Tjena allihopa!
Jag hade min uppkörning idag (7 juni 2014) på Tullinge med en snubbe som hette Micke. Klarade på första försöket!
Vill börja med att säga att jag körde endast privat, i 5veckor med farsan. Inte en enda körlektion, bara en jävla massa slöseri med pengar om du har någon du kan övningsköra med privat
Uppkörningen
Säkerhetskontroll: Drivpaketet (kolla kedjan och drevet)
Lågfartsbana A:
Kör med kopplingen bara, inget gaspådrag (om din hoj är tillräckligt stark vilket de flesta är) Jag fick själva välja år vilket håll jag ville börja svängarna
Högfartsbana:
Jag hade aldrig övat på högfartsbanan innan uppkörningen så lite nervös var jag. Kör 50km/h genom hela banan tills du kommer du till sista konan, då kan du börja bromsa och dra ner till tvåans växel. Jag rev en kon och höll inte 50km/h så jag fick göra om det. Gick perfekt nästa gång
Bromsprov 70/90:
Obs: min hoj har ingen ABS. Bakhjulet låste sig på 70km/h men jag släppte lite på bakbromsen och fick en kontrollerad inbromsning. Micke sa att om bakhjulet låser sig blir man inte kuggad på, så länge man vet hur man ska "låsa upp" hjulet
Ett tips är att köra 70km/h samt 90km/h och öva på inbromsningen när du kör bort för att vända.
Ut i trafiken
Körde ut från förarprovstället och svängde direkt till vänster (50km/h). Efter 100m typ så svängde jag in till höger på en grusväg mot Hacksjön. Kör 45-50km/h på raka sträckorna och sakta ner kanske till 35km/h i svängarna. Kör i det högra spåret. Kör inte långsammare än så för det blir många kuggade på. Om du känner att du inte riktigt vågar köra "så snabbt" på grusvägen är du tyvärr inte redo för att ta MC-kort, så enkelt är det. Vi körde hela vägen tills man kommer till en vändplats, vända och körde tillbaka. Väl ute vid Pålamalmsvägen så svängde vi till höger (70km/h). Vi körde tills vi kom till S-svängen där det blir 50km/h, där svängde vi till vänster på Kronoparksvägen. Vid T-korsningen svängde vi till vänster. Tänk på att det är cykelöverfart där. Här kommer vi in i villaområdet. Vi svänger höger i rondellen. Här är vägarna 40km/h på Flottiljvägen och 30km/h på alla småvägar runt omkring. Vi körde runt i villaområdet ett bra tag och hamnade till slut vid Huddingevägen/Flottiljvägen. Akta, här finns en skymd stoppskyld precis efter man åker under bron. Vi svängde till höger och körde på Huddingevägen tills vi kom till en bensinmack där jag behöver tanka höhö. Behövde egentligen inte tanka direkt men det var jävligt skönt bara att stanna och ta det lite lugnt. Vi körde vidare på Huddingevägen och svängde till höger på Pålamalmsvägen. Vi körde förbi förarprovstället och genom S-kurvan vid Lida. Vi vände vid nån typ grus/berg fabrik eller nåt. Åkte tillbaka till förarprovstället och BAM, klar
Vi körde i prick 31 minuter
Ni som läser det här är troligtvis som mig, nervösa och vill veta EXAKT vad som kommer komma på provet. Tyvärr kommer ni troligtvis inte få exakt samma körning som jag men det här borde hjälpa ändå.
FALSKA RYKTEN OM UPPKÖRNING
-
Man ska visa bromsberedskap och sätta foten över bromsen vid varje korsning
Svar: Nej. Självklart ska du vara beredd att bromsa om det kommer en bil men om du har fri sikt och ser att ingen kommer inte fan behöver du lägga foten över bromsen (så sa Micke typ haha)
-
Du måste köra exakt 50km/h på 50-väg, 70km/h på 70-väg, osv
Svar: Nej. För det första, är det nästan omöjligt. Sen om du fokuserar så mycket på farten kommer du missa andra grejer som händer run omkring. Håll en fart som känns som den rätta och kolla lite då o då att det stämmer. Lite över och lite under gör inget.
Jag hoppas det här hjälper er och om ni har några frågor så är det bara o fråga! Lycka till!