Välja familjebil, sjukt tråkigt!

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
- Ouh...det var nog ett typiskt moddlar-exemplar då ; )
Noppe men du fick ett bra svar av en annan.

Men visst

Iprincip all motor elektonik
Fjädrar/stötdämpare.
Bromsskivor/ok
Handbromswire
Bromsrör
Bakaxel
Samtliga Hjullager
Kyl samtliga
Generator
Acpump
Bägge torkar motorer
Servo
Komplett framvagn
Avgassystem
Katalysator
Skälv exploderande bakrutor.
Pluss hur många elfel som helst.

Slutade med bort lödda krockkuddar/abs då den pumpen brann/antisladd/farthållare. O detta innan 20 k mil.

Gav bort helvetet till en stubbrääser förare.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag kör en W213 E-klass kombi. Det skulle jag gjort för länge sedan om jag visste hur bra de är.
Otrolig familjebil. Rymlig, bra komfort och vardagspraktisk. Går tex in en 200m säng utan problem att sitta bekvämt fram. Öppna bak,, fäll baksätena med två knapptryckningar och sedan skjut in sängen.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Noppe men du fick ett bra svar av en annan.

Men visst

Iprincip all motor elektonik
Fjädrar/stötdämpare.
Bromsskivor/ok
Handbromswire
Bromsrör
Bakaxel
Samtliga Hjullager
Kyl samtliga
Generator
Acpump
Bägge torkar motorer
Servo
Komplett framvagn
Avgassystem
Katalysator
Skälv exploderande bakrutor.
Pluss hur många elfel som helst.

Slutade med bort lödda krockkuddar/abs då den pumpen brann/antisladd/farthållare. O detta innan 20 k mil.

Gav bort helvetet till en stubbrääser förare.
Rullat 160 tusen mil som taxi innan?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Rullat 160 tusen mil som taxi innan?
Noppe en ägare före mej o han ställde bilen på cramos parkering då den stannat för 10-20 gången jag köpte den för 13k o tänkte så illa kan den inte vara den hade då rullat ca 11k mil. Helt jävla sjuk bil att krångla.

Ioförsig har en granne en Audi av samma modell som han bytt allt på nu senast ratt stång för 24k då det blir något glapp i dessa o då går det inte bes dom han nog lagt 100 k på den audin o kör devisen att den är lagad för för mycket pengar att dom behåller den.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har tidigare själv ägt Audi 100CC -96, Audi 100/A6-94, A4T -98, A4TQ 2.0 -08.
Ingen av de bilarna har haft värre bekymmer än vindrutetorkare, en lös bränsleslang på den gamle -96:an och ett batteribyte på A6:an.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har tidigare själv ägt Audi 100CC -96, Audi 100/A6-94, A4T -98, A4TQ 2.0 -08.
Ingen av de bilarna har haft värre bekymmer än vindrutetorkare, en lös bränsleslang på den gamle -96:an och ett batteribyte på A6:an.

Dom gamla Audisarna var outslitliga, men dom har enligt folk jag känner blivit skit på senare tid.

Dom är ju framtunga och tydligen käkar dom framvagnsdelar enligt Audi-fantasten jag känner, men han hävdar fortfarande att det är världens bästa bil
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Dom gamla Audisarna var outslitliga, men dom har enligt folk jag känner blivit skit på senare tid.

Dom är ju framtunga och tydligen käkar dom framvagnsdelar enligt Audi-fantasten jag känner, men han hävdar fortfarande att det är världens bästa bil
Speciellt A3 är notoriskt usel i framvagnen. Alltid nåt som glappar. Balansen i Audi är sådan att de understyr och vill man köra på bredställ måste de provoceras (Scandinavian Flick). De har en del att lära från BMW och Subaru tex (alla subbar är perfekt balanserade och en dröm att köra, tyvärr plastiga och gnisslar *överallt*).

I Europa har Audi varit dåliga på att hantera kunder som fått haveri på sina motorer pga designfel. I USA vågar de inte. Att ta reparationer för sina egna misstag på goodwill är något de har kvar att lära sig av bla BMW.

Jag gillar Audi och deras lyx/prestanda-bilar, men har just nu ett uppehåll och kör Bavariskt sedan några år (igen).
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nyfiken på detta. Vad innebär det, är det dyrt och går det att göra på en audi med 2.0 tdi -13? Tror det är en 170 hk motor, (strulmotorn).
Inte min bil men anhörigs, så angeläget.
Jag har fixat på två stycken VAG 1.9TDI (Audi A4 och VW Passat). Gör allt själv, så kostar bara lite tid. Den bil som var värst, hade problem med effekt som kom och gick och till slut en givare som gav felkoder.

Det är vakuumslangar och rör mm som går från avgassystemet och tillbaka upp till insuget via egr och även vevhusventilationen. Jag tog bort allt i tur och ordning och rengjorde med diesel och i vissa fall aceton på sånt som satt hårt. En städning av slangarna helt enkelt. Det blir som en hjärtinfarkt av allt kletigt sot som sugs runt och kleggar igen.

Man kan byta egr och sensorer om man tror att de är dåliga, men ofta räcker en rengöring.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har fixat på två stycken VAG 1.9TDI (Audi A4 och VW Passat). Gör allt själv, så kostar bara lite tid. Den bil som var värst, hade problem med effekt som kom och gick och till slut en givare som gav felkoder.

Det är vakuumslangar och rör mm som går från avgassystemet och tillbaka upp till insuget via egr och även vevhusventilationen. Jag tog bort allt i tur och ordning och rengjorde med diesel och i vissa fall aceton på sånt som satt hårt. En städning av slangarna helt enkelt. Det blir som en hjärtinfarkt av allt kletigt sot som sugs runt och kleggar igen.

Man kan byta egr och sensorer om man tror att de är dåliga, men ofta räcker en rengöring.
Tack för svaret!
Det där gör jag inte själv. Vet inte om det är lösbart att leja bort. Ska ju vara någon man litar på. Ägarens Far har kunnandet men är inte i skick, tyvärr.
Tror de fick ett kostnadsförslag på ca 13 000 för byte av egr och då är väl risken att man har kleggiga slangarna kvar. Diplomatiskt uttryckt så hoppade de nog över felkällan när kolvringsbytet gjordes på garanti...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tack för svaret!
Det där gör jag inte själv. Vet inte om det är lösbart att leja bort. Ska ju vara någon man litar på. Ägarens Far har kunnandet men är inte i skick, tyvärr.
Tror de fick ett kostnadsförslag på ca 13 000 för byte av egr och då är väl risken att man har kleggiga slangarna kvar. Diplomatiskt uttryckt så hoppade de nog över felkällan när kolvringsbytet gjordes på garanti...
Jag hade kunnat fixa det där för en billig slant, men jag gissar det är en bit bort från Uppsala?

Hitta någon liten firma eller duktig hobbymek som förstår problemet och kan meka lite mer fritt eget eget huvud.

Jag kan inte just den motorn, men så länge egr:en inte sitter extremt jävligt till, så låter 13 papp som ett överpris och nej då rengör de nog inte slangar mm.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Noppe en ägare före mej o han ställde bilen på cramos parkering då den stannat för 10-20 gången jag köpte den för 13k o tänkte så illa kan den inte vara den hade då rullat ca 11k mil. Helt jävla sjuk bil att krångla.

Ioförsig har en granne en Audi av samma modell som han bytt allt på nu senast ratt stång för 24k då det blir något glapp i dessa o då går det inte bes dom han nog lagt 100 k på den audin o kör devisen att den är lagad för för mycket pengar att dom behåller den.
Vetdu slumpen kan göra att en hel bil är anus

Normalt sett är ett dörrhandtag och ett hjulager måndags exemplar men slumpen kan göra att varenda del är måndags ex.

Kör den till ett sandtag o elda upp den så undviker du boende me rosa väggar,lungande melodier som strömmas o massa tabletter :ätapiller
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En bekant som hade en EGR som kleggade igen tog helt enkelt loss röret från EGR ventilen och satte en wire i borrmaskinen och matade ner och vispade runt en stund.
Efter besiktning utan anmärkning tog han loss röret igen och släppte in en skruv med föränkt skalle i konan i röret och drog fast det lite lätt mot ventilen och körde så.

Det tog 5 minuter att fiska ut skruven inför varje besiktning sedan.

Om det inte cirkulerar en massa kleggiga avgaser i rören/ventilen så kleggar inte heller ventilen igen....
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag hade kunnat fixa det där för en billig slant, men jag gissar det är en bit bort från Uppsala?

Hitta någon liten firma eller duktig hobbymek som förstår problemet och kan meka lite mer fritt eget eget huvud.

Jag kan inte just den motorn, men så länge egr:en inte sitter extremt jävligt till, så låter 13 papp som ett överpris och nej då rengör de nog inte slangar mm.
Låter fint men bor ju i södra landsände/an..
Ägaren är iofs i Uppsala frekvent, alternativt ska jag dra upp den italienska primadonnan till IBC på släp och det är ju nästgårds, eller va?
Ber i sådana fall att få återkomma i saken.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
En bekant som hade en EGR som kleggade igen tog helt enkelt loss röret från EGR ventilen och satte en wire i borrmaskinen och matade ner och vispade runt en stund.
Efter besiktning utan anmärkning tog han loss röret igen och släppte in en skruv med föränkt skalle i konan i röret och drog fast det lite lätt mot ventilen och körde så.

Det tog 5 minuter att fiska ut skruven inför varje besiktning sedan.

Om det inte cirkulerar en massa kleggiga avgaser i rören/ventilen så kleggar inte heller ventilen igen....
Jo, så har jag gjort på en gammal kadett. Alltså vajerbiten. Drog olja och det var tydligt var kokset tog vägen. Bra pendlarbil tills jag krökte bakaxeln i några potthål, på tvärs och att kopplingen gav upp av allt vänsterbromsande. Fick generera fart innan uppförsbackar på slutet. Jag säger inte att jag hade finess, men kul!

Det finns en benägen risk att detta fordon är behäftat med fel du beskriver i slutet. Som sagt, kolvringsmotorn.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Dåligt tryck i tråden. Bytte bort X3an mot en tesla model 3. Kanske inte så mycket familjebil med sedan men duger åt oss 4 utan barnvagnar. Två framåtvända har gott om plats.

Men! Nu har kombi-djävulen bitit mig igen efter att ha sett bilder p BMW M3 Competition Touring. Som en RS4 eller C63S fast med hyvelbänk under locket.

YOLO?
Jag har lagt beställning på M3 Touring. Planerad leverans runt v20-ish.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top