Uselt Yamaha Sweden!

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Inte bara positivt om er jag har en del kritik att ge!

Vid två tillfällen har jag varit hos er och kikat på ny mc,ska byta denna eller nästa säsong och båda gångerna har jag varit enda kund i butiken. Ändå gick jag runt båda gångerna cirka 10-15 minuter i er butik utan en antydan till att någon av era säljare gick fram och frågade om jag behövde hjälp,inte ens ett hej fick man när man var där!

En tredje gång var jag och tjejen där för att hon behövde en hjälm och skor,tänkte att denna gång kanske servicen är bättre,men ack vad jag bedrog mig.

Vi gick där i 10 minuter utan att en säljare kom fram,tror inte ens att jag såg någon där i närheten under hela tiden!

Kan ju säga att ny hjälm och skor inhandlades utav en av era konkurrenter som iaf sa hej när vi kom och frågade om vi ville ha hjälp,något som era säljare inte verkar kunna! Där gick ni tyvärr måste om cirka 9 000.

Dessutom lär jag ju aldrig igen sätta min fot hos er nu när den nya hojen ska inhandlas,sämre kundbemötande har jag nog aldrig varit med om.
Så där rök cirka 100 -120 000 till!

Tror till och med att två av gångerna när jag var där själv för att kolla mc så såg någon av era anställda mig och ändå gick ingen ut i butiken för och hjälpa!

Dåligt!

Hoppas ni tar till er denna kritiken och att det blir bättre!

//Christofer

Och du är stum?

Hatar ställen där säljarna står i kö för att lisma.

Vill jag ha service så syns det.....
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Och du är stum?

Hatar ställen där säljarna står i kö för att lisma.

Vill jag ha service så syns det.....

Definitivt inte.

Men det är svårt att fråga ngn när där inte går ut ngn i butiken när man är där.
Det enda jag begär är ett hej och kanske frågan om man vill ha hjälp.

Men inget av detta fick man utan blev helt nonchalerad.

Var propert klädd alla gångerna så att man blev förväxlad med en lodis är sannolikheten noll till.

Men dem kanske gör skillnad på kunder och kunder?
 

danpal

Ny medlem
Gick med
30 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
R1
Inte bara positivt om er jag har en del kritik att ge!

Vid två tillfällen har jag varit hos er och kikat på ny mc,ska byta denna eller nästa säsong och båda gångerna har jag varit enda kund i butiken. Ändå gick jag runt båda gångerna cirka 10-15 minuter i er butik utan en antydan till att någon av era säljare gick fram och frågade om jag behövde hjälp,inte ens ett hej fick man när man var där!

En tredje gång var jag och tjejen där för att hon behövde en hjälm och skor,tänkte att denna gång kanske servicen är bättre,men ack vad jag bedrog mig.

Vi gick där i 10 minuter utan att en säljare kom fram,tror inte ens att jag såg någon där i närheten under hela tiden!

Kan ju säga att ny hjälm och skor inhandlades utav en av era konkurrenter som iaf sa hej när vi kom och frågade om vi ville ha hjälp,något som era säljare inte verkar kunna! Där gick ni tyvärr måste om cirka 9 000.

Dessutom lär jag ju aldrig igen sätta min fot hos er nu när den nya hojen ska inhandlas,sämre kundbemötande har jag nog aldrig varit med om.
Så där rök cirka 100 -120 000 till!

Tror till och med att två av gångerna när jag var där själv för att kolla mc så såg någon av era anställda mig och ändå gick ingen ut i butiken för och hjälpa!

Dåligt!

Vi läser och tar åt oss.... självklart ska ni få frågan om hjälp om ni är hos oss.

Bevisar bara att även vi har våra fel och stunder.... så klart iofs

Men precis som en annan sa är det lite känsligt att hugga folk för fort utan de måste få en sväng själva först.. Så klart ska vi inte missa er men det kan hända och det är beklagligt.
Så klart är det svårt att ha 100% nöjda kunder men vi gör vad vi kan och bättrar oss på de punkter vi kan.

Men vi ber om ursäkt för detta och självklart är ni välkomna en annan gång så hjälper jag er gärna.

Bara att höra både positivt och negativt!

Tack även om det inte är lika roligt för oss att läsa detta..
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Vi läser och tar åt oss.... självklart ska ni få frågan om hjälp om ni är hos oss.

Bevisar bara att även vi har våra fel och stunder.... så klart iofs

Men precis som en annan sa är det lite känsligt att hugga folk för fort utan de måste få en sväng själva först.. Så klart ska vi inte missa er men det kan hända och det är beklagligt.
Så klart är det svårt att ha 100% nöjda kunder men vi gör vad vi kan och bättrar oss på de punkter vi kan.

Men vi ber om ursäkt för detta och självklart är ni välkomna en annan gång så hjälper jag er gärna.

Bara att höra både positivt och negativt!

Tack även om det inte är lika roligt för oss att läsa detta..

Trevligt att se att ni tar åt er av kritik, det är en viktig faktor som skiljer bra butiker från dåliga.

Det är egentligen ganska enkelt. Att ha tre säljare efter sig så fort man kommer innanför dörren, typ amerikansk elektronikkedja (haft några hemska upplevelser där), är absolut inte trevligt. Men ett hej och 'säg till om ni vill ha hjälp' går snabbt och uppskattas verkligen av de flesta kunder.

Även om säljaren är upptagen inne på kontoret, kan man luta sig ut genom dörren och säga att han/hon kommer ut så fort som möjligt.
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Det är det som skiljer en säljare från en anställd! Hoppas inte du jobbar som säljare. O gör du det borde du ta en tänkare på om du valt rätt yrke.

Och du är stum?

Hatar ställen där säljarna står i kö för att lisma.

Vill jag ha service så syns det.....
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Kan för min egen skull bara passa på att ge Heds --> Yamaha Center i Luleå
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
taskig service

FY FAN VAD DÅLIG REKLAM FÖR YAMAHA! Tycker de har fina hojar men har en förkärlek för suzuki och inte blev behovet större av en yamma i garaget efter att ha läst detta.Känner din besvikelse grabben och lovar hade jag haft en firma skulle jag inte ens drömma att behandla kunder på detta vis.Tvärtom hade jag sett som en ynnest att göra dig mera än nöjd och mera än gärna gjort reklam för god service och hjälpsamhet.

Lycka till och lova returnera skiten om den fortsätter krångla.

Mvh Pär BRMC
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Men dem kanske gör skillnad på kunder och kunder?

Jag har exakt samma erfarenhet som du av Yamaha Center HBG. Med en väsentlig skillnad. Jag fick hjälp när jag ville ha det. Det var bara att öppna munnen och fråga. Det är en av anledningarna till att jag gärna åker tillbaka dit, man får gå ifred och kika.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Tycker inte om snacket om att åf inte vill ha garantirep för att generalagenten betalar för dåligt.

I mina öron låter det som att åf får vad det kostar och missar ett tillfälle att salta notan till kunden.
 

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Orkar inte läsa hela tråden en gång till så jag vet inte om du har email/adress till berörda chefer. Vore jag dig skulle jag skriva ett litet färdigt brev och lägga upp här med adress uppgifter. Sedan kan alla intresserade ladda ner/kopiera det och sedan printa+posta/maila till dem med något liknade innehåll:

Hej,

Läste med intresse tråden på forumet sporthoj.com om hur ni bemött xxx avseende brister på fabriksny R1.... bla bla bla.

Nu är jag inte intresserad i detta specifika ärende men skulle vilja förstå hur ni skulle behandla följande situation om jag mot förmodan skulle vilja köpa en ny Yamaha. Efter att ha läst tråden känner jag viss tveksamhet.. bla bla

Vänligen svara per personligt brev/mail till mig:

MVH YYYYYY


Skulle de få ett par hundra brev/epost skulle de säkert dra öronen till sig och förstå hur dålig publicitet detta givit. Finns säkert fler än jag som tvekar efter att ha läst detta och jag skulle väldigt gärna veta vad man ska förvänta sig och skulle vara intresserade av ett personligt svar.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Hemskt tråkigt vad som hänt dig! Verkligen urdålig service och är starkt imponerad över ditt tålamod.

Som säljare ska kunden aldrig behöva gå så långt att dom kontaktar högre chefer än butikschefen i berörd butik. Butiken ska göra allt för att tillfredställa kunde till det den har rätt till, så som i ditt fall. Butiken ska sen själva göra upp med högre chefer så dom får sin kompensation. Det är ju inga småslantar det handlar om och både mc och tillbehör inhandlas nytt med jämna mellanrum, dumt att förlora en kund pga att man är nitisk och vägrar ge kunden rätt.

Hemskt att ett så stort företag går så långt och smutsar ner sitt eget varumärke.

Önskar dig lycka till och att du får det du har rätt till!
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Hm menar verkligen Yamahas generalagent här i Sverige att deras 5 års garanti som ska vara europatäckande att den bara gäller hos den handlare där man köpt mc:n?! Är då garantin värdelös om handlaren av någon anledning upphör med sin verksamhet, vid t ex konkurs?
Alltså seriöst Yamaha Sweden, anser ni verkligen att detta fall skötts på ett bra sätt? Har det varit värt att i dessa kristider få ett helt forum med förgreningar förbannade och chockade att ni tycks fullständigt skita i den garanti som ni i flera år " slagit er för bröstet på " ?! Era konkurenter måste verkligen smörja kråset med tårta och champagne!
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Nu är jag ingen PR-Konsult, men förstår ni hur mycket Yamaha hade vunnit i positiv PR om dom bara hade gjort detta nu.

Yamahas VD har garanterat läst här, om han bara bemödade sig att skriva ett inlägg och beklaga det inträffade.

Det hade tagit honom 10 minuter och ett par tusen kronor, Vips så hade han räddat ryktet och vunnit respekt. Helt otroligt att dessa människor sitter så högt upp.

Ingen ansvarig har hört av sig, vem äger yamaha center? eller är alla fristående? någon som vet...

Hm menar verkligen Yamahas generalagent här i Sverige att deras 5 års garanti som ska vara europatäckande att den bara gäller hos den handlare där man köpt mc:n?! Är då garantin värdelös om handlaren av någon anledning upphör med sin verksamhet, vid t ex konkurs?
Alltså seriöst Yamaha Sweden, anser ni verkligen att detta fall skötts på ett bra sätt? Har det varit värt att i dessa kristider få ett helt forum med förgreningar förbannade och chockade att ni tycks fullständigt skita i den garanti som ni i flera år " slagit er för bröstet på " ?! Era konkurenter måste verkligen smörja kråset med tårta och champagne!

Det dom säger rakt ut, är att man visst kan få hojen reparerad hos konkurrenter, men då måste man finna sig att det tar tid och man har absolut inte samma rätt som handlarnas egna kunder... stackars den som flyttar...
 
Last edited:

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
...men då måste man finna sig att det tar tid och man har absolut inte samma rätt som handlarnas egna kunder... stackars den som flyttar...

Vadå egna kunder? Alla ska väl behandlas lika. Har jag gett Yamaha 150k för en ny hoj så ska jag fasen ha ett bra och rättvist bemötande vart jag än vänder mig i Sverige där det står auktoriserad Yamaha återförsäljare/verkstad.

Det rör ju sig som sagt om mycket pengar och om inte Yamaha vill ha dom finns det nog andra som är sugna.
 

lillihugo

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
cb1300 -06
Brev svar från V.D i Yamaha center....
Hej Michael
Tack för ditt brev.
Som alltid har vi fört en dialog direkt med inblandade parter i detta ärende. Vår policy är att inte diskutera enskilda ärenden offentligt.
För din information så har vi ett avtal med varje återförsäljare som reglerar bla garantiarbeten. Dessa avtal finns med alla Yamahahandlare i hela Europa.

Bästa hälsningar

Jan-Åke Johansson
Verkställande direktör / President
________________________________________________________

Y A M A H A M O T O R S C A N D I N A V I A AB

Fryksdalsbacken 28
Box 24
S-123 21 Farsta
Sweden
 
Last edited by a moderator:

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
Bäste Jan-Åke:

Du kanske kan hjälpa mig att förklara följande:

Från: Stockholms MC-Varuhus Kundmottagning [mailto:kundmottagning@mcvaruhuset.se]
Skickat: den 7 april 2009 15:51
Till: Idris xxx
Ämne: Re: garanti

Hej, när det gäller garantiärenden så skall du vända dig till säljaren i detta fall LELLES.

Dom vet mycket väl att dom ska lösa sina garanti ärenden själva!

Det är riktigt tråkigt att de behandlar sina kunder på det sättet.

Enligt garantilagen ska du vända dig till dit du har köpt den alltså Lelles.

MVH

Verkstadens kundmottagning,

Stockholms MC-Varuhus AB

Nu vet jag inte om Stockholms MC-varuhus undertecknat ert avtal avseende garantiarbeten, de kanske inte är en tillräckligt stor återförsäljare? Texten ovan ger dock vid handen att företaget har en annan syn på garantiåtaganden än vad Ni redogör för på er webbsida. Extra oroande för Sveriges tusentals Yamaha-ägare är att texten verkar hänvisa till en överenskommelse ÅF emellan som definitivt står i kontrast till vad Ni på Yamaha Motor Scandinavia menar ska gälla för dylika arbeten, dvs att dessa kan utföras av vilken ansluten ÅF som helst.

Jag vore också glad om du kunde berätta var jag kan hitta den "Garantilag" som texten ovan refererar till. Jag är nu bara en enkel konsument, men en sökning på Wikipedia gav detta resultat och jag tvivlar på att det är denna lag som avses: http://sv.wikipedia.org/wiki/Garantilagen

Nu förutsätter jag att era återförsäljare har grundläggande kunskaper i konsumenträtt, de hanterar ju trots allt betydande försäljningar dagligen, men jag blir ändå konfunderad gällande de åberopade lagrummet.
Som jag förstår det hanteras inte garantiutfästelsers omfattning i konsumentlagen annat än i paragraf 21 där lagen fastslår när fel ska anses föreligga. I denna paragrafs första rad står däremot "Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit ..."; här förmodar jag att ert avtal med era återförsäljare är applicerbart, dvs att YMS är just denne "någon annan".
Något lagrum som utöver detta specificerar vart en kund kan vända sig med garantiåtaganden kan jag inte hitta. Jag förutsätter att era anslutna återförsäljare vet vilken lag som åsyftas och hänvisas till enligt ovan. Om du kunde berätta var jag kan hitta den, eller redogöra för vad den stipulerar vore jag tacksam.

Eftersom Ni på YMS har som policy att inte uttala er offentligt i enskilda ärenden (vilket jag respekterar), har jag bemödat mig om att utelämna det aktuella fallet i mina frågeställningar. Jag, och förmodligen andra konsumenter i segmentet "MC och kringutrustning", står dock undrande inför de frågor som här har framförts och ber ödmjukast om ett förtydligande från Er rörande omfattningen och villkoren för er 5års-garanti.

Jag vill samtidigt passa på att framföra mitt, och andras, djupt kända uppskattning för de återförsäljare i ert nätverk som uppenbarligen skrivit på det avtal du refererar till, och dessutom verkar ha en annan tolkning av det än vad framkommit i kommunikation enligt ovan.

Respektfullt,

korta_rakan
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top