Välja familjebil, sjukt tråkigt!

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
70 mil kör man ju på 6 timmar det var klent, men gubbarkör bilar med stjärna o andra gillar när bromsar tar direkt o bilen svänger när ratten snurrar.

Annars var ju 270cdi rätt bekväm med full utrustning men ack så skit tråkig att köra.
70 mil med flera stop för att hälsa på släktingar.
Fast de kör också Passat med den väldigt hatade dsg lådan så jag vet inte om man kan dra någon slutsats.
Uber verkar köra Prius
Fast det är få idag som kör VW, fråga gärna om varför…
De håller inte måttet

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
70 mil med flera stop för att hälsa på släktingar.

Fast det är få idag som kör VW, fråga gärna om varför…
De håller inte måttet
Jag vet inte vad de kör längre, tycker taxi verkar fragmenterat. Taxi Stockholm står still och surar, Uber och Bolt snurrar på i små bilar.

Skolskjutsen Klimpfjäll-Vilhelmina som Brooklyn (utan citat trots påminnelser, host host) nämnde är inte en relevant jämförelse för mig i alla fall.

Men vad tror allt klokt folk om en c klass, 3 serie eller A4 ca 2018-2020?

Jag har en e klass nu, stor och dyr och arbetsgivaren betalar. Ska byta jobb och blir nog utan bil. Har haft Honda crv som var bra men vill nog ha en lite mer långkörare men inte största möjliga längre. Vill också ha en som är max 4,60 lång så jag kan ställa undan den i ett gammalt garage jag har.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Jag vet inte vad de kör längre, tycker taxi verkar fragmenterat. Taxi Stockholm står still och surar, Uber och Bolt snurrar på i små bilar.

Skolskjutsen Klimpfjäll-Vilhelmina som Brooklyn (utan citat trots påminnelser, host host) nämnde är inte en relevant jämförelse för mig i alla fall.

Jag har en e klass nu, stor och dyr och arbetsgivaren betalar. Ska byta jobb och blir nog utan bil. Har haft Honda crv som var bra men vill nog ha en lite mer långkörare men inte största möjliga längre. Vill också ha en som är max 4,60 lång så jag kan ställa undan den i ett gammalt garage jag har.
Köpte en Bmw 118 2019 med trepipen. Känns påkostad med M-stolarna i skinn och som vanligt med Bmw är bilen trevlig och skoj att köra. Väldigt snål, nog så viktigt i dessa inflationstider.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Köpte en Bmw 118 2019 med trepipen. Känns påkostad med M-stolarna i skinn och som vanligt med Bmw är bilen trevlig och skoj att köra. Väldigt snål, nog så viktigt i dessa inflationstider.
Fin bil och fin motor. Har kört dessa en del. Mycket bra val !

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Många bilar som ligger lite väl högt nu i pris, men jo jag skulle nog slå ett slag för BMW eller om utrymmet räcker: en mini clubman eller countryman. Mini byggs av BMW och delar mycket komponenter, men har mer körglädje och väghållning även i de enklare modellerna (och ett av de bästa 4wd-systemen man kan hitta idag). Dessutom prismässigt billigare än motsvarande BMW.

Jag har kört mycket mini och BMW under senare år och de håller fortfarande hög kvalitet och känsla.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Citerar gör man ju bara när man citerar... inte svarar rent allmänt. :)

Jag skulle av ovan bilar kika på 3-serie faktiskt. Förefaller vara den med minst problem av dessa och inte så jäkla blingig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Många bilar som ligger lite väl högt nu i pris, men jo jag skulle nog slå ett slag för BMW eller om utrymmet räcker: en mini clubman eller countryman. Mini byggs av BMW och delar mycket komponenter, men har mer körglädje och väghållning även i de enklare modellerna (och ett av de bästa 4wd-systemen man kan hitta idag). Dessutom prismässigt billigare än motsvarande BMW.

Jag har kört mycket mini och BMW under senare år och de håller fortfarande hög kvalitet och känsla.
Fast Motor är väl Peugeot?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Citerar gör man ju bara när man citerar... inte svarar rent allmänt. :)

Jag skulle av ovan bilar kika på 3-serie faktiskt. Förefaller vara den med minst problem av dessa och inte så jäkla blingig.
Har en riktig motorgubbe i jaktlaget som säger att för vanlig bil kan han bara inte komma på något annat än Mercedes Benz att köpa.

Jag har haft Volvo, Saab, Audi, Mercedes, BMW och Honda. Vet inte om någon var bra eller dålig, minst fel var det konstigt nog på Audi A6. Mest på Audi 80. Om jag minns rätt.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj

Ja fragmenterat. Beror på att de stora bolagen gör avvägda inköpsbelut, baserat på statistik (milkostnad), medan frifräsarna kör egna bilar = saknar ofta koll.

Undvik Audi, bara en svindyr VW.

ingen slump att bland storbolagen är Volvo, MB och Toyota stora.
De kör sällan Tesla tex. Om man frågar ”tappar kunder vid laddning” då deras bilar körs 24/7.
Frifräsarna kör en del Tesla då de oftast inte kör dessa 24/7 = ger tid till laddning.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Honda Accord 2009 är en av de bättre bilar jag haft förresten, såldes som Acura i USA och skulle säga att i och med det kändes det mer Lexus än Toyota (som min senare CRV hade en släng av).
Tyvärr tillverkas, eller åtminstone säljs, inte Accord längre, heller inte Legend.

Honda har dessutom vad jag vet en av Stockholms enda äkta märkesbilmekaniker kvar, ni vet en sådan som röker inne men gör det den skall, har stökigt men fattar bilen; Rosenholtz. Tänk BMW service med nummerlapp och Cafe Latte men tvärtom.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har förmodligen sovit några år. Men; Varifrån kom Mazda bara sådär, med sin CX-60? Den är stor, rejält ihopsatt, istället för downsize har man givit bilvärlden ett tydligt mellanfinger. 3,3L diesel-raksexa. Vafalls? Nästan värt bara för den sakens skull.
Har vi några Mazda-ister som kan upplysa om vad det är? Jag gillar vad jag såg iaf.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hannuse har en så han kan säkert berätta mer. I Sverige dock 2,5 l 4cyl bensinturbo och laddhybrid. Jag hade äran att få köra ned den till Gelleråsen i maj med släp och kan meddela att den känns väl ihopsatt, stark men törstig motor och Mazda anses nog vara ganska bra bilar i det stora hela. Traditionell infotainment, skapliga stolar och sannolikt ett problemfritt bilägande. Kanske inte supereffektiv, Rav4 hybrid är mycket snålare.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hannuse har en så han kan säkert berätta mer. I Sverige dock 2,5 l 4cyl bensinturbo och laddhybrid. Jag hade äran att få köra ned den till Gelleråsen i maj med släp och kan meddela att den känns väl ihopsatt, stark men törstig motor och Mazda anses nog vara ganska bra bilar i det stora hela. Traditionell infotainment, skapliga stolar och sannolikt ett problemfritt bilägande. Kanske inte supereffektiv, Rav4 hybrid är mycket snålare.
Nejnej! Usch inte hybriden! 3,3 diesel sa jag ju! Finns i drivor på svenska bilhandelssidor (klämde till och med på en igår hos lokala Mazda-tillhållet.)

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom