Välja familjebil, sjukt tråkigt!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det beror främst på att dessa hade 1,4-liters maskin med torrlamell och chaffisarna höll bilen med gasen i uppförslut istället för att trampa på bromsen.
Alla maskiner, alla varianter. Höll. Inte.

Men framförallt så blev det ju en långdragen historia där VAG hävdade att NU hade man löst problemet, men givetvis var så inte fallet. Och så utsläppsfusket på det, framvagnar, kolvringar, växellådor, servostyrningar, luftfjädringar, läckage av regnvatten, bakbromsar osv osv osv.

Man kan absolut ha tur, men varför man köper en lott i det lotteriet förstår jag inte.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det beror främst på att dessa hade 1,4-liters maskin med torrlamell och chaffisarna höll bilen med gasen i uppförslut istället för att trampa på bromsen.
Tja i Kina fick VW konsernen 2 val, 10 års obegränsad garanti på dsg lådorna inklusive dom redan sålda bilarna, eller så blev det saluförbud för VW konsernens samtliga produkter i Kina.

Så i Kina är det obegränsad 10års garanti på dsg.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, en del av problemet kanske är att en robotiserad manuell växellåda med koppling inte ska behandlas som en gammaldags automatlåda.

Who knew?

(nej det är inte hyper att använda en hydrostat till att hålla bilen i backe länge heller, det kan bli varmt, särskilt om man har dålig kylning av automatoljan, men under normal användning så är det klart att det inte nöter på samma sätt när det inte slirar koppling)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ja exakt , snacka en snubbe som var mek.
I tyskland satt inte torrlådan i taxi utan en blöt
Ja, en del av problemet kanske är att en robotiserad manuell växellåda med koppling inte ska behandlas som en gammaldags automatlåda.

Who knew?

(nej det är inte hyper att använda en hydrostat till att hålla bilen i backe länge heller, det kan bli varmt, särskilt om man har dålig kylning av automatoljan, men under normal användning så är det klart att det inte nöter på samma sätt när det inte slirar koppling)
Dagens dsg 6 o 7 dq250,dq380 o Dq500 är lika skottsäkra som oljetomaterna bara man följer oljebyten

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Who knew?

Hade samma problem när jag jobbade med entreprenadmaskiner med sån tomatlåda. Vissa kunder satt och krypkörde och svarvade koppling. Fanns lågväxel men den användes inte, då måste man ju klicka två gånger i växelspaken…

Det handlar om att inte fjompa runt. Ska du iväg, tryck till på gasen och kör.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
På oljeautomat så har ju aisin borteffektiviserat oljepluggen....
Jävla nötter. :7peta

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
På oljeautomat så har ju aisin borteffektiviserat oljepluggen....
Jävla nötter. :7peta
Ja verkligen , många gånger rekar man som biltillverkare inget byte på oljetomat medans tillverkaren rekar enligt sin oem manual att den skall bytas.

För o göra bilen mer attraktiv uh pris mässigt

Helt värdelöst

Taxi/polis/mm byts det olja i lådan vid service o vips håller dom

Svenssonbilar skall bara hålla 25k

Tror volvos lådor har 12kmil byte (aisin) enligt egen factoryservicebook

V70FAS2 är ju alla småkillars favobil , långmilare som nya från taxi/polis/mm billigt

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Who knew?

Det lustiga är att PSA-s variant med enkelkoppling höll...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hur snabbt växlar en sån låda?

Som en pensionär som växlar?

Dsg känns ju som ens egna oljetomatlda när man kör.
Har haft en och var väldigt nöjd, vet inte om just <hastigheten vid växling> är det jag främst värdesätter i ett bilinnehav... Men de växlar helt klart minst lika fort som du själv växlar manuellt eller som en vanlig automatlåda ungefär. Men som sagt så blir det inget krångel i övrigt då det är en vanlig manuell låda med robotiserad manövrering ungefär som gamla Citroën DS med H-låda som också funkar hur bra som helst under många många mil.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja exakt , snacka en snubbe som var mek.
I tyskland satt inte torrlådan i taxi utan en blöt

Dagens dsg 6 o 7 dq250,dq380 o Dq500 är lika skottsäkra som oljetomaterna bara man följer oljebyten
Om man byter olja, ja.
Det ingår ofta inte i service-planen (oavsett bil)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Om man byter olja, ja.
Det ingår ofta inte i service-planen (oavsett bil)
Privatbilar har inte det på aisinlådor trots att tillverkaren kräver det när lådan säljs till dom men då tar billtillverkaren över ansvaret men lådan krånglar sen när dennas garanti gått ut

Vw är iaf ärliga med dsg lådan o har 8000 mil eller vad de är och ingår i programmet att byta

Har ni volvos kan man ändå byta olja utan plugg(om den saknas).
Dom suger la ut oljan

Tipronicen skall ju också ha oljebyte vid 12k fast en del tillverkare säger lifetime

Så har ni såna lådor så byt olja

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tur att en manuell låda aldrig rasat.

Vilka bilar med manuella lådor ska man passa sig för att köpa då?

Så fort det diskuteras vanliga fel på bilar så dyker det upp någon automat som är skit, jag kan inte minnas att jag någonsin har hört någon varna för någon manuell variant.

Av alla människor jag känner som har haft växellådsproblem så är det EN som har rivit en manuell låda (vid drifting) och resten är automater.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Vilka bilar med manuella lådor ska man passa sig för att köpa då?

Så fort det diskuteras vanliga fel på bilar så dyker det upp någon automat som är skit, jag kan inte minnas att jag någonsin har hört någon varna för någon manuell variant.

Av alla människor jag känner som har haft växellådsproblem så är det EN som har rivit en manuell låda (vid drifting) och resten är automater.
Hade varit skoj med ett dataunderlag. Jag vet inte svaret. Jag kan såklart dra en anekdot om min fd kollega som rasade fyra manuella lådor på sin Saab 9000 men tror inte det bidrar så mycket.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Hade varit skoj med ett dataunderlag. Jag vet inte svaret. Jag kan såklart dra en anekdot om min fd kollega som rasade fyra manuella lådor på sin Saab 9000 men tror inte det bidrar så mycket.
Dagens eller gårdagens oljetomater o dsg är bra

GuW har fel men det gällde förr ,1100 talet

Dagens lådor är bra

Var la Saabs manuella lådor som byggdes om förr från 4 till 5 växlar(så dom fick plats i samma låda) genom att minska drevernas tjocklek som rasade

Var nått sånt

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...