandras ryggar lite för mycket.
Deras löner börjar vara ganska ansenliga andelar av många bolags vinster. Andelar som knappast står i relation till det värde direktörerna "skapar".

Kan mycket väl vara 3000:1 i asien där arbetarlönerna är bråkdelar av vad de är här i väst, och direktörslönerna är säkert nära västs nivåer.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Ursprungligen postat av Werzion

Minimilönen i USA är i svensk valuta 46,56 kr (7,25 USD)... Det finns oändliga historier om människor som jobbar på tre olika jobb i veckan, t.ex på McDonalds, Burger King, Däckfirma, i butik, vanliga (oftast service) jobb, för att enbart klara sig till nästa månad.
Dessa jobb marknadsförs ofta som ett perfekt jobb för studenter och andra som vill extraknäcka lite, kanske för att kunna flytta hemifrån eller köpa sin första bil. Verkligheten är dock väldigt annorlunda. Många har dessa jobb som sina riktiga jobb, och jobbar för att överleva; betala hyran, kunna köpa mat - inte för att lyxa till vardagen eller spara ihop till något speciellt.

Minimilönen i USA är faktiskt $7,25 - 9,20 beroende på delstat. Sedan finns delstater som inte har minimilön överhuvudtaget eller lägre än den federala riktlinjen. Delstaterna har mycket makt i USA, det är där vardagspolitiken avgörs.

Men visst får låginkomsttagare kämpa i USA och i världen, inget snack om det. Annars är det nog mer i Europa som man stannar kvar i ett låglöneyrke hela livet. Snabbköpskassörskor, städersker m m.

Jag kan tycka vi skulle ha minimilöner även i Sverige och följa Finlands exempel där lägsta kollektivavtal automatiskt sätts till lägsta lagliga lön (visst är det väl så?). Minimilön är i grunden en bra grej. I Malmö jobbar folk får 20 spänn i timmen. Det är kämpigt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag har inte begärt att han skall dela min syn, han får så gärna argumentera emot vad jag säger. Men det gör han ju inte.

En krumbuktande snålänning är han. Efter ett tag ser du att det står mer än vad det först ser ut som i inläggen...

Det har sin charm.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Minimilönen i USA är faktiskt $7,25 - 9,20 beroende på delstat. Sedan finns delstater som inte har minimilön överhuvudtaget eller lägre än den federala riktlinjen. Delstaterna har mycket makt i USA, det är där vardagspolitiken avgörs.

Men visst får låginkomsttagare kämpa i USA och i världen, inget snack om det. Annars är det nog mer i Europa som man stannar kvar i ett låglöneyrke hela livet. Snabbköpskassörskor, städersker m m.

Jag kan tycka vi skulle ha minimilöner även i Sverige och följa Finlands exempel där lägsta kollektivavtal automatiskt sätts till lägsta lagliga lön (visst är det väl så?). Minimilön är i grunden en bra grej. I Malmö jobbar folk får 20 spänn i timmen. Det är kämpigt.

Du menar att du utgår ifrån att alla arbetare i statens erhåller minimilön? Intressant.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Du menar att du utgår ifrån att alla arbetare i statens erhåller minimilön? Intressant.

Nej, det menar jag självklart inte. Men det är kriminellt att anställa någon för mindre än minimilönen.

Om Sverige införde minimilön skulle vi enklare kunna lagföra de som t ex anställer papperslösa för svältlöner. Nu har det lagts fram lite lagförslag nyligen, men när t ex Özans frukthandel i Malmö anställde papperslösa som lagerpersonal för just 20 spänn i timmen så blev han åtalad för skattebrott och dyl. Det bör vara olagligt och kriminellt att göra som Özan gjorde.

Även blåbärsplockningen hade varit lättare att styra upp.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nej, det menar jag självklart inte. Men det är kriminellt att anställa någon för mindre än minimilönen.

Om Sverige införde minimilön skulle vi enklare kunna lagföra de som t ex anställer papperslösa för svältlöner. Nu har det lagts fram lite lagförslag nyligen, men när t ex Özans frukthandel i Malmö anställde papperslösa som lagerpersonal för just 20 spänn i timmen så blev han åtalad för skattebrott och dyl. Det bör vara olagligt och kriminellt att göra som Özan gjorde.

Även blåbärsplockningen hade varit lättare att styra upp.

Så länge det finns arbetskraft som arbetar för en tjuga så kommer det finnas sätt att anlita dom, och skattebrott är inte så fy skam om man vill lagföra någon.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Så länge det finns arbetskraft som arbetar för en tjuga så kommer det finnas sätt att anlita dom, och skattebrott är inte så fy skam om man vill lagföra någon.

Jo, så är det.

Här är en lista över minimilöner i världen. USA är högst normalt med tanke på BNP och dylikt.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_minimum_wages_by_country

Sverige är dock ett undantag. Det är inte olagligt att anställa någon för 20 SEK. Anledningen att Özan åkte fast var ju att de anställda inte hade arbetstillstånd och att han därmed inte betalade in arbetsgivaravgifter med mera med mera.

Familjeföretag i Sverige är undantagna kollektivavtal så länge de anställda är inom familjen. Det innebär att många de facto har noll lagskydd och noll kollektivavtal. I Finland som inte heller har minimilön har fler täckning av kollektivavtelens lägstalöner.

Jag tycker något är trasigt i alla fall. Vad är "familj"? Nästkusiner? Grannar? Det skiljer sig åt väldeliga för olika personer i Sverige.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning