Hulkomania
Ny medlem
Börjar bli ruggigt många exempel på hur Yamaha Sverige missköter sig.
Frågan är ju hur Yamaha som företag kan låta Stefan Pålsson sitta i den stolen han sitter i...
Börjar bli ruggigt många exempel på hur Yamaha Sverige missköter sig.
Börjar bli ruggigt många exempel på hur Yamaha Sverige missköter sig.
Det vore kul om det fanns något sätt att se hur mycket denna tråd och svallvågorna ifrån den har kostat och kommer kosta yamaha, om inte händelserna tar en oväntad sväng. Kan vi tala sjusiffrigt belopp inom några veckor kanske, eller är jag helt ute och cyklar?
Ursäkta om jag kidnappar tråden men tänkte berätta min story(åtminstone delar av den) angående yamahas bemötande.
Köpte en beg Yamaha R1 -05 uttagen -06 dock hade den gått 0 mil när jag köpte den!
Första felet kopplingen frikopplar inte lämnar in på Yahama Center Karlstad för åtgärd får tillbaka cykeln och exakt samma fel kvarstår! Lämnar in den igen och denna gång lyckas de åtgärda felet.
Lämnade sedan in cykeln på YC Karlstad för 100 mila service då upptäcker jag ett fel( vet inte om det var en slump att jag upptäckte det då eller om de ställde till med nåt). Cykeln går väldigt dåligt och motar vid kallstart men efter en kort stund så drar den iväg som den ska(det är ungefär som o trycka på en knapp). Jag tycker inte en ny hoj med modern insprutning ska bete sig såhär. Åker till YC Karlstad och de provkör hojen och tycker den går normalt men förklarar för dom att problemet visar sig endast vid kallstart. De är ointresserade av att gå vidare med en felsökning trots att jag står på mig och erbjuder dom behålla cykeln så länge de vill. Men jag ger mig inte utan kontaktar dom igen och de ska då ringa Yamaha Sverige och fråga och höra av sig. De hör aldrig av sig tillbaka utan jag får ringa en eller två gånger och får då beskedet att de inte kan göra något och Yamaha Sverige vill inte att de ska göra något. Felet är inte kritiskt men det börjar bli irriterande att de inte vill hjälpa mig. Är väl någom tur fram o tillbaka här men slutar med att jag kontaktar Carlbarks i Kumla och får ett trevligt bemötande och han kände till att de haft problem med TPS på den modellen så han tar hem en sån så provar vi att byta den när du kommer hit mycket bra! Tyvärr så hjälpte inte detta utan felet kvarstår. Lämnar in den igen på Carlbarks och då byter de TPS igen och jag får tillbaka cykeln med att meddelandet att nu går den som den ska men samma fel kvarstår plus att jag fått ett nytt fel! Cykeln dör på tomgång! Lämnar sedan den igen och igen och det byts tändspolar, CDI box, hela insugspaketet och då återfår jag tomgången.
Kallstartproblemet är kvar! Nu ger Carlbarks upp och vet inte vad de ska göra och jag kontaktar Yamaha Sverige(det är inte första gången) Stefan Pålsson ber mig maila regnr på hojen så ska han kika på det och återkomma men han återkommer aldrig. Jag mailar igen och inget svar jag ringer igen han svarar men är så upptagen så han inte kan prata men ska ringa upp. Han ringer aldrig denna gång heller så jag ringer igen då lägger han på luren i örat på mig!
Hela denna process har tagit flera år med många verkstadbesök, telsamtal, email och jag skickar nu ett slutligt mail där jag "hotar" med att gå den juridiska vägen inget svar denna gång heller. Jag överväger om jag ska låta min advokat driva det eller sälja hojen och beslutar mig för att sälja den för jag orkar inte mer.
Köpte en annan beg R1 som fungerar! Men egentligen skulle man ju inte ha köpt en Yamaha!
Det vore kul om det fanns något sätt att se hur mycket denna tråd och svallvågorna ifrån den har kostat och kommer kosta yamaha, om inte händelserna tar en oväntad sväng. Kan vi tala sjusiffrigt belopp inom några veckor kanske, eller är jag helt ute och cyklar?
Allt annat hade varit som att gräva sin egen grav än djupare.
Har jag svårt att tro, många som säger att de aldrig kommer köpa en Yamaha men frågan är om de ens skulle ha köpt en sproilans ny ändå? För en beggad är redan intjänad hos Yamaha. Visst finns det de som tvivlar nu men sen finns det många tangentbordsryttare också... som man säger, tomma tunnor skramlar mest.
Men någon av de drabbade borde verkligen ta det hela längre upp i kedjan.
Nej det tror jag inte.Skulle man välja bort alla märken där handlare(eller generalagent)haft en tvist med någon kund blir man nog tyvärr utan hoj...Tror du inte yamaha kan förlora kanske 10 nyköp inom loppet utav många veckor efter en sån här händelse?
Vad håller de på med?
Ska inte Yamaha vara ett proffsigt företag?
Hade de betalat ut din kompensation som du krävde så skulle de knappast märka av det, troligen bara positivt då du hade fortsatt vara en bra kund i deras ögon.
Istället är de så sjukt dum-snåla så de skadar sig själva?
Service minded in my ass....
Yamaha har förlorat en kund idag. Tack för läsningen..
Jag summerar lite:
Missad inkomst för Yamaha: ca 150 000 SEK pga denna tråd
Någon som vill lägga till...
Fan vad trist läsning detta är, det är inte bara en person som haft problem heller. Har även hört skräckhistorier om Yamaha här i stan, så nu är man rädd för att lämna in hojen på 1000 mila servicen.
Känner verkligen att det inte blir en Yamma som nästa hoj.
Vet inte var du bor men bor du där SM guldvinnarna finns (Karlstad) så skulle jag nog vända mig till någon annan. Det kanske inte är några problem normalt men mitt förtroende har Yamaha Karlstad förbrukat (min cykel började strula efter service och kompisens R1 gick inte bra efter service vilket visade sig vara en feljusterad Exup ventil vilket vi justerade rätt själva)
Jag åkte till Bike trolhättan senast och de svarar i telefon och fick väldigt bra bemötande vilket också är viktigt.
Då får väl jag slänga in att både jag och hoj enbart blivit både bra bemött och proffsigt behandlad där.
Tycker dom gjort mer än vad man kunnat förvänta sig så jag har till skillnad från dig inga som helst problem att rekommendera dom utifrån mina erfarenheter varesig det gällt service,försäljning eller garantijobb.
Olika erfarenheter på samma ställe,viktigt att bägge sidor kommer fram tycker jag.
Henrik
Vet inte var du bor men bor du där SM guldvinnarna finns (Karlstad) så skulle jag nog vända mig till någon annan. Det kanske inte är några problem normalt men mitt förtroende har Yamaha Karlstad förbrukat (min cykel började strula efter service och kompisens R1 gick inte bra efter service vilket visade sig vara en feljusterad Exup ventil vilket vi justerade rätt själva)
Jag åkte till Bike trolhättan senast och de svarar i telefon och fick väldigt bra bemötande vilket också är viktigt.
Har jag svårt att tro, många som säger att de aldrig kommer köpa en Yamaha men frågan är om de ens skulle ha köpt en sproilans ny ändå? För en beggad är redan intjänad hos Yamaha.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |