Utseendets roll i samhället?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har precis gjort mig ovän med min flickvän genom att diskutera utseendets roll i samhället. Hon menar att utseendet spelar roll då det får folk att prata med varandra vilket ger upphov till vänskaper, men jag menar att det enda utseendet har inverkan på är om man är ute efter ett one-night-stand.

Saken är den att vi diskuterat fenomenet tjejer som sminkar sig för främlingar men ser naturliga ut inför folk som redan tycker om dem, eftersom vännerna och partnern ju redan vet att man är trevlig så behöver man inte göra sig snygg för dem. Det får mig att tänka på den där Elvis-strippen av Cony Cronstam, där Hedvig klär upp sig olika sexigt för olika gå-ut-tillfällen men ser ut som fan när hon ska träffa bara elvis och han utbrister: "Bryr du sig om mig över huvud taget!?". Min flickvän menar att den är löjlig och att det ju inte alls funkar så, men jag håller inte med.

Borde man inte belöna den man tycker mest om genom att göra sig fin för honom/henne istället för att klä upp sig för totala främlingar i hopp om att fånga deras intresse? Jag menar, den typen av intresse man vinner genom att se snygg och sexig ut är väl ändå inte särskilt vänskapsrelaterad utan snarare kåtrelaterad? Men nejdå, så funkar det inte alls enligt min tjej... Enligt henne så är ett trevligt utseende en inkörsport för vänskaper, dvs man börjar prata med någon för att denne ser bra ut vilket leder till vänskaper och alltså måste man själv se bra ut om man vill bli pratad med.

För mig kan utseendet bara vara negativt när det handlar om att prata med folk, för inte fan går man fram och pratar med killen som sitter ensam i ett hörn och käkar sina egna snorkråkor samt luktar så illa att du kan känna det 10 meter bort? Men om någon inte är totalt motbjudande, vad är det då som gör att man inte kan prata med personen? Varför måste man se tilltalande ut också? Vad gör det för skillnad om man ser alldaglig ut eller är snygg när man väl är vänner? Ingen alls, det håller min flickvän med om. Hur kan det då göra skillnad innan man är vänner?

Det roliga är att hon dragit två stycken exempel på gånger hon inlett samtal med folk baserat på om de "ser trevliga ut" eller inte. Båda gångerna har det visat sig att personerna i fråga alls icke var vänskapsmaterial:D Det innebär alltså att hon lika gärna hade kunnat blunda och peka på måfå rakt ut i rummet och gått fram och pratat med personen som fingret landat på när hon väl öppnat ögonen, och ändå haft större chans att träffa på en potentiell kompis. Så hur kan hon säga att utseendet är viktigt och ett bra system för kontaktbildning!?

Hon blir dessutom arg på mig för att jag vägrar förstå att det är klart att första kontakten sker tack vare utseendet, men som sagt: Om personen bara inte är totalt motbjudande, varför då inte prata med den? Hur kan det jag säger vara fel när ett: hennes system uppenbarligen inte funkar och två: utseendet inte spelar någon roll när kontakt väl är etablerad? Vafan, varför inte i så fall bara slumpmässigt välja ut någon att prata med om det nu spelar så liten roll hur människan ser ut senare!? "Nej, man måste ju ha något att gå på för att vilja upprätta kontakt". Nej, det enda du måste, om du nu vill få kontakt med någon, är att ta kontakt med någon vem som helst.

Vi pratade på ganska länge om fler saker än de här, men jag orkar inte återge precis allt. Men vad är er syn på det här? Vem har rätt och vem har fel? Är det här en tjejgrej rentav, är det därför hon blir arg på mig och jag inte förstår? Diskutera!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Självklart spelar utseendet roll,
det är ju inte så att man skulle anlita en ful rörmokare precis :tummenupp

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Utseendet är ju det första man faller för, men sen har man väl olika "krav" på det, beroende på vad man är ute efter för relation med personen i fråga.

Men samtidigt så tycker man ju att folk ser bättre ut när man gillar deras personlighet. Charm kan ju lysa igenom och vara smickrande för personen i fråga, även om den kanske inte egentligen faller en i smaken.

Men om utseende inte spelar någon roll alls - varför tittar folk konstigt på t.ex. extrema svartrockare och liknande?

Jo, utseendet spelar roll....

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Gå och lägg dig. Klockan är fan mitt i natten!

Och ärligt talat. Jag trivs nog bättre med polare som ser bra ut, tjejer som killar. Iofs mest sannolikt för att det ofta hänger ihop med det sociala. Med vissa undantag finns fult folk som är lika underbart självklara i sig själva. Det är dessvärre hyfsat ovanligt.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Självklart vill folk se bra ut. Andra tittar ju, och de vill ju inte se en ful människa.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Alltså jag läste ba' första meningen...
Och inte för att jag känner att detta sägs för lite :gnissla, men i detta fall är det det enda tipset jag kan ge dej då du sitter framför sh(?) och tröstar dej själv efter att du och ladyn grälat.

Har du provat att :borra?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Självklart spelar utseendet roll,
det är ju inte så att man skulle anlita en ful rörmokare precis :tummenupp

Men om vi nu skulle bli lite allvarliga här så handlar det ju egentligen bara om sexuell attraktion, eller hur? Man klär upp sig när man går ut på krogen för att man vill få ett ragg, annars finns det ju ingen mening med att desperat försöka fånga folks uppmärksamhet:confused: Jag menar, utseendebetingad uppmärksamhet är ju av sexuell natur, för inte fan kan man bli attraherad av någons personlighet genom att tycka "mm, ögongodis!". Och i min mening leder personlighetsattraktion till vänskap och eventuellt partnerskap, utseendemässig attraktion leder till ligga (om den attraktionen är riktad åt båda håll). Man får ju inte veta något om en persons personlighet genom hans eller hennes utseende, det enda man får veta därigenom är om man kan tänka sig att knulla med honom eller henne. Vill man ha en kompis så måste man väl ändå prata och upprätta ett band som är starkare än kåthet och begär?? Och som sagt, till och med min flickvän har ju varit med om att man inte kan döma personligheten efter utseendet, så hur fan kan hon fortsätta ha det som system??:va

Utseendet är ju det första man faller för

Men om utseende inte spelar någon roll alls - varför tittar folk konstigt på t.ex. extrema svartrockare och liknande?

Handlar också om sex. Är man ute efter vänskap kan man ju lika gärna gå fram och prata med vem som helst, (blundandes om man så vill) eftersom utseendet inte spelar någon roll när man inte ska ligga. Så som sagt, hur viktigt kan det egentligen vara för vänskapen?

Visst, världen går runt på grund av sex. Så visst är utseendet viktigt i samhället. Men, jag vidhåller ändå att det inte spelar någon roll för kompisrelationer och det borde därför inte spela någon roll för bildandet av sådana heller.

Som sagt, utseende (eller snarare allmänt uppträdande och personlig hygien) kan ju verka extremt avtändande, men vad är egentligen skillnaden mellan att prata med någon som ser acceptabel ut och någon som är snygg? Varför ska man bara gå på utseendet när man väljer potentiella polare? det är det jag inte förstår.

Gå och lägg dig. Klockan är fan mitt i natten!

Och ärligt talat. Jag trivs nog bättre med polare som ser bra ut, tjejer som killar. Iofs mest sannolikt för att det ofta hänger ihop med det sociala. Med vissa undantag finns fult folk som är lika underbart självklara i sig själva. Det är dessvärre hyfsat ovanligt.

Så dina polare måste se bra ut för att du ska orka vistas i närheten av dem?:va Kul polare du verkar vara, jag vill nog inte vara din kompis även om du är skitsnygg:tummenupp

Självklart vill folk se bra ut. Andra tittar ju, och de vill ju inte se en ful människa.

Så du orkar inte heller umgås med fula människor?:va

i detta fall är det det enda tipset jag kan ge dej då du sitter framför sh(?) och tröstar dej själv efter att du och ladyn grälat.

Har du provat att :borra?

Jag tröstar mig inte, jag försöker förstå:D

Seriöst, jag kan inte se någon logik alls i hennes resonemang. Hjälp mig.

Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Handlar också om sex.

Så du orkar inte heller umgås med fula människor?:va

Nej, det handlar inte om sex. Skulle du gå fram och prata med en rockkille, full av piercingar i hela ansiktet, med mycket tatueringar, långt hår och ett argt utseende? Antagligen inte. Jag skulle gjort det, för jag vet att vi antagligen har ganska mycket gemensamt. Du hade nog inte antagit att ni hade särskilt mycket gemensamt, och därför skippat kontakten. Handlar inte alls om sex.

Om en människa är ful eller ej är ju ändå upp till betraktaren att avgöra. Få människor har exakt likadan smak.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Seriöst, jag kan inte se någon logik alls i hennes resonemang. Hjälp mig.

Hon är kvinna, att finna logik hos dom är svårare än att hitta vatten på mars.

Jag pratar med folk av alla utseenden, många av mina intresantaste samtal har jag haft med folk som inte ser ut som fotomodeller.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nej, det handlar inte om sex. Skulle du gå fram och prata med en rockkille, full av piercingar i hela ansiktet, med mycket tatueringar, långt hår och ett argt utseende? Antagligen inte. Jag skulle gjort det, för jag vet att vi antagligen har ganska mycket gemensamt. Du hade nog inte antagit att ni hade särskilt mycket gemensamt, och därför skippat kontakten. Handlar inte alls om sex.

Om en människa är ful eller ej är ju ändå upp till betraktaren att avgöra. Få människor har exakt likadan smak.

Falla för handlar väl ändå om sexuell attraktion?:va

Han kan väl vara trevlig sitt utseende till trots?:D Det enda jag kan utläsa ur någons utseende (och då endast i den typen av extremfall) är delar av hans intressen, och då jag själv inte är svartrockare så är väl chansen att vi skulle trivas ihop något mindre då vi inte delar just det intresset. Men det kan väl finnas andra saker vi båda är intresserade av? Utseendet är inte allt, men som sagt: Det kan verka avtändande ibland, och i diverse extremfall kan man ju bli mer eller mindre benägen att chansa. Jag hade antagligen inte gått fram och pratat med någon som går runt med ett hakkors tatuerat i pannan, eftersom jag hatar nazister. Men så länge utseendet är acceptabelt så kan jag fortfarande inte förstå skillnaden mellan att prata med de mer eller mindre snygga när det är personligheten som räknas.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Falla för handlar väl ändå om sexuell attraktion?:va

Han kan väl vara trevlig sitt utseende till trots?:D Det enda jag kan utläsa ur någons utseende (och då endast i den typen av extremfall) är delar av hans intressen, och då jag själv inte är svartrockare så är väl chansen att vi skulle trivas ihop något mindre då vi inte delar just det intresset. Men det kan väl finnas andra saker vi båda är intresserade av? Utseendet är inte allt, men som sagt: Det kan verka avtändande ibland, och i diverse extremfall kan man ju bli mer eller mindre benägen att chansa. Jag hade antagligen inte gått fram och pratat med någon som går runt med ett hakkors tatuerat i pannan, eftersom jag hatar nazister. Men så länge utseendet är acceptabelt så kan jag fortfarande inte förstå skillnaden mellan att prata med de mer eller mindre snygga när det är personligheten som räknas.

Jag håller med både dig och din tjej.

Men, menar du nu gå fram och bara prata med en random människa du hittar på stan? (För sånt gör inte svenskar, det vet vi alla!)
Eller menar du typ en av de okända, nya människorna på en fest du är bjuden på?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hon är kvinna, att finna logik hos dom är svårare än att hitta vatten på mars.

Jag pratar med folk av alla utseenden, många av mina intresantaste samtal har jag haft med folk som inte ser ut som fotomodeller.

Tell me about it...:huvet

Precis, exakt samma här! Många av mina bästa kompisar har ett allt annat än fördelaktigt yttre (även om jag knappast spyr så fort jag ser dem så skulle jag inte tycka "mums!" vid första anblick ens om jag tände på båda könen), men om jag bara hade gått på utseende så hade jag ju aldrig pratat med dem och då hade de aldrig blivit mina kompisar! Förstår inte hur folk tänker som bara går på utseende till och med när man inte ens vill ligga...:va

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Men om vi nu skulle bli lite allvarliga här så handlar det ju egentligen bara om sexuell attraktion, eller hur? Man klär upp sig när man går ut på krogen för att man vill få ett ragg, annars finns det ju ingen mening med att desperat försöka fånga folks uppmärksamhet:confused:

Utseendet är enormt viktigt—vare sig vi vill eller inte. Alla har olika preferenser. Jag umgås t.ex. helst inte med folk som klär sig som gangstarappare—och de som klär sig så i min bekantskapskrets vet att jag inte kan ta dem seriöst om de ser ut så, så de klär sig annorlunda när jag är med. Man umgås inte med folk som man inte trivs med på alla sätt, det är hyckleri att säga nåt annat, det ligger i människans natur att favorisera de som har bäst förutsättningar för bra avkomma.

Det handlar inte om sexuell attraktion utan om att du ska trivas med de du umgås med på alla plan. Alla har olika gränser för vad man anser vara 'fult' men i slutändan drar man gränsen—som du gjorde i din liknelse. Ju mer populär man är själv, desto hårdare kan man dra gränsen. Det har du utan tvekan sett i alla sociala sammanhang.

Oscar Wilde skrev:
I choose my friends for their good looks, my acquaintances for their good characters, and my enemies for their good intellects.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag håller med både dig och din tjej.

Men, menar du nu gå fram och bara prata med en random människa du hittar på stan? (För sånt gör inte svenskar, det vet vi alla!)
Eller menar du typ en av de okända, nya människorna på en fest du är bjuden på?

Alltid nåt:tummenupp

Jag menar att om man går ut någonstans (fest, krog, lundakarneval, whatever) med avsikt att hitta en vän (och inte ett ligg) så borde man inte låta utseendet styra, utan man skulle rent potentiellt kunna gå fram till vilken random människa som helst och starta en konversation. Innehållet i den konversationen lär ju säga fan så mycket mer om ifall ni passar ihop som vänner eller inte, och har du då inlett konversationen "på måfå" så spelar ju utseendet ingen roll för den eventuella vänskapen. Alltså tycker jag att det är korkat att bara prata med "snygga" människor, eftersom de "fula" kan vara minst lika trevliga och lämpliga som kompisar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Utseendet är enormt viktigt—vare sig vi vill eller inte. Alla har olika preferenser. Jag umgås t.ex. helst inte med folk som klär sig som gangstarappare—och de som klär sig så i min bekantskapskrets vet att jag inte kan ta dem seriöst om de ser ut så, så de klär sig annorlunda när jag är med. Man umgås inte med folk som man inte trivs med på alla sätt, det är hyckleri att säga nåt annat, det ligger i människans natur att favorisera de som har bäst förutsättningar för bra avkomma.

Det handlar inte om sexuell attraktion utan om att du ska trivas med de du umgås med på alla plan. Alla har olika gränser för vad man anser vara 'fult' men i slutändan drar man gränsen—som du gjorde i din liknelse. Ju mer populär man är själv, desto hårdare kan man dra gränsen. Det har du utan tvekan sett i alla sociala sammanhang.

Om du hade varit blind då, hade det spelat någon roll då? Personerna har väl fortfarande samma personligheter oavsett hur de ser ut eller klär sig, och det är ju personligheten man trivs med. Klarar du inte av att umgås med människor som ser ut på ett vissts ätt, oavsett hur trevliga de är, så är du en fruktansvärt ytlig människa och jag tycker synd om dig eftersom du går miste om många vänner.

...och inte ens då man bara vill ligga är utsendet en bra ledtråd på vad man får...

Nåja, ska man bara ligga och inte prata så är det väl bara utseendet som spelar roll? Jag menar, ska ni inte prata vare sig före, under eller efter sexet så är det väl skitsamma om hon är världens mest korkade bitch bara du tänder på henne och hon tänder på dig? Sen att hon kan vara värdelös i sängen är en annan sak, men du tänder åtminstone på hennes kropp.

Last edited:

Merovingian

Guest
Din kvinna har rätt. Generellt är det så, men är det inte hur du fungerar så är det upp till dig.
Så lång behöver den diskussionen vara.

Nyheter
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...