"utnyttjade tjejer"

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Dee_cati skrev:
Vissa fall som du beskriver kanske det inte finns möjlighet till hjälp, men i många finns det hjälp, det gäller bara att hitta den. Vad tror du tex att din granne som har hört dig skrika varje kväll av att din pojkvän har slagit dig säger när du knackar på hans dörr och frågar om han kan köra dig till sjukan eller kanske en avlägsen släkting?
Jag vet fall där det funnits personskydd på plats 24 timmar om dygnet på platsen där den tidigare misshandlade tjejen befinner sig, men där hon ÄNDÅ har valt att gå tillbaka. Och kom för fan inte och säg att hon går tillbaka pga av rädsla ENBART! För hon känner väl fortfarande kärlek till denne man som tidigare hotat och misshanldat henne men som nu lovar att allt ska bli bra igen. Även om killen ifråga redan har 4 domar på sig för kvinnomisshandel och har gjort samma sak varje gång hon har återvänt. Vad är det för människa som kan återvända till ett sådant förhållande, förklara det för mig och förklara samtidigt för mig på ett bra sätt varför hon inte är en idiot. Starkt uttryck att kalla denne någon idiot men just nu finner jag inte bättre ord för denne någon.

Grannar stänger dörren ibland av räddsla för inte bli inblandade.

Som jag skrev så spelar det ingen roll om det är kille eller tjej.

Visst är kärleken stark och man hoppas att allt ka bli bra och den andra ska bli som när man träffades. Det är svårt att förstå varför en del väljer att gå tillbaka gång på gång. Det kan bero på mycket. Rädsla vara och klara sig själv, kärlek, hotet , barn och mycket mycket. mer.

Du kommer aldrig kunna förstå hur nedbruten en person kan vara i ett sånt här läge och varför den inte lämnar personen om du inte varit där själv. Så kalla inte personen idiot.

Ändra din fråga till:
Vad är det för människa som behandlar en person så där?

Det tråkiga är att allt det här händer och det kan vara kille som tjej som blir drabbad. Det är det som är grundfelet i första hand, att behandla någon så fel.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Dee_cati skrev:
Inget synd om kvinnor som blir utnyttjade men som lika lätt kan packa sina resväskor och åka därifrån. Vad är problemet? Att killar är svin? Är tjejerna nöt-kreatur då som inte fattar att det bara är att dra.

*SUCK*
Att du inte ser problemet betyder inte at det inte finns ett problem.

Att det inte är så lätt som du tror bevisas med all önskväd tydlighet av att många människor befinner sig i den situationen. Att hävda att det beror på psykisk sjukdom, lättja eller dumhet samtidigt som man hävdar att de får skylla sig själva är ganska underligt.

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
Dee_cati skrev:
Du har ju rätt vad det gäller det mesta men att bli slagen ska ingen, vare sig tjej eller kille, tolerera så där tycker jag att man bör blanda in uniformsmakten :) Men att utnyttja någon i den form vi talar om är ju tyvärr inte olagligt, men likväl opassande. Men det är knappast svårt att be nån dra åt helvete om de har utnyttjat en.

Jag menade INTE att man ska tolerera att någon blir slagen, men tyvärr e det ju så att bara den som blir drabbad till en början kan göra något åt det. Vissa brudar/killar skyller sina blåmärken på dikterade olyckor och vissa stannar kvar ändå och då är det ju väldigt fel!! Då söker man hjälp istället.

Våldtäktsmän och män som förnedrar kvinnor med fysiskt eller psykiskt våld hör hemma bakom lås och bom!

Watson: Den bjuder jag på, visste att nån hade tråkigt en sådan här regning dag! Suck!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Liwa1 skrev:
Grannar stänger dörren ibland av räddsla för inte bli inblandade.

Som jag skrev så spelar det ingen roll om det är kille eller tjej.

Visst är kärleken stark och man hoppas att allt ka bli bra och den andra ska bli som när man träffades. Det är svårt att förstå varför en del väljer att gå tillbaka gång på gång. Det kan bero på mycket. Rädsla vara och klara sig själv, kärlek, hotet , barn och mycket mycket. mer.

Du kommer aldrig kunna förstå hur nedbruten en person kan vara i ett sånt här läge och varför den inte lämnar personen om du inte varit där själv. Så kalla inte personen idiot.

Ändra din fråga till:
Vad är det för människa som behandlar en person så där?

Det tråkiga är att allt det här händer och det kan vara kille som tjej som blir drabbad. Det är det som är grundfelet i första hand, att behandla någon så fel.

Jag ville inte heller kalla detta för idioti, men tyvärr så kom jag inte på nåt mer passande ord.
Jag har varit i konstiga förhållanden där min partner har åkt ut med huvudet före genom dörren, men jag har inte blivit misshandlad i nåt förhållande som tur är. Men det var inte det som vi tog upp först och främst eller? Jag uppfattade det som att vi tog utnyttjandet av en människa och inte misshandeln av en människa. Och även om jag själv inte har levt i ett sådant förhållande så vet jag hur det är, så säg inget annat.

Och som tidigare, det gällde inte vad det var för människa som kan göra nåt sådant här mot någon annan, det har vi väl andra trådar om?

Vi är ense om en sak iaf, man ska inte behandla människor på detta vis, synd bara att inte fler människor är ense om det.

Bingo: Jag ser problemet och jag ser lösningen, det jag inte ser är tankegången hos den person som är den utsatta. Jag har erfarenhet av detta på nära håll och det enda jag gör är skakar på huvudet åt dessa tjejer som går tillbaka. För det är inget problem att hålla sig borta, förstår du? Problemet ligger (förutom deras partners problem givetvis, men de tar vi inte upp här) hos tjejen när hon vill återvända till sin kille som utnyttjar henne. Eller ännu värre, misshandlar henne.
Den enda egna erfarenheten jag inte har av detta är att jag har gjort detta mot någon tjej och jag kommer inte göra det heller.

Men skitsamma, orka bråka längre..... Vi har alla olika åsikter och min åsikt som är att tjejer som inte lämnar sina killar som utnyttjar dem är puckon, är bara en av de många åsikterna.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Kvinnor som ger efter för killen på det där visen som BadToy
skrev i början tror jag är svaga kvinnor.

Skulle inte kunna tro att man som stark kvinna o med ett starkt
psyke skulle ge efter om nån slog på en eller behandlade en illa
verbalt.

Och det é klart jättesvårt o jättesynd om kvinnor som fått svin
efter sig som inte vill ge upp. Hotar o försöker skrämma kvinnan.

Men i grund o botten så é det ingen annan som kan göra nått åt
situationen förutom kvinnan själv. HON måste ta första steget ur
förhållandet och sen få hjälp. Men att hjälpa nån som inte är
säker på att hon vill ur ett dåligt förhållande är som att stånga
sig blodig mot en vägg...eller nått.

Och som Mavve sa så é vi kvinnor mer utsatta än män för sånna
här situationer. Om man snackar om att bli misshandlad o sån't...
har svårt att tänka mig killar bli misshandlade av tjejer.
Men men..kanske finns nått fall.

Kvinnor måste bli starkare rent psykiskt och inte tro så jäkla gott
om alla killar. Va misstänksam så uppfattar man dåliga signaler
tidigare och kan göra nått åt det.

Det handlar om att tycka om och respektera sig själv!
Och man respekterar inte sig själv om man låter nån annan behandla en illa. :fakta

Orkar inte läsa alla långa inlägg som skrivits i tråden så ursäkta om nått redan sagts. :rodnar

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Egentligen är det fel att dela in det i svaga och starka kvinnor/människor. Starka personer går att bryta ner likväl som svaga, det spelar mindre roll, de flesta människor har en svag punkt, och det är bara för en manipulerande person att ta reda på den svaga punkten. Därför kan även "tuffa" tjejer bli helt nedbrutna av en manipulerande man och tvärtom.

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
McBrud:
Det som vissa här säger att det bara är att dra är så falskt så det bara visslar om det!!
En tjej som blir slagen och misshandlad både fysiskt och psykiskt kan inte lämna denna killen. Hon tror att det är något fel på henne och att ingen annan vill ha henne... att man har gjort något fel...
På något konstigt sätt blir killen en slags säkerhet och hon hoppas på att det ska bli bättre. Killen var ju så underbar i börjar, han kan nog bli så igen... men det blir de aldrig!
Vissa kvinnor blir oxå hotade, då vågar man ju inte sticka bara så där.. vet en tjej vars kille slog henne i två månader innan hon stack... han hade en massa kompisar runt om där hon bodde, och alla hotade att döda henne ifall hon lämnade honom... tillslut vågade hon lämna honom ändå och fick hjälp av sina vänner att bli fri från den där idioten!!!
Vissa gånger är det för sent att upptäcka en en kille utnyttjar en. Då står man där helt hjälplös och utan en enda vän i världen...
Hemskt att det finns sådana människor i världen....

:fatta! :smasha :7peta :whip :kulspruta :4skrika :finger :mad:

Gixxer Mike

Guest
McB skrev:
Inga spydiga kommentarer? Glöm det.

Hur är man som tjej funtad om man hänger ihop med en sådan kille är det första jag undrar över. Ge f*n i att gnälla över saker som du KAN göra något åt.

Och detta är ett normalt beteende?

Jag är så förbannat trött på kvinnor som gnäller över att killar är svin, när de själva så enkelt kan göra slut på sitt "lidande".

Visst, det finns killar som beter sig riktigt svinaktigt gentemot kvinnor, men dessa är i minoritet. På något sätt verkar dessa /rötägg ändå vara de som attraherar flest kvinnor, vilket resulterar i att män i allmänhet får ett dåligt rykte.

Du får ursäkta men hur faan tänker du?..hur i helvete kan nån säga hur nån är inna det händer?
liksom du snackar om att man ska kunna spå framtiden och se in i folks sinne..så lägg ner din attityd för faan annars kan man ju hoppas att du en dag träfar en brud som bränner dig och lämnar dig med skulder dåligt samvete osv..trots det är hon i det fallet som är badguy..så liksom ta och tänk innan du yttrar dig som du gjorde i detta inlägg..
det finns lika många utnyttjande kvinnor som män och inget av de båda delarna är ok..men sitt inte och klanka ner på de personer som fallit för dom..det är fan inte lätt att se allt när man är mitt uppe i sitt nykära sinnelag..så tänk lite framöver.
/En lite smått irriterad Mike
:mad:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
MBGirl

Det kan vara både svaga och starka kvinnor och jag kan bara hålla med Offkeff och vill inte dela in det i starka och svaga.

"Egentligen är det fel att dela in det i svaga och starka kvinnor/människor. Starka personer går att bryta ner likväl som svaga, det spelar mindre roll, de flesta människor har en svag punkt, och det är bara för en manipulerande person att ta reda på den svaga punkten. Därför kan även "tuffa" tjejer bli helt nedbrutna av en manipulerande man och tvärtom."

Även Gilgo säger bra ord i sitt inlägg

Vi pratar inte bara misshandel utan även utnyttjande av andra.
Den som inte varit där själv eller väldigt nära kan inte sätta sig in i situationen helt. Då är det lätt när man inte fattar dra förhastade slutsatser som låter bra.

Hur lyckas t ex. sol och vårare lura så många starka och smarta personer?r

McB förstår inte ditt inlägg och tycker att du bör tänka efter innan du skriver så som du gjorde. Det är inte bara tjejer som svär äver sina svin till män, Killar gnäller även dom ibland över sina svin till tjejer men stannar ändå kvar.

Det är inte så att jag önskar dig in i en situtation som denna själv, för ingen är värd den. Men en hel del behöver tänka sig för innan dom säger att det bara är att dra. Behöver inte vara fyskisk misshandel för att man ska vara hotad och rädd eller fortfarande älska någon när personen fått en att känna sig så värdelös att man tror att ingen vill ha en eller att man duger något till.

Vi tycks i alla fall vara ense om att det är fel att behandla någon såhär. Det är ju skönt :tummenupp

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Tacka vet jag singellivet :fakta .

Inget gnäll bara njutning dagarna i ända :D

Inga kompromisser bara valfrihet dagarna i ända :tummenupp

Kram på er :hej

Gixxer Mike

Guest
MBGIRL skrev:
Kvinnor som ger efter för killen på det där visen som BadToy
skrev i början tror jag är svaga kvinnor.

Skulle inte kunna tro att man som stark kvinna o med ett starkt
psyke skulle ge efter om nån slog på en eller behandlade en illa
verbalt.

Och det é klart jättesvårt o jättesynd om kvinnor som fått svin
efter sig som inte vill ge upp. Hotar o försöker skrämma kvinnan.

Men i grund o botten så é det ingen annan som kan göra nått åt
situationen förutom kvinnan själv. HON måste ta första steget ur
förhållandet och sen få hjälp. Men att hjälpa nån som inte är
säker på att hon vill ur ett dåligt förhållande är som att stånga
sig blodig mot en vägg...eller nått.

Och som Mavve sa så é vi kvinnor mer utsatta än män för sånna
här situationer. Om man snackar om att bli misshandlad o sån't...
har svårt att tänka mig killar bli misshandlade av tjejer.
Men men..kanske finns nått fall.

Kvinnor måste bli starkare rent psykiskt och inte tro så jäkla gott
om alla killar. Va misstänksam så uppfattar man dåliga signaler
tidigare och kan göra nått åt det.

Det handlar om att tycka om och respektera sig själv!
Och man respekterar inte sig själv om man låter nån annan behandla en illa. :fakta

Orkar inte läsa alla långa inlägg som skrivits i tråden så ursäkta om nått redan sagts. :rodnar

MBGIRL: bara så du vet så har jag levt i ett förhållande där jag enligt folk i min omgivning blivit psykiskt misshandlad under 5år pga jag älskade henne så mycket och inte ville ha bråk hela tiden..i början va det bara tjafs men med tiden så vande man sig och man blev bara sämre och sämre rent mentalt..ett tag så hatade jag mig själv och tyckte jag va så värdelös osv så jag knappt visste vad jag skulle göra..men nu när jag kan se tillbaka så kan jag bara säga..hur i helvete kunde jag finna mig i detta...att en brud kan trycka ner en så jävligt så man nästan vill ta livet av sig ..ocg göra allt för att det inte ska vara tjafs osv.
Så jag kan med EGEN erfarenhet säga att det finns kvinnor som misshandlar sina män..inte fysiskt men mentalt..och det sker på samma sätt som när män utnyttjar kvinnor..dom börjar diskret sen åkar med tiden så när man är den utsatte så vänjer man sig och kan därför inte bedöma sitt värde och läge..så..läget är det samma både för kvinnor och män..så snacka om att det är upp till den som blir utnyttjad är fel att säga..för man kan vara så nertryckt så man själv inte ser det..utan det kan vara så rotat att man TROR att allt stämmer.

Men men det är väl lätt för kvinnor att tro att inte killar kan bli utsatta men lägen finns och kommer alltid finnas där det händer..suck.

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
Dee_cati skrev:
Inget synd om kvinnor som blir utnyttjade men som lika lätt kan packa sina resväskor och åka därifrån. Vad är problemet? Att killar är svin? Är tjejerna nöt-kreatur då som inte fattar att det bara är att dra.

*SUCK*

Det är inte så enkelt alla gånger!!!!!

//Simon

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag vet inte vad jag ska säga. Jag håller med båda sidor i denna disskution.
Visst är det tjejen som måste ta beslutet att lämna killen. Men å andra sidan kan det va svårt om hon inte själv inser att hon har ett problem eller inte vågar.

Jag anser iallafall att det ligger ett ganska stort ansvar på släkt och vänner att se till sin väns bästa å dra ut honom/henne ur en sådan situtation och få honom/henne att inse problemet med situtationen. Visst kan det va svårt att märka för omgivningen, men man kan ju faktiskt se på dom flesta om det är nått fel.

Men i slutändan ligger det faktiskt på "offret" att reda upp det hela. Släkt och vänner kan bara ge en lite hjälp på vägen.

//Emil

PS. Pratar av egna erfarenheter här med min flickvän som under alla år tills hon träffade mig lät sig bli styrd och ställd av sina föräldrar som en liten docka. Det va 1 ½ år sen och hon är ännu ej helt fri. DS.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
oFFkeFF skrev:
Egentligen är det fel att dela in det i svaga och starka kvinnor/människor. Starka personer går att bryta ner likväl som svaga, det spelar mindre roll, de flesta människor har en svag punkt, och det är bara för en manipulerande person att ta reda på den svaga punkten. Därför kan även "tuffa" tjejer bli helt nedbrutna av en manipulerande man och tvärtom.

Visst sant att det é litta fel men en människa som har ett starkt
psyke tar längre tid att manipulera o jag tror faktiskt inte att alla
kan manipuleras.
Trivs man med sig själv och fortsätter ha sitt "eget" liv som nån
annan skrev så tror jag iaf att man har större chans att hålla sig
klarsynt i ett dåligt förhållande.

Gixxer Mike skrev:
MBGIRL: bara så du vet så har jag levt i ett förhållande där jag enligt folk i min omgivning blivit psykiskt misshandlad under 5år pga jag älskade henne så mycket och inte ville ha bråk hela tiden..i början va det bara tjafs men med tiden så vande man sig och man blev bara sämre och sämre rent mentalt..ett tag så hatade jag mig själv och tyckte jag va så värdelös osv så jag knappt visste vad jag skulle göra..men nu när jag kan se tillbaka så kan jag bara säga..hur i helvete kunde jag finna mig i detta...att en brud kan trycka ner en så jävligt så man nästan vill ta livet av sig ..ocg göra allt för att det inte ska vara tjafs osv.
Så jag kan med EGEN erfarenhet säga att det finns kvinnor som misshandlar sina män..inte fysiskt men mentalt..och det sker på samma sätt som när män utnyttjar kvinnor..dom börjar diskret sen åkar med tiden så när man är den utsatte så vänjer man sig och kan därför inte bedöma sitt värde och läge..så..läget är det samma både för kvinnor och män..så snacka om att det är upp till den som blir utnyttjad är fel att säga..för man kan vara så nertryckt så man själv inte ser det..utan det kan vara så rotat att man TROR att allt stämmer.

Men men det är väl lätt för kvinnor att tro att inte killar kan bli utsatta men lägen finns och kommer alltid finnas där det händer..suck.

Okej tråkigt att du varit i ett sån't förhållande.
Oftast så är det juh kvinnomisshandel m.m. som man får reda på
och knappt nånting om vad som händer med män, tråkigt nog.
Kanske är det mer pinsamt för en man att erkänna sån't?

Har helt enkelt inte hört talas om så många män som blitt missbrukade.
Då é det inte så konstigt om man tror att det é mest tjejer som utsätts.

Sen står jag fast vid min åsikt om att det är kvinnan/mannen som
blir utnyttjad som måste ta första steget ur ett förhållande.
Och med att ta första steget behöver inte va att flytta ifrån eller
åtala missbrukaren. Första steget kan va mentalt att man gör sig
redo att lämna idioten och bestämmer sig för det oavsett hur svårt
det kan bli. Man kan inte hjälpa nån som inte vill bli hjälpt och
som skyddar och ger ursäkter till den som missbrukar.

En kompis som gick mellan en kille som slog på sin tjej ute på stan.
Han slog ner killen och vad hände?!
Jo min kompis fick ett anmälan på sig av tjejen!

Gixxer Mike

Guest
MBGIRL skrev:
kan manipuleras.

Okej tråkigt att du varit i ett sån't förhållande.
Oftast så är det juh kvinnomisshandel m.m. som man får reda på
och knappt nånting om vad som händer med män, tråkigt nog.
Kanske är det mer pinsamt för en man att erkänna sån't?

Har helt enkelt inte hört talas om så många män som blitt missbrukade.
Då é det inte så konstigt om man tror att det é mest tjejer som utsätts.

Sen står jag fast vid min åsikt om att det är kvinnan/mannen som
blir utnyttjad som måste ta första steget ur ett förhållande.
Och med att ta första steget behöver inte va att flytta ifrån eller
åtala missbrukaren. Första steget kan va mentalt att man gör sig
redo att lämna idioten och bestämmer sig för det oavsett hur svårt
det kan bli. Man kan inte hjälpa nån som inte vill bli hjälpt och
som skyddar och ger ursäkter till den som missbrukar.

En kompis som gick mellan en kille som slog på sin tjej ute på stan.
Han slog ner killen och vad hände?!
Jo min kompis fick ett anmälan på sig av tjejen!

Jo men det märks att du inte är insatt i hur det är att leva ett sånt här liv..för när man lever i det så har man fått sitt psyke så nertryggt så man är inte kapabel till att ens inse att man KAN göra nåt annat än finna sig i skiten.

Det du senare beskriver visar just hur pass mentalt dominerad och manupilerad man kan vara..den tjejen som blev misshandlad har antagligen blivit så nertryckt att hans kännslor gick före hennes egna eller så hotade han henne med stryk om hon inte anmälde misshandeln osv..det kan finnas 100 olika skäl som vi aldrig kommer få reda på men till saken hör att min mamma har blivit misshandlat i 20 år..hon är totalt trasig i hela käken och är numera både alkolist och tablettmissbrukare men när jag nitade den killen som har misshandlat henne så gick hon imellan för att skydda honom..för han hade manupilerat hennes sinne att hans välbefinnande gick före hennes egna.
Han är död idag så han kan aldrig göra henne illa igen men hon lyckades med VÄNNERS hjälp kasta ut honom efter 20 år av psykisk och fysisk misshandel.
Hon trodde i 20 år att allt va hennes fel osv..hon levde i tron att så här ska det vara..att det är hon som va ett svin som tiggde om stryk osv..med tiden så blev det hennes tillvaro..och hur ska man veta att man ska ta sig ur om man tror att livet är helt ok.
Jo man har fått sitt psyke manupilerat med tiden.
Så..jag har jävligt bra erfarenheter på hur folk kan utnyttja andra för egen vinning..och jag förstår att folk kan fastna för kvinnor eller män som är sk utnyttjare.
Men om man har tur så har man kompisar som kan se signaler som visar detta och kan förhoppningsvis påpeka eller poängtera detta INNAN det har gått för långt.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Gixxer Mike skrev:
Jo men det märks att du inte är insatt i hur det är att leva ett sånt här liv..för när man lever i det så har man fått sitt psyke så nertryggt så man är inte kapabel till att ens inse att man KAN göra nåt annat än finna sig i skiten.

Det du senare beskriver visar just hur pass mentalt dominerad och manupilerad man kan vara..den tjejen som blev misshandlad har antagligen blivit så nertryckt att hans kännslor gick före hennes egna eller så hotade han henne med stryk om hon inte anmälde misshandeln osv..det kan finnas 100 olika skäl som vi aldrig kommer få reda på men till saken hör att min mamma har blivit misshandlat i 20 år..hon är totalt trasig i hela käken och är numera både alkolist och tablettmissbrukare men när jag nitade den killen som har misshandlat henne så gick hon imellan för att skydda honom..för han hade manupilerat hennes sinne att hans välbefinnande gick före hennes egna.
Han är död idag så han kan aldrig göra henne illa igen men hon lyckades med VÄNNERS hjälp kasta ut honom efter 20 år av psykisk och fysisk misshandel.
Hon trodde i 20 år att allt va hennes fel osv..hon levde i tron att så här ska det vara..att det är hon som va ett svin som tiggde om stryk osv..med tiden så blev det hennes tillvaro..och hur ska man veta att man ska ta sig ur om man tror att livet är helt ok.
Jo man har fått sitt psyke manupilerat med tiden.
Så..jag har jävligt bra erfarenheter på hur folk kan utnyttja andra för egen vinning..och jag förstår att folk kan fastna för kvinnor eller män som är sk utnyttjare.
Men om man har tur så har man kompisar som kan se signaler som visar detta och kan förhoppningsvis påpeka eller poängtera detta INNAN det har gått för långt.

Jag har aldrig sagt att man måste gå igenom nått ensam MEN du
får väl ändå hålla med om att personen som blir utnyttjad måste
va den som tar första steget och VILL komma ur situationen.
Sen är det klart att om man har kompisar så ska de hjälpa till och
kan tala om att det é fel att man blir illa behandlad. Men att som
kompis va den som drar ut den andre ur förhållandet med tvång
när personen fortfarande inte har tagit itu med sina känslor gentemot
personen som missbrukar... :(

Och nä jag har inte varit i en sån hemsk situation som du och det
é jag tacksam för men har varit i förhållanden som varit mindre bra
där killen försökt att trycka ner en genom att få en att tro man é
dålig o inte klarar av nått utan honom och på så sätt ska bli beroende.

Så jag vet faktiskt lite om hur det är att bli nertryckt o må dåligt pga
nån i ett förhållande.

Vänner o familj kan bara stötta en och hjälpa en men inte ta det
avgörande beslutet att lämna "missbrukaren" bakom sig.

För om det nu é så att nån annan bestämmer för dej att du inte
ska ha nått att göra med t ex killen så står du juh inte upp för dig
själv och är lika fast som när du gör ett eget beslut.
Och kommer då killen och smörar när familj/vänner inte finns i närheten
så är det inte lika lätt att stå emot när det inte var ens eget beslut ifrån början!

Och det talar jag av egen erfarenhet om.

Gixxer Mike

Guest
MBGIRL: "MEN du får väl ändå hålla med om att personen som blir utnyttjad måste va den som tar första steget och VILL komma ur situationen."

När du skriver detta så förutsätter du att person är MEDVETEN om situationen..som jag skrev om man är så pass djupt inpräntat i den livs stilen som man blivit påtvingad så har man ingen egen vilja kvar.
så hur ska man då kunna VILJA komma därifrån? jag tex klarade inte av att bryta själv...utan det va min halvbror som tvingade mig mer eller mindre till detta och NU först när jag ser tillbaka så kan jag säga att jag va utnyttjad liksom många andra är tyvärr än idag..
Idag kan inte jag fatta att jag kunde finna mig i det livet jag levde då.
Så som jag sa om man blir tillräckligt manipulerad så TROR man att livet ska vara så och kan därför inte heller vilja nåt annat för den som manupilerat vill att du inte ska ha nån vilja utan det är bara hans/hennes vilja som gäller..och DÅ kan man inte inse att man har nån vilja..
Det du skriver om att du hade blivit nertryckt och mått dåligt..det är inte samma sak som manipulerad och utnyttjad som vi nu pratar om. Det man får intryck av när man läser det du skriver så får jag lite kännsla av att du blandar ihop utnyttjande personer med folk som bara är allmänt ruttna..tex en kille som är egoistisk och trycker ner en tjej för att han själv ska må bra..osv..men det vi pratar om är där vissa utnyttjar andra genom tex..mentalt trycka ner och beröva personen på dess egna identitet..lura av pengar..misshandla..osv och sen bara gå vidare till nästa tjej/kille och bara kör vidare.
Detta är inget man kan göra under en vecka..utan det vi pratar om handlar oftast om förhållanden som pågått ett år eller mer..där man succesivt har trappat upp allt så man till slut finner sig i stortsett vad som hellst och därför inte reagerar i tid eller över vad som händer..för då är man så trasig mentalt så man har ingen koll på nånting eller vet knappt vad man heter....utan man bara existerar för den utnyttjande ska ha det bra.

"Sen är det klart att om man har kompisar så ska de hjälpa till och
kan tala om att det é fel att man blir illa behandlad. Men att som
kompis va den som drar ut den andre ur förhållandet med tvång
när personen fortfarande inte har tagit itu med sina känslor gentemot
personen som missbrukar... "

När du skriver detta..så med tvång..jaa vad är tvång?
att upplysa att nåt är galet..att ta med sig sin kompis och träffa andra människor..visa hur livet IGENTLIGEN ska vara så man får tillbaka sin tilltro till vardagen igen..det är ett av många sätt man kan hjälpa dom att inse att nåt är fel...men har det gått tillräckligt långt så kan man vara tvungen att TVINGA den personen att lämna sin pojkvän/flickvän men då ska det ha gått EXTREMT långt.

ta itu med sina kännslor..joo men det tar aldrig slut..det är först när du kommit ur skiten man kan BÖRJA reda ut allt..innan man har kommit därifrån eller när man lever i det så varken får man eller kan man reda ut några kännslor för man tvingas jämnt att höra saker som påminner dig om att allt du tycker/tänker är fel..och då är det inte lätt att göra eller reda ut ett jävla skit.
Sen kan man var så passdjupt ingången i att det aldrig kommer ta slut så man inte VÅGAR tro att det finns ett slut på skiten..så man VÅGAR inte ens tänka tanken..så va det med mig.
MEN nu när man har kommit förbi det..då kan man börja bearbeta sina kännslor osv..för nu har helt plötsligt dina egna åsikter nån betydelse.

"Och nä jag har inte varit i en sån hemsk situation som du och det
é jag tacksam för men har varit i förhållanden som varit mindre bra
där killen försökt att trycka ner en genom att få en att tro man é
dålig o inte klarar av nått utan honom och på så sätt ska bli beroende."

Jo men det handlar inte om att man ska bli "beroende" utan att man lever för den människan pga av att han/hon har präntat in det så långt..att du är inget och han/hon är allt..du har inte rätt till nåt och han/hon har rätt itll allt..då menar jag ALLT..han/hon tar dina pengar..ditt sociala nät..förstör dina relationer med vänner och bekanta för att isolera dig totalt från omgivningen för att sen kunna bränna dig ännu hårdare och få dig att känna dig ännu ynkligare.

"Så jag vet faktiskt lite om hur det är att bli nertryckt o må dåligt pga
nån i ett förhållande."

Det är tyvärr sånt dom flesta av oss har råkat ut för nån gång i livet..och vi ska nog vara glada att det slutade vid att må dåligt och bli nertryckt..och inte vidare till det vi nu pratar om..totalt utnyttjad osv.

"Vänner o familj kan bara stötta en och hjälpa en men inte ta det
avgörande beslutet att lämna "missbrukaren" bakom sig."

Jo men som jag skrev..då måste den utnyttjade personen först komma till insikten om hon/han verkligen har blivit utnyttjad..vilket inte är lätt när man lever 24tim/dygn i detta helvete.
Men har kompisarna fått en att vakna tillräckligt så kan man ta det beslutet jaa.
Då menar jag att det man kan göra är mer än stötta..man kan aktivt hjälpa personen att komma tillbaka till normala värderingar...men risken är att hon /han blir nertryckt så länge han/hon inte har lyckats lämna honom/henne.

"För om det nu é så att nån annan bestämmer för dej att du inte
ska ha nått att göra med t ex killen så står du juh inte upp för dig
själv och är lika fast som när du gör ett eget beslut."

Men där återkommer samma sak som jag skrev..för att kunna ta beslutet så måste man få tillbaka sin tro att det finns ettslut och att man har stöd och hjälp att komma på fötter igen..annars är det lätt att bara finna sig i skiten..för då VET du vad du har osv.

"Och kommer då killen och smörar när familj/vänner inte finns i närheten
så är det inte lika lätt att stå emot när det inte var ens eget beslut ifrån början! Och det talar jag av egen erfarenhet om.

Jo men oftast så blire så att när man har fått ett break ett tag så kan man själv se hur dum och naiv man har varit och kan därefter bara le åt killen/tjejen och säga..du jag gick på ditt smöreri en gång men nu VET jag vad som väntar.
Jag säger inte att det är lätt att stå emot..tvärtom..men det är då man behöver sina vänner och verkligen känna deras stöd..och det kräver lite uppoffringar av dom för att man ska klara av att klippa..men efter en kortare tid..och i visssa fall lite längre så kan man stå på egna ben..för man har fått tillbaka sin egenkännsla och kan återblicka å det som varit..och ta lärdom därefter.

Ps ingen kan säga hur just du skulle/har hanterat det..men jag pratar i största allmänhet...och om mina egna och bekantas erfarenheter..som jag än idag slåss med..så detta är inget man bara kastar iväg..utan sånt här får man dras med resten av livet om det har gått tillräckligt långt.

en trött Micke som ska sova..gå och lägg dig också :=)

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
MBGIRL skrev:
kan manipuleras.

Vet du hur många människor som anser sig starka men ändå inte är det? Självinsikt är en bristvara utan dess like. Jag menar, du anser dig väl vara en ganska stark person?
Alla har svaga punkter, alla svaga punkter kan utnyttjas av personer med mindre skrupler. D.v.s i stort sett vem som helst kan blåsas av en psykopat, i stort sett är det bara riktigt utbildade människor som kan upptäcka dessa manipulerande människorna, och till och med dem blir blåsta av dem av och till.

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
CorbenDallas skrev:
Ni som säger att det bara är att bryta, ni är inte riktigt insatta i problematiken tyvärr. Det har gått en del intressanta program på TV bla om det här. Det är väldigt lätt att stå "utanför" och säga vad som är rätt o fel, men är man mitt i det ser man inte alltid saker o ting så klart.
Var inte så snabba att dömma...

Jag är MYCKET insatt i problematiken och jag anser fortfarande att det bara är att bryta och gå därifrån. Alla människor har rätten att styra över sitt eget liv och sen är det upp till var och en att frånsäga sig, eller bevara den rätten!!

Vissa människor kanske tycker att tvåsamheten är så pass viktig att det är värt att ta skit, men vad vet jag?! :rolleyes:

/FW

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Tjejen skrev:

Det du och många andra här, inte riktigt förstår är att man blivit fråntagen den rätten. Mentalt existerar den inte längre... Det är som att vara blockad. Och det är inte tvåsamheten som lockar, utan man vågar helt enkelt inte dra. För personen hotar ofta med olika saker, och det finns ju många bevis på att det i många fall inte enbart stannat vid hot. Så det kanske är därför man är rädd för att dra.

Grejjen är ju att DÅ har det redan gått FÖR LÅNGT! Man ska inte acceptera någon sorts kränktning från första början. Då kan ingen ta någonting från dej och du behåller ditt människovärde.....
Om du däremot stannar kvar och tror att det var sista gången han/hon kallar dej för slyna/f*tta/h*ra/b*ögjvl eller liknande, det är då det blir svårt att bryta.
Vid första kräkning är det bara att dra.

Håller med Offkeff om att alla människor har svaga punkter att "trigga", men om man inte låter någon "bearbeta" ens psyke destruktivt så blir man inte knäckt.... Men vad vet väll jag??

/Fröken mysbyxa

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...