Väska lossnade vid provkörning, vems fel?

Vem ska stå för skadorna ?

• Antal röstningar
    0

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Jag hade nog blivit himla rädd om jag märkt att en väska ramlat av.Men efter att säljaren börjat med att det var mitt fel skulle jag blivit rejält förbannad,alternativt tyckt att han var lite eljest och frågat efter ägaren.
Häng ut fanskapet , kan vara bra för folk att veta vem det är även om du sliper att betala.
Någon annans otur nästa gång.
Om man provkör en bil på Volvo så flyger navkapseln av (finns det såna fortfarande?) då skulle nog försäljaren skämmas.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Att ha med sig en däcktrycksmätare är ingen dum idé, var nära att bli 12000 fattigare pga 4 kg i däcken på en 690 SM! (hade INTE betalat utan en tur i tinget).

Nära?
12000?

Är det verkligen 12K i självrisk på en standardförsäkring på en sån?

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Att ha med sig en däcktrycksmätare är ingen dum idé, var nära att bli 12000 fattigare pga 4 kg i däcken på en 690 SM! (hade INTE betalat utan en tur i tinget).

Jag förstår inte riktigt. Varför var du nära att bli 12000 fattigare pga av högt däcktryck?

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Jag förstår inte riktigt. Varför var du nära att bli 12000 fattigare pga av högt däcktryck?

Den lokala KTM-handlaren hade provkörningsdag, ville prova en 690 sm som stog i raden av hojar för provkörning, de tog kopia på kk o jag fick skriva på papper där jag blev skyldig att betala 12 K vid ev skada. detta var i April ca 12-15 grader o fint, åker iväg lungt o fint o efter ca 10 min kommer jag fram till en rondell, inte speciellt fort eller med något nämnvärt nerlägg men så fort jag lägger på gas kliver baken ut något ruggigt o det är med mer tur än skicklighet jag räddar skiten på vägen, åker till närmsta mack o kollar trycket, 4 kg bak:tummenupp! Senare tar jag ut en Suzuki 1250 Touringlok o ska prova, skiten ålar som en snok på vägen o är helt okörbar, åker till samma mack o kollar trycket fram, 0,5 kg:tummenupp. Om jag hade skrotat skiten tycker i alla fall jag att det inte bara hade varit mitt fel, eller? kollar alltid trycket innan jag provar en hoj!

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Äsch, varför bygga en höna av en fjäder?
Säg bara vänligt men bestämt:
"Nej. Jag betalar inte för era misstag. Vill ni något mer så sköter vi det via skriftlig korrenspondens från nu.
Trevlig dag!"

De får givetvis ta reda på din adress jälva. Din tid är dyrbar eftersom vi har kort sommar i Sverige! ;)

Skulle de skicka kravbrev, mot all förmodan, så skickar du tillbaka i ett rekommenderat brev (då fattar de att du vet vad du gör) en bestridan av deras kravbrev. Då brukar de flesta mongoföretag lägga ner ärendet.
I din bestridan kan du hota med att du går till ARN om de inte lägger ner det felaktiga kravet. Gå inte in i detaljer med mongoföretaget om du inte har en sakkunnig med dig eller som kan prata åt dig.

Lycka till!

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Äsch, varför bygga en höna av en fjäder?
Säg bara vänligt men bestämt:
"Nej. Jag betalar inte för era misstag. Vill ni något mer så sköter vi det via skriftlig korrenspondens från nu.
Trevlig dag!"

De får givetvis ta reda på din adress jälva. Din tid är dyrbar eftersom vi har kort sommar i Sverige! ;)

Skulle de skicka kravbrev, mot all förmodan, så skickar du tillbaka i ett rekommenderat brev (då fattar de att du vet vad du gör) en bestridan av deras kravbrev. Då brukar de flesta mongoföretag lägga ner ärendet.
I din bestridan kan du hota med att du går till ARN om de inte lägger ner det felaktiga kravet. Gå inte in i detaljer med mongoföretaget om du inte har en sakkunnig med dig eller som kan prata åt dig.

Lycka till!

sen är det alltid bra att informera kronofogdsmyndigheten om man ligger i despyt med företaget innan företaget skickar något till dem för indrivning.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Rent juridiskt är det DITT fel. DU ska kolla att hojjen är säker att framföra innan du framför den på allmän väg.

Rent moraliskt så är det ju självfallet handlarens fel dock.

snorky_81

z1000
Gick med
28 Jul 2010
Hoj
Suzuki Bandit 1200s -05
Hörru frostie....

jag är nog inne på de flesta andras linje, rent juridiskt är det nog du som ska kolla så allt är säkrat innan avfärd.
MEN, som företag /handlare vill man ha kvar ett gott rykte å rent schyst tänkt borde dom stå för det....

jag skulle ha gnällt tills deras öron blödde..

cippran

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R - 98
Det är till 100 % deras ansvar och du har dessutom inte skrivit på något papper som säger att du står för eventuella skador om något händer.

Vägra att betala. Hota med att polisanmäla dem. Du som kund har nästan alltid rätten på din sida. Lagen skyddar oss konsumenter väldigt väl mot företag i bland annat konsumentköplagen.

Dessutom kan du ju hävda att du aldrig provkörde just den hojen eftersom de inte har några som helst papper på det förutom kopia på ett körkort.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Hörru frostie....

jag är nog inne på de flesta andras linje, rent juridiskt är det nog du som ska kolla så allt är säkrat innan avfärd.
MEN, som företag /handlare vill man ha kvar ett gott rykte å rent schyst tänkt borde dom stå för det....

jag skulle ha gnällt tills deras öron blödde..

jag hade hållt med dig om det om det gällde något allvarligare, menatt en packväska var felaktigt monterat?
Det är det inte många som kollar kan ja tänka mig, såvida man inte själv satt på dom och ska ut på en resa,

Detta är ju som att kolla om handtaget sitter fast på en hoj från ett företag, (lite ironi men ni fattar vinken)

Men det andra kan ja hålla med! gnäll o gnäll tills dom ger sig!

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
sen är det alltid bra att informera kronofogdsmyndigheten om man ligger i despyt med företaget innan företaget skickar något till dem för indrivning.

Nej nej. Företaget har inte laglig rätt att skicka något till Kronofogden om det har bestridits. Då går det till Tingsrätten om företaget eller den som bestrider inte drar tillbaka kravet resp bestridan. Skulle det av mistag gå dit, visar man upp kopia på brevet men även kvitto på att man har skickat rek.
Förlorar den som bestrider i Tingsrätten så går det däremot till KF om man inte betalar. Om det nu skulle gå så långt att företaget är så säkra att de inte skulle förlora i Tingsrätten och är villiga att riskera fler kostnader (rättegångskostnader vid förlust) genom att gå dit, ja då kanske man ska pröjsa in fort som attan innan den processen har börjat. :D Av egen erfarenhet men även från andra som har gjort på samma sätt med rekbrev så tystnar majoriteten av företagen då det kostar för mycket att driva det vidare vid "småärenden".

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Men allvarligt. Du provkör en hoj på en firma där plötsligt en packväska lossnar på.

Du är inte ansvarig för ett skit! Inte en sekin ska du stå för.

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
r1 -04
Om det nu blir så att du betalar, häng ut dom, vore sjukt kul om t.ex ett tjog med personer här delar upp oss på några dagar, åker dit, lossas är kunder och vill provköra, när vi väl får en hoj att prova, ja då går vi genast ut till bilen, hämtar feeeeting verktygslådan och börjar dubbelkolla satan på den hojjen, tror dom fattar vinkeln då!

Kan bli sjukt kul, nästan så man skulle smygfilma det hela oxå! Jag kan ställa upp och filma, för äger ingen verktygslåda, så kan vi driva lite med smusslarna!

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Det är en sak som jag inte förstår i detta, varför kan du inte säga
vilken firma det rör sig om?

Tror knappast att mc-företag skulle bli så glada om man började
rycka i väskor, kåpor, regskyltar osv. bara för att ett företag är
klantiga och vill få det till ditt fel.

Bättre då att det bara blir ett företag och att det är samma företag
som slarvat med fastsättningen av väskorna.

TILLER Bella

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2008
Hoj
BMW K1200s
Finns inte en Chans i världen att jag hade betalat iallafall!!!:mad:
OBS! Kan det vara NORTHBIKE i sundsvall eller??? :arsele

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Som cleaner sa, fattar inte heller varför du inte berättar vilka det handlar om. Genom din tystnad så är det ju inte alls omöjligt du sätter någon ny i samma situation.

Betala eller inte, dom har reda gått för långt!

Ozzi

Guest
Om en firma/försäljare lämnar ut ett fordon till provkörning så måste man ju för HTLV3 kunna förutsätta att fordonet är redo för detta.:va
Ut med firman och rädda oss andra från dom.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Iom att det verkar vara ett förmedlat köp så bör ju ägaren hållas ansvarig mer än själva firman. Om nu inte firman häktade på väskorna i samband med att de ställde in hojen i lokalen.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kan meddela att jag har fått veta att självrisken som jag ska betala är 3000kr.

Jag tyckte att det var saftigt och han undrade hur mycket jag hade tänkt, som om att jag kunde buda på sj risken :va

Jag sa att jag skulle återkomma när jag kollat vad en lack eller ett lock om det är möjligt att köpa löst, kan kosta..

Att dom kunde tänka sig att ta hela skulden lät inte alls som dom funderat på... :huvet

Betala inte.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...