Växla utan koppling?

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Jag är ny på det här med mc körning..

När jag köpte min cykel berättade säljaren som tävlade i bankörning att han växlar utan koppling för att de går så mycke snabbare..
Svårt att hitta förhållandet mellan rätt varvtal i motor och låda för att skicka in växeln i..

Min fråga är det många som växlar på detta viset?:va

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
På sin höjd i nedväxling. Gör det inte till nån vana då det sliter rätt duktigt i växellådan.

Vad är det som slits menar du?

Till TS: Jag gör det, sätt lite tryck på pedalen och dra av lite på varvtalet så hoppar växeln i.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
På sin höjd i nedväxling. Gör det inte till nån vana då det sliter rätt duktigt i växellådan.

nedväxling? :brinnerup
(och ja, då jävlar sliter det på växellådan om du ska lyckas få i nån växel utan att koppla)

edit:Man växlar väl endast UPP på det sättet som eviln beskriver?

Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Ja, det är ganska vedertaget att man växlar på det viset.

Dra på rullen, när det är dags att växla slår du av på gasen och petar snabbt i nästa växel. Det går så smidigt att du inte kan ana det.

Går det lite hackigt i början så kommer du snart lära dig. Svårt att beskriva i ord. Man märker direkt när den sitter och sen blir det så varje gång.

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
nedväxling? :brinnerup
(och ja, då jävlar sliter det på växellådan om du ska lyckas få i nån växel utan att koppla)

edit:Man växlar väl endast UPP på det sättet som eviln beskriver?

Går att växla ner, men man får ha ganska bra känsla. Man ska avlasta drivlinan på något bra sätt så att man kan peta ner men blir de fel, ja då jävlar blir de skoj. Inge gull med flickvännen under många kvällar...

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Skippar ni verkligen kopplingen när ni kör på gatan också? På bana kan jag förstå vitsen, men inte på gata.... eller?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
accelererar man hårt tycker jag det är enklare att slippa koppla tex, så då använder jag detta tricks.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag kopplar 99,9% alltid på gata, och 97% alltid på bana (är inte så snabb att den 10-delen ger mig nåt ändå.)

Upp - som sagt, håller du gas så kan du till med hålla ett konstant tryck på växelföraren, släpp av på gasen och POFF, så glider den i.

Ner växlar jag ibland också, men bara i stadstrafik om jag pillar med nåt annat och då på så enormt låga varvtal att det också bara glider i (V-twin blir så ryckig på låga varv att det faktiskt funkar, aldrig testat på radfyra men misstänker att motorgången gör det svårare.)

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag kopplar alltid och har så alltid gjort, vill du åka fortare så har du ju inte köpt en er6 för att kunna köra snabbare för att slippa koppla el:va

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Öööh... Finns ju nåt som heter quick shifter då är det bara slänga i växlarna med fullgas.. Men att växla vanligt utan att använda kopplingen tjänar men knappast nån tid på!

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Börja prova mellan de högre växlarna 4-5 och 5-6 så fådu känslan för det. Men glöm nedväxling utan koppling. Det är bara problem

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
På körskolans bandit 650 så upptäckte jag att det är mycket lättare att få till snygga växlingar om jag struntar i kopplingen. Uppväxlingar då förstås.

Kopplar jag är det betydligt knepigare att få i växeln, vet inte om den är sliten.
Första gångerna upplevde jag inte det alls men sista gången var det väldigt tydligt, kanske nån som gjort något dumt.

Lee.friedlander

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2010
Hoj
ducati superbike 848 KTM 625smc
quick shifter, är det när man håller fullgas, kopplar och växlar samtidigt, händer att jag gör det.

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
det där med växellådsslitage är helt felaktigt,använde aldrig koppling mer än till start när jag körde för suzuki (rm 250 96) och hade inte ett enda haveri på mina lådor,mina kompisar som körde färre timmar gjorde inget annat än skrivade lådor och använde alltid koppling.
använder koppling vid nedväxling på bana men annars aldrig.startar bara med koppling på gata.
det finns 2 sätt på accelaretion att växla,antingen väntar du tills övervarvsskyddet går in och du har då tryck på pedalen och då hoppar nästa i automatiskt eller så lägger du tryck på pedalen och bara dippar på gasen lite så hoppar den i.
tidsvinsten är ju liten mot att fullgasväxla med koppling men du slipper chassirubbningar och hänger du max i en högersväng så kan du inte koppla dessutom:)

antar att du med din feta hoj sitter med mångårig erfarenhet av detta,själv har jag aldrig rasat en låda sedan 92 och jag har haft din hoj som ny:)

Last edited:

Fattigslappen

Orakad
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
MZ!
...antar att du med din feta hoj sitter med mångårig erfarenhet av detta,själv har jag aldrig rasat en låda sedan 92 och jag har haft din hoj som ny:)

Jag tror att MDN_MAN just blev ÄGD! :näsblod Hehe.

Själv så får jag till myyycket mjukare och finare uppväxlingar på min gamla blackböörd utan att använda kopplingen. :tummenupp

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring