Välja familjebil, sjukt tråkigt!

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vågar man köpa en Citroen Berlingo 2016 - 2020?
Det som stör mig mest just nu är att den får dra <700kg - 740kg obromsat släp beroende på utförande. Inget bekymmer för mig men andra i familjen som inte har BE får ju inte dra vårt lilla släp.
De bromsade släpen är OK.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nä men ska man ha en Toyota Land Cruiser upptill? Inget fartvidunder men kommer förmodligen gå lika bra att köra på gammal spillolja och hemkört när kriget kommer.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nä men ska man ha en Toyota Land Cruiser upptill? Inget fartvidunder men kommer förmodligen gå lika bra att köra på gammal spillolja och hemkört när kriget kommer.

Beror på årsmodell och givetvis modell också. En gammal hederlig Buschtaxi med 4,2-liters sugdiesel kommer att funka länge, en modern variant med all lyx kräver mer i form av service och underhåll.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag skulle absolut ha en Land Cruiser. Perfekt familje/bruksbil. Skulle till och med kunna fästa en plog på aset den här årstiden. Slippa äga traktor.
Eller till och med en pajero för att spara lite pengar.
Eller en crewcab-pickis.

Tyvärr så har det här äckliga landet jag bor i sett till att det inte går att äga en dieselbil med baksäte. Kostar en månadslön med moms bara att skatta någonting sådant.
Betalar både lån, skatt, försäkring och bränsle till våfflan bara på vad vägskatten på en 20-år gammal Land Cruiser med stordiesel kostar.
Då är inte V70 med turbofemma speciellt billig att varesig skatta eller tanka.

Bensin åttan är kanske lite väääl törstig, men ändå mer ekonomiskt genomförbart.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle absolut ha en Land Cruiser. Perfekt familje/bruksbil. Skulle till och med kunna fästa en plog på aset den här årstiden. Slippa äga traktor.
Eller till och med en pajero för att spara lite pengar.
Eller en crewcab-pickis.

Tyvärr så har det här äckliga landet jag bor i sett till att det inte går att äga en dieselbil med baksäte. Kostar en månadslön med moms bara att skatta någonting sådant.
Betalar både lån, skatt, försäkring och bränsle till våfflan bara på vad vägskatten på en 20-år gammal Land Cruiser med stordiesel kostar.
Då är inte V70 med turbofemma speciellt billig att varesig skatta eller tanka.

Bensin åttan är kanske lite väääl törstig, men ändå mer ekonomiskt genomförbart.

Bytte min diesel-LC till bensin-LC av precis den anledningen. Funkat till såväl långa europaresor som till att dra vägsladden i stugan och sjösätta kompisars båtar.

Men milpriset blev för högt i förhållande till användningen så den fick säljas nu i somras. Känns lite märkligt att vara utan Landcruiser för första gången sedan 2002….

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vet inte riktigt vad jag skulle kunna bli blåst på, kostar svart på vitt och bilen är vad den är :)
Låter grymt, i det andra fallet stod det i det finstilta att de fick justera kostnaden om räntan förändras.
Det är också vad jag är van vid då jag skrev ett större sådant avtal för många fordon för några år sedan, det är helt standard, så om man lyckas få bort det och de står för ränterisken så är det väldigt bra villkor och då tar de nog igen för den risken någon annanstans. För ALD står inte för den risken mot STIBOR, det är jag ganska säker på.
Försöker inte vara jobbig, bara förstå.
Dum fråga, var bilen ny? Hur var dealen, 12 månader leasing?

Det vanliga är ju 36 månader och ny bil.

Funderar själv på en leasing men inte orkat sätta mig in i villkoren privat.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Nej det är gamla leasingbilar, därav namnet release, normalt 3 år, fullservade och tillpiffade. Avtalet skrivs på 24 månader av oklar anledning med fri återlämning efter 12.

Ang. räntan:

Vågar jag teckna ett leasingkontrakt nu med tanke på allt som skrivs om räntehöjningar?
ALD Release baseras på en fast ränta vilket betyder att det månadspris du tecknar avtal på är det månadspris som kommer att gälla under hela kontraktets tid, oavsett hur mycket styrräntorna eventuellt höjs under tiden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej det är gamla leasingbilar, därav namnet release, normalt 3 år, fullservade och tillpiffade. Avtalet skrivs på 24 månader av oklar anledning med fri återlämning efter 12.

Ang. räntan:

Vågar jag teckna ett leasingkontrakt nu med tanke på allt som skrivs om räntehöjningar?
ALD Release baseras på en fast ränta vilket betyder att det månadspris du tecknar avtal på är det månadspris som kommer att gälla under hela kontraktets tid, oavsett hur mycket styrräntorna eventuellt höjs under tiden.
Grymt, jag tror jag fattar hur de räknar nu.

Förlåt att jag är nördig, jag satt med dessa beräkningar i några månader och förhandlade så jag blev lite skadad.

Tack och god Jul.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Säljs bara i Australien? :)
Byggs i Sydafrika för lokal försäljning - jobbade där för några år sedan, ägaren till lokalen vi hyrde hade en sprillans ny

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Byggs i Sydafrika för lokal försäljning - jobbade där för några år sedan, ägaren till lokalen vi hyrde hade en sprillans ny
Byggs om /På möjligen? Samma lika för Australien, Marocko mfl.

Produktion är vad jag erfar i Japan (Yoshiwara), Colombia, Portugal och Venezuela?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Toyota erbjuder fast kostnad under leasingtiden, men den sätts när man får bilen. Det kan vara spännande om man beställer något med lite leveranstid på.

Min 12-månaders är rörlig och har gått upp några hundra sen i september. Där lever bilfirman mest på bonusen förstås.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Byggs om /På möjligen? Samma lika för Australien, Marocko mfl.

Produktion är vad jag erfar i Japan (Yoshiwara), Colombia, Portugal och Venezuela?
Vete f-n, han sa bara att den var byggd i Sydafrika. Kan vara byggsatser också, Volvo hade det upplägget i bla Malaysia samt planerade för det i Sydafrika (70-80-talet)

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
En gammal hederlig Buschtaxi med 4,2-liters sugdiesel kommer att funka länge, en modern variant med all lyx kräver mer i form av service och underhåll.
Stämmer, har kört 30-40 000 mil på dåliga vägar i högt tempo i den gamla sortens L/C plus ca 10 000 med 4,2 liters bensinsexa. Enda problem utöver punkteringar: en spräckt kylarslang.

Last edited:
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...