Utskälld på Slingerbulten

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Jahapp. I dag fick man bära hundhuvudet för alla som gillar att gasa på Slingerbulten och i dess omnejd.

Jag och polaren hade lagt ett par repor på SB och fikade på Rosenhill innan vi begav oss vidare.
I stället för att ta in vänster på SB körde vi vägen rakt fram (vet ej vad den heter, men jag hoppas att ni vet vilken väg jag menar).

Vi drog några repor och det gick duktigt undan där det gick att köra fort, dock så höll vi stenhårt på gällande hastighetsbegränsning förbi hus och bebyggelse för att inte reta upp någon i onödan, samt inga idiotomkörningar eller genande över andra körfältet. En helt safe körning mao.

När vi väl kom ned till stoppskylten där man kommer tillbaka ut på SB så står det en bil i korsningen och en tjej i min ålder (runt 35) står och pratar med föraren i bilen från vägkanten på vänster sida (vi skulle svänga höger).

Ser sedan i ögonvrån hur hon kommer över vägen men tänker inte mer på det annat än att hon bara är på väg över. Efter några sekunder tittar jag till vänster och ser hur munnen rör sig på henne men jag hör inte vad hon säger eftersom jag kör med öronproppar och dessutom har mitt mörka visir neddraget. Hon lyfter då frankt på mitt visir och följande konversation utspelar sig:

:hördu - Hon med arg röst:"Är du en av Dem som brukar rejsa här?!"

:va - Jag med lugn röst: "Nej". (Vilket även är sant, detta var mitt andra besök på SB i år. 4:e totalt).

:hördu - Hon:"Det brukar vara några som kör som fan här! Är Du en av Dem frågar jag?!"

:va - Jag: "Nej, jag bor inte ens här" (vad nu det skulle ha med saken att göra).

:hördu - Hon, fortfarande med arg röst: "Jag är så JÄVLA trött på det!"

:va - Jag med ännu lugnare röst för att försöka lugna ned henne: "Det förstår jag"

Hon ger mig en ilsken blick och jag inser att hon tror mig lika mycket som om jag hade berättat att det faktiskt GÅR att kasta snöboll i helvetet.

Vi kör i väg och jag känner mig lite skamsen. Visst, vi hade inte helt rent mjöl i påsen eftersom vi hade lagt ett par duktiga repor, men försökte ändå tänka på de som bor runtomkring genom att inte blåsa på hårt där utan ta det lugnt och fint. Jag tvivlar dock på att hon hade köpt det argumentet, vad tror ni?

Satt på hemvägen och tänkte på vad hon egentligen var så arg över. Var det det faktum att folk bara blåser på genom bebyggelse för alllt vad tygen håller, eller var det i största allmänhet?

Jag säger inte så mycket om att man gasar när det är safe att göra det, men att hålla en betydligt högre hastighet än tillåtet förbi hus och gårdar är väl att betrakta som ganska onödigt?

Om vi vill ha sympati från kreti och pleti så måste väl vi behandla dem med ömsesidig respekt?

Det kan kanske vara läge att ta det lite lugnt på SB ett tag framöver med tanke på ovanstående innan det händer en olycka som gör att våra belackare får vatten på sin kvarn.

Över och Ut/Magnus
 
Last edited:

sandstream

Guest
Äh, det tuffa grabbarna som smaskar Bulten bryr sig inte om tanter och barn, de har ju inget på vägen att göra.
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Fast är du inte lite missnöjd såhär i efterhand att du inte filmade det? kunde ju ha blivit en riktigt kul rulle :)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Men va ända in i..

Har ni bara en enda go MC-väg i hela Tokholm?!
Klart att boende blir förbannade om alla stockholmare plågar sina hojar på SB. Det räcker ju att en minoritet beter sig som svin (vilket antagligen är en majoritet i verkligheten) så blir ju boende förbannade. Det är nog inte bara det att ni blåser förbi hus på 50-sträckor utan också alla omkörningar i 200+ km/h på 70 och 90-vägarna.

Jag förstår ju att ni gillar SB men visst tusan finns det väl minst 10 andra goa vägar o köra på?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
sandstream skrev:
Äh, det tuffa grabbarna som smaskar Bulten bryr sig inte om tanter och barn, de har ju inget på vägen att göra.
De där snackat är mer återkommande och ännu mer störande än GR-snacket.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Kärringar i Nissan Micror i 90 på 110 väg retar gallfeber på mig, oavsett om jag kör hojj eller bil.... Nissan Micror överhuvud taget får mig att se rött...

Skall jag gå fram till dem o skälla ut dem för det? För ALLA som kör dem kör ju som kärringar! :rolleyes:

Be skatan dra dit pepparn växer... Hon "är trött på det"... Who gives a rats ass?

Frivilligpoliser göra sig icke besvär, sådant blir jag sned på. :mad:
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Lucius skrev:
Kärringar i Nissan Micror i 90 på 110 väg retar gallfeber på mig, oavsett om jag kör hojj eller bil.... Nissan Micror överhuvud taget får mig att se rött...
Skall jag gå fram till dem o skälla ut dem för det? För ALLA som kör dem kör ju som kärringar!

Det va på tiden att ngn sa det rätt ut. :Bugar Kjetting i takcet e va dom ska hao!
 

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Kan det vara så att tjejen som "skällde" bor utefter den omtalade racebanan, hmm, jag menar slingerbulten? Om man tänker som så att hon kanske har barn som hon inte törs låta vara ute själva i rädsla för att dom skulle råka gå ut på vägen. Eller hon kanske inte tycker att en vrålande radfyra faktiskt är skön musik? Jag förstår henne om hon är förbannad, men!! Fel att bara hugga första bästa knutte hon ser och börja skälla. Jag varken försvarar eller gnäller på henne eller ni som rejsar på SB. Det ÄR skitkul att åka fort på slingriga vägar. Men ta´t lugnt omkring bebyggda områden! :tummenupp
Det är säkerligen inte så kul att leva med att man skadat eller dödat ett barn, eller en vuxen heller, bara för man har kört som en galning. :död


Kör fort men säkert! :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
mankan skrev:
Hon ger mig en ilsken blick och jag inser att hon tror mig lika mycket som om jag hade berättat att det faktiskt GÅR att kasta snöboll i helvetet.

Vi kör i väg och jag känner mig lite skamsen. Visst, vi hade inte helt rent mjöl i påsen eftersom vi hade lagt ett par duktiga repor, men försökte ändå tänka på de som bor runtomkring genom att inte blåsa på hårt där utan ta det lugnt och fint. Jag tvivlar dock på att hon hade köpt det argumentet, vad tror ni?

Satt på hemvägen och tänkte på vad hon egentligen var så arg över. Var det det faktum att folk bara blåser på genom bebyggelse för alllt vad tygen håller, eller var det i största allmänhet?

Jag säger inte så mycket om att man gasar när det är safe att göra det, men att hålla en betydligt högre hastighet än tillåtet förbi hus och gårdar är väl att betrakta som ganska onödigt?

Om vi vill ha sympati från kreti och pleti så måste väl vi behandla dem med ömsesidig respekt?

Det kan kanske vara läge att ta det lite lugnt på SB ett tag framöver med tanke på ovanstående innan det händer en olycka som gör att våra belackare får vatten på sin kvarn.

Över och Ut/Magnus
Du verkar ha en otroligt go syn på hur man ska bete sig när man smiskar krokväg. Jag joinar din fanclub precis närsomhelst.
Vi här nere blir jagade av Pålisen så vi byter vägar och rundor då och då. Och vi har bestämt oss för att göra precis som du beskriver. Gazza satan där det går men respektera 30/50 stäckor till 110% för att inte reta upp boende.
Då slipper dom ringa Farbror blå o klaga.
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Hel rätt att ta det soft med tjejen.. Ingen ide att gapa och skrika tillbaka.. Ni som kör på SB tänk på att om boende har börjat bli irriterade på div sh så är ju risken stor att någon idiot väntar och skickar ut en barnvagn eller så för att visa er vad som kan hända.. många självutnämda civilpoliser kan hitta på sånt framför allt när de gapat på någon men inte tycker det hjälpte. Har varit med om en granne som tyckte det var hel rätt att skicka ut en barnvagn framför en annan granne som kom gasande.. Idioti.. men den sista idioten är inte född än.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Master_ skrev:
Hel rätt att ta det soft med tjejen.. Ingen ide att gapa och skrika tillbaka.. Ni som kör på SB tänk på att om boende har börjat bli irriterade på div sh så är ju risken stor att någon idiot väntar och skickar ut en barnvagn eller så för att visa er vad som kan hända.. många självutnämda civilpoliser kan hitta på sånt framför allt när de gapat på någon men inte tycker det hjälpte. Har varit med om en granne som tyckte det var hel rätt att skicka ut en barnvagn framför en annan granne som kom gasande.. Idioti.. men den sista idioten är inte född än.


Sant. En polare fick ett paraply (ihopfällt) kastat framför sigpå 90-väg!! Det kunde slutat illa om det hade träffat...

P.S. Första gången vi körde den sträckan och vi körde normalt vid det tillfället.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
SuperKnutte skrev:
Kan det vara så att tjejen som "skällde" bor utefter den
omtalade racebanan, hmm, jag menar slingerbulten? Om man tänker som så
att hon kanske har barn som hon inte törs låta vara ute själva i rädsla för att
dom skulle råka gå ut på vägen. Eller hon kanske inte tycker att en vrålande
radfyra faktiskt är skön musik? Jag förstår henne om hon är förbannad, men!!
Fel att bara hugga första bästa knutte hon ser och börja skälla. Jag varken
försvarar eller gnäller på henne eller ni som rejsar på SB. Det ÄR skitkul att
åka fort på slingriga vägar. Men ta´t lugnt omkring bebyggda områden!
:tummenupp

Det är säkerligen inte så kul att leva med att man skadat eller dödat ett barn,
eller en vuxen heller, bara för man har kört som en galning. :död

Kör fort men säkert! :)

Hmm håller med till viss del, men ang att hon inte törs släppa ut barnen av
rädsla för att dom skulle ta sig ut på vägen?
Vågar man släppa ut barnen själva om man bor nära nån annan 70-väg och
inte har staket runt tomten?

Och betr. SB så går det ganska mycket tung trafik, LB+SLÄP 20-24 m och
50-60 ton och dom kör 70 men har ingenstans att ta vägen om ett barn
springer ut framför dom.

Dock går det ju att ta det lungt förbi bebyggelsen, finns ju massa rolig väg kvar iaf.
 

F/F

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2003
Ort
stockholm
Hoj
GSXR-1000 K7
då e vi två

skulle vända med polarn vid t-korset innan tungelsta och hon va på mig o polarn direkt, och hon berätta hur less hon var på oss sporthojs åkare så det var inte bara du som fick bära hundhuvud.
men det kan jag ta, brukar ju gå ganska fort där.

p.s imorgon lördag så skulle dom ha 50-års kalas så då ville hon inte höra några hojar dundra förbi.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Kan någon rita in på karta (ex Eniro) var denna dära Bulten återfinnes någonstans?
Den omnämns nästan i varannan tråd men jag har inte den blekaste om vars den finns.

Vi har nog liknade situation här när vi kör Rexbo-vägen.
Boende utmed vägen hör oss lång väg innan vi puttrar förbi kåkarna i byarna i makliga 50km/h.

Men som sagt av andra. Visa hänsyn och kör av er på bana. Där är det inga barn eller annat ivägen.

HojHoj
Dal-Mausen
 

Bifogat

  • Rexbo-vägen.gif
    Rexbo-vägen.gif
    23.2 KB · Visningar: 333
Last edited:

Devil 41

Ny medlem
Gick med
8 May 2005
Ort
Vännäs
Hoj
Kawasaki
Lucius skrev:
Kärringar i Nissan Micror i 90 på 110 väg retar gallfeber på mig, oavsett om jag kör hojj eller bil.... Nissan Micror överhuvud taget får mig att se rött...

Skall jag gå fram till dem o skälla ut dem för det? För ALLA som kör dem kör ju som kärringar! :rolleyes:

Be skatan dra dit pepparn växer... Hon "är trött på det"... Who gives a rats ass?

Frivilligpoliser göra sig icke besvär, sådant blir jag sned på. :mad:

Killen med micran siktade med rött.

/ John A.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top