Jag fattar inte riktigt hur det kommer sig att det är ett så'nt j-a liv när Samverkansgruppen försöker möta oss motorcyklister på "eget revir" istället för att kalla till officiella och rätt fyrkantiga möten med paragrafer och dagordningar och framförallt begränsad tid och utrymme för diskussioner?!?
Samverkansgruppen "Bättre säkerhet för motorcyklister" jobbar i första hand just för att Sthlmstrafiken ska bli en bättre plats för oss motorcyklister och meningen med träffarna på Skogskyrkogården i år har varit att dels finnas till hands för att berätta vad vi sysslar med, vilka frågor som är aktuella och hur den långsiktiga planeringen och arbetet ser ut, men också för att höra om NI tycker att vi jobbar med RÄTT FRÅGOR och på RÄTT SÄTT!
Min reflektion i det hela (som inte lyckats vara närvarande vid träffarna på Kyrkogården tyvärr), är att (dubbel?)moralkärringar, det är alla ni som kastar skit på försöken att skapa vettiga kommunikationskanaler mellan byråkratin och utövarna och sedan har mage att gnälla över att det inte görs något för att vi som vill utöva motorsport i alla de former ska ha platser att träna/vara på.
Det finns säkert många som har synpunkter på syfte och mål, som kanske hänger kvar vid det första uttalandet som gjordes när gruppen bildades och de yttranden som gjordes om varför gruppen behövdes och hur det skulle bedrivas, men vi lever i ett föränderligt samhälle som kräver en del engagemang från oss för att kunna fungera, det gäller även utövandet av motorcyklismen som hobby/yrke eller whatever.
Visst, vi kan gnälla över byråkratisk rappakalja och tröghet och protestera genom att bryta diverse lagar och regler och begå småbrott i ett eget korståg mot "de som bestämmer och inte fattar nå't", men grejen är den att både ni och jag vet att det bästa sättet är att lära sig spelreglerna, nästla sig in i systemet och sedan jobba för att förändra.
Det går. Sakta men säkert. Och jag vet att Samverkansgruppens mål är att skapa utrymme för oss motorcyklister att finnas kvar. Det finns många därute som motarbetar oss, så välj själv.
/Veronica Eade (medlem i SMC Sthlms styrelse och representant i Samverkansgruppen )