Växla utan koppling?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Alltid koppling så länge fingrarna når kopplingsgreppet,tar ingen längre tid att vippa kopplingen samtidigt som man lättar gasen och växlar upp än att låta bli,blir bara ett moment till.

Dom hundradelarna jag ev. skulle tjäna på att skippa kopplingen gör varken till eller från från alla de sekunder det går för långsamt på ett varv ändå.

Använd kopplingen du,du blir snabb och kordinerad och det går lika fort som utan,när växlingstiden börjar räknas så är det dags för QS.

Det enda man blir av att skippa kopplingen är lat!

På cross är det en annan sak,där jobbar jag mer med styret så det blir utan vid upp.

Henrik
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
växlar både upp & ner utan kopplingen förutom vid start och när man skall stanna men det är humörbundet, kör med koppling lika ofta som utan... :)
Ska man växla ner är det viktigt att möta med gasen på ett bra sätt så att motorn får lite mer varv, då glider den ner på lägre växel lika lätt som nå man slår av kort för att växla upp.

Om man inte möter med gasen utan trampar i en lägre växel är det klart det sliter på lådan men ju mindre missljud desto mindre slitage...

Enda anledningen till att jag då och då växlar ner utan att använda kopplingen är att vänster blinkers inte funkar på Hyndan och i den här stan vill man försöka vara tydlig med vart man är på väg :D

Jag antar att man skulle kunna laga den också... iofs.
 

samuelahlin

Medlem
Gick med
19 May 2009
Ort
Falun
Hoj
bmw m1000r
Hej. Så om jag har fattar rätt det är ingen fara att växla upp utan koppling oavsett när? Men växla ner ska man använda koppling? Och i så fall vilka hojar skulle det vara som man kan växla upp utan kopping? Har en Aprilia 125. Skulle jag få växellådshaveri om jag skulle växla på det viset? Förlåt att jag snor tråden lite.

//Samuel
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det hela känns som att fixa lastbilsturbo till en Volvo 240. Väghållning m.m. är fortfarande skit, en onödig "effekt".

Att växla utan att koppla ger knappast någon vinning (på gata). Är man så lat att man inte orkar KOPPLA så är nog MC inte rätt hobby, bättre att börja med frimärkssamling.....
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Provade för första gången i fredags på motarden. Inga problem varken upp eller ner. Bara nuddade växel pinnen så gick växeln i, kännde inget motstånd i lådan och fick inte heller något konstigt dunk ljud.

Tänkte att det kan vara bra att använda när man ligger på bakhjulet?
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Har nog alltid växlat upp och ner utan koppling, har aldrig rasat en låda (iofs så rasade lådan på min SAAB 96 med frihjul) men på hojarna har det alltid funkat
Köpte en Harley för några år sen, det blev lite konstigt när foten bara vippade till helt plötsligt av gammal vana :) men med den försöker jag använda kopplingen.

Tror nog att med rätt känsla så är det ingen större fara med lådan, finns nog många som misshandlar sina hojar mycket värre och använder koppling.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
jag tycker inte kawasaki gör dom silkesmjukaste lådorna så att växla upp utan koppling går mycket mjukare o smidigare än att använda kopplingen, men ner får man klart använda den.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Påminn mig om att inte låna ut hojen till någon av er :)
Jag har fått lära mig att om man lär sig koppla, så behöver man inte låta bli :)
Jag har skjutit en enduro-låda pga utebliven koppling. Och självklart var jag ingen kung på att köra enduro, men hur många av alla här är rossis? Spara på grejerna, använd kopplingen.
När jag accelerar hårt så räcker det med att dutta till på kopplingen så blir det F1-växlingar och grejerna håller :)
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag kopplar i princip alltid.

Utom när jag kör på nån tröttsam 50-sträcka och vilar min stackars svank som jag måste använda så in i bomben alltid, eftersom vi tjejer kör hoj för att vara heta. När jag vilar den, sätter jag mig på snedden, och håller vänsterhanden på låret. Då händer det att jag växlar upp utan kopplingen, men det är för svankens skull. :brinnerup
 

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Vinslöv
Hoj
Astrimmad R1-06
det känns rätt elit att åka runt och trycka växlarna utan koppling... kanske ingen idé för posörer a la bosse fransbröd....
(...med tanke på att vi inte är i racing-delen av forumet)
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Jag kopplar i princip alltid.

Utom när jag kör på nån tröttsam 50-sträcka och vilar min stackars svank som jag måste använda så in i bomben alltid, eftersom vi tjejer kör hoj för att vara heta. När jag vilar den, sätter jag mig på snedden, och håller vänsterhanden på låret. Då händer det att jag växlar upp utan kopplingen, men det är för svankens skull. :brinnerup

:Bugar :banana :Bugar :banana
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
En bil mår ju inte direkt bra av att slänga i växlar utan koppling, varken upp eller ner, vad är det som gör att motorcyklar klarar detta? är det att motorcykelns växlar ligger efter varandra medan bilens ligger utspridda?
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Exempelvis har du friläge mellan alla växlar på en bil.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
En bil mår ju inte direkt bra av att slänga i växlar utan koppling, varken upp eller ner, vad är det som gör att motorcyklar klarar detta? är det att motorcykelns växlar ligger efter varandra medan bilens ligger utspridda?

Största skillnaden är att Bil-växellådan är synkad. MC-lådan är så mycket snabbar just pga avsaknade av synkringar.

Men även svängmassan i motorn är av betydelse. Motovarvtalet måste hinna sjunka precis så mycket som krävs för att det nya drevparet ska kunna driva. Skiftningen tar någon 1/10 sekund. Då ska även varvtalet sjunka/öka dom 12-16 hundra varven det är frågan om. (Eller hur mycket det nu är frågan om.)
En mjuk motorgång, bra förgasare/insprutning för att få rätt känsla för växlingen är också ett krav.

Men sitter växlingen mjukt och fiint utan ryck i kedja eller växelpedal så sliter det inte ett dugg.

När man kör Cross och Enduro, och vill vara bekväm, så är det lätt att bara dippa gasen och bara peta i en ny växel. Det märks knappast.

MEN. En riktig Crossväxling sker MED koppling och Full gas.

Mats
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
MEN. En riktig Crossväxling sker MED koppling och Full gas.

Mats

En RIKTIG crossväxling är att lägga så mycket tryck på pedalen att när man touchar varvstoppet hoppar nästa växel i av sig själv. Krokiga växelgafflar och taskiga ingrepp får man på köpet...:D

Tycker här är väldigt gott om trådar i mekforumet med folk som har problem med växlar som faller ur eller inte går i som de skall. Tillfällighet? Knappast....
 

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Vinslöv
Hoj
Astrimmad R1-06
generellt sett kan vi nog konstatera att de är nog bäst att använda kopplingen.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
generellt sett kan vi nog konstatera att de är nog bäst att använda kopplingen.

Jag tror den sitter där av en anledning, och inte bara för att kunna starta :)

Use it!

Och ni som inte använder kopplingen, kan ni PMa mig, så jag vet vilka hojar jag inte ska köpa :yoparty
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Använder alltid koppling men ska nog prova utan för att kolla!

Under moppetiden så växlade jag både upp och ner utan koppling men det var pga av en sprucken infästning för kopplingsmekanismen men den moppen led inte av det!

Dock så vill jag gärna se någon utföra en "fullgas växling" på en 1000cc mellan 1:an och 2:an...
 

Simonsson

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2010
Ort
Norrköping
Hoj
yamaha
Har aldrig testat att växla utan koppling, men växla utan att slå av på gasen har ja testet. mellan första o andra växeln gasa fullt sen reglera med kopplingen så man ligger på de varv de finns mest effekt.
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top