Uselt Yamaha Sweden!

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Är hojen tillbaka i din ägo och ok?

Ja den är tillbaka, och helt ok!
Har haft den i ett par veckor nu, anledningen till att jag väntade med bråket var att jag ville ge dom en ärlig chans att lösa situationen.

Bättre förslag... jag vet inte riktigt, men att personer som inte har med ärendet att göra skall börja maila och fråga Yamaha vad de tänker göra är för mig ganska knasigt. Lite av attityden att "vänta, jag skall bara hämta alla mina brorsor så kan vi slåss sen".

Däremot är det ju jätteintressant att se här i tråden vad du fått fram då det är du som råkat ut för problem, men något jag lärt mig är att man aldrig skall föra någon annans talan.

De som har problem med Yamaha skall självklart ta kontakt med Yamaha, men när man inte har något problem med de så skall man inte söka problem heller.

Håller du inte med så tycker jag att du ringer till tillverkaren av din TV du har där hemma och frågar hur de skulle göra utifall den gick sönder... vad tror du att får för svar? Självklart ett svar som du gillar för du har inget fel på den just nu... men den dag du får det så kanske det är annat ord i skällan.


En person som bråkar är bara lite irriterande, 1000 som bråkar kräver förändring :tummenupp
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Saken var att dom hade som policy att inte skriva ut kvitto igen :huvet

Fråga hur det står till med bokföringen... för skatteverket har som policy att man skall spara alla kvitton... låter som de sköter saker och ting på fel sida bokföringen om du frågar mig.

En person som bråkar är bara lite irriterande, 1000 som bråkar kräver förändring :tummenupp

Så 1000 personer som bråkar där det är 999 som gör det för att 1 person blivit illa behandlad gör saken bättre?

Skulle påstå att en hänvisning till tråden på ett av sveriges största mc-forum räcker... där kan de se att det finns många som är intresserade av utgången.
 
Last edited:

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Alltså nu har jag inte läst hela rasket så förlåt om jag missat något, men
borde inte ÅF stå med brallorna nere här?

Det enda jag hittat i tråden är typ "lönlöst" osv.

Jobbar själv i en butik som säljer en hel del dyra prylar och även
om det är möjligt för kunden att ringa generalagenten och åberopa
garanti i en annan butik hade jag tyckt det kändes skumt.

Visst har Yamaha skött det illa, men det är förfan ÅF skyldighet att
ta tag i det. Om de inte gör det, så kan man ju vända sig till leverantören
(generalagenten) och påpeka att ÅF gör ett kass jobb, så de får sig
en uppläxning.

Yamaha är nog föga intresserade av att ha en dialog med slutkund.

Om Yamahas VD får reda på att en massa ägare är missnöjda med
en specifik ÅF, så händer det nog saker.

Så är det i min bransch iallafall.
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Bättre förslag... jag vet inte riktigt, men att personer som inte har med ärendet att göra skall börja maila och fråga Yamaha vad de tänker göra är för mig ganska knasigt. Lite av attityden att "vänta, jag skall bara hämta alla mina brorsor så kan vi slåss sen".

Däremot är det ju jätteintressant att se här i tråden vad du fått fram då det är du som råkat ut för problem, men något jag lärt mig är att man aldrig skall föra någon annans talan.

De som har problem med Yamaha skall självklart ta kontakt med Yamaha, men när man inte har något problem med de så skall man inte söka problem heller.

Håller du inte med så tycker jag att du ringer till tillverkaren av din TV du har där hemma och frågar hur de skulle göra utifall den gick sönder... vad tror du att får för svar? Självklart ett svar som du gillar för du har inget fel på den just nu... men den dag du får det så kanske det är annat ord i skällan.

Det handlar om att Yamaha behandlar sina kunder ruttet och när allmänheten får reda på detta så reagerar de.
Det är bra att VD:n får känna på effekterna av detta och hamnar i blåsväder.
Har ingenting med att "hämta brorsorna" vi befinner oss inte på sandlådenivå.
 

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Ort
I ett slott snart =)
Hoj
"Den senaste =)"
En person som bråkar är bara lite irriterande, 1000 som bråkar kräver förändring :tummenupp

Jag är med idris här, svenska "mentaliteten" (majoriteten) är att så fort något är åt fanders så rycker svensson på axlarna, skäller lite på frugan,arb.platsen och godtycker skiten samt går vidare utan att försöka få ändring på saken, vad det än gäller.


Kan ta ett exempel:

Ni/Du är på jobbet och har en fikarast, ni diskuterar något som berör eran arb.plats, samhället eller varför inte ta bensinpriset.

Ni är eniga om att just "Det" är åt helvete och spyr galla över systemet.
Men vad görs? Om det handlar om arb.platsen t.ex så kan man hitta många fel och saker som man vill och behöver ha svar eller ändring på. Okej, rasten är slut och så dyker det upp en chef.

Tar du/ni diskutionen med chefen när han frågar om "Är allt är bra?" eller nickar och säger att "Nej det är lugnt, inget att klaga på" :va

Idris gör tvärtom (och det diggar jag) och driver detta tills det antingen tar stopp eller får genomslag.
Sen finns det många vägar att gå såklart men om vi alla börjar hjälpas åt så sker en förändring :tummenupp

Ta fransmännen, sacra blööö!
Stillestånd och protester/demonstationer såfort deras regering gör något och då är bönderna ute och blockerar vägar, bara ett exempel...

En kan vara stark men många blir starkare och hade jag vart i idris kläder hade jag nog inte orkat driva detta som mannen gjort så länge som han gjort det, all heder och :tummenupp för dig mannen!

*Det vart lite ot men hoppas det inte gör så mycket, det är ju inte meningen att vi ska ställa till en massa bråk men RÄTT skall vara RÄTT när det gäller en ny vara oavsett vad det handlar om*
 

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
Jag talar bara för mig själv i detta fall.

Jag känner inte Idris och vad mig anbelangar kan han vara bindgalen och ett royal pain in the ass för en ÅF. Jag tror inte det men vet inte säkert.

Jag har skrivit till VD för YMS därför att jag tycker att måttet är rågat när, som jag uppfattar det, en av Stockholms största ÅF i branschen signalerar att det finns tysta överenskommelser som går på tvärs med vad YMS menar ska gälla för sin garanti. När ÅF dessutom för att styrka sitt påstående hänvisar till en "lag" som inte finns (mig veterligen) tycker jag att frågor måste besvaras.

Jag tror att Yamahas garanti kan vara ett tungt vägande argument i en köpprocess. Står man och velar är det såna här saker som betyder något för valet. Därför är frågan viktig.

En sak till; ÅF konkurrerar emellan sig om i princip identiska produkter. I MC-tidningar som distribueras över hela landet görs reklam och ÅF vet mycket väl att många kunder åker långt för att köpa sin hoj. Jag blev själv av Triumphs Generalagent hänvisad till Sulas MC (från Stockholm) därför att rätt modell med rätt färg inte fanns lokalt. Jag vet flera andra som gjort samma sak.
För mig gick det utmärkt, men om det nu är så att man kanske inte kan lämna hojen där det passar bäst bör detta meddelas i sammanhanget så kunden fattar detta. Enligt YMS ska det ju dock gå utmärkt.

Jag tycker egentligen synd om både Yamaha MS och de inblandade som kanske inte är så jävliga egentligen. Jag gillar dessutom deras hojar.
Intresset och engagemanget här borde dock föranleda en förklaring så de kan vända situationen till något positivt.

Därför skrev jag.

Btw, jag skriver inte alltid så här högtravande - bara när jag blir upprörd.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Missförstå mig rätt, jag tycker att Idris gör helt rätt i att bråka om det här och dra det vidare, jag håller helt o hållet med om att man skall kunna serva hojen på valfri verkstad... men jag förstår inte hur 1000 andra på SH kan göra nytta genom att börja spamma VD´n för Yamaha Scandinavien.
Och att jämföra det hela med skatter, bensinpris eller what ever är ju bara att göra en hel jäkla gåsflock av en fjäder.

Men men, alla får göra som de vill... men keep it up Idris.
 

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Ort
I ett slott snart =)
Hoj
"Den senaste =)"
men jag förstår inte hur 1000 andra på SH kan göra nytta genom att börja spamma VD´n för Yamaha Scandinavien.
Och att jämföra det hela med skatter, bensinpris eller what ever är ju bara att göra en hel jäkla gåsflock av en fjäder.

Om vi alla hjälps åt när något är fel i systemet så är det lättare att få en ändring, åtminstone så borde (om inte han som sitter vid ankaret är en jubelidiot) det bli uppmärksammat och ske en förändring.

Sen jämförde jag inte, jag tog exempel på hur "vardagslivet" är i princip samma sak, kanske dumma jämförelser men principen är densamma = Håller man KÄFT händer det tamejfan inte ett skit!

Hänger du med nu :tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Gott folk! Försök att inte uppmana till mailbombning, sådant är inte något som kommer förbättra situationen. Tack!

Tråden i sig kommer förhoppningsvis leda någonvart där kunden får fördel...
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Det man kan lära av denna tråd är att svensksåld inte betyder ett skvatt samt att generalagenten sysslar med simpelt bondfångeri med att sälja in något som kallas för garanti till deras produkter(ett fall för ARN kanske).

Givetvis borde ett ärende som faller inom garantin ha högsta prio från generalagenten via sina återförsäljare* och då dels för att generalagenten redan tagit betalt för detta genom pålägg på inköpspriset(inget är gratis) och dels för att undvika dålig publicitet som denna tråd...dock känns det som Yamaha Sverige känner till att det svenska kollektiva minnet är väldigt kort och att detta kommer blåsa över precis som innehållet i en tv-show liknande Uppdrag granskning, man får dock hoppas på annat så att detta kan vändas till förbättringar från Yamaha gentemot sina kunder.

* Vem det än blir som får ta sig an uppdraget från kund.
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Är väldigt intressant att följa denna tråd, har tänkt köpa ny hoj när jag får sålt min ZX-10R.
Har inte bestämt mig för vilket märke ännu även om det lutar åt en ny ZX-10R.

Denna tråd är absolut inte bra för Yamahas möjligheter att hamna på min inköpslista.

När jag köper en helt ny hoj och den blir okörbar av orsaker som jag inte kan påverka så förväntar jag mig extremt snabbt åtgärdande. Tar det längre tid än en vecka så mer eller mindre kräver jag en lånehoj under denna tidsperiod.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det låter som att du fått påtryckningar...
Inte över huvud taget. Jag är bara mån om att inget olagligt ska ske, vilket faktiskt uppmaning till mailbombning är.

Sedan anser jag därtill personligen att sådan taktik är oseriös och kommer inte sända några positiva signaler ut till varken ÅF eller Yamaha Scandinavia gällande hur "seriöst" sporthoj.com som sajt är.
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Lämnade in hojen för första servicen hos Yamaha Center Haninge, den utfördes helt utan kostnad som kompensation.

Var lite nervös när jag kom dig efter allt som hänt, men fick ett supertrevligt, ödmjukt och förstående bemötande. Hojen blev klar tidigare än väntat och jag snackade en stund med gubbarna på verkstaden. De var hur trevliga och proffsiga som helst. Tack alla på verkstaden hos Yamaha Haninge!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Lämnade in hojen för första servicen hos Yamaha Center Haninge, den utfördes helt utan kostnad som kompensation.

Var lite nervös när jag kom dig efter allt som hänt, men fick ett supertrevligt, ödmjukt och förstående bemötande. Hojen blev klar tidigare än väntat och jag snackade en stund med gubbarna på verkstaden. De var hur trevliga och proffsiga som helst. Tack alla på verkstaden hos Yamaha Haninge!

Med andra ord de gav en bra service trots omständigheterna! :)
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Lämnade in hojen för första servicen hos Yamaha Center Haninge, den utfördes helt utan kostnad som kompensation.

Var lite nervös när jag kom dig efter allt som hänt, men fick ett supertrevligt, ödmjukt och förstående bemötande. Hojen blev klar tidigare än väntat och jag snackade en stund med gubbarna på verkstaden. De var hur trevliga och proffsiga som helst. Tack alla på verkstaden hos Yamaha Haninge!

Mycket trevligt att höra :tummenupp
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Lämnade in hojen för första servicen hos Yamaha Center Haninge, den utfördes helt utan kostnad som kompensation.

Var lite nervös när jag kom dig efter allt som hänt, men fick ett supertrevligt, ödmjukt och förstående bemötande. Hojen blev klar tidigare än väntat och jag snackade en stund med gubbarna på verkstaden. De var hur trevliga och proffsiga som helst. Tack alla på verkstaden hos Yamaha Haninge!

Allt annat hade varit som att gräva sin egen grav än djupare.
 

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Karlstad
Hoj
R1 Svart 2007
Ursäkta om jag kidnappar tråden men tänkte berätta min story(åtminstone delar av den) angående yamahas bemötande.

Köpte en beg Yamaha R1 -05 uttagen -06 dock hade den gått 0 mil när jag köpte den!
Första felet kopplingen frikopplar inte lämnar in på Yahama Center Karlstad för åtgärd får tillbaka cykeln och exakt samma fel kvarstår! Lämnar in den igen och denna gång lyckas de åtgärda felet.
Lämnade sedan in cykeln på YC Karlstad för 100 mila service då upptäcker jag ett fel( vet inte om det var en slump att jag upptäckte det då eller om de ställde till med nåt). Cykeln går väldigt dåligt och motar vid kallstart men efter en kort stund så drar den iväg som den ska(det är ungefär som o trycka på en knapp). Jag tycker inte en ny hoj med modern insprutning ska bete sig såhär. Åker till YC Karlstad och de provkör hojen och tycker den går normalt men förklarar för dom att problemet visar sig endast vid kallstart. De är ointresserade av att gå vidare med en felsökning trots att jag står på mig och erbjuder dom behålla cykeln så länge de vill. Men jag ger mig inte utan kontaktar dom igen och de ska då ringa Yamaha Sverige och fråga och höra av sig. De hör aldrig av sig tillbaka utan jag får ringa en eller två gånger och får då beskedet att de inte kan göra något och Yamaha Sverige vill inte att de ska göra något. Felet är inte kritiskt men det börjar bli irriterande att de inte vill hjälpa mig. Är väl någom tur fram o tillbaka här men slutar med att jag kontaktar Carlbarks i Kumla och får ett trevligt bemötande och han kände till att de haft problem med TPS på den modellen så han tar hem en sån så provar vi att byta den när du kommer hit mycket bra! Tyvärr så hjälpte inte detta utan felet kvarstår. Lämnar in den igen på Carlbarks och då byter de TPS igen och jag får tillbaka cykeln med att meddelandet att nu går den som den ska men samma fel kvarstår plus att jag fått ett nytt fel! Cykeln dör på tomgång! Lämnar sedan den igen och igen och det byts tändspolar, CDI box, hela insugspaketet och då återfår jag tomgången.
Kallstartproblemet är kvar! Nu ger Carlbarks upp och vet inte vad de ska göra och jag kontaktar Yamaha Sverige(det är inte första gången) Stefan Pålsson ber mig maila regnr på hojen så ska han kika på det och återkomma men han återkommer aldrig. Jag mailar igen och inget svar jag ringer igen han svarar men är så upptagen så han inte kan prata men ska ringa upp. Han ringer aldrig denna gång heller så jag ringer igen då lägger han på luren i örat på mig!
Hela denna process har tagit flera år med många verkstadbesök, telsamtal, email och jag skickar nu ett slutligt mail där jag "hotar" med att gå den juridiska vägen inget svar denna gång heller. Jag överväger om jag ska låta min advokat driva det eller sälja hojen och beslutar mig för att sälja den för jag orkar inte mer.
Köpte en annan beg R1 som fungerar! Men egentligen skulle man ju inte ha köpt en Yamaha!
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top