"utnyttjade tjejer"

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag har överlag svårt att tycka synd om folk, vi styr alla över vårat eget öde. Uteliggare och knarkare har själva valt att knarka, eller sova på gatan. Det finns sätt att slippa det.

Mår man dåligt i ett förhållande, eller blir behandlad som skit, så är det bara att dra. Detta gäller killar som tjejer.

Jag vet att vi genom att bara läsa detta urklippta mail inte kan sätta oss in i den specifika situationen som tjejen befinner sig i, men jag hävdar ändå att vi alla styr över vårt eget öde...
Bahandlar snubben henne som skit, ja då är det bara att packa väskan och dra, det skulle jag ha gjort i alla fall. Resten (pengar, boende, och allt det praktiska) går alltid att ordna med hjälp av släkt och vänner.

Min åsikt i alla fall....

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
En sönderspammad tråd och jag fick inte vara med!?!? :skrämd

Angående vad tråden handlade om från början, så tycker jag bara synd om tjejer som stannar kvar i ett förhållande som inte funkar... Att bli kränkt av den man älskar var och varannan dag kan ju knappast vara bättre än att vara utan den man älskar, eller har jag fel nu igen? :confused:

Det är många som skriver att det inte är ok att tjejen tycker att pengar borde gå till familjen, men va fn.... Borde inte killen tycka att en del stålar ska gå den vägen? Är familjen bara TJEJENS intresse?

Sen finns det många olika sätt att "vårda" familjen som tex. att jag måste få köpa grejjer till hojen för att jag ska vara en trevlig familjemedlem och att min partner kanske MÅSTE ha ett par nya brallor, eller liknande....

Det jag menar är att hela livet handlar om att prioritera och kompromissa.... Rätten att göra exakt vad/som man vill upphör i samband med att barndomen tar slut... (Som barn behövde man inte tänka på andra... Barn är rovdjur. :D )

Mår man dåligt i en situation kanske det är bäst att bryta mönster för oftast, när man har kommit så långt, så kan det iaf inte bli sämre..... Men vad vet jag..... :confused:

Det är egentligen inte upp till killen, i detta fall, att ändra på sig, utan det är upp till tjejen att dra. (När/var/hur förlorar man sin stolthet så kapitalt att man står ut med sån skit?!) Man kan inte ändra på folk så att det passar en själv, och det är faktiskt så att en människa utvecklas hela livet. Bara för att man älskar någon just nu, så betyder det inte att man älskar personen om X-antal år. Den krassa verkligheten. (Nej, jag tror inte på kärlek vid första ögonkastet heller och min högsta dröm är inte att gifta mej.... :rolleyes: )

Over and out!

/FrökenW

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
För att återgå till ämnet så finns det en lösning på det hela. Som jag ser det i allafall. Men det handlar om att lära sig att inte ta skit från andra. För mig är det i allafall hyggligt självklart, för jag har lärt mig att ifrågasätta saker o ting (tack mamma).

Dessutom så låter det väldigt mkt i mailet/brevet som att tjejen gör det som är alltför vanligt i förhållandesituationer. Hon hänger upp hela sitt liv på killen. Vad är det bra för??? Se till att behålla ditt eget liv och dina egna vänner så mkt det går istället så uppstår inte sådant här. Man KAN ha ett eget liv även om man har ett förhållande, man BÖR ha ett eget liv. Annars blir man bra trist i längden.
Bara för att du o jag plötsligt blev vi, innebär inte det att jaget försvinner...

Bygger man upp sitt liv kring sina vänner och intressen OCH kring sin partner istället för bara kring sin partner så uppstår inte sådana här situationer.
men det är kanske ett enkelt sätt att se det på.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Inget synd om kvinnor som blir utnyttjade men som lika lätt kan packa sina resväskor och åka därifrån. Vad är problemet? Att killar är svin? Är tjejerna nöt-kreatur då som inte fattar att det bara är att dra.

*SUCK*

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
McB skrev:
Nej, det är det INTE! Vi träffades ju på Falken, så jag vet nog hur du ser ut. :whip
Ja men det var ett HELT annat ljus i Falkenberg. Det är förresten inte klokt vad de kan göra med ens utseende på fotografier numera. :rolleyes:

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
Stannar man kvar i ett förhållande med ett spån som slår en , inte visar respekt osv får man ärligt talat skylla sig själv! Man lever bara en gång och rövhål kan man vara utan!

Samma sak för killar som manipuleras av tjejer som tagit överhanden och styr sin kille dit hon vill. Tjejer e fan inte bättre!!

Det gäller således att man gör sig kvitt plågan i sitt liv medans man ännu har någon värdighet kvar och psyket e stabilt!!

:tummenupp

/R

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Twin skrev:
Stannar man kvar i ett förhållande med ett spån som slår en , inte visar respekt osv får man ärligt talat skylla sig själv! Man lever bara en gång och rövhål kan man vara utan!
/R

Man behöver bara ETT rövhål för att kunna leva!! :D :D

(Spamvarning, jag vet, men jag har så tråååkigt!! :( )

/FW

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Twin skrev:

Samma sak för killar som manipuleras av tjejer som tagit överhanden och styr sin kille dit hon vill. Tjejer e fan inte bättre!!

Det gäller således att man gör sig kvitt plågan i sitt liv medans man ännu har någon värdighet kvar och psyket e stabilt!!

:tummenupp

/R

Du har ju rätt vad det gäller det mesta men att bli slagen ska ingen, vare sig tjej eller kille, tolerera så där tycker jag att man bör blanda in uniformsmakten :) Men att utnyttja någon i den form vi talar om är ju tyvärr inte olagligt, men likväl opassande. Men det är knappast svårt att be nån dra åt helvete om de har utnyttjat en.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Många skriver att det bara är upp till var och en att bryta ett negativt mönster men det är inte riktigt så enkelt för alla.
Det som kan vara en självklarhet för er behöver definitivt inte vara det för andra. Det finns lika många anledningar till missbruk, misshandel, lojalitet, övergrepp som det finns offer och förövare.
Att bara tycka de som blir slagna, är missbrukare eller utnuttjade på annat sätt är idioter tyder på bristande empati.
Det är INTE så enkelt som vissa av er vill göra gällande, troligtvis utan erfarenhet av dylik problematik, att bara resa sig upp och sticka, sluta med sitt missbruk eller vad det nu kan vara.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Goodstuff skrev:
Många skriver att det bara är upp till var och en att bryta ett negativt mönster men det är inte riktigt så enkelt för alla.
Det som kan vara en självklarhet för er behöver definitivt inte vara det för andra. Det finns lika många anledningar till missbruk, misshandel, lojalitet, övergrepp som det finns offer och förövare.
Att bara tycka de som blir slagna, är missbrukare eller utnuttjade på annat sätt är idioter tyder på bristande empati.
Det är INTE så enkelt som vissa av er vill göra gällande, troligtvis utan erfarenhet av dylik problematik, att bara resa sig upp och sticka, sluta med sitt missbruk eller vad det nu kan vara.

Ok, men om man inte tycker det är lätt så ska man ge fan i att gnälla om det också.
Jag anser att man är bra dum om man finner sig i dylika saker och jag har varit i sådana situationer men brytit direkt.
Så jag förstår inte varför det ska vara så svårt att tex ge upp en kille/tjej som i ett milt fall tex har varit otrogen? Eller utnyttjat en för pengar, sex eller annat.
Missbruk är ju en annan femma då man fysiskt sett har påverkat hjärnan/kroppen med medel som är bevisat att det är svårt att bryta ifrån.
Men hamnar man i sådan situation så är man en sinnessvag människa som behöver hjälp och då ska man våga be om den hjälpen, vilket många inte vågar innan det är försent.
Men mitt medlidande får de inte även om människor i min närhet har hamnat i dessa situationer. Helt självförvållat anser jag.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Goodstuff skrev:

Word :tummenupp
Människan är ett flockdjur, betydligt mer än man tror, och har man blivit marginaliserad, obereonde av anledning är det väldigt svårt att bryta sig ur, både beteende och sällskap. Det är egentligen helt sjukt vad människor kan stå ut med i förhållanden, missbruk, livssituation osv, bara för att inte vara ensamma. Känslomässiga band är väldigt starka och hur många är det som klarar av att exempelvis bryta helt med sin mor?

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Goodstuff skrev:

precis.
Det är väldigt svårt att förstå varför folk är så sk "dumma" att dom stannar kvar i ett sådant förhållande. Jag förstår det inte själv helt fullt, men jag inser att dom är utsatta för systematiskt nedbrytning som gör att personen väldigt svag. Risken är också att dom redan i sin barndom har haft föräldrar som tryckt ner dem och nu hittat sin trygghet i en kille som gör samma sak. Konstigt beteende men människan är inte alltid logisk.

Ni som säger att det bara är att bryta, ni är inte riktigt insatta i problematiken tyvärr. Det har gått en del intressanta program på TV bla om det här. Det är väldigt lätt att stå "utanför" och säga vad som är rätt o fel, men är man mitt i det ser man inte alltid saker o ting så klart.
Var inte så snabba att dömma...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Dee_cati skrev:
Ok, men om man inte tycker det är lätt så ska man ge fan i att gnälla om det också.
Jag anser att man är bra dum om man finner sig i dylika saker och jag har varit i sådana situationer men brytit direkt.
Så jag förstår inte varför det ska vara så svårt att tex ge upp en kille/tjej som i ett milt fall tex har varit otrogen? Eller utnyttjat en för pengar, sex eller annat.
Missbruk är ju en annan femma då man fysiskt sett har påverkat hjärnan/kroppen med medel som är bevisat att det är svårt att bryta ifrån.
Men hamnar man i sådan situation så är man en sinnessvag människa som behöver hjälp och då ska man våga be om den hjälpen, vilket många inte vågar innan det är försent.
Men mitt medlidande får de inte även om människor i min närhet har hamnat i dessa situationer. Helt självförvållat anser jag.

Vad är en sinnessvag människa? Och om det nu är så att de kvinnor som stannar i dåliga förhållanden är "sinnessvaga" hur tror du då att de ska kunna be om hjälp?
Tycker det är ruskigt förmätet och småsint att se ner på människor som har problem i sina liv och som inte klarar att uppbringa den styrka det behövs för att bryta ett negativt mönster.
Om man hamnar i en situation där hela ens liv förändras eller tas ifrån en och ens självförtroende körs i botten och varje dag är en kamp för att överleva så är man inte så stark som behövs för att bryta sig ur problemen.
Det behövs så otroligt mycket mer kraft än du verkar vilja inse.
Otrohet i ett enstaka fall är dessutom inte samma sak som att leva i ett förhållande där misshandel förekommer.

Dessutom ska man vara ganska klar över att vem som helst kan hamna i dessa problem - hur stora, starka och nedlåtande man än må vara nu.

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Goodstuff skrev:
Dessutom ska man vara ganska klar över att vem som helst kan hamna i dessa problem - hur stora, starka och nedlåtande man än må vara nu.

Det är det som är så svårt att förstå. Jag tror inte man förstår fullt ut förrän man varit där själv.

Det är väl likadant med sekter o liknande suspekta grupper. Folk som varit hur starka o självständiga som helst har blivit "infångade" och helt förändrade.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Goodstuff skrev:
Vad är en sinnessvag människa? Och om det nu är så att de kvinnor som stannar i dåliga förhållanden är "sinnessvaga" hur tror du då att de ska kunna be om hjälp?
Tycker det är ruskigt förmätet och småsint att se ner på människor som har problem i sina liv och som inte klarar att uppbringa den styrka det behövs för att bryta ett negativt mönster.
Om man hamnar i en situation där hela ens liv förändras eller tas ifrån en och ens självförtroende körs i botten och varje dag är en kamp för att överleva så är man inte så stark som behövs för att bryta sig ur problemen.
Det behövs så otroligt mycket mer kraft än du verkar vilja inse.
Otrohet i ett enstaka fall är dessutom inte samma sak som att leva i ett förhållande där misshandel förekommer.

Jag menar att de som hamnar i missbruks-förhållande är sinnessvaga, och med det ser jag väl inte ner på människor? Jag är inte stark i psyket heller, men inte såpass sinnessvag så att jag hamnar i drogmissbruk. Och jag har haft detta på nära håll så kom inte och lär mig hur mycket det krävs osv. Har man hamnat i det så är det snett från början. Enda gången kanske vore om man är upplärd med det som tex religion som många är tyvärr. Det har man ju levt med hela livet och då är det svårt att bryta ig ur. Nu är det nog ovanligt att man är upplärd med droger, men det är enda gången som jag anser att man inte behöver vara sinnessvag för att hamna i detta.

Vad det gäller förhållande med annan människa så är det fortfarande ingen ide att klaga om man inte vill ge sig ur förhållandet. För om du nu vet vad det handlar om så berätta det, för det framgick inte mer än att det inte är så lätt enligt dig. Handlar det inte om vilja? Handlar det om kärlek till den andra personen som visar sin kärlek gentemot dig på ett väldigt konstigt sätt? Eller hur menar du?
För är man i ett förhållande där den andre parten utnyttjar dig till den grad så att du mår dåligt, vad är det för anledning att stanna kvar? Älskar du partnern såpass mycket att du stannar kvar, så gör det men ge fan i att gnäll. Det är det jag vill säga.
Men vill du ge dig ur förhållandet så är det bara att packa och ge sig iväg, men om man inte pallar det så kanske man verkligen är sinnessvag (som jag för övrigt inte påstår att man är bara för det) och behöver hjälp från annat håll. Synd bara att man inte törs be om det.
Jag har varit med om att tjejer som har blivit misshandlade av sina killar har gått tillbaka så fort såren har läkt. Och då har dessa tjejer ändå fått hjälp i form av lägenhet hos en kvinnojour som även hjälpt dem med att starta ett nytt liv. I vissa fall har det gått upp till ett år och detta på annan ort där de har varit så nära att starta ett nytt liv, men ÄNDÅ så går de tillbaka!
Kan du då beskriva för mig hur man är funtad i huvudet? För jag kan fan inte begripa mig på sådana människor. Gör nån det?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
CorbenDallas skrev:
Det är det som är så svårt att förstå. Jag tror inte man förstår fullt ut förrän man varit där själv.

Det är väl likadant med sekter o liknande suspekta grupper. Folk som varit hur starka o självständiga som helst har blivit "infångade" och helt förändrade.

Jag träffade en man på Stadsmissionen i Sthlm för några år sedan. Han var uteliggare då men hade tidigare haft en möbelkedja med affärer i flera städer i Sverige, miljoninkomst, hus och familj. Allting förlorade han på grund av sjukdom, familjen sprack och företaget gick i konkurs.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Goodstuff skrev:

Kan inte vara tyst längre...

Håller med om det ovan och blir less på en hel del i tråden.

Självklart kan det hända både killar som tjejer.

Att man bara kan bryta sig loss och ta sina saker och gå låter lätt för en som inte vet hur det kan vara.
Många har försökt gå och vad har hänt då? Tänk på det.
Man har rätt att gnälla, för man ska inte behöva tåla sånt från någon annan, vare sig det är kille eller tjej.

Det finns inte alltid hjälp att tillgå för klara sig ur situationer som denna, ibland har man inte vänner eller familj och och ibland finns inte rättsväsndet eller hem för misshandlade att tillgå. Polis kan inte göra något innan något "händer" och det är mycket som skall till innan dom kan ingripa.

Vet ni om att det är flera som försökt komma bort, packat sina grejor och gått, men då blivit våldtagna, slagna en kväll när dom gick hem? Fått tillstånd om besöksförbud för personen och vad hjälper 30 meter när han ständigt står på pass utanför eller vart du än gå, men håller sina meter, förutom vid överfall där man inte kan bevisa med klara bevis men vet att det var den personen? Trots det fortsatt och fått kämpa för få dölja sin identitet, för att sedan upptäcka att den läckt ut och hemliga telefonnummer går alltid att få reda på med list.
Att personen flyttat till annan ort och bytt telenummer gång på gång. En dag höra ljud i hallen och får se hur den man flytt från lyfter av ytterdörren som är låst med dubbla lås genom att fixa med gångjärnen...
Det går än i dag att göra på många dörrar.

Det är lätt för en icke person som ej varit där att dömma andra och säga dom är idioter som inte bryter. Tur att Ni då är så duktiga och kan klara er ur viken sitts som helst. Att ni aldrig blir svaga.

För det är ju personen som tar skiten och som gnäller som det är fel på helt och hållet. Den andra hävdar bara sin rätt lite bättre...
(ironisk sista mening för dom som inte fattar att den är det)

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Goodstuff skrev:
Jag träffade en man på Stadsmissionen i Sthlm för några år sedan. Han var uteliggare då men hade tidigare haft en möbelkedja med affärer i flera städer i Sverige, miljoninkomst, hus och familj. Allting förlorade han på grund av sjukdom, familjen sprack och företaget gick i konkurs.

Det tycker jag ändå inte handlar om samma sak då han kanske inte fick någon valmöjlighet som tjejer i fel förhållande kan få gång på gång på gång men ändå inte ta chansen.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Liwa1 skrev:
Kan inte vara tyst längre...

Håller med om det ovan och blir less på en hel del i tråden.

Självklart kan det hända både killar som tjejer.

Att man bara kan bryta sig loss och ta sina saker och gå låter lätt för en som inte vet hur det kan vara.
Många har försökt gå och vad har hänt då? Tänk på det.
Man har rätt att gnälla, för man ska inte behöva tåla sånt från någon annan, vare sig det är kille eller tjej.

Det finns inte alltid hjälp att tillgå för klara sig ur situationer som denna, ibland har man inte vänner eller familj och och ibland finns inte rättsväsndet eller hem för misshadlade att tillgå. Polis kan inte göra något innan något "händer" och det är mycket som skall till innan dom kan ingripa.

Vet ni om att det är flera som försökt komma bort, bpackat sina grejor och gått, men då blivit våldtagna, slagna en kväll när dom gick hem? Fått tillstånd om besöksförbud för personen och vad hjälper 30 meter när han ständigt står på pass utanför eller vart du än gå, mn håller sina meter, förutom vid överfall där man inte kan bevisa med klara bevis men vet att det var den personen? Trots det fortsatt och fått kämpa för få dölja sin identitet, för att sedan upptäcka att den läckt ut och hemliga telefonnummer går alltid att få reda på med list.
Att personen flyttat till annan ort och bytt telenummer gång på gång. En dag höra ljud i hallen och får se hur den man flytt från lyfter av ytterdörren som är låst med dubbla lås genom att fixa med gångjärnen...
Det går än i dag att göra på många dörrar.

Det är lätt för en icke person som ej varit där att dömma andra och säga dom är idioter som inte bryter. Tur att Ni då är så duktiga och kan klara er ur viken sitts som helst. Att ni aldrig blir svaga.

För det är ju personen som tar skiten och som gnäller som det är fel på helt och hållet. Den andra hävdar bara sin rätt lite bättre...
(ironisk sista mening för dom som inte fattar att den är det)

Vissa fall som du beskriver kanske det inte finns möjlighet till hjälp, men i många finns det hjälp, det gäller bara att hitta den. Vad tror du tex att din granne som har hört dig skrika varje kväll av att din pojkvän har slagit dig säger när du knackar på hans dörr och frågar om han kan köra dig till sjukan eller kanske en avlägsen släkting?
Jag vet fall där det funnits personskydd på plats 24 timmar om dygnet på platsen där den tidigare misshandlade tjejen befinner sig, men där hon ÄNDÅ har valt att gå tillbaka. Och kom för fan inte och säg att hon går tillbaka pga av rädsla ENBART! För hon känner väl fortfarande kärlek till denne man som tidigare hotat och misshanldat henne men som nu lovar att allt ska bli bra igen. Även om killen ifråga redan har 4 domar på sig för kvinnomisshandel och har gjort samma sak varje gång hon har återvänt. Vad är det för människa som kan återvända till ett sådant förhållande, förklara det för mig och förklara samtidigt för mig på ett bra sätt varför hon inte är en idiot. Starkt uttryck att kalla denne någon idiot men just nu finner jag inte bättre ord för denne någon.

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!