Uselt Yamaha Sweden!

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
Börjar bli ruggigt många exempel på hur Yamaha Sverige missköter sig.

:tummenupp

Det vore kul om det fanns något sätt att se hur mycket denna tråd och svallvågorna ifrån den har kostat och kommer kosta yamaha, om inte händelserna tar en oväntad sväng. Kan vi tala sjusiffrigt belopp inom några veckor kanske, eller är jag helt ute och cyklar?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
:tummenupp

Det vore kul om det fanns något sätt att se hur mycket denna tråd och svallvågorna ifrån den har kostat och kommer kosta yamaha, om inte händelserna tar en oväntad sväng. Kan vi tala sjusiffrigt belopp inom några veckor kanske, eller är jag helt ute och cyklar?

Har jag svårt att tro, många som säger att de aldrig kommer köpa en Yamaha men frågan är om de ens skulle ha köpt en sproilans ny ändå? För en beggad är redan intjänad hos Yamaha. Visst finns det de som tvivlar nu men sen finns det många tangentbordsryttare också... som man säger, tomma tunnor skramlar mest.

Men någon av de drabbade borde verkligen ta det hela längre upp i kedjan.
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Ursäkta om jag kidnappar tråden men tänkte berätta min story(åtminstone delar av den) angående yamahas bemötande.

Köpte en beg Yamaha R1 -05 uttagen -06 dock hade den gått 0 mil när jag köpte den!
Första felet kopplingen frikopplar inte lämnar in på Yahama Center Karlstad för åtgärd får tillbaka cykeln och exakt samma fel kvarstår! Lämnar in den igen och denna gång lyckas de åtgärda felet.
Lämnade sedan in cykeln på YC Karlstad för 100 mila service då upptäcker jag ett fel( vet inte om det var en slump att jag upptäckte det då eller om de ställde till med nåt). Cykeln går väldigt dåligt och motar vid kallstart men efter en kort stund så drar den iväg som den ska(det är ungefär som o trycka på en knapp). Jag tycker inte en ny hoj med modern insprutning ska bete sig såhär. Åker till YC Karlstad och de provkör hojen och tycker den går normalt men förklarar för dom att problemet visar sig endast vid kallstart. De är ointresserade av att gå vidare med en felsökning trots att jag står på mig och erbjuder dom behålla cykeln så länge de vill. Men jag ger mig inte utan kontaktar dom igen och de ska då ringa Yamaha Sverige och fråga och höra av sig. De hör aldrig av sig tillbaka utan jag får ringa en eller två gånger och får då beskedet att de inte kan göra något och Yamaha Sverige vill inte att de ska göra något. Felet är inte kritiskt men det börjar bli irriterande att de inte vill hjälpa mig. Är väl någom tur fram o tillbaka här men slutar med att jag kontaktar Carlbarks i Kumla och får ett trevligt bemötande och han kände till att de haft problem med TPS på den modellen så han tar hem en sån så provar vi att byta den när du kommer hit mycket bra! Tyvärr så hjälpte inte detta utan felet kvarstår. Lämnar in den igen på Carlbarks och då byter de TPS igen och jag får tillbaka cykeln med att meddelandet att nu går den som den ska men samma fel kvarstår plus att jag fått ett nytt fel! Cykeln dör på tomgång! Lämnar sedan den igen och igen och det byts tändspolar, CDI box, hela insugspaketet och då återfår jag tomgången.
Kallstartproblemet är kvar! Nu ger Carlbarks upp och vet inte vad de ska göra och jag kontaktar Yamaha Sverige(det är inte första gången) Stefan Pålsson ber mig maila regnr på hojen så ska han kika på det och återkomma men han återkommer aldrig. Jag mailar igen och inget svar jag ringer igen han svarar men är så upptagen så han inte kan prata men ska ringa upp. Han ringer aldrig denna gång heller så jag ringer igen då lägger han på luren i örat på mig!
Hela denna process har tagit flera år med många verkstadbesök, telsamtal, email och jag skickar nu ett slutligt mail där jag "hotar" med att gå den juridiska vägen inget svar denna gång heller. Jag överväger om jag ska låta min advokat driva det eller sälja hojen och beslutar mig för att sälja den för jag orkar inte mer.
Köpte en annan beg R1 som fungerar! Men egentligen skulle man ju inte ha köpt en Yamaha!

Ditt problem var betydligt större än det jag råkade ut för...

Det är just sånt här man aldrig ska tolerera, ut med skiten och berätta för alla du känner. Det enda som biter på handlaren/YS är när folk slutar handla.

En stor anledning till att jag gick ut med informatonen på detta sätt var för att varna andra köpare, det finns andra tillverkare som sköter sin service och då kan man välja dom,(tyvärr finns det inte så många att välja på) kommer det ut tillräckligt med missnöjda kunder måste man agera.


Men som redan framkommit av tråden flertalet gånger ligger det stora problemet hos Yamaha Sverige, och inte handlarna.
Det är dom som sprider taskig servicekultur, som jag förstått det är dom lika otrevliga mot sina återförsäljare.

:tummenupp

Det vore kul om det fanns något sätt att se hur mycket denna tråd och svallvågorna ifrån den har kostat och kommer kosta yamaha, om inte händelserna tar en oväntad sväng. Kan vi tala sjusiffrigt belopp inom några veckor kanske, eller är jag helt ute och cyklar?

Jag vet redan nu flera som valt andra märken.. sådant beteende kostar alltid!

Allt annat hade varit som att gräva sin egen grav än djupare.

Jag hade förväntat mig 5 storväxta killar med yamahahoodar i buskarna :D
 
Last edited:

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
Har jag svårt att tro, många som säger att de aldrig kommer köpa en Yamaha men frågan är om de ens skulle ha köpt en sproilans ny ändå? För en beggad är redan intjänad hos Yamaha. Visst finns det de som tvivlar nu men sen finns det många tangentbordsryttare också... som man säger, tomma tunnor skramlar mest.

Men någon av de drabbade borde verkligen ta det hela längre upp i kedjan.

Tror du inte yamaha kan förlora kanske 10 nyköp inom loppet utav många veckor efter en sån här händelse?

Potentiella kunder som vill ha någon japshoj är ju sällan stenhårt låsta på just yamahas version, eftersom det finns så många andra nästan identiska alternativ. En sån här sak kan ju vara precis det som får vågen att tippa till det andra alternativets fördel.
 

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Karlstad
Hoj
R1 Svart 2007
Felet/problemet på cyklen var inte så stort kanske men bemötandet är under all kritik och jag vill att detta ska komma ut så folk vet vad de kan förvänta sig av den garantihantering Yamaha har.

Sen fattar jag inte att de inte bytte sensorer, givare, ventiler för det är sådant som det ofta blir fel på och de ger fel signaler till tänd o inpsprutningssystemet men istället ger de sig på att byta tändspolar, CDI box osv som det i princip aldrig blir fel på. TPS:en är ju en givare förstås men den konstaterade man ju två gånger att den inte var källan till problemet.
Men tycker inte jag ska behöva komma med idéer utan Yamaha och dess ÅF ska ju vara "experter":)
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Vad håller de på med?
Ska inte Yamaha vara ett proffsigt företag?

Hade de betalat ut din kompensation som du krävde så skulle de knappast märka av det, troligen bara positivt då du hade fortsatt vara en bra kund i deras ögon.

Istället är de så sjukt dum-snåla så de skadar sig själva?
Service minded in my ass....
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tror du inte yamaha kan förlora kanske 10 nyköp inom loppet utav många veckor efter en sån här händelse?
Nej det tror jag inte.Skulle man välja bort alla märken där handlare(eller generalagent)haft en tvist med någon kund blir man nog tyvärr utan hoj...
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Fan vad trist läsning detta är, det är inte bara en person som haft problem heller. Har även hört skräckhistorier om Yamaha här i stan, så nu är man rädd för att lämna in hojen på 1000 mila servicen.

Känner verkligen att det inte blir en Yamma som nästa hoj. :arsele
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Vad håller de på med?
Ska inte Yamaha vara ett proffsigt företag?

Hade de betalat ut din kompensation som du krävde så skulle de knappast märka av det, troligen bara positivt då du hade fortsatt vara en bra kund i deras ögon.

Istället är de så sjukt dum-snåla så de skadar sig själva?
Service minded in my ass....

Det handlade om pinsamma 3-4000 kr, och en ursäkt, sen hade jag glömt allt.

Yamaha har förlorat en kund idag. Tack för läsningen..

Jag summerar lite:
Missad inkomst för Yamaha: ca 150 000 SEK pga denna tråd

Någon som vill lägga till...:)

varsågod! :), Yamaha Sverige tror på allvar att sådant beteende inte har konsekvenser!
 
Last edited:

RedWolf

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
matfors
Hoj
ER-6F lime green
Efter denna trådläsning så tvivlar man ju på att köpa en yamaha! fyfan, oförlåtligt! :censored
 

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Karlstad
Hoj
R1 Svart 2007
Fan vad trist läsning detta är, det är inte bara en person som haft problem heller. Har även hört skräckhistorier om Yamaha här i stan, så nu är man rädd för att lämna in hojen på 1000 mila servicen.

Känner verkligen att det inte blir en Yamma som nästa hoj. :arsele

Vet inte var du bor men bor du där SM guldvinnarna finns (Karlstad) så skulle jag nog vända mig till någon annan. Det kanske inte är några problem normalt men mitt förtroende har Yamaha Karlstad förbrukat (min cykel började strula efter service och kompisens R1 gick inte bra efter service vilket visade sig vara en feljusterad Exup ventil vilket vi justerade rätt själva)
Jag åkte till Bike trolhättan senast och de svarar i telefon och fick väldigt bra bemötande vilket också är viktigt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vet inte var du bor men bor du där SM guldvinnarna finns (Karlstad) så skulle jag nog vända mig till någon annan. Det kanske inte är några problem normalt men mitt förtroende har Yamaha Karlstad förbrukat (min cykel började strula efter service och kompisens R1 gick inte bra efter service vilket visade sig vara en feljusterad Exup ventil vilket vi justerade rätt själva)
Jag åkte till Bike trolhättan senast och de svarar i telefon och fick väldigt bra bemötande vilket också är viktigt.

Då får väl jag slänga in att både jag och hoj enbart blivit både bra bemött och proffsigt behandlad där.

Tycker dom gjort mer än vad man kunnat förvänta sig så jag har till skillnad från dig inga som helst problem att rekommendera dom utifrån mina erfarenheter varesig det gällt service,försäljning eller garantijobb.

Olika erfarenheter på samma ställe,viktigt att bägge sidor kommer fram tycker jag.

Henrik
 

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Karlstad
Hoj
R1 Svart 2007
Då får väl jag slänga in att både jag och hoj enbart blivit både bra bemött och proffsigt behandlad där.

Tycker dom gjort mer än vad man kunnat förvänta sig så jag har till skillnad från dig inga som helst problem att rekommendera dom utifrån mina erfarenheter varesig det gällt service,försäljning eller garantijobb.

Olika erfarenheter på samma ställe,viktigt att bägge sidor kommer fram tycker jag.

Henrik

Bägge sidor ska komma fram och som jag skrev så är det säkert inte några problem normalt med Yamaha Karlstad.
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Vet inte var du bor men bor du där SM guldvinnarna finns (Karlstad) så skulle jag nog vända mig till någon annan. Det kanske inte är några problem normalt men mitt förtroende har Yamaha Karlstad förbrukat (min cykel började strula efter service och kompisens R1 gick inte bra efter service vilket visade sig vara en feljusterad Exup ventil vilket vi justerade rätt själva)
Jag åkte till Bike trolhättan senast och de svarar i telefon och fick väldigt bra bemötande vilket också är viktigt.

SM-guld i basket är vad jag syftar på, så nej, Karlstad är inte min hemplats ;)
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Har jag svårt att tro, många som säger att de aldrig kommer köpa en Yamaha men frågan är om de ens skulle ha köpt en sproilans ny ändå? För en beggad är redan intjänad hos Yamaha.

Hojen, ja.

Men inte alla tröjor, kepsar, nyckelringar, servicar, reservdelar, originaltillbehör, osv. som oftast tillkommer förr eller senare även om man köper en begagnad hoj.

Det är dom grejorna som ger dom stora pengarna i slutändan, och som Yamaha går miste om ifall varumärkets värde sjunker som en gråsten.

Jag har under min tid som aktiv motorcyklist köpt fen nya cyklar, varav en Yamaha. Jag kan säga att efter den här tråden kommer jag nog inte att köpa en Yamaha igen.
 

lillihugo

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
cb1300 -06
Man blir förvånad.... att denna tysnad från yamaha generalagent.... tror inte det finns ett företag till av denna kaliber som hade nonchalerat en sådan storm mot sitt märke utan att dom reagerar!!! helt otroligt!! är övertygad om HK i Japan hade haft denna info hade det blivit andra bullar!! finns en policy för Japanska företag som inte har genomsyrat den Svenska gereralagenten! Skall skicka länken vidare till Yamaha s HK!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top