Värde på en Suzuki GSX-r750 1985:a?

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Hade jag haft stålarna så hade jag köpt Hennings 750R direkt:Bugar
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Bör kanske inte jämföra sporthojar med 400an ?

Har haft en likadan som din och plågade den 2000mil.
Visst är den trygg på sätt och vis, även om den också har bränsleslangar som torkar av ålder.

Men att påstå att den är stabil är väl lite sådär, kör du bara motorväg då?
Framgaffeln är klenare än en modern MTB, stora smala hjul är också spännande..

Förövrigt toppade min 140km/h och då lät den plågad och vibrerade ganska ordentligt.
Dock väldans billig för långturer, 0.3l/milen..
30 år gamla hojar skrev han, inte sporthojar.
Bränsleslangar byter man. Ju. Efter 30 år.
"Bara motorväg" nej.
Stora smala hjul spännande, ja.
Resten, du måste haft flera fel på din.
Men nu skiter vi i min prutthoj.
 
Last edited:

plutoorjan

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2013
Ort
Stigtomta / Nyköping
Hoj
Honda VFR800FI 2001
Arbetet går framåt! :)
Har bytt olja tre gånger, och smörj upp alla rörliga wajrar osv.
Även bytt batteri.

Nu startar den bra, har redan provkört och jävlar i gatan vilket tryck det är den!:banana:banana
Helt grymt bra drag för att vara så gammal.

Dock blir jag nästan rädd för att köra den då jag är van vid en ER6:a normalt sett.
Den känns just nu mest som en moppe med gräsklipparmotor. :)
(Fast helt sjukt vad bortskämd man blir med insprutning och upprätt körställning)

Har en hel del bludder på högre varv så den vill inte varva ur ordentligt.
Ska väl riva skiten vid tillfälle, eller så besiktigar jag den som den är. :)

Och ja, den kommer att vara till salu. ;):fyllisar
image.jpg
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hur var den först med det, menar du?

Hmm bra fråga....fick för mig det men det tog mig ut på hal is tydligen...sorry, my bad

Jag har ingen som helst koll på gpz 900 eller Kawa generellt. Däremot har jag en hel del erfarenhet av suzukis gixxermodeller. :fakta Lovar att hålla till det fortsättningsvis :tummenupp
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Arbetet går framåt! :)
Har bytt olja tre gånger, och smörj upp alla rörliga wajrar osv.
Även bytt batteri.

Nu startar den bra, har redan provkört och jävlar i gatan vilket tryck det är den!:banana:banana
Helt grymt bra drag för att vara så gammal.

Dock blir jag nästan rädd för att köra den då jag är van vid en ER6:a normalt sett.
Den känns just nu mest som en moppe med gräsklipparmotor. :)
(Fast helt sjukt vad bortskämd man blir med insprutning och upprätt körställning)

Har en hel del bludder på högre varv så den vill inte varva ur ordentligt.
Ska väl riva skiten vid tillfälle, eller så besiktigar jag den som den är. :)

Och ja, den kommer att vara till salu. ;):fyllisar
View attachment 403796

Riktigt snygg!!
Vet inte varför men den där ger mycket större vill ha faktor än de från 90talet...
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Kanske för att det var de där man stod och dräglade över innan man kunde köra själv. En barndomsdröm helt enkelt.
Det är något med den där trubbiga nosen och spinkiga däcken som får hjärtat att slå lite extra.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så jävla fränt...! Det är bara att gratulera för du har verkligen gjort tidernas fynd. Mitt ha-begär är tredelat. Dels är detta den hoj man dreglade över då man som tolvåring cyklade ner till gamla legendariska och sedan länge nedlagda Beppes i Kalix. Dels har jag ägt i stort sett varje intressant GSX-R modell under tjugo års tid (utom denna...!) och skulle mer än gärna börja samla på vissa av dem. Dels råder ingen tvekan om att denna kommer att bli en framtida dyrgrip.

Dålig gång på höga varv är standard på hojar som stått lång tid med bränsle i tank och förgasare. En komplett rengöring av hela bränslesystemet kan vara nödvändig. Häll ut all gammal dynga ur tank såväl som förgasare. Rengör förgasare, ultraljudstvätt av alla hårda delar funkar fint. Skaffa nya bränsleslangar.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Stämmer in i kören: grattis till ett klipp! :tummenupp

Som gixxertorsk är det extra kul att se att du har kvar alla dekaler, blinkarna a la pingisracket, regplåtsbelysningen och såklart originalsystemet:tummenupp Bara att lacka om fälgarna till "Satin Black" och byta ramen runt lamporna fram så är det hemma 100%:yoparty
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Första generation är en lätthanterlig och smidig hoj som är smalt byggd, lätt, och ganska hög.
Det är mångsidiga hojar som både duger till rejs och lugn touring med det breda varvtalsområdet. Man kan tro att det är rena fakir-åkningen men de går åka långt med GSX-R eftersom kåpan tar bort så mkt luftmotstånd. Bekvämast när man kommer upp i 120 och vinden lyfter i kroppen.
Här foto från när klassikerklubben Classic Suzuki Club Scandinavia ( http://classicsuzuki.com ) hade glasspaus vid Gottröra (vårtur). Jag hade fått låna en klubbkompis 85:a den dagen:
gsxr-85-cscs.jpg


Jag gillar andra generationen (oljekylt 88-91) som är lite bredare, tyngre och stabilare. Men den tidiga är inte alls sämre, de har lite olika för- och nackdelar där en senare inte kan uppväga den tidigares fördelar och tvärtom. 88-89 med kortslagig motor är en spännande pärla som klassiker. Modelleserierna är distinkta med få variationer inom generationerna. Dvs inom 85-87 resp. 88-91 kan man i stort set byta chassi/kåpdelar mellan årsmodellerna med bra passform om man inte bryr sig om strikt årsmodellutseende. Tokbilliga försäkringar gäller inte längre hos bolagen som över ett fåtal år tredubblat premierna även på dessa tidiga. Annars är det bra att sikta in sig på klassiker-skick och få hojen MHRF-försäkrad i märkesklubben om man accepterar att enbart köra den i hobby-sammanhang. Här foto på en 88:a jag behållit där kåp-delar från en 90:a och en del fri tolkning av randning mest är till fördel. V&H 4-1-grenrör gör mkt nytta på en sådan. Den ursprungliga 100hk-strypningen (GR77B) satt som härdade metallringar i original-grenröret som är jobbiga att arbeta bort.

gsxr-lackat.jpg


gsx-r88-close.jpg


VH-new-header2.jpg


vh.jpg


2.jpg
 
Last edited:

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
Den där övningskörde jag på med frugan bakpå och 250 på mätaren inga problem *ler
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Rätt fräckt att............

När man är ung och köper ny hoj så lägger man ner stora pengar på att modda den.

När man sedan som äldre får tag i sin gamla "ungdomskärlek" gör man allt för att återställa den i originalskick.



Instämmer för övrigt i kören - Ett klipp och en fin gammal hoj som ska vårdas väl :tummenupp
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Så du köper den för 5 000 kr för att det är "bara roligt om den kan få ett nytt liv hos någon som tar hand om den". Byter olja, köper nytt batteri, smörjer vajrarna, tvättar den och lägger ut den på Blocket för 19 000 kr?

Får ju hoppas att säljaren inte läser den här tråden. Och att hon inte har en storebrorsa på 195 cm med 125 kg muskler...
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Så du köper den för 5 000 kr för att det är "bara roligt om den kan få ett nytt liv hos någon som tar hand om den". Byter olja, köper nytt batteri, smörjer vajrarna, tvättar den och lägger ut den på Blocket för 19 000 kr?

Får ju hoppas att säljaren inte läser den här tråden. Och att hon inte har en storebrorsa på 195 cm med 125 kg muskler...

Ja, fy fan för folk som gör klipp och tjänar ett par tusen...
 

plutoorjan

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2013
Ort
Stigtomta / Nyköping
Hoj
Honda VFR800FI 2001
Så du köper den för 5 000 kr för att det är "bara roligt om den kan få ett nytt liv hos någon som tar hand om den". Byter olja, köper nytt batteri, smörjer vajrarna, tvättar den och lägger ut den på Blocket för 19 000 kr?

Får ju hoppas att säljaren inte läser den här tråden. Och att hon inte har en storebrorsa på 195 cm med 125 kg muskler...

Där är du helt ute och cyklar min vän.
Alternativet är att cykeln hade fått stå kvar och ruttna.

Känner säljaren rätt bra, och dom hade allvarliga funderingar på att låta den gå till skroten om inte jag hade räddat den. Dom har ingen som helst koll på varken värde eller hur man skulle bli av med skiten, då dom knappt vet vad som är fram och bak på den. Den såldes med orden "det är en chansning, då den inte har varit startad på nästan tio år", så värdet "där och då" var egentligen inte speciellt högt. Det fanns ingen som helst garanti för att motorn ens gick runt. Det kunde lika gärna varit så att hojen var helt skrotfärdig.

Det jag har gjort är att omsätta en hög okänt, oanvändbart skrot till en besiktad hoj som faktiskt fungerar, och det tjänar alla på. Säljare som är glad att skiten är väck från garaget, jag som tjänar en slant och hojfolket generellt som får en klassiker på vägarna.

Alla lyckliga och glada, som sig bör.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top