Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Jag säger inte att det kategoriskt är en dålig affär. Men gör en riskanalys och jämför med någon av de (faktiskt) aktivt förvaltade fonderna vi har idag så tvivlar jag på att ens du eller Skrotnisse skulle välja att lägga besparingarna på en Bulgarisk jordplätt.
Jag gjorde 6,3% under Q3 på mina VP, trots ett par riktigt usla val i bl.a Meda och Kinnevik. Man kan inte ha tur jämt
Plotta en historisk utveckling för de senaste 5 åren, som ändå varit katastrof ur många vinklar, på jämna delar:
Lannebo småbolag
Carnegie Sverige
Carnegie Strategi
Spiltan Stabil
Jämför med valfria fonder som "bankerna" rekommenderar eller mark.. Välj tidshorisont själv.
Korta kap som kan göra om man följer Fingerprint Cards eller lär sig fluktuationerna i HM kan vi släppa, det kräver mkt mer både kunskap och engagemang för att vara relevant för andra än nördar.
6.3 % betyder väl att du varit sämre än index under q3 men vi kan ju ponera att du presterar som index och då ligger du nog närmare 6.3 %/år än 6.3 %/kvartal över tid.
De senaste 5 åren har börsindex ökat ungefär 100 %, det är mycket mer än normalt och inget du kan extrapolera som förväntad framtida avkastning.
Jag har tröttnat på börsen pga allt för mycket insiderhandel, giriga direktörer och till råga på allt styrs börsen för tillfället främst av politiska stimulanser. Det finns inte många bolag på börsen med riktig tillväxt idag. De flesta börsbolagen idag skär bara ner och rationaliserar. Ja det finns några undantag.
Och ska jag vara helt ärlig så är jag själv också en bidragande orsak till att jag tröttnade men det är en annan historia. Har dock följt börsen sedan tidigt 90-tal så jag har hunnit göra och se en hel del.
Gör hellre andra affärer utanför börsen. Jag kan köpa en MC på hösten och sälja 20% dyrare på våren. Och risken för att MC-marknaden ska rasa 50% under en vinter bedömer jag som relativt låg. Börsen däremot kan rasa 50 under ett halvår om solen står rätt/fel.
Den dagen börsen är totalt nerbombad igen och blodet flyter på gatorna så kan jag nog tänka mig att gå in igen men idag ser jag ingen mening med det. Inte ens mina PPM-pengar ligger i på aktier utan till 96% på företagsobligationer.