Bäste Jan-Åke:
Du kanske kan hjälpa mig att förklara följande:
Från: Stockholms MC-Varuhus Kundmottagning [mailto:kundmottagning@mcvaruhuset.se]
Skickat: den 7 april 2009 15:51
Till: Idris xxx
Ämne: Re: garanti
Hej, när det gäller garantiärenden så skall du vända dig till säljaren i detta fall LELLES.
Dom vet mycket väl att dom ska lösa sina garanti ärenden själva!
Det är riktigt tråkigt att de behandlar sina kunder på det sättet.
Enligt garantilagen ska du vända dig till dit du har köpt den alltså Lelles.
MVH
Verkstadens kundmottagning,
Stockholms MC-Varuhus AB
Nu vet jag inte om Stockholms MC-varuhus undertecknat ert avtal avseende garantiarbeten, de kanske inte är en tillräckligt stor återförsäljare? Texten ovan ger dock vid handen att företaget har en annan syn på garantiåtaganden än vad Ni redogör för på er webbsida. Extra oroande för Sveriges tusentals Yamaha-ägare är att texten verkar hänvisa till en överenskommelse ÅF emellan som definitivt står i kontrast till vad Ni på Yamaha Motor Scandinavia menar ska gälla för dylika arbeten, dvs att dessa kan utföras av vilken ansluten ÅF som helst.
Jag vore också glad om du kunde berätta var jag kan hitta den "Garantilag" som texten ovan refererar till. Jag är nu bara en enkel konsument, men en sökning på Wikipedia gav detta resultat och jag tvivlar på att det är denna lag som avses:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Garantilagen
Nu förutsätter jag att era återförsäljare har grundläggande kunskaper i konsumenträtt, de hanterar ju trots allt betydande försäljningar dagligen, men jag blir ändå konfunderad gällande de åberopade lagrummet.
Som jag förstår det hanteras inte garantiutfästelsers omfattning i konsumentlagen annat än i paragraf 21 där lagen fastslår när fel ska anses föreligga. I denna paragrafs första rad står däremot "Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit ..."; här förmodar jag att ert avtal med era återförsäljare är applicerbart, dvs att YMS är just denne "någon annan".
Något lagrum som utöver detta specificerar vart en kund kan vända sig med garantiåtaganden kan jag inte hitta. Jag förutsätter att era anslutna återförsäljare vet vilken lag som åsyftas och hänvisas till enligt ovan. Om du kunde berätta var jag kan hitta den, eller redogöra för vad den stipulerar vore jag tacksam.
Eftersom Ni på YMS har som policy att inte uttala er offentligt i enskilda ärenden (vilket jag respekterar), har jag bemödat mig om att utelämna det aktuella fallet i mina frågeställningar. Jag, och förmodligen andra konsumenter i segmentet "MC och kringutrustning", står dock undrande inför de frågor som här har framförts och ber ödmjukast om ett förtydligande från Er rörande omfattningen och villkoren för er 5års-garanti.
Jag vill samtidigt passa på att framföra mitt, och andras, djupt kända uppskattning för de återförsäljare i ert nätverk som uppenbarligen skrivit på det avtal du refererar till, och dessutom verkar ha en annan tolkning av det än vad framkommit i kommunikation enligt ovan.
Respektfullt,
korta_rakan