Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Nä men ska man ha en Toyota Land Cruiser upptill? Inget fartvidunder men kommer förmodligen gå lika bra att köra på gammal spillolja och hemkört när kriget kommer.
Inte så sega faktiskt, de sugdieslar vi hade under tidigt 1990-tal gjorde 180 och axade fint. Hade till och med lite tvåtakts-kick nära toppvarv, riktigt pigga.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Eller till och med en pajero för att spara lite pengar.
Nix, inte en sugdiesel i alla fall! Snålade och köpte ny sådan privat ca 1995 och den var inte rolig. Långsam och seg på alla sätt och noll vridmoment på lågvarv, orkade under familjeutflykter inte ens på lågväxel starta i rejäla backar. En klen personbil med 4WD som möjligen funkar runt Stureplan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Inte så sega faktiskt, de sugdieslar vi hade under tidigt 1990-tal gjorde 180 och axade fint. Hade till och med lite tvåtakts-kick nära toppvarv, riktigt pigga.

Gjort många mil i vita LC-200 och ett par LC78. Marocko-byggen med vad det såg ut som eftermonterad turbo på dieselsexan med radpump.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Åter till tråkiga familjebilar, vad säger panelen om en Peugeot 508?
Senast jag funderade på en Pegga var när en hyfsat ny 504 kombi reades ut för att ingen ville ha den.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag åker Peugeot 2008 och den är lite tålamodsprövande. Så länge man bara åker i jämn fart och inte försöker använda något elektriskt går det ganska bra, men vill man ändra inställningar på farthållaren eller byta radiokanal får man invänta reaktionen på att man tryckt på en knapp.
Hustruns Opel är elektriskt närbesläktad och har liknande egenheter.
Jag är inte säker på att 508 har samma prylar inombords, men jag har mina misstankar.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nix, inte en sugdiesel i alla fall! Snålade och köpte ny sådan privat ca 1995 och den var inte rolig. Långsam och seg på alla sätt och noll vridmoment på lågvarv, orkade under familjeutflykter inte ens på lågväxel starta i rejäla backar. En klen personbil med 4WD som möjligen funkar runt Stureplan.
Nej, jag tänkte nog 3.2 turbodieseln i så fall.
Mitsu brukar ju tycka om att ha knackiga stakar ibland. Men ett och annat motorhaveri är ändå mycket billigare än vägskatten på en dieselbil med baksäte i Finland, så det är inte så noga.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Åter till tråkiga familjebilar, vad säger panelen om en Peugeot 508?
Senast jag funderade på en Pegga var när en hyfsat ny 504 kombi reades ut för att ingen ville ha den.
Fina bilar, men inte problemfria direkt.
Jag hade inte köpt någon om jag inte haft garanti över hela den tilltänkta ägarcykeln. (ie nytt, och då finns det så mycket annat att välja på för pengarna)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Franska bilar ÖHT är lite svårdefinierade.

Vissa modeller verkar vara ren skit från början, andra modeller verkar bra.
Lägg til det att vissa individer av skitmodellerna funkar klanderfritt och vissa individer av dom bra modellerna är ren skit.

Rent generellt är dom nog inte så dåliga som folk generellt tror, men dom är inte heller så bra som franskbilsförespråkarna säger.

Jag känner ägare som har båda åsikterna, men gemensamt är att att alla som har haft flera franska bilar har mera överseende med saker som nyblivna franskbilasägare får härdsmälta över.
Är man van bra bilar sedan tidigare kan det nog vara svårt att nöja sig med en lynnig fransk.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Franskt är skumt... Jag har haft en där torsionslagren bak föll ut som rostpulver och handbromsen var omöjlig att få till bra. Men man åkte skönt i den, som en limousin (ja tills lagren "läckte ut").

Grannen hade en vi skulle byta drivknutar på. Fanns tre olika till samma bilmodell och årtal. Vi fick mäta och räkna på den gamla för att kunna beställa. De tar vad de hittar på hyllan för dagen.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nu var ju den tilltänkta Peggan ny eller nästan ny, men jag avstår nog ändå.
Men, när vi ändå är inne på byggkvalitet på franska bilar så är ju många nu mer badge engineering av japanska bilar. Citroen och Toyota och Nissan byter ju bilar med varandra.
Peugeot och Mitsubishi gör det och säkert andra. Då blir det ju svårt att säga att fransmännen bygger dåliga bilar.
Precis som när jag kollade upp min Fiat Ducato och den inte var godkänd för HVO av Fiat, men samma brandade Citroen, Peugot och Renault var det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu var ju den tilltänkta Peggan ny eller nästan ny, men jag avstår nog ändå.
Men, när vi ändå är inne på byggkvalitet på franska bilar så är ju många nu mer badge engineering av japanska bilar. Citroen och Toyota och Nissan byter ju bilar med varandra.
Peugeot och Mitsubishi gör det och säkert andra. Då blir det ju svårt att säga att fransmännen bygger dåliga bilar.
Precis som när jag kollade upp min Fiat Ducato och den inte var godkänd för HVO av Fiat, men samma brandade Citroen, Peugot och Renault var det.

Precis, det är lite omöjligt att veta vad man får när så många delar plattform.
Ibland är allt samma mellan syskonbilarn, ibland har som egna drivlinor, ibland delar dom drivlinor och bara har olika karosseridelar.

Skåpbilarna Citroen Relay / Fiat Ducato och någon mer som folk brukar bygga husbilar av verkar ha mer problem om dom heter Citroen, eller så är det bara för att det byggs fler husbilar på dom?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu var ju den tilltänkta Peggan ny eller nästan ny, men jag avstår nog ändå.
Men, när vi ändå är inne på byggkvalitet på franska bilar så är ju många nu mer badge engineering av japanska bilar. Citroen och Toyota och Nissan byter ju bilar med varandra.
Peugeot och Mitsubishi gör det och säkert andra. Då blir det ju svårt att säga att fransmännen bygger dåliga bilar.
Precis som när jag kollade upp min Fiat Ducato och den inte var godkänd för HVO av Fiat, men samma brandade Citroen, Peugot och Renault var det.
Peugott har minst fel av alla bilar iallafall 2020
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Åter till tråkiga familjebilar, vad säger panelen om en Peugeot 508?
Senast jag funderade på en Pegga var när en hyfsat ny 504 kombi reades ut för att ingen ville ha den.
En 504 (eller 505) kombi skulle du haft kvar idag. Tusan så robust bil, givetvis nedsnackad i Volvolandet Sverige där till och med Saab ansågs suspekt i samma grupper som idag har gått livets hårda skola.

Peugeot 508 har nog rätt okej rykte och nöjda ägare. Man skall ha klart för sig att Renault och PSA är två olika storheter vad gäller franska bilar. Tillkommer att de olika modellerna kan skilja åt rätt rejält.

Snygga bruksbilar, det har Peugeot alltid varit. Pininfarina sedan tidigt sextiotal.

Brukar dessutom klara många mil, i likhet med Citroën.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Man kunde ju önska det men jag läste något test i EU o Peugott hade 0,8 fel per bil gämför med Volvo som var sist med fantastiska 3,3 fel per bil. Bmw Audi VW o mb låg strax över Volvo o sedan lite Opel Renault citeroen Fiat sedan kom en flock japaner o över det Kia o dyligt o på topp Peugott.

Även jag blev Förvånad dock har 206, n snart rullat 22000 mil 2 bromsskivor 2 uppsättningar belägg 6-7 halvljus lampor och 2 bakhjulslager a 150 spänn st.

Peugotten är den bil som bråkat minst av alla bilar vi har haft iallafall.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Man kunde ju önska det men jag läste något test i EU o Peugott hade 0,8 fel per bil gämför med Volvo som var sist med fantastiska 3,3 fel per bil. Bmw Audi VW o mb låg strax över Volvo o sedan lite Opel Renault citeroen Fiat sedan kom en flock japaner o över det Kia o dyligt o på topp Peugott.

Även jag blev Förvånad dock har 206, n snart rullat 22000 mil 2 bromsskivor 2 uppsättningar belägg 6-7 halvljus lampor och 2 bakhjulslager a 150 spänn st.

Peugotten är den bil som bråkat minst av alla bilar vi har haft iallafall.
Det tar sig, själv har jag haft en 205 GTI och en 206 GTI, funkade kalas men så är jag ju mekaniker :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur är 308 med vti 120hk?
Någon som har erfarenhet av den?
Kända fel?
Frågar åt en vän. :)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om man vill ha ett billigt härke som rullar och rullar. Manuell låda och bensinbrännare.
Lättmekat och så lite skrot som möjligt som kan paja. Ej behov av AC, kan rulla upp/ner vindrutorna själv osv osv. Krav på insprutning dock.
Vad ska man ha då?

Hur är Saabs B204i?

Frågar åt en vän.
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top