Utseendets roll i samhället?

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Klart som fan de spelar roll.

På vilket sätt och hur mycket? Där har du en idé till en bok.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Så här ligger det till:

Tjejernas smink, plasttuttar och hårförlängningar har inget med oss killar att göra. Det är enkom till för inbördes hierarki.

När det gäller utseende så är det det absolut viktigaste hos folk som faller för varann. (Nu mear jag inte folk som åker hem och jökar efter en mosrulle på maxigrillen kl 03,14 utan när folk blir kära i varann.

Och det är heller inte så att man kan bestämma vad som är snyggt och inte, visst det finns vissa egenskaper som flertalet attraheras av men det är i det stora helt personligt vad man "åker dit på".

Om man tänker efter lite så är utseendet en representation av en genetiska struktur. Alltså en människa med min struktur och följdaktligen mina egenskaper ser ut som mig. Och då är det inte bara hur breda axlar man har eller hur stor biquepp utan en massa mer eller mindre sublima saker som hudtyp och ögonform, mm. Det är därför man inte alls blir intresserad av cheyer i modekataloger, mm för de är totalt sterila då allt som skallrar om vad det är för en människa såsom fräknar och anletsdrag är redigerade. Visst hon var snygg men när man vänt på bladet har man ingen aning om hur hon såg ut.

Undermedvetet har man ju koll på ens egen sammansättning och någonstans klickar det när man möter en match. Vi vet ju att även lukter spelar in. En människa gillar lukten hos en potentiell partner desto mer olikt ens respektive immunförsvar är. Två helt olika immunförsvar är gynnsamt för ens avkomma.

Då förstår man hur jäkla lönlöst det är att träffa den rätta tjejen på krogen. Sminkad med en brun deg som täcker alla drag i ansiktet, svarta och onödigt långa fejkögonfransar, samt plastkulor som trotsar alla naturlagar i stället för bröst. Dessutom besprutad med parfüme till den milda grad att alla fermoner dött.

:mad:

Edit: Jasså det handlar om utseende över huvudet taget. Det har jag inte reflekterat över men antar att det är lite andra saker som spelar in. Man vill ju att en person ska se ut som man förväntar sig i olika sammanhang så jag tror det varierar. Till exempel, en receptionist ska vara hyfsat välansad och välklädd då denne representerar hotellet så ser denne ut som skit så förväntar man sig att rummet inte är bättre. Men om jag skulle lämna in fördelarlådan på Långforden till en Mek och denne ser ut som man förväntar sig att receptionisten gör skulle jag tänka en och två gånger.

Nu har den energin som borde gått till hjärnan omdirigerats till återupplivningsförsök av div andra vitala organ så fortsatta redogörelser skulle behöva gestikulerande samt lågfrekventa läten ur div kroppsöppningar för kompensation. Det är dags att krypa in i syrgastuben. Nattens!

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Många har kommit in på linjen vilka de skulle ligga med eller inte samt generalisera kring de ursnygga och alla andra, själv skulle jag vilja ta det på en annan nivå och definitivt säga att utseende spelar roll. Häng med nu.

En person som har besitter hyffsad social kompetens och passar in i olika miljöer har även ett intresse av att se ut på ett behagligt sätt, därför går den personen till frisören, väljer vilka kläder den har på sig och allt det. Det skulle jag påstå går för många människor men långt ifrån alla.

Motsatsen är den som anser att rummet skall acceptera personen för den som den är och gör ett statement av det hela och klär sig provocerande, oftast personer som besitter en viss intelligens men saknar lite i social kompetens men som ofta gärna delar med sig av detta till sin omgivning... dvs en välplanerad missanpasssning.

Sen har vi de som i stort saknar social kompetens och som helt skiter i hur omgivningen uppfattar dem, de klär sig sällan efter smak utan snarare vad som är rent (om man har tur).

Tittar på det ur detta perspektiv så skulle jag påstå att utseende absolut spelar roll, de som är driftiga som få, har mycket kontakter och oftast kommit nånstans här i livet är sällan de som skiter i samhällets normer.

Sen finns det självklart undantag.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
"I have an important message to deliver to all the cute people all over the world.
If you're out there and you're cute, maybe you're beautiful.
I just want to tell you something:
There's more of us UGLY MOTHERFUCKERS than you are! Hey! So watch out!
"

/Frank Zappa

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
- "Jag pratar inte med fula människor för då kan de få för sig att det är OK att se ut så!"

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
tjejhoj moppe edition
Det var ju nån nyhet förra veckan om en sociologisk forskare som lanserade begreppet "erotiskt kapital". Som handlar om att utseende, karisma och andra yttre egenskaper spelar roll för hur vi uppfattas, kanske ffa i arbetslivet.
Hittade denna länken vid en snabb sökning. Finns säkert mer på engelska sidor eller på någon nyhetssida.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är intressant...singeltjejer piffar till sig konstant, när man väl hamnat i ett förhållande slappnar man av, och piffar upp sig när man skall se bra ut utåt sett, hemma behöver man inte, repliken blir "men du skall älska mig ändå".

Vad fan har det med saken att göra? Det är som att skaffa en 1098a för att hon är het som fan, och jävligt kul på alla sätt - för att sedan köra henne i olackade ful-kraschkåpor, och ge fan i att tvätta henne. :hihi

Och försök inte damer, det är *precis* samma sak....att skita i hur man ser ut har nada att göra med att man "skall älska er för den ni är". :fakta -somfan

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
"Och ärligt talat. Jag trivs nog bättre med polare som ser bra ut, tjejer som killar. Iofs mest sannolikt för att det ofta hänger ihop med det sociala. Med vissa undantag finns fult folk som är lika underbart självklara i sig själva. Det är dessvärre hyfsat ovanligt." / Hund

Så dina polare måste se bra ut för att du ska orka vistas i närheten av dem?:va Kul polare du verkar vara, jag vill nog inte vara din kompis även om du är skitsnygg:tummenupp

Det skrev jag inte. Jag skrev att fula människor, eller folk med fula kläder, dålig hållning eller uttryckslöst ansikte oftare är så upptagna med att ha dåligt självförtroende att de inte bidrar med något.

Snygg är även ett relativt begrepp. Hårdrockskillen Swish var in på är skitsnygg i vissa sammanhang, och ett jävla pack i andra. Hans självförtroende och därmed förmåga att uttrycka sig och agera fritt är därför avhängt på sällskapet han umgås i. Han trivs bergis som ingen annan på Debaser, men skulle förmodligen känna sig lite obekväm på en bankett för juridikstuderande.

Sen finns det 2 läger till. De som är lite fula, men inte fattat det själva. De kan vara huuur sköna som helst och BLI betydligt snyggare för att de INTE hämmas av sin fulhet. Och de som ÄR lite fula men faktiskt har så bra självförtroende att det inte påverkar dem det minsta. Ofta en grupp som också visar på en imponerande ödmjukhet och vilja att lära sig om det mesta när de får chansen. Enda nackdelen med dem är att de kanske saknar vår generations ironi och satiriska humor i vissa lägen.

Och nej. Jag väljer vänner efter personlighet. Jag visar bara på att de 2 hänger ihop.

Det är intressant...singeltjejer piffar till sig konstant, när man väl hamnat i ett förhållande slappnar man av, och piffar upp sig när man skall se bra ut utåt sett, hemma behöver man inte, repliken blir "men du skall älska mig ändå".

Vad fan har det med saken att göra? Det är som att skaffa en 1098a för att hon är het som fan, och jävligt kul på alla sätt - för att sedan köra henne i olackade ful-kraschkåpor, och ge fan i att tvätta henne. :hihi

Fast det där kan jag köpa lite grann.. Jag skulle inte ha några problem att åka D16RR i hemplatsade, sneda krachskåpor. För hojen går fortfarande som ett ägg. Jag skulle tom kunna åka gata så utan att skämmas, för alla skulle veta att hojen var potent och att den var min för att KÖRAS!

Med en tjej kan det va helt ok om hon är ful hemma, bara hon knullar som en gudinna. Snyggt sex är aldrig lyckat, det är riktigt fulsex som är det oförglömliga.

Däremot skulle jag ju inte lika gärna visa henne på stan så, och låta alla andra veta att hon var potent och min för att KÖRAS! :D
Så där har du en skillnad.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Att man kan klä och frisera sig snygg?! Jag kollar sällan på kläder eller framför allt frisyrer.
Det är blick, jargong, utstrålning och kanske fysisk hälsa men mestadels när det gäller cheyer för då kanske man hoppas att man ska få komma till. Men om någon har en fräsig skjorta på sig eller har tillrättalagt fiberpälsen uppe på skallen gör vilket som.

Snarare tvärt om då jag ser mig denne stå och modulera en freschür i timmar framför spegeln som ska verka som en slags krona som representerar hela apdjuret inunder.

Däremot skulle jag ju inte lika gärna visa henne på stan så, och låta alla andra veta att hon var potent och min för att KÖRAS! :D

Fast killar som vill ha en tjej att visa upp för andra killar på stan är ju dem som har tribal, petar ryssar och äger kamphund och dessutom de enda som vill att tjejerna ska ha silikontuttar.

:confused:

Last edited:

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Fast det där kan jag köpa lite grann.. Jag skulle inte ha några problem att åka D16RR i hemplatsade, sneda krachskåpor. För hojen går fortfarande som ett ägg. Jag skulle tom kunna åka gata så utan att skämmas, för alla skulle veta att hojen var potent och att den var min för att KÖRAS!

Med en tjej kan det va helt ok om hon är ful hemma, bara hon knullar som en gudinna. Snyggt sex är aldrig lyckat, det är riktigt fulsex som är det oförglömliga.

Icke...orkar hon piffa till sig för andra, orkar hon fan för en annan med. :fakta :hihi

1098an är alltid skinande ren, den kommer tvättas sönder. :rofl

Fast killar som vill ha en tjej att visa upp för andra killar på stan är ju dem som har tribal, petar ryssar och äger kamphund och dessutom de enda som vill att tjejerna ska ha silikontuttar.

:confused:

:fakta Jag tror det är samma killar som TJör blade-faJters med.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Att man kan klä och frisera sig snygg?! Jag kollar sällan på kläder eller framför allt frisyrer.
Det är blick, jargong, utstrålning och kanske fysisk hälsa men mestadels när det gäller cheyer för då kanske man hoppas att man ska få komma till. Men om någon har en fräsig skjorta på sig eller har tillrättalagt fiberpälsen uppe på skallen gör vilket som.

Snarare tvärt om då jag ser mig denne stå och modulera en freschür i timmar framför spegeln som ska verka som en slags krona som representerar hela apdjuret inunder.

Misstänker att du tänker lite på mitt inlägg... och för att förtydliga, jag menar inte att man går i en fräsig skjorta med nån knasig modellfrisyr... utan snarare att man vårdar sitt yttre och går i hela, rena och passande kläder.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Icke...orkar hon piffa till sig för andra, orkar hon fan för en annan med. :fakta :hihi

1098an är alltid skinande ren, den kommer tvättas sönder. :rofl

"Tvätta sönder"??? Hur ser din tjej ut?

Frågan är ju om du polerar kåpor eller ser till att kedjan alltid är ren. Jag drar en tvättsvamp på ett par minuter för att inte döda insekter ska fastna och sabba lacken. Däremot smörjer jag kedja, mellanservar motor och allt sånt enligt vissa larvigt ofta.

Frågan är ju då om tjejen ska springa med tuttarna utanför på stan, eller om det gnuggas fitt-tvål hemma 5 ggr om dan?

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
"Tvätta sönder"??? Hur ser din tjej ut?

Frågan är ju om du polerar kåpor eller ser till att kedjan alltid är ren. Jag drar en tvättsvamp på ett par minuter för att inte döda insekter ska fastna och sabba lacken. Däremot smörjer jag kedja, mellanservar motor och allt sånt enligt vissa larvigt ofta.

Frågan är ju då om tjejen ska springa med tuttarna utanför på stan, eller om det gnuggas fitt-tvål hemma 5 ggr om dan?

:hihi Det är full-on kedjetvätt, etc. :yoparty

Förmodligen kompensation för att frugan är hEstfucko, och oftast ses i hEst-outfit (nä, inga fräsiga chaps barbacka-stylee :( ).

Vad jag menade från början var - orkar man piffa till sig för andra, orkar man piffa sig för partnern med, det är galet vanligt att det sunkas ned gradvis - och intressant nog, när tjejer blir singlar igen så ser man inte dem längre i mjukisbrallor och flottigt hår? :va

Klart underligt hur det där fungerar. :hihi Det handlar enbart om respekt för sin partner, inget annat än så, det handlar inte om lösögonfransar och den lilla svarta...det handlar om att sköta sig bara.

Det kan ju vara så att jag fått en felaktig bild av verkligheten, men det är erfarenheter från sjävlstudier i bekantskapskretsen...grabbarna ser samma-samma ut, damerna sunkar till det, för att se genomgå en total renovering samma dag de är ute på marknaden igen. :va

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du sa att du inte skulle gå fram till nån som hade ett hakkors tatuerat i pannan. Du skulle då utgå ifrån att vederbörande är nazist och inte söka kontakt med den personen.

Jag är likadan med gangstarappare—för mig representerar de oaccetabla åsikter när det kommer till framförallt kvinnosyn men också gällande människosyn.

Så, hur ska du ha det egentligen?

Och jag motiverade detta enda undantag från min regel med att jag förutsätter (eller åtminstone hoppas jävligt mycket) att folk som inte är nazister har den goda smaken att inte utge sig för att vara det ens på skoj.

Ok, så alla som sjunger om en sak eller lyssnar på en viss sorts musik backar upp texterna i låtarna till 100%? Det kan inte vara så att folk bara gillar beatet? Det är väl ändå en viss skillnad mellan att förakta människor baserat på utseende och ursprung och att lyssna på en viss typ av musik?:confused:

Jag sa ju själv att jag kan ha fel i denna mina enda utseendebaserade fördom, lyssnar du inte eller?:va

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Det är klart det inte spelar någon roll!
Själv tycker jag det är viktigt att man håller ordning på mustaschen!
stalin.jpg

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad jag menade från början var - orkar man piffa till sig för andra, orkar man piffa sig för partnern med, det är galet vanligt att det sunkas ned gradvis - och intressant nog, när tjejer blir singlar igen så ser man inte dem längre i mjukisbrallor och flottigt hår? :va

Klart underligt hur det där fungerar. :hihi Det handlar enbart om respekt för sin partner, inget annat än så, det handlar inte om lösögonfransar och den lilla svarta...det handlar om att sköta sig bara.

Bilden är nog helt korrekt. Kanske är jag som är Mr annorlunda.

Då både jag (innan jag blev sunkig seniorstudent), min före detta och min nuvarande haft jobb som krävt en viss uniform så har ledig tid manifesterats genom att sunka ner sig.

Jag ser sambon i kavaj och pennkjol varenda morgon. För mig är det jäkligt skönt med de sunkiga mysbyxorna och skevt uppsatt hår. Jag var likadan. Hem från jobbet, av med kostymen och på med ett par shabby baggy jeans. Det är frihet i en ask!

Och för att ta ditt ämne lite. Kanske är det så att mina exempel HAFT ordning på sig. Manikyrer och frisörer till budgetdöden. Men jag tycker fortfarande att de sexigaste stunderna är de i skabbiga jeans eller fula mysisar.

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
gsx1kr k2
Jag har precis gjort mig ovän med min flickvän genom att diskutera utseendets roll i samhället. Hon menar att utseendet spelar roll då det får folk att prata med varandra vilket ger upphov till vänskaper, men jag menar att det enda utseendet har inverkan på är om man är ute efter ett one-night-stand.

Ni har båda rätt... utseendet är alltid viktigt

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Och jag motiverade detta enda undantag från min regel med att jag förutsätter (eller åtminstone hoppas jävligt mycket) att folk som inte är nazister har den goda smaken att inte utge sig för att vara det ens på skoj.

Precis av samma anledning anser jag att mina vänner inte ska klä sig som gangstarappare.

Ok, så alla som sjunger om en sak eller lyssnar på en viss sorts musik backar upp texterna i låtarna till 100%?

Det är en helt annan diskussion men jag har gjort empiriska studier i ämnet och anser att de som klär sig så inte är värda min tid.

Det är väl klart som fan man umgås med folk för att de är intressanta—jag umgås inte med dumma människor och jag har vänner som jag anser är fula, men inte motbjudande. Du får tro vad du vill men när kroppsspråk står för 65% av all kommunikation säger det sig själv att utseende är viktigt. Läs Teos och Hunds inlägg.

Om du står och väljer mellan två människor att gå fram till och prata med på en fest, vem går du fram till? Den som ser tråkig ut eller den som ser intressant ut? Du vet inget om dem annat än hur de ser ut.

Nyheter
Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...