Världens bästa trummis??

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Jag slår yterligare ett slag för Matt Cameron (Soundgarden)
Men även en hängpuka till Mitch Mitchell (Jimmy Hendrix Experience),Keith Moon (The Who), Cozy Powel (Black Sabbath) och Bill Ward (Black Sabbath)

gladh

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Chris Husky skrev:
Den enda lista Lars Ulrich platsar på är "världens mest överskattade trummisar", där han dessutom borde nå en topp placering.

ok att det inte är idel paradiddlar och spökslag men på svarta skivan spelar han precis det han ska.

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Bikeboy500 skrev:
hmmm... Går inte att säga att en är bäst, men här kommer min lista, utan inbördes rankning:
Dennis Chambers, Per Möller-Jensen, Mike Portnoy, Neil Peart, Tommy Brechtlein, Virgil Donati, Chad Wackerman... å säkert en hel drös som jag kommer ihåg efter jag klickat på skicka-knappen.

Vem är Per Möller-Jensen :confused:

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Teo skrev:
ok att det inte är idel paradiddlar men på svarta skivan spelar han precis det han ska.

Det har jag inget att säga om. Jag tycker att han har varit med & gjort en hel del bra plattor.
Men den här tråden handlar vad jag kan först om bästa trummis, ur en rent tekniskt synvinkel. I dom sammanhangen har inte herr Ulrich att göra.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Chris Husky skrev:
Det har jag inget att säga om. Jag tycker att han har varit med & gjort en hel del bra plattor.
Men den här tråden handlar vad jag kan först om bästa trummis, ur en rent tekniskt synvinkel. I dom sammanhangen har inte herr Ulrich att göra.

så sant

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
jag säger nån som e snabb är joey i slipknot...

en annan kille som är 12 bast är grymt skicklig!.. tony royster jr

bas

Rasta potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R Sold
En Jazzbatterist som är värd att nämna här är
Frank Krupa.
Även för dom som inte lyssnar på Jazz.
Många samplar hans sound. Bla Fat Boy Slim.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Chris Husky skrev:
Den enda lista Lars Ulrich platsar på är "världens mest överskattade trummisar", där han dessutom borde nå en topp placering.

Inte jag som listade :), du får gnälla på Sam Spandex...

För övrigt så handlar det ju om vad man värderar. Jag kan inte så mycket om trummor/trummisar.

Men den energin killen har när han spelar. Såg Metallica i somras på Roskilde. För övrigt Lars hemland, han var BRUTAL!.

Dom filmade nästan bara han för han var så "laddad". Ingen jättestort fan av Metallica men den spelningen sitter kvar, just för att han var så grym!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Chris Husky skrev:

Äh, behöver inte vara tekniskt, Cozy Powell var ingen monstertrummis tekniskt sett. Men ingen kunde piska en rocklåt framåt med samma frenesi som han.

Att jag sen tycker Lars Ulrich är en av de absolut tristaste thrashtrummisarna som finns är en annan sak...

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Det som man kan fundera över är ju om alla dessa metallsnubbar som spelar så att det ryker i bitarna hade låtit likadant om de inte hade haft killar som Louie Bellson, Gene Crupa och Buddy Rich som föregångare.
Samt att John Bonham gjorde lika mycket för det moderna trumspelet som Jimi Hendrix gjorde för gitarristerna.

Vad beträffar diskussionen av Lars Ulrich så känner jag såhär:
En trummis uppgift till 90% av tiden är att föra låten framåt på ett taktfast och intressant sätt, samt i de flesta fallen krydda det med x antal roliga fills och om det vill sig riktigt bra så har trumslagaren i fråga ett självsväng som gör att det blir intressant att bara lyssna på honom/henne. Herr Ulrich har misslyckats på alla punkter ovan.....förutom på den svarta plattan där han under håååårda tyglar av Bob Rock var tvungen att öva,öva,öva.... live suger han valfett!!!

vem som är väääärldens bästa trummis säger jag inte!

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Jag slår ett slag (ha ha) för Dave Weckl. Lyssnar just nu på låten -Festival de Ritmo från skivan "Master Plan".

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Alltid kul men omöjligt med "den bästa"listor.

En intressant rocktrummis som jag måste nämna är Dave Grohl (tveksam stavning, Nirvanas gamla iallafall)

Han svänger och får i alla fall mig att tänka på Bonhams frenesi och adrenalin.
Gästspelet som han gjorde med "Queens of the stonage" på låten "No one knowes" svänger grymt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
starclassic skrev:
Det som man kan fundera över är ju om alla dessa metallsnubbar som spelar så att det ryker i bitarna hade låtit likadant om de inte hade haft killar som Louie Bellson, Gene Crupa och Buddy Rich som föregångare.
Samt att John Bonham gjorde lika mycket för det moderna trumspelet som Jimi Hendrix gjorde för gitarristerna.

Vad beträffar diskussionen av Lars Ulrich så känner jag såhär:
En trummis uppgift till 90% av tiden är att föra låten framåt på ett taktfast och intressant sätt, samt i de flesta fallen krydda det med x antal roliga fills och om det vill sig riktigt bra så har trumslagaren i fråga ett självsväng som gör att det blir intressant att bara lyssna på honom/henne. Herr Ulrich har misslyckats på alla punkter ovan.....förutom på den svarta plattan där han under håååårda tyglar av Bob Rock var tvungen att öva,öva,öva.... live suger han valfett!!!

vem som är väääärldens bästa trummis säger jag inte!

John Bonham var ju knappast en ensam pionjär på det sätt som Hendrix var....

Ian Paice och Bill Ward var ganska stilbildande de med, och dessutom roligare att lyssna på.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati