Fast vad är då ett vettigt samhälle? I NY är en barnfamilj berättigad till food stamps vid årsinkomst på $22.000 cirka. Det är ett bidrag som påminner lite om svenska bostadsbidrag. De flesta mogna ekonomier har den här typen av välfärdssystem och det fuskas så vítt jag vet en del i de flesta samhällen.
Först och främst, jag har inte svar på allt, men en grov helhetsbild på hur jag skulle vilja se ett mer medmänskligt, öppet, transparent och snällare samhälle/värld har jag.
Jag är en stor mäktig general på världsnivå, jag har inte tid med pyttefnask saker som detaljer och siffror
(Antar du menar på "upp till $22.000)
22,000 dollar är ca 140,000 kr, det är ju ingen kaxig årsinkomst, sen finns det säkerligen områden i NY där det är en "okej" summa för ren överlevnad, medan mer centrala delar (ex. Manhattan) så lär det ju inte ens räcka till halva hyran för ett halvår hehe.
Scenariot där alla har jobb tror jag inte på, det är förbi en utopi (jag tror samtidigt inte att ett samhälle behöver ha 100% av sina medborgare sysselsatta, än mindre 40 timmar i veckan, men det är en annan historia)
I ett (nutida) realistiskt och vettigt samhälle så skulle ett heltidsjobb (100%, 40h i veckan) faktiskt kunna leverera en lön som man kan försörja sig och leva på, inte bara vara vid liv, eller som verkligheten för många just nu, faktiskt inte ens kunna få inkomst att överleva på utan tvingas till 2-3 jobb...
Vad gäller fusk, jajemän, många länder har någon form av välfärdssystem, och finns nog fuskare i samtliga - svårt att peka ut att det hela är samhällets fel eller enskilda individers fel, och i det sistnämnda är det förbannat tråkigt med insikten att man tyvärr inte kan göra allt för mycket för att förbättra det hela.
Det där är ju helt urspårat. Jag har inget emot att aktieägare och egenföretagare tjänar bra med pengar med våra börsbolagsdirektörer tycker jag har pinkat in sina revir och kliat varandras ryggar lite för mycket.
Deras löner börjar vara ganska ansenliga andelar av många bolags vinster. Andelar som knappast står i relation till det värde direktörerna "skapar".
Kan mycket väl vara 3000:1 i asien där arbetarlönerna är bråkdelar av vad de är här i väst, och direktörslönerna är säkert nära västs nivåer.
Word, +1, osv. som Internet brukar säga
Har inga problem med att riskkapitalister, (långsiktiga) aktieägare och framförallt egenföretagare tjänar bra med pengar för den insats och risk de gör/riskerar (själv varit egenföretagare och har intresset att bli det igen i framtiden).
På tal om aktieägare... att man ens tillåter robotar som genomför börshandlingar på under 50 ms vilket innebär att den som redan är rik och har råd med robotar skaffar sig ett massivt försprång mot alla andra människor och därmed blir ännu rikare (money for nothing)... men det är ju "helt okej" för att det är just de människorna som tjänar på detta som tillför pengar till politiker som bestämmer lagarna...
"Sug min kuk så suger jag din"
Minimilönen i USA är faktiskt $7,25 - 9,20 beroende på delstat. Sedan finns delstater som inte har minimilön överhuvudtaget eller lägre än den federala riktlinjen. Delstaterna har mycket makt i USA, det är där vardagspolitiken avgörs.
Men visst får låginkomsttagare kämpa i USA och i världen, inget snack om det. Annars är det nog mer i Europa som man stannar kvar i ett låglöneyrke hela livet. Snabbköpskassörskor, städersker m m.
Jag kan tycka vi skulle ha minimilöner även i Sverige och följa Finlands exempel där lägsta kollektivavtal automatiskt sätts till lägsta lagliga lön (visst är det väl så?). Minimilön är i grunden en bra grej. I Malmö jobbar folk får 20 spänn i timmen. Det är kämpigt.
Tack för inlägget, hade ingen större koll på läget för oss svenskar och Sverige faktiskt, lät ju mindre trevligt
Åter till USA: 47-60 kr/h med andra ord: Lyx för en minderårig/extraknäckande tonåring kanske, men faktum är att majoriteten som arbetar för dessa löner är inte extraknäckare utan framförallt föräldrar som försöker försörja sig själva och sina barn/familj och då är man inte i närheten att få ihop sitt liv, än mindre ta sig ur/förbättra sin livssituation.
Tar McDonalds som exempel då de är väldigt aktuella just nu i USA, många anställda demonstrerar och strejkar (i USA) för bättre löner. McDonald säger nej till detta, hänvisar att dom inte har råd, det skulle kosta deras kunder för mycket samt meddelar att de redan är givmilda med en genomsnittslön på $7.81 där minimilönen är $7.50...
Samtidigt TRIPPLADE deras VD, Don Thompson, sin inkomst under 2012, från 4,08 miljoner dollar (2011) till 13,75 miljoner dollar....
(De strejkande begär 15 dollar/h i lön, 96,35 kr/tim)
Källa (gällande VD'n): http://www.cbc.ca/news/business/mcdonald-s-super-sizes-ceo-pay-during-tough-times-1.1337177
*EDIT* Inte så synd om förra VDn heller...
"Skinner's pay meanwhile rose to $27.7 million from $8.8 million the year before, reflecting a $10.2 million payment as part of his retirement under his contract agreement."
Last edited: