Uselt Yamaha Sweden!

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Man blir förvånad.... att denna tysnad från yamaha generalagent.... tror inte det finns ett företag till av denna kaliber som hade nonchalerat en sådan storm mot sitt märke utan att dom reagerar!!! helt otroligt!! är övertygad om HK i Japan hade haft denna info hade det blivit andra bullar!! finns en policy för Japanska företag som inte har genomsyrat den Svenska gereralagenten! Skall skicka länken vidare till Yamaha s HK!

Tror inte de kan svenska, men översätter du den åt dem till engelska så kanske.

Ska bli kul att höra deras svar!
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Man blir förvånad.... att denna tysnad från yamaha generalagent.... tror inte det finns ett företag till av denna kaliber som hade nonchalerat en sådan storm mot sitt märke utan att dom reagerar!!! helt otroligt!! är övertygad om HK i Japan hade haft denna info hade det blivit andra bullar!! finns en policy för Japanska företag som inte har genomsyrat den Svenska gereralagenten! Skall skicka länken vidare till Yamaha s HK!

Samtliga brev är översatta till engelska, bara lite justeringar kvar.
sen åker dom till Japan och Holland, där HK ligger.

Visst är tystnaden märklig... och fegt!
Dom svarar inte ens på mailsvaret jag skickade tillbaka.

Hojen, ja.

Men inte alla tröjor, kepsar, nyckelringar, servicar, reservdelar, originaltillbehör, osv. som oftast tillkommer förr eller senare även om man köper en begagnad hoj.

Det är dom grejorna som ger dom stora pengarna i slutändan, och som Yamaha går miste om ifall varumärkets värde sjunker som en gråsten.

Jag har under min tid som aktiv motorcyklist köpt fen nya cyklar, varav en Yamaha. Jag kan säga att efter den här tråden kommer jag nog inte att köpa en Yamaha igen.

Du har helt rätt, alla som läst eller hört något illa har alltid kvar det i bakhuvudet, medvetet eller omedvetet. Klart att man inte tycker att märket har någon pondus längre.
 
Last edited:

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Samtliga brev är översatta till engelska, bara lite justeringar kvar.
sen åker dom till Japan och Holland, där HK ligger.

Visst är tystnaden märklig... och fegt!
Dom svarar inte ens på mailsvaret jag skickade tillbaka.


Stressa de lite mer och fråga artigt men lite små vasst varför du inte får något svar i ett nytt mail?
 

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Som ringar på vattnet sprider sig denna tråd...

Kollegans dotter stod i valet mellan en R6:a och en GSXR750.
Efter att ha läst denna tråd köpte hon idag en sprillans... GSXR750...

Dröjer nog inte sålänge innan hon själv bekfräftar det...
 

Invalido

Guest
kan tänka mig att detta kommer kosta dig en slant! men håller med fullt ut att du ej ska ge dig...
skulle även kunna tänka mig att lägga en peng till det som kostar enbart för att ge yamaha en näsbränna!
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
kan tänka mig att detta kommer kosta dig en slant! men håller med fullt ut att du ej ska ge dig...
skulle även kunna tänka mig att lägga en peng till det som kostar enbart för att ge yamaha en näsbränna!

Jag betalar gärna en slant för att vinna, rätt ska vara rätt!
Dom ska inte tro att man att man kan bete sig på sådant sätt och komma undan.

Tack för ditt psykologiska stöd!
 

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Karlstad
Hoj
R1 Svart 2007
Jag betalar gärna en slant för att vinna, rätt ska vara rätt!
Dom ska inte tro att man att man kan bete sig på sådant sätt och komma undan.

Tack för ditt psykologiska stöd!

Nu vet jag inte vad som står i Yamahs garantivillkor men enligt konsumentlagen tror jag du kommer få svårt att få ersättning för amortering o försäkring under reparationstiden. Säljaren har rätt att inom skälig tid åtgärda felet och eventuell domstol kommer avgöra om det skett inom skälig tid i ditt fall och med stor sannolikhet så uppfylls nog skälig tid så rätt till skadestånd(ersättning för amortering o försäkring osv.) kan nog inte åberopas.
Tycker de erbjöd dig en rätt ok goodwillersättning(betalning av bärgning samt fri första service) men när du inte accepterade det så kom ni nog lite på kant med varandra och din goodwillersättning kanske uteblir.

Jag har full förståelse för att saker kan gå sönder o det kan bli väntetider på reservdelar o verkstadstid men man kan kräva ett bra bemötande, kundvård och ansvarstagande!
Men bemötandet och ansvarstagandet är under all kritik från deras sida både i ditt o mitt fall och detta ska folk få reda på!
Denna tråd kommer att ge effekt o kosta Yamaha mycket mycket pengar!!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Man blir förvånad.... att denna tysnad från yamaha generalagent.... tror inte det finns ett företag till av denna kaliber som hade nonchalerat en sådan storm mot sitt märke utan att dom reagerar!!! helt otroligt!! är övertygad om HK i Japan hade haft denna info hade det blivit andra bullar!! finns en policy för Japanska företag som inte har genomsyrat den Svenska gereralagenten! Skall skicka länken vidare till Yamaha s HK!

Yamaha Japan har en filosofi som de lever efter - Kando, vilket står för "Den djupa samtidiga känsla av tillfredställelse och upphetsning som människor upplever då de påträffar något av exeptionellt värde". Detta betyder oerhört mycket för Yamaha. De accepterar inte ett kundbemötande av nämnd kaliber.

Det är värt att påtala för Yamaha Motor Japan för att göra dem uppmärksamma.

Däremot så ska vi inte dra hela Yamaha i smutsen pg a ett par missnöjda kunder. Precis som jag nyss skrev i en annan tråd så drabbar ju detta även alla de återförsäljare av Yamaha som faktiskt sköter sin kundvård.

Det är alltid lätt att ge kritik, men ofta eller alltid lätt att glömma att också ge beröm.

Trådskaparen har uppnått sitt syfte med att belysa sin situation och jag tror att vi alla lider med dig Idris. Jag hoppas och tror att du kommer att få upprättelse.

Men nu börjar tråden utveckla sig till en hetsjakt där känslan är att hela Yamaha Motor som företag är uselt, något som inte är sant.

Låt inte ett par rötägg (VD inkluderad) förstöra för alla de återförsäljare av Yamaha som faktiskt sköter sin kundvård med heder.
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Nu vet jag inte vad som står i Yamahs garantivillkor men enligt konsumentlagen tror jag du kommer få svårt att få ersättning för amortering o försäkring under reparationstiden. Säljaren har rätt att inom skälig tid åtgärda felet och eventuell domstol kommer avgöra om det skett inom skälig tid i ditt fall och med stor sannolikhet så uppfylls nog skälig tid så rätt till skadestånd(ersättning för amortering o försäkring osv.) kan nog inte åberopas.
Tycker de erbjöd dig en rätt ok goodwillersättning(betalning av bärgning samt fri första service) men när du inte accepterade det så kom ni nog lite på kant med varandra och din goodwillersättning kanske uteblir.

Jag har full förståelse för att saker kan gå sönder o det kan bli väntetider på reservdelar o verkstadstid men man kan kräva ett bra bemötande, kundvård och ansvarstagande!
Men bemötandet och ansvarstagandet är under all kritik från deras sida både i ditt o mitt fall och detta ska folk få reda på!
Denna tråd kommer att ge effekt o kosta Yamaha mycket mycket pengar!!

Nu är jag inte ute efter pengar eller annan ersättning, utan stör mig på garantiproblemet som Yamaha inte erkänner.

Hade Yamaha från början tagit bärgningen och erbjudit första servicen och beklagat att det tagit sån tid från början, hade denna tråd eller en gnällig idris inte funnits.

Men man beklagade,tog bärgningen och bjöd på servicen efter att detta kom ut.
Tycker inte att man ska behöva ta kostnader som bärgning när hojen är två veckor gammal, ganska självklart.

Viss kompensation är också ganska självklar, när det från början ska ta en vecka, men slutar med fyra och en halv vecka.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Sen brukar det ju alltid finnas några som ALDRIG blir nöjda oavsett hur de skulle kunna tänkas bli kompenserade för sin missnöjdsamhet.
Det är svårt att tillgodose alla.
(säger därmed inte att TS aldrig är nöjd)
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Yamaha Japan har en filosofi som de lever efter - Kando, vilket står för "Den djupa samtidiga känsla av tillfredställelse och upphetsning som människor upplever då de påträffar något av exeptionellt värde". Detta betyder oerhört mycket för Yamaha. De accepterar inte ett kundbemötande av nämnd kaliber.

Det är värt att påtala för Yamaha Motor Japan för att göra dem uppmärksamma.

Däremot så ska vi inte dra hela Yamaha i smutsen pg a ett par missnöjda kunder. Precis som jag nyss skrev i en annan tråd så drabbar ju detta även alla de återförsäljare av Yamaha som faktiskt sköter sin kundvård.

Det är alltid lätt att ge kritik, men ofta eller alltid lätt att glömma att också ge beröm.

Trådskaparen har uppnått sitt syfte med att belysa sin situation och jag tror att vi alla lider med dig Idris. Jag hoppas och tror att du kommer att få upprättelse.

Men nu börjar tråden utveckla sig till en hetsjakt där känslan är att hela Yamaha Motor som företag är uselt, något som inte är sant.

Låt inte ett par rötägg (VD inkluderad) förstöra för alla de återförsäljare av Yamaha som faktiskt sköter sin kundvård med heder.

Håller med till 100%
Det är därför jag vänder mig till Japan istället, kanske finns det en liten chans att den svenska vd:n får en knäpp på näsan och vi som älskar yamahamc kanske får tillbaka förtroendet. (iallafall vi som tappat förtroendet)
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Håller med till 100%
Det är därför jag vänder mig till Japan istället, kanske finns det en liten chans att den svenska vd:n får en knäpp på näsan och vi som älskar yamahamc kanske får tillbaka förtroendet. (iallafall vi som tappat förtroendet)


Helt rätt! Yamaha är ett bra märke, och då ska inte vissa personer eller de anställa runt yamaha sverige få förstöra deras rykte.
 

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
Mitt mail enligt ovan skickades till VD för Yamaha Motor Sweden för en vecka sedan. Inget svar.
Kanske tycker han att jag inte har med saken att göra?
Well, när ÅF dels avslöjar att det finns en överenskommelse om att kringgå löften i deras garanti, samt att ÅF LJUGER för en kund tycker jag att han bör lämna ett svar/klargörande.

Yamaha gör fina cyklar.
Många av Yamahas ÅF är duktiga och trevliga yrkesmän.
Några av Yamahas ÅF och generalagentens VD luktar gammal ost.

Lycka till Idris.
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Mitt mail enligt ovan skickades till VD för Yamaha Motor Sweden för en vecka sedan. Inget svar.
Kanske tycker han att jag inte har med saken att göra?
Well, när ÅF dels avslöjar att det finns en överenskommelse om att kringgå löften i deras garanti, samt att ÅF LJUGER för en kund tycker jag att han bör lämna ett svar/klargörande.

Yamaha gör fina cyklar.
Många av Yamahas ÅF är duktiga och trevliga yrkesmän.
Några av Yamahas ÅF och generalagentens VD luktar gammal ost.

Lycka till Idris.

Tack!
YS svarar inte till mig heller.
Ja du har tyvärr helt rätt, det är just garantififflet som stör mig.
Jag fortsätter med andra metoder, uppdaterar er som vill på denna tråd när svar kommer.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Skulle aldrig någonsin köpa en ny Yamaha (om jag nu skulle det) när jag vet hur dom behandlar sina kunder + alla jävla problem som dom har med sina hojar, tex 07ans r1 oljekanaler, r6an med spruckna cylindrar eller varför inte äldre r1an med växelådsras.

Det finns andra märken att välja, så stor är ju inte skillanden.
 

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki VN900
Kan infoga att Yamaha Center i Göteborg har varit väldigt tillmötesgående när jag hade problem med min nyinköpta FJR -2007. ECU byttes utan knot (nåt problem med -07:eek:rna som gjorde att hojen fick fel bränsleblandning på höjder över 1500 meter över havet), kopplingen släppte inte som den skulle (fick 2-3 sekunders ofrivillig motorbroms efter intryckt handtag) och då fixade de en tid efter 5 dagar och löste problemet på några timmar. De svarar alltid i telefon, är trevliga och hjälpsamma även om man kanske ställer "fåniga" frågor osv. Fick dessutom ett mycket bra inbytespris på min TDM 900 när jag bytte hoj nu i april.

Så tack och lov är inte alla ÅF usla. Yamaha Center i Gbg kommer jag att fortsätta att handla hos! :tummenupp
 

Granqvist

because norrland is the shit
Gick med
1 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198s
Är det nästan inte allmänt känt att Yamaha åtterförsäljare nästan har attityden att de är bäst i världen och att man ska vara glad som kund att överhuvudtaget få köra deras motorcyklar? Hade garantiärende på min GSXR 750, en krökt koipplingskorg, lämnade in den på ett annat ställe än jag köpt den, fixat på en vecka eller två under högsäsong på våren riktigt nöjd!

Btw, va nyligen och kollade på en ny mc och frågade ang priset och sa att "den här hojen kostar ju X kronor mindre hos X" vad är fördelen med att köpa den hos er? " Du får ju givetvis förstaprioritering när det kommer till service och garantigrejer" Likabehandling my ass "här får du stå en månad för attt du inte köpte den hos oss"

Du har mitt stöd, sjukt dåligt skött av Yamaha!

Såg just att tråden närmar sig 40.000 läsningar, hygglig "bad word of mouth" för Yamaha Sweden och Yamaha Center i Haninge. Nåja, den som gräver en grop osv..
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top