Välja familjebil, sjukt tråkigt!

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hade varit skoj med ett dataunderlag. Jag vet inte svaret. Jag kan såklart dra en anekdot om min fd kollega som rasade fyra manuella lådor på sin Saab 9000 men tror inte det bidrar så mycket.
Brorsan envisades med att göra omkörningar utan att växla ner med sin 9000 2,3 turbo. När växellådan gick sönder ändrade han sig.

I Volvo gick M47-lådan sönder vid minsta försök att släppa upp kopplingen innan man var 100% säker på att växeln var i. M90 höll bättre.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det lustiga är att PSA-s variant med enkelkoppling höll...
Nej.

Anekdotiskt, men det säljs jättemånga bilar med den lådan på en köp & säljgrupp jag är med i på fejjan.
Den gemensamma nämnaren för samtliga är att växellådan är trasig.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vilka bilar med manuella lådor ska man passa sig för att köpa då?

Så fort det diskuteras vanliga fel på bilar så dyker det upp någon automat som är skit, jag kan inte minnas att jag någonsin har hört någon varna för någon manuell variant.

Av alla människor jag känner som har haft växellådsproblem så är det EN som har rivit en manuell låda (vid drifting) och resten är automater.
Wv T4... Och VR6.

Bmw e30/34 med lilla getrag lådan, om man plockar effekt. Stora getrag ok, ZF är seg fast syncringarna brukar bli lite trötta efter för många dåliga karateväxlingar. Cheva 5vxl anno 80/90-tal är smått patetisk....
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Så slutsatsen blir: Köp inget annat än manuella lådor!
Egentligen så är en gammal th350 en rätt bra låda... Eller framförallt PG.

Egentligen så är aisin lådorna som sitter i många många bilar från '05 framåt närmare nutid riktigt bra i de större effektklassningarna. Det enda är att de borde vara gjort enklare (=billigare / gör själv) att byta olja och filter. Sedan så skulle de ha en 10000mil serviceintervall i schema på detta.
Lådan med frisk smörsk är riktigt smutt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dagens eller gårdagens oljetomater o dsg är bra

GuW har fel men det gällde förr ,1100 talet

Dagens lådor är bra
Det beror främst på att dessa hade 1,4-liters maskin med torrlamell och chaffisarna höll bilen med gasen i uppförslut istället för att trampa på bromsen.
Alla maskiner, alla varianter. Höll. Inte.

Men framförallt så blev det ju en långdragen historia där VAG hävdade att NU hade man löst problemet, men givetvis var så inte fallet. Och så utsläppsfusket på det, framvagnar, kolvringar, växellådor, servostyrningar, luftfjädringar, läckage av regnvatten, bakbromsar osv osv osv.

Man kan absolut ha tur, men varför man köper en lott i det lotteriet förstår jag inte.
Tja i Kina fick VW konsernen 2 val, 10 års obegränsad garanti på dsg lådorna inklusive dom redan sålda bilarna, eller så blev det saluförbud för VW konsernens samtliga produkter i Kina.

Så i Kina är det obegränsad 10års garanti på dsg.

Japp, dagens och gårdagens lådor är uppenbarligen bra!

Det är därför det är en hel sida med varningar för dom.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Brorsan envisades med att göra omkörningar utan att växla ner med sin 9000 2,3 turbo. När växellådan gick sönder ändrade han sig.

I Volvo gick M47-lådan sönder vid minsta försök att släppa upp kopplingen innan man var 100% säker på att växeln var i. M90 höll bättre.
M47 höll ett antal 1000 mil med 550 hp utan bekymmer.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dagens eller gårdagens oljetomater o dsg är bra

GuW har fel men det gällde förr ,1100 talet

Dagens lådor är bra

Var la Saabs manuella lådor som byggdes om förr från 4 till 5 växlar(så dom fick plats i samma låda) genom att minska drevernas tjocklek som rasade

Var nått sånt
En firma i mellerud löste det bekymret och lade in ett stödlager på den genomgående axeln i vlådan för rallye folk, "" ETT"" Eriksson transmission teknikheter firman, säljer billiga släpkärror i dag också.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är ganska självklart att man måste lägga i växeln innan man släpper upp kopplingen.

Kan man inte köra manuellt växlad bil så kanske man ska ha ett handikapp körkort för enbart automat.
Nae

Dagens a-lådor är helt ok o köra race med också , även dsg är väl nästan värst då man kan sekvensiellt växla
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nae

Dagens a-lådor är helt ok o köra race med också , även dsg är väl nästan värst då man kan sekvensiellt växla
Bubba kör ju dsg med 4 hjulsdriften o 1300 hp i golfen utan bekymmer med dsg, n dock kör Bubba eftermarknad styrning av lådan då vw, s elektronik suger svullen purjo.

 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Privatbilar har inte det på aisinlådor trots att tillverkaren kräver det när lådan säljs till dom men då tar billtillverkaren över ansvaret men lådan krånglar sen när dennas garanti gått ut

Vw är iaf ärliga med dsg lådan o har 8000 mil eller vad de är och ingår i programmet att byta

Har ni volvos kan man ändå byta olja utan plugg(om den saknas).
Dom suger la ut oljan

Tipronicen skall ju också ha oljebyte vid 12k fast en del tillverkare säger lifetime

Så har ni såna lådor så byt olja
Merca W213 (E-klass från 2017), vad vet du om dom?
Bra, dåliga, byta olja ofta?
Äger en sådan…(fast min är 2019)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vilka bilar med manuella lådor ska man passa sig för att köpa då?

Så fort det diskuteras vanliga fel på bilar så dyker det upp någon automat som är skit, jag kan inte minnas att jag någonsin har hört någon varna för någon manuell variant.

Av alla människor jag känner som har haft växellådsproblem så är det EN som har rivit en manuell låda (vid drifting) och resten är automater.
VAG! Inte lågan i sak, men koppling/svänghjul…
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det beror främst på att dessa hade 1,4-liters maskin med torrlamell och chaffisarna höll bilen med gasen i uppförslut istället för att trampa på bromsen.
Vilka ska man passa sig för?
Mödernet har haft 2 sportsvan.
Leasade en -16 med 12-decilitersmotorn och 7stegad dsg. Den lådan spökade ett par ggr men gick inte sönder. Inte harmonisk.
Hon köpte sen en -15 med 1.4 som gått 10 000 mil, likadan låda. Betydligt trevligare och den lådan har inte så mycket som hickat under de 3 år hon haft den.

Bonusfråga:
Vad har essen på VAG emot lyse? Har inte kört/åkt en enda med ens nöjaktigt sken om det inte monterats i efterhand
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top