USAs ekonomi, ett fall för lyxfällan?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Fast vad är då ett vettigt samhälle? I NY är en barnfamilj berättigad till food stamps vid årsinkomst på $22.000 cirka. Det är ett bidrag som påminner lite om svenska bostadsbidrag. De flesta mogna ekonomier har den här typen av välfärdssystem och det fuskas så vítt jag vet en del i de flesta samhällen.

Först och främst, jag har inte svar på allt, men en grov helhetsbild på hur jag skulle vilja se ett mer medmänskligt, öppet, transparent och snällare samhälle/värld har jag.

;) Jag är en stor mäktig general på världsnivå, jag har inte tid med pyttefnask saker som detaljer och siffror :tungan

(Antar du menar på "upp till $22.000)
22,000 dollar är ca 140,000 kr, det är ju ingen kaxig årsinkomst, sen finns det säkerligen områden i NY där det är en "okej" summa för ren överlevnad, medan mer centrala delar (ex. Manhattan) så lär det ju inte ens räcka till halva hyran för ett halvår hehe.

Scenariot där alla har jobb tror jag inte på, det är förbi en utopi (jag tror samtidigt inte att ett samhälle behöver ha 100% av sina medborgare sysselsatta, än mindre 40 timmar i veckan, men det är en annan historia)
I ett (nutida) realistiskt och vettigt samhälle så skulle ett heltidsjobb (100%, 40h i veckan) faktiskt kunna leverera en lön som man kan försörja sig och leva på, inte bara vara vid liv, eller som verkligheten för många just nu, faktiskt inte ens kunna få inkomst att överleva på utan tvingas till 2-3 jobb...

Vad gäller fusk, jajemän, många länder har någon form av välfärdssystem, och finns nog fuskare i samtliga - svårt att peka ut att det hela är samhällets fel eller enskilda individers fel, och i det sistnämnda är det förbannat tråkigt med insikten att man tyvärr inte kan göra allt för mycket för att förbättra det hela.

Det där är ju helt urspårat. Jag har inget emot att aktieägare och egenföretagare tjänar bra med pengar med våra börsbolagsdirektörer tycker jag har pinkat in sina revir och kliat varandras ryggar lite för mycket.
Deras löner börjar vara ganska ansenliga andelar av många bolags vinster. Andelar som knappast står i relation till det värde direktörerna "skapar".

Kan mycket väl vara 3000:1 i asien där arbetarlönerna är bråkdelar av vad de är här i väst, och direktörslönerna är säkert nära västs nivåer.

Word, +1, :tummenupp osv. som Internet brukar säga ;)

Har inga problem med att riskkapitalister, (långsiktiga) aktieägare och framförallt egenföretagare tjänar bra med pengar för den insats och risk de gör/riskerar (själv varit egenföretagare och har intresset att bli det igen i framtiden).

På tal om aktieägare... att man ens tillåter robotar som genomför börshandlingar på under 50 ms vilket innebär att den som redan är rik och har råd med robotar skaffar sig ett massivt försprång mot alla andra människor och därmed blir ännu rikare (money for nothing)... men det är ju "helt okej" för att det är just de människorna som tjänar på detta som tillför pengar till politiker som bestämmer lagarna...

"Sug min kuk så suger jag din" :rolleyes:

Minimilönen i USA är faktiskt $7,25 - 9,20 beroende på delstat. Sedan finns delstater som inte har minimilön överhuvudtaget eller lägre än den federala riktlinjen. Delstaterna har mycket makt i USA, det är där vardagspolitiken avgörs.

Men visst får låginkomsttagare kämpa i USA och i världen, inget snack om det. Annars är det nog mer i Europa som man stannar kvar i ett låglöneyrke hela livet. Snabbköpskassörskor, städersker m m.

Jag kan tycka vi skulle ha minimilöner även i Sverige och följa Finlands exempel där lägsta kollektivavtal automatiskt sätts till lägsta lagliga lön (visst är det väl så?). Minimilön är i grunden en bra grej. I Malmö jobbar folk får 20 spänn i timmen. Det är kämpigt.

Tack för inlägget, hade ingen större koll på läget för oss svenskar och Sverige faktiskt, lät ju mindre trevligt :brinnerup :)

Åter till USA: 47-60 kr/h med andra ord: Lyx för en minderårig/extraknäckande tonåring kanske, men faktum är att majoriteten som arbetar för dessa löner är inte extraknäckare utan framförallt föräldrar som försöker försörja sig själva och sina barn/familj och då är man inte i närheten att få ihop sitt liv, än mindre ta sig ur/förbättra sin livssituation.

Tar McDonalds som exempel då de är väldigt aktuella just nu i USA, många anställda demonstrerar och strejkar (i USA) för bättre löner. McDonald säger nej till detta, hänvisar att dom inte har råd, det skulle kosta deras kunder för mycket samt meddelar att de redan är givmilda med en genomsnittslön på $7.81 där minimilönen är $7.50...
Samtidigt TRIPPLADE deras VD, Don Thompson, sin inkomst under 2012, från 4,08 miljoner dollar (2011) till 13,75 miljoner dollar....
(De strejkande begär 15 dollar/h i lön, 96,35 kr/tim)
Källa (gällande VD'n): http://www.cbc.ca/news/business/mcdonald-s-super-sizes-ceo-pay-during-tough-times-1.1337177

*EDIT* Inte så synd om förra VDn heller...
"Skinner's pay meanwhile rose to $27.7 million from $8.8 million the year before, reflecting a $10.2 million payment as part of his retirement under his contract agreement."

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Logiskt sett är jag medveten om att min syn och åsikt om världen, regeringar, ekonomi osv. är närmare en utopi än något annat, kan jag samtidigt inte förstå hur enskilda människor och mänskligheten i allmänhet ha så svårt att ha respekt för andra och sig själva, ha medlidande och förståelse, ha så svårt för att hjälpa varandra och helt enkelt GE och inte bara TA...
(Och jag är fullt medveten om att jag själv inte är en bättre medmänniska än många andra)
Det handlar inte om att människor "ha så svårt att ha respekt för andra och sig själva". Enskilda människor har ofta stor förmåga till empati, men t.ex. i ett stort företag kommer kraven på vinstmaximering ofta långt före människovärdet just för att kraven kommer nerifrån.
VDn får order av styrelsen.
Styrelsen får order av aktieägarna.
Aktieägarna, d.v.s. du och jag, får order av plånboken.

Så skapar vi tillsammans ett ganska girigt kapitalistiskt system utan att vi egentligen vill det.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Som en kommentar på mark-diskussionen (som aldrig verkar bli gammal) tiidgare.

Vad är värdet på mark utan produktionskapacitet?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Åter till USA: 47-60 kr/h med andra ord: Lyx för en minderårig/extraknäckande tonåring kanske, men faktum är att majoriteten som arbetar för dessa löner är inte extraknäckare utan framförallt föräldrar som försöker försörja sig själva och sina barn/familj och då är man inte i närheten att få ihop sitt liv, än mindre ta sig ur/förbättra sin livssituation.

Är majoriteten med minimilön familjeförsörjare? Det får du gärna skaffa referens på, det är inte min bild av verkligheten. Många är ungdomar och studenter. Många är nyanlända invandrare, de kan ju iofs ha familj men ofta inte.

Det är ju här food stamps kommer in. Är man familjeförsörjare så har man dessutom skatteavdrag för barnen. Kostnadsläget är generellt lägre och pengarna räcker längre, ingen moms när man handlar t ex. Man jobbar ofta mer än 40 timmars arbetsvecka. Det är inte omöjligt att ha två jobb. Visst, så ser verkligheten ut om man inte har sin college-examen.

På SVT gick ett program om invandrare i USA för några år sedan. Man intervjuade en taxichaffis i NYC som stolt slet ut sig i taxin och hade försörjt fyra döttrar att ta sig genom college på det sättet. Han var nöjd och tyckte att han levde den amerikanska drömmen.

USA kunde ha en högre social rörlighet även om den inte är dålig. Det finns en massa reformer jag skulle vilja se genomförda. Men läget i USA är värre idag än på 90-talet. Jag åkte över när Sverige krisade och på 90-talet glänste USA i jämförelse. Just då såg det illa ut för den svenska modellen. Nu är det lite tvärtom, men historien slutar ju inte här, eller hur?

I USA måste man lära sig ett attraktivt yrke, eller ta sin college-examen. Nästan all utbildning är inriktat på det. Jag tror det är därför allmänbildningen haltar ibland. De är otroligt kompetenta yrkesmäniskor (nåja), de satsar sitt krut där.

22,000 dollar är ca 140,000 kr, det är ju ingen kaxig årsinkomst, sen finns det säkerligen områden i NY där det är en "okej" summa för ren överlevnad, medan mer centrala delar (ex. Manhattan) så lär det ju inte ens räcka till halva hyran för ett halvår hehe.

Vi som är gamla nog att ha sett Seinfeld vet att hyrorna i centrala NYC är reglerade.

För 10 år sedan var $22.000 nästan 250 000 kronor för övrigt. :rolleyes:

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ja.. De här kommentarerna om att "bara trycka mer pengar" är ju lite roliga. Man kan trycka bäst man vill, värdet förändras ju inte ändå, det enda man kan göra är att omfördela och knulla folket på deras pengar. Vad som egentligen händer är ju att man tar "värde" från folk och företag och överför till staten.

Nu är ju förvisso USA 90% självförsörjande, så det är inte alls lika känsliga för det här som vi i t.ex Sverige är. Och en kapad valuta genererar ju högre export vilket är positivt även på lång sikt, och högre kapitalimport bl.a. genom turism som ändå är en relevant näring för USA.

Jag ser fram emot en dumpad dollar iaf, blir fler resor då :)

Tror du det blir så mycket mer valutadumpning än det som redan pågår? USA och Japan har ju redan väldigt offentliga program för att minska värdet på deras valutor, Tyskland behöver det inte eftersom de har södra Euopa som tar han om det utan sedelpressar.

Jag tycker för övrigt skulddebatten i USA är överdriven och uppmärksammas bara pga en förlegad lag om skuldtak och att republikanerna vill leva om i sandlådan eftersom de är ledsna i ögat för att Obama tvingade igenom Obamacare på ett sätt de tycker var jättejättedumt.

Att använda inflation/sedelpressar för att ta sig ur skuldsättning fungerar väl bara på den interna skuldsättningen, den externa är väl oftast denominerad i en annan valuta än den inhemska? Att trycka pengar för att betala skuld denominerad i en annan valuta fungerar sådär, fråga Tyskland...

Som referens har Sverige extern skuldsättning på 180%+ av BNP och USA drygt 100% (inkluderar hushåll och privata företag också, inte bara staten).

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tror du det blir så mycket mer valutadumpning än det som redan pågår? USA och Japan har ju redan väldigt offentliga program för att minska värdet på deras valutor, Tyskland behöver det inte eftersom de har södra Euopa som tar han om det utan sedelpressar.

Jag tycker för övrigt skulddebatten i USA är överdriven och uppmärksammas bara pga en förlegad lag om skuldtak och att republikanerna vill leva om i sandlådan eftersom de är ledsna i ögat för att Obama tvingade igenom Obamacare på ett sätt de tycker var jättejättedumt.

Håller med..

Samtidigt är inte skulddebatten utan fog, men lite sen. Den bubblan har ju liksom redan poppat, det är förmodligen andra saker som är större problem nu men världen fokuserar på det varit ännu. Skulle ge en slant för att få va en fluga på väggen när analytikerna har möten nu.

Sen är skulddebatten lite märklig. Det finns två sidor av det myntet som man vänder lite bäst man vill, statsskuld vs hushållens skuldnetto.

Sverige stoltserar med en bibehållen statsskuld medan t.ex Tyskland låtit sin skjuta iväg. Men Tysklands folk har haft en rätt stabil belåningsgrad medan "Svenssons" skjutit i taket. Är det ena värre än det andra?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Håller med..

Samtidigt är inte skulddebatten utan fog, men lite sen. Den bubblan har ju liksom redan poppat, det är förmodligen andra saker som är större problem nu men världen fokuserar på det varit ännu. Skulle ge en slant för att få va en fluga på väggen när analytikerna har möten nu.

Sen är skulddebatten lite märklig. Det finns två sidor av det myntet som man vänder lite bäst man vill, statsskuld vs hushållens skuldnetto.

Sverige stoltserar med en bibehållen statsskuld medan t.ex Tyskland låtit sin skjuta iväg. Men Tysklands folk har haft en rätt stabil belåningsgrad medan "Svenssons" skjutit i taket. Är det ena värre än det andra?

Snart ska väl politikerna försöka hålla masken när de försöker spela förvånade över att bostadslån utan amortering, skatteavdrag för räntekostnader och låga räntor kunde leda till en bostadsbubbla och ohållbart hög skuldsättning bland hushållen. Som du säger, i Tyskland ska man amortera av HELA bostadslånet på omkring 25 år, inget fjanteri med topp och bottenlån. Det ger en hyfsat mycket sundare skuldsättning och bostadspriser som är mindre bubbelbenägna.

Men det är också en hyfsat annan mentalitet här tack vare vad som hände mellan världskrigen. I en undersökning tidigare i år var tyskar i allmänhet mer oroliga för inflation än cancer, och det i en lågkonjunktur. Prova att få det resultatet i Sverige...

Statsskulddebatten är för mig ett steg för sent eftersom skulden bara är nettot av de ackumulerade över/underskotten i statens ekonomi. Antingen har man gjort av med för mycket pengar eller så har man inte, man har inte lånat för mycket pengar. Man har inte för mycket statsskulder, som ett folk har man fått för mycket från staten och betalat för lite till staten.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Minimilönen i USA är faktiskt $7,25 - 9,20 beroende på delstat. Sedan finns delstater som inte har minimilön överhuvudtaget eller lägre än den federala riktlinjen. Delstaterna har mycket makt i USA, det är där vardagspolitiken avgörs.

Men visst får låginkomsttagare kämpa i USA och i världen, inget snack om det. Annars är det nog mer i Europa som man stannar kvar i ett låglöneyrke hela livet. Snabbköpskassörskor, städersker m m.

Jag kan tycka vi skulle ha minimilöner även i Sverige och följa Finlands exempel där lägsta kollektivavtal automatiskt sätts till lägsta lagliga lön (visst är det väl så?). Minimilön är i grunden en bra grej. I Malmö jobbar folk får 20 spänn i timmen. Det är kämpigt.

USA har den näst lägsta sociala mobiliteten i västvärlden.
De nordiska länderna ligger i topp.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...

På tal om aktieägare... att man ens tillåter robotar som genomför börshandlingar på under 50 ms vilket innebär att den som redan är rik och har råd med robotar skaffar sig ett massivt försprång mot alla andra människor och därmed blir ännu rikare (money for nothing)... ...

Nu är vi offtopic men...

Robotarna har i mina ögon bara förstört möjligheterna för kortsiktig trading. För långsiktigare placeringar ser jag inte att de har någon betydelse.
Idag vet man inte vilka ordrar i orderdjupet som faktiskt är seriösa eller inte, det enklaste är att helt enkelt ignorera orderdjupet och bara lägga sin order och låta den ligga tills den går igenom.

Datorerna lägger så pass många ordrar som inte går igenom att jag tror det skulle räcka med en låg kostnad på några ören för att lägga en order samt dra tillbaka och eller flytta en order. Då skulle dessa datorer som lägger ut dimridåer snabbt dra på sig mer kostnader än de pengar de drar in.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu är vi offtopic men...

Robotarna har i mina ögon bara förstört möjligheterna för kortsiktig trading. För långsiktigare placeringar ser jag inte att de har någon betydelse.
Idag vet man inte vilka ordrar i orderdjupet som faktiskt är seriösa eller inte, det enklaste är att helt enkelt ignorera orderdjupet och bara lägga sin order och låta den ligga tills den går igenom.

Datorerna lägger så pass många ordrar som inte går igenom att jag tror det skulle räcka med en låg kostnad på några ören för att lägga en order samt dra tillbaka och eller flytta en order. Då skulle dessa datorer som lägger ut dimridåer snabbt dra på sig mer kostnader än de pengar de drar in.

Jag håller med, jag tror inte heller robotorna påverkar värderingen på medellång till lång sikt. Kortsiktig spekulation och letande efter "arbitrage" har ju alltid funnits, det är bara det att robotarna har kortat tiden enormt.

Däremot tycker jag det är fel när t.ex. Goldmann verkar få backa ur transaktioner som deras robotar gjort felaktigt pga en bug, det är en del av kostnaden för tekniken. Man kan inte få hela vinsten från tekniken och sedan bli ledsen i ögat och tycka det är orättvist när den inte fungerar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ja, ur ett riskperspektiv så är det mycket värre med många högbelånade hushåll än en hel stat där många är med och delar på "problemet".

Vid högre räntor och/eller arbetslöshet så kan fort en rad kraschande hushåll skapa ett mycket större kaos när/om en större mängd bostäder börjar säljas ut och pressa ner bostadsmarknaden. Med alla spridningseffekter som det i sin tur skapar.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Rimligtvis så bör väl dollarn "dumpas" till den nivån där deras bytesbalans blir positiv.

Teoretiskt kanske men har inte deras balans varit negativ i minst typ 20 år så det verkar vara en rätt långsam process alternativt inte det enda som påverkar värdet på valutan :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag håller med, jag tror inte heller robotorna påverkar värderingen på medellång till lång sikt. Kortsiktig spekulation och letande efter "arbitrage" har ju alltid funnits, det är bara det att robotarna har kortat tiden enormt.

Däremot tycker jag det är fel när t.ex. Goldmann verkar få backa ur transaktioner som deras robotar gjort felaktigt pga en bug, det är en del av kostnaden för tekniken. Man kan inte få hela vinsten från tekniken och sedan bli ledsen i ögat och tycka det är orättvist när den inte fungerar.

Ja, samt så skulle en svensson med bli åtalad får kursmanipulation om han agerade som datorerna ofta gör.

Men på lång sikt är det värre med bolagsdirektörernas roffarmentalitet med kortsiktiga affärer pga bonusjakt. Allt för många bolag köps upp med aktieägarnas pengar utan att skapa mervärde utöver att direktören själv helt plötsligt är vd för ett dubbelt så stort företag.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Men på lång sikt är det värre med bolagsdirektörernas roffarmentalitet med kortsiktiga affärer pga bonusjakt. Allt för många bolag köps upp med aktieägarnas pengar utan att skapa mervärde utöver att direktören själv helt plötsligt är vd för ett dubbelt så stort företag.

Skulle VD:ar ha en tendens att vara fåfänga? Vart i hela friden har du fått en sådan idé från? :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ja, ur ett riskperspektiv så är det mycket värre med många högbelånade hushåll än en hel stat där många är med och delar på "problemet".

Vid högre räntor och/eller arbetslöshet så kan fort en rad kraschande hushåll skapa ett mycket större kaos när/om en större mängd bostäder börjar säljas ut och pressa ner bostadsmarknaden. Med alla spridningseffekter som det i sin tur skapar.

Nu får du "högre räntor" att låta som nåt som händer av sig självt. Till till skillnad från Tyskland så kan vi ju finansiera hushållens belåning med räntesubventioner om räntorna går upp.

Vi kan också driva en mer expansiv finanspolitik om arbetslösheten börjar utvecklas åt fel håll.

Så ärligt vet jag inte om jag kan hålla med riktigt. Det är nog lättare att skjutsa på hushållen om det behövs än att försöka be dem om hjälp om statskassan tar slut. (Visst, man kan chockhöja skatter osv men det ger ju inget direkt tillskott)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Är majoriteten med minimilön familjeförsörjare? Det får du gärna skaffa referens på, det är inte min bild av verkligheten. Många är ungdomar och studenter. Många är nyanlända invandrare, de kan ju iofs ha familj men ofta inte.

Jag hittar tyvärr inte den intervju jag hörde från en butikchef som jobbade tre jobb (McDonalds, Taco Bell och någon mer kedja), Han intervjuades iallafall för att han var en av ledarna bakom det pågående strejkandet om just minimilönerna i USA.
När jag kollar upp det hela mer noggrant nu så kan jag tänka mig att han kanske syftade mer till sin egna verklighet, hur det såg ut i de restaurangen han själv jobbade i/i det samhället han levde i, folk han umgås med.

Dock ser siffrorna inte allt för ljusa ut ändå:

http://www.nelp.org/page/-/images/table2-1.gif (länkar URL istället för infoga bild)
http://www.nelp.org/page/-/images/table2-2.gif (länkar URL istället för infoga bild)
Källa: http://epi.3cdn.net/91fd33f4e013307415_rum6iydua.pdf (Rapporten i sin helhet, Sidan 10, 11 är de två ovanstående)

~25% har barn.
(((~17% är gifta men utan barn, sen kan man självklart inte räkna med att alla dessa önska sig bilda familj, men finns nog en hel del människor där som inte skaffar barn p.g.a. sin ekonomiska situation/livssituation)))

~58% är singlar & utan barn.

Så var fjärde individ med minimilön är familjeförsörjare, och då är de ändå "lite lyckligt lottade" att ha ett eller flera jobb, finns många människor i dagens samhälle utan jobb.

Blä, det här blir mest bara en massa statistik-bekräftande ordbajseri, saken är den att är man den familjeförsörjare som lever på minimilön alt inte har ett jobb alls så spelar det ingen roll om det är 2% eller 200% :rolleyes: man är ju fast i skiten ändå och mår troligen piss...

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu får du "högre räntor" att låta som nåt som händer av sig självt. Till till skillnad från Tyskland så kan vi ju finansiera hushållens belåning med räntesubventioner om räntorna går upp.

Vi kan också driva en mer expansiv finanspolitik om arbetslösheten börjar utvecklas åt fel håll.

Så ärligt vet jag inte om jag kan hålla med riktigt. Det är nog lättare att skjutsa på hushållen om det behövs än att försöka be dem om hjälp om statskassan tar slut. (Visst, man kan chockhöja skatter osv men det ger ju inget direkt tillskott)

Hur mycket lägre har du tänkt dig att räntorna ska bli vid värre kristider? Problemet är ju att räntorna redan närmar sig nollan. Och så har det ju sett ut de senaste 20 åren när alla riksbanker och stater hela tiden vill stimulera i kristider men aldrig bromsa i goda tider och nu har dom gjort hela världsekonomin totalt instabil.

I reglerteknik kallas det att man saturerar när man pressat sina aktuatorer(styrmedel) allt för långt så att man tappar förmågan att reglera. I mina ögon är det precis vad våra politiker börjar ha gjort nu med ekonomin.

Högre räntor eller kanske bara normala?
Denna artikel handlar iofs om usa men...
http://blog.svd.se/cervenkaspengar/2013/10/07/usas-mardrom-normal-ranta/

Genomsnittsräntan för staten är just nu 2,4 procent enligt Congressional Budget Office CBO.

Men vad händer om räntan börjar stiga? Jo, räntekostnaderna skjuter förstås i höjden.

Enligt CBO kommer den del av statsskulden som är i publik ägo (som inte ligger i statliga fonder) år 2020 uppgå till 16 600 miljarder dollar, idag är motsvarande siffra 12 000 miljarder dollar.

De senaste 20 åren är den genomsnittliga ränta som staten betalat 5,7 procent, konstaterar kapitalförvaltaren Peter Tanous i ett inlägg på CBNC.com.

Räntesubventionerna är ju en starkt bidragande anledning till att sverige har den abnorma lånstruktur vi har. Det är svårt för företag att låna får Svensson vill gärna låna subventionerat och bankerna lånar hellre ut pengar till "säkra"(?) investeringar som bostäder.

Varför kan inte tyskland införa räntesubventioner?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping