Utseendets roll i samhället?

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Jag skriver sällan nått på Sh mera men sånt här fundera man väll på när man gick i lågstadiet? Man kom ganska snabbt till den förklaringen att det inte spelar någon roll hur man ser ut utan personligheten avgör. Jag är heldre vän med någon som ser "ful" ut men är en smart typ än någon som är så jävla "vacker" men beter sig som en idiot. Dock så vågar jag påstå att vi allmänt ser mera lika ut varandra än vad vi vill medge, kanske därav behovet att försöka "sticka ut" i samhället genom att klä eller sminka upp sig. Mest tycker jag det reflekterar att man är väldigt medveten över hur man ser ut och orolig över vad andra tycker om sitt utseende, låter som en ganska ytlig person men vad vet man, kan ju visa sig vara hur trevlig som helst :)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Självklart har utseendet betydelse. Ganska stor också och inte bara i dejtingsammanhang.

Handen på hjärtat. Hur ofta har du stått på krogen och tänkt "den där tjejen var ful. Henne ska jag snacka lite med"?
Utseendet avgör om vi tar den första kontakten. Sen behöver det inte betyda att personen är fotomodell men det måste finnas något i utseendet som just du attraheras av. Om det är frågan om dejting i alla fall. Finns inte den fysiska attraktionen så tas ingen kontakt. Sen har givetvis utseendet mindre betydelse om det är frågan om någon i din umgängeskrets som du träffar genom kompisar och umgås med på fester eller liknande med vännerna. Men det måste fortfarande finnas något som attraherar.
Sen är det ju tursamt nog så att alla attraheras av lite olika saker så en tjej som jag inte tycker är attraktiv är det någon annan som ser något attraktivt hos och vice versa.
Sen är det självklart så att det har olika stor betydelse för olika personer. Vissa bryr sig mindre om utseendet och vissa anser att det är viktigare men ingen struntar totalt i utseendet.

Det finns til och med undersökningar som visar tendenser till att personer som anses som snygga har lättare för att få högre lön och bättre anställningsvillkor än personer som inte anses som snygga.

För mig är utseendet inte jätteviktigt. Det är andra saker som väger tyngre i slutändan men jag prutar inte på att jag måste känna mig attraherad om det är frågan om raggning eller dejting.

Jag har pratat med massor av människor som hävdat att utseendet inte har betydelse men efter en diskussion så kryper det ändå fram att det har en viss betydelse men man hävdar gärna att det inte har betydelse då det anses som lite ytligt att tycka att utseendet är viktigt.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
utseendet spelar roll, men av olika anledningar.

Utseendet (Snygg/ful) spelar roll när man raggar.
+- 3 poäng från sitt eget utseende :D

Utseendet klädstil mm, säger en stor del om vem jag är som person.

Någon nämnde tidigare att en person med nitar, svarthår och vitt smink inte faller alla i smaken. Men det utseendet är ju mera till för att visa vem man är, vilken musik man gillar och vilka värderingar man har.
Har svårt att tänka mig att folk klär sig så för att det ska vara snyggt.

Till TS. Du har rätt, tjejen har fel. Hon letar bekräftelse hos andra.
Det behöver inte betyda att hon vill ligga med dom, bara att hon gillar när hon får deras uppmärksamhet.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om man tänker efter lite så är utseendet en representation av en genetiska struktur. Alltså en människa med min struktur och följdaktligen mina egenskaper ser ut som mig. Och då är det inte bara hur breda axlar man har eller hur stor biquepp utan en massa mer eller mindre sublima saker som hudtyp och ögonform, mm. Det är därför man inte alls blir intresserad av cheyer i modekataloger, mm för de är totalt sterila då allt som skallrar om vad det är för en människa såsom fräknar och anletsdrag är redigerade. Visst hon var snygg men när man vänt på bladet har man ingen aning om hur hon såg ut.

Undermedvetet har man ju koll på ens egen sammansättning och någonstans klickar det när man möter en match. Vi vet ju att även lukter spelar in. En människa gillar lukten hos en potentiell partner desto mer olikt ens respektive immunförsvar är. Två helt olika immunförsvar är gynnsamt för ens avkomma.

Då förstår man hur jäkla lönlöst det är att träffa den rätta tjejen på krogen. Sminkad med en brun deg som täcker alla drag i ansiktet, svarta och onödigt långa fejkögonfransar, samt plastkulor som trotsar alla naturlagar i stället för bröst. Dessutom besprutad med parfüme till den milda grad att alla fermoner dött.

Ja. Att genetiken bakom har betydelse finns det en del undersökningar på.

Men det jag läst om kroppsdofter är inte att vi väljer totalt olika våra egna. Den jag läst kom fram till följande slutsats.

Kvinnor som väljer efter kroppsdoft väljer en man som har en immunsignatur som är till viss del lik och till viss del olik kvinnans far. Bakgrunden skulle vara att den genuppsättningen som hennes far har bevisligen kan generera livsduglig avkomma. Däremot ska den inte vara för lika då detta hämmar fertiliteten för paret.

För kvinnor som äter P-piller slås detta ut och hon väljer en partner som har en immunsignatur som är så lika hennes fars som möjligt. Den tänkbara förklaringen till detta skulle vara att P-piller får hennes kropp att tro att den är gravid och hon väljer då en partner som ska kunna ta hand om avkomman på ett bra sätt. Fertiliteten är sekundär då hon redan tror att hon är gravid.

När man gjort samma försök med män så har det visat sig att generna inte spelar någon roll. När män väljer efter kroppsdoft så väljer dom den kvinna som är närmast ägglossning.

Men det finns ju som sagt massor av utredningar på det här området och det finns säkert massor av olika resultat. Vad som är den ultimata sanningen vet ingen.

Det enda man med säkerhet kan säga är att såväl utseende som kroppsdoft har betydelse liksom det har betydelse om man står ut i hennes närhet i mer än 15 minuter utan att få lust att skära bort sina öron för att slippa höra mer.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
När man gjort samma försök med män så har det visat sig att generna inte spelar någon roll. När män väljer efter kroppsdoft så väljer dom den kvinna som är närmast ägglossning.
Vafan det där va ju läskigt!! Det där ville jag inte veta, hädanefter ska jag välja kvinnor som jag inte känner mig attraherad av "på det sättet". De bör ju rimligtvis vara långt ifrån ägglossning :D

Måste förövrigt hålla med de som tycker att utseendet spelar roll. Beroende på hur man själv är har man självklart gränsen för vad som är acceptabelt olika högt. Jag har väl olika attraktiva vänner men om jag börjar prata med någon helt random så väljer jag ju oftast att börja prata med någon som är mer lik mig själv som bryr sig om hur den ser ut och inte han/hon som sitter i träningsoverallen och morgonfrilla på tunnelbanan eller var det nu kan va. Lyssnar jag själv på gangstarap har jag förmodligen mer gemensamt med den andra snubben i pyjamas än han i märkesskjorta. Precis som att på en mc-träff går inte jag fram å pratar med snubben på en goldwing och fransar överallt utan väljer ju såklart att prata med nån som verkar mer likasinnad. Men jag springer ju självklart inte därifrån heller om gubben med fransar börjar prata med mig, och kommer han fram och pratar med mig så har han förmodligen något intressant att säga. Förhoppningsvis så vill han inte bara ifrågasätta mig för att jag kör en hoj utan stjärtgrill.

Om man nu inte bara är intresserad av vänskap så blir utseendet ännu viktigare, jag ska ju se människan varje dag också. Där finns det också en viss gräns, även om det låter väldigt ytligt... Men en tjej på 150kg har förmodligen inte särskilt mkt gemensamt med mig heller. Visst hon kan va hur intelligent och rolig som helst men jag tvekar på att hon t.ex. gillar att åka snowboard eller ngt annat som jag tycker är kul. Det är ju ett sånt nöje som jag vill kunna dela med en flickvän/fru eller vad man nu letar efter.

Last edited:

Merovingian

Guest
Intressant att många verkar gå under intrycket att snygg utesluter trevlig och vice versa.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Precis av samma anledning anser jag att mina vänner inte ska klä sig som gangstarappare.

Det är en helt annan diskussion men jag har gjort empiriska studier i ämnet och anser att de som klär sig så inte är värda min tid.

Det är väl klart som fan man umgås med folk för att de är intressanta—jag umgås inte med dumma människor och jag har vänner som jag anser är fula, men inte motbjudande. Du får tro vad du vill men när kroppsspråk står för 65% av all kommunikation säger det sig själv att utseende är viktigt. Läs Teos och Hunds inlägg.

Om du står och väljer mellan två människor att gå fram till och prata med på en fest, vem går du fram till? Den som ser tråkig ut eller den som ser intressant ut? Du vet inget om dem annat än hur de ser ut.

Men om de nu redan är dina vänner så spelar det väl absolut ingen som helst roll hur de klär sig? Deras personlighet förändras väl ändå inte av kläderna de bär?:va
Sen så var jag personligen inte ens medveten om att gangstarappare var ett så pass stort samhällsproblem (på annat sätt än att musiken suger) att de förtjänar att likställas med nazister... Vilka åsikter står egentligen ganstarappare för menar du?

Ok.

Kroppsspråk är ju å andra sidan lite annorlunda. Humör och så vidare går ju till viss del att utläsa ur hur en person för sig, och en riktigt jävla förbannad människa (eller ja, en som ser jävligt förbannad ut då) är kanske inte den första man väljer att gå fram till och ta kontakt med. Med jag vill dock skilja kroppsspråk från klädstil och sminkning. Jag menar, man kan ju bete sig förbannat, men hur klär man sig förbannat?:va Så viss skillnad mellan kläder/smink och kroppsspråk tycker jag nog ändå att det är. Men det är en annan diskussion.

Tja du, jag hade nog pratat med båda för att se vem som är mest värd min tid eftersom jag anser att jag inte kan veta något om vänskapspotentialen utifrån deras kläder. Sen om jag kör ole dole doff eller elle belle bi för att avgöra turordningen är väl skit detsamma?

Kläder förändrar inte folks personligheter, personligheten är vad som betyder något i en vänskapsrelation, vill du veta något om personligheten så måste du gräva djupare än bara ytliga faktorer såsom kläder.

Handen på hjärtat. Hur ofta har du stått på krogen och tänkt "den där tjejen var ful. Henne ska jag snacka lite med"?

Lika sällan som jag tänkt "Hon var snygg, henne ska jag prata med". Men det beror ju mest på att jag inte är singel samt att jag inte tror på krogragg som en lyckad dejtingplan.

Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Kläder förändrar inte folks personligheter, personligheten är vad som betyder något i en vänskapsrelation, vill du veta något om personligheten så måste du gräva djupare än bara ytliga faktorer såsom kläder.
Självklart men nu handlade det väl om vilka man väljer att ta kontakt med. Vill man själv att någon ska vilja ta kontakt med en så klär man sig förmodligen på ett liknande sätt som den man vill ska ta kontakt med en gör. Detta är också en bra grej till en arbetsintervju, att klä sig ungefär så som de gör där. Söker jag jobb som bilmek kommer jag inte i kostymen och söker jag jobb som teknisk chef på något lite större företag så kommer jag inte i shorts och t-shirt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Självklart men nu handlade det väl om vilka man väljer att ta kontakt med. Vill man själv att någon ska vilja ta kontakt med en så klär man sig förmodligen på ett liknande sätt som den man vill ska ta kontakt med en gör. Detta är också en bra grej till en arbetsintervju, att klä sig ungefär så som de gör där. Söker jag jobb som bilmek kommer jag inte i kostymen och söker jag jobb som teknisk chef på något lite större företag så kommer jag inte i shorts och t-shirt.

Absolut, men det är ju där jag tycker att det inte borde spela någon roll. Jag menar, hur väljer du exempelvis vem du ska ta kontakt med om du är blind? Och eftersom utseendet inte spelar någon roll när man väl är vänner så känns det fel att det skulle spela någon roll innan. Man trivs ju med personen i sig, inte med hans eller hennes kläder. Alltså borde man se bortom kläderna när man söker kontakt också. Även om synintrycket är det första vi tar in så tycker åtminstone inte jag att det är ett särskilt viktigt eller givande uttryck, eftersom personen inanför kläderna är densamma även om jag exempelvis blundar.
Dresscodes är ju också en intressant apsket, fast där vill jag nog nästan likställa det lite med raggningsaspekten och den utseendemässiga attraktionen... Dvs man vill göra ett hastigt och kortvarigt positivt intryck och "lura" motparten att man är bättre än man egentligen är, exempelvis genom att klä upp sig. Ungefär som man gör sig snygg för att få till ett one night stand, så länge man ser bra ut så är resten skitsamma eftersom det ändå inte ska vara längre än nödvändigt.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Kroppsspråk är ju å andra sidan lite annorlunda. Humör och så vidare går ju till viss del att utläsa ur hur en person för sig, och en riktigt jävla förbannad människa (eller ja, en som ser jävligt förbannad ut då) är kanske inte den första man väljer att gå fram till och ta kontakt med. Med jag vill dock skilja kroppsspråk från klädstil och sminkning.

Kroppsspråk gör folk snygga eller fula. Det är, som sagt, lejonparten av vår kommunikation och också en stor del i vårt första intryck om vi finner personen attraktiv eller oattraktiv (sexuellt eller inte). I kroppspråket avläser vi om en person är intresserad av att prata med oss, hur de känner sig just nu och om de är bekväma eller obekväma i situationen. Vi läser också av om personen är en självsäker eller osäker person och om de är trötta eller pigga. Allt utan att säga ett ord.

En del personer är bättre på att läsa kroppsspråk än andra—de brukar kallas socialt kompetenta. Klädstil går ofta hand i hand med kroppsspråk, folk har en tendens att genom kläder uttrycka samma som med kroppen. Inte alltid givetvis men oftare än man tror. Människan är tyvärr inte så unik som många vill få henne till.

Men folks personligheter förändrar ofta klädvalet. Det är väl självklart att man måste gräva djupare för att lära känna folk, ingen har sagt något annat. Men för att veta vilka man ska lära känna gör man ett urval. Det gör du också—undermedvetet, eller klunsar som du sa. Du har en annan urvalsprocess än din tjej, det är ju tydligt från första inlägget, men du gör det ändå. Jag ser det som helt omöjligt att du pratar kort med alla under en fest för att sedan bestämma vem du ska fortsätta prata med. En rätt stor majoritet av människorna gör den urvalsprocessen på utseende—attraktion helt enkelt. Därför spelar utseende roll, vare sig vi vill eller inte.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Absolut, men det är ju där jag tycker att det inte borde spela någon roll. Jag menar, hur väljer du exempelvis vem du ska ta kontakt med om du är blind? Och eftersom utseendet inte spelar någon roll när man väl är vänner så känns det fel att det skulle spela någon roll innan. Man trivs ju med personen i sig, inte med hans eller hennes kläder. Alltså borde man se bortom kläderna när man söker kontakt också. Även om synintrycket är det första vi tar in så tycker åtminstone inte jag att det är ett särskilt viktigt eller givande uttryck, eftersom personen inanför kläderna är densamma även om jag exempelvis blundar.
Dresscodes är ju också en intressant apsket, fast där vill jag nog nästan likställa det lite med raggningsaspekten och den utseendemässiga attraktionen... Dvs man vill göra ett hastigt och kortvarigt positivt intryck och "lura" motparten att man är bättre än man egentligen är, exempelvis genom att klä upp sig. Ungefär som man gör sig snygg för att få till ett one night stand, så länge man ser bra ut så är resten skitsamma eftersom det ändå inte ska vara längre än nödvändigt.
Jo precis samma sak är det ju om du nu ska gå fram till nån å börja snacka, man måste göra ett bra första intryck, den som gjort bäst intryck på dig hittills är ju förmodligen den du väljer att prata med. Men sen är det förmodligen inte bästa sättet att träffa nya vänner på. När jag flytta till sthlm kände jag en person här, som började på en annan linje. Men jag deltog i nästan allt i nollningen och gick med i KTH racing för att det var sånna saker som intresserade mig. Är med i t.ex. ölhäfveriet som jag tyckte var en jävligt skön grej under nollningen samt spexmästeriet som ordnar alla fester i spexet. Vänner hittar man inte på krogen eller liknande utan genom att ägna sig åt det man tycker är kul, och där hittar man förmodligen likasinnade och då spelar det ju ingen roll hur de ser ut. Där har du träffat dem på ett annat sätt och förmodligen "tvingats" prata med dem. Samma sak med att plugga vidare, ju högre/smalare utbildning desto större chans att möta likasinnade på en mer jämställd nivå, eller så har det iallafall vart för mig.

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Absolut, men det är ju där jag tycker att det inte borde spela någon roll. Jag menar, hur väljer du exempelvis vem du ska ta kontakt med om du är blind?
Är du blind så är inte synintrycket en faktor. Har du syn är det en faktor.

Och eftersom utseendet inte spelar någon roll när man väl är vänner så känns det fel att det skulle spela någon roll innan. Man trivs ju med personen i sig, inte med hans eller hennes kläder. Alltså borde man se bortom kläderna när man söker kontakt också. Även om synintrycket är det första vi tar in så tycker åtminstone inte jag att det är ett särskilt viktigt eller givande uttryck, eftersom personen inanför kläderna är densamma även om jag exempelvis blundar.
Jag skulle vilja påstå att man bedömer en person baserat på deras utseende vare sig man vill eller inte. Sedan är det nog olika från person till person hur mycket värde man lägger i den informationen. Ser vi en person som faller inom vår norm är det ju betydligt lättare att medvetet bestämma sig för att vara neutralt inställd gällande personen i fråga än om det gäller en person med ett avvikande utseende. Om vi sedan ställer oss positivt eller negativt till det som avviker är helt upp till våra tidigare erfarenheter och intryck.

Vissa personer dras man till och andra tar man avstånd ifrån, ibland helt utan att ha pratat med dem eller lagt någon medveten tanke kring hur de ser ut. Och jag pratar nu inte om raggning utan det kan gälla helt osexuella situationer mellan likakönade.

I sig har ni båda rätt och i princip kan man säga att utseendet påverkar men saknar djupare betydelse.

Optimalt vore ju dock om vi helt kunde bortse från synintrycket men jag tror inte att vi som människor fungerar på det sättet. Än.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Mycket babbel, skitsnack och teorier och "jag tror"...

Jag kan ärligt säga att jag inte vet ett skit om det hela, förutom att jag är äckligt snygg och ödmjuk :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Fy fan vad mycket ni skriver, och inte har ni lärt er styckeindelning eller dylika saker som underlättar läsning.
Jag är lite sådär lagom halvful så jag umgås gärna med ännu fulare människor för att framstå som snyggare än vad jag i själva verket är :D
Detta är tydligen även ett vanligt knep hos tjejer också, men då gärna en snygg tjej tillsammans med tjockare hona eller dylikt. Kanske sker det hela undermedvetet men i många fall ligger det nog planering bakom det hela från de lömska jävlarna.

Och ja, utseendet spelar ju stor roll. För vissa. Jag har av någon konstig anledning mer respekt för människor som utstrålar med ett "attraktivt" utseende.

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Fy fan vad mycket ni skriver, och inte har ni lärt er styckeindelning eller dylika saker som underlättar läsning.
Jag är lite sådär lagom halvful så jag umgås gärna med ännu fulare människor för att framstå som snyggare än vad jag i själva verket är :D
Detta är tydligen även ett vanligt knep hos tjejer också, men då gärna en snygg tjej tillsammans med tjockare hona eller dylikt. Kanske sker det hela undermedvetet men i många fall ligger det nog planering bakom det hela från de lömska jävlarna.

Och ja, utseendet spelar ju stor roll. För vissa. Jag har av någon konstig anledning mer respekt för människor som utstrålar med ett "attraktivt" utseende.

Ja visst är det lite så, oftast har assnygga tjejer en tjockis till bästa polare. Taktik eller inte, det vet jag inte ?

Klart alla går på utseendet, på ett eller annat sätt. Sen som vissa här säger, sen väljer man vad man vill göra med den kontakten/informationen.

Vill jag ragga går jag ju inte fram till en enligt mig ful person. Men jag kanske inte går fram till någon som jag tycker är svin läcker heller. Det handlar om så mycket grejer som ska stämma för man ska ta den där kontakten och sedan när man lärt känna personer så är det ju samma sak där. Man tar in all information och förvandlar den och väljer om det är rätt eller inte.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja visst är det lite så, oftast har assnygga tjejer en tjockis till bästa polare. Taktik eller inte, det vet jag inte ?

Klart alla går på utseendet, på ett eller annat sätt. Sen som vissa här säger, sen väljer man vad man vill göra med den kontakten/informationen.

Vill jag ragga går jag ju inte fram till en enligt mig ful person. Men jag kanske inte går fram till någon som jag tycker är svin läcker heller. Det handlar om så mycket grejer som ska stämma för man ska ta den där kontakten och sedan när man lärt känna personer så är det ju samma sak där. Man tar in all information och förvandlar den och väljer om det är rätt eller inte.

Min tes om tjejer med fula polare stämmer till fullo, jag och några kompisar har gjort en icke godkänd studie av det hela och kommit fram till slutresultatet; Att de snygga tjejerna som EGENTLIGEN bara är halvsnygga kompenserar det hela med att umgås med en tjockis/fulis.

Skulle jag ragga så skulle jag enbart gå efter skalan "Potentiell ja-sägare dividerat med siffran på fulhetsskalan" och överstiger hon en förutbestämd siffra så får hon äran att bli min för en kväll.
Men faktiskt, av någon konstig anledning så har jag alltid dragits till tjejer som har varit för snygga för mitt eget bästa om man frågar mig. Och av någon konstig anledning så har jag alltid lyckats med att erövra dem, så om det inte är mitt utseende de vill åt så måste det vara min stora lem :banana

Och ifall min flickvän sedan 10 år råkar läsa detta; Självklart så sitter jag bara och svamlar om vad som skulle ske OM jag hade varit utan livskamrat :krama

Vad var frågan nu igen :va

Nyheter
Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...